AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #1 Skrevet 22. juli 2021 Heihei! Jeg har nettopp tatt meg opp mitt første boliglån, og er litt usikker på noe. Jeg ser på nedbetalingsplanen min at summene for avdrag og renter endrer seg hver måned- som forventet. MEN, jeg trodde avdrag ble høyere og høyere per måned, og renter+gebyr ble mindre og mindre. Slik er det ikke til meg. Slik er nedbetalingen min de neste tre måneder. Og slik fortsetter avdragene å gå ned og opp... Avdrag i juli: 8007. Renter i juli: 2920 Avdrag i august: 7920. Renter i august: 3007 Avdrag i september: 7929. Renter i september: 2998 Er det noen som vet hvorfor det er slik? Anonymkode: 6dc8e...831
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #2 Skrevet 22. juli 2021 Det er forskjellig rentebeløp fordi månedene har forskjellige antall dager, og i august er det renter for et lavere beløp enn juli. Og september betaler du renter av mindre enn i august. Du betaler jo litt ned på lånet hver måned. Juli er kanskje første måneden du betaler? Da er det sikkert noe renter for noen dager i junimåned også. Men se ett år fram i tid på nedbetalingsplanen din, da ser du tydligere at rentene går ned og avdraget går opp. Anonymkode: 4160f...ca7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er forskjellig rentebeløp fordi månedene har forskjellige antall dager, og i august er det renter for et lavere beløp enn juli. Og september betaler du renter av mindre enn i august. Du betaler jo litt ned på lånet hver måned. Juli er kanskje første måneden du betaler? Da er det sikkert noe renter for noen dager i junimåned også. Men se ett år fram i tid på nedbetalingsplanen din, da ser du tydligere at rentene går ned og avdraget går opp. Anonymkode: 4160f...ca7 Vil ikke rentene da gå opp, og ikke ned? Juni var forresten første måneden jeg betalte, ikke juli. Men kan godt ha noe med antall dager å gjøre, takk for svar! 😄 Anonymkode: 6dc8e...831
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil ikke rentene da gå opp, og ikke ned? Juni var forresten første måneden jeg betalte, ikke juli. Men kan godt ha noe med antall dager å gjøre, takk for svar! 😄 Anonymkode: 6dc8e...831 Skrev feil, mente selvfølgelig motsatt. Altså rentene gå ned, og ikke opp. Anonymkode: 6dc8e...831
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil ikke rentene da gå opp, og ikke ned? Juni var forresten første måneden jeg betalte, ikke juli. Men kan godt ha noe med antall dager å gjøre, takk for svar! 😄 Anonymkode: 6dc8e...831 Juni har 30 dager - Juli 31 dager - Avdrag i juli: 8007. Renter i juli: 2920 (junirenter, 30 dager) August 31 dager - Avdrag i august: 7920. Renter i august: 3007 (julirentene, 31 dager) September 30 dager - Avdrag i september: 7929. Renter i september: 2998 (augustrentene, 31 dager) Du betaler nok renter etterskuddsvis. Så i juli betalte du rentene for juni (med 30 dager), mens i august betalte du juli rentene, og i september augustrentene. Gjelden din går nedover. Derfor mindre i rentebeløp i september (augustrentene) enn august (julirentene). Mens rentebeløpet er minst i juli (junirentene, siden det er 'kun' 30 dager') Anonymkode: 4160f...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #7 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Juni har 30 dager - Juli 31 dager - Avdrag i juli: 8007. Renter i juli: 2920 (junirenter, 30 dager) August 31 dager - Avdrag i august: 7920. Renter i august: 3007 (julirentene, 31 dager) September 30 dager - Avdrag i september: 7929. Renter i september: 2998 (augustrentene, 31 dager) Du betaler nok renter etterskuddsvis. Så i juli betalte du rentene for juni (med 30 dager), mens i august betalte du juli rentene, og i september augustrentene. Gjelden din går nedover. Derfor mindre i rentebeløp i september (augustrentene) enn august (julirentene). Mens rentebeløpet er minst i juli (junirentene, siden det er 'kun' 30 dager') Anonymkode: 4160f...ca7 Da forstår jeg. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! 😁 Anonymkode: 6dc8e...831
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå