Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei! 

Jeg har nettopp tatt meg opp mitt første boliglån, og er litt usikker på noe. Jeg ser på nedbetalingsplanen min at summene for avdrag og renter endrer seg hver måned- som forventet. MEN, jeg trodde avdrag ble høyere og høyere per måned, og renter+gebyr ble mindre og mindre. Slik er det ikke til meg. Slik er nedbetalingen min de neste tre måneder. Og slik fortsetter avdragene å gå ned og opp... 

• Avdrag i juli: 8007. Renter i juli: 2920
  • Avdrag i august: 7920. Renter i august: 3007
  • Avdrag i september: 7929. Renter i september: 2998 

Er det noen som vet hvorfor det er slik? 

Anonymkode: 6dc8e...831

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellig rentebeløp fordi månedene har forskjellige antall dager, og i august er det renter for et lavere beløp enn juli. Og september betaler du renter av mindre enn i august. Du betaler jo litt ned på lånet hver måned.

Juli er kanskje første måneden du betaler? Da er det sikkert noe renter for noen dager i junimåned også.

Men se ett år fram i tid på nedbetalingsplanen din, da ser du  tydligere at rentene går ned og avdraget går opp.

Anonymkode: 4160f...ca7

Skrevet

Kan ha noe med antall dager i måneden å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er forskjellig rentebeløp fordi månedene har forskjellige antall dager, og i august er det renter for et lavere beløp enn juli. Og september betaler du renter av mindre enn i august. Du betaler jo litt ned på lånet hver måned.

Juli er kanskje første måneden du betaler? Da er det sikkert noe renter for noen dager i junimåned også.

Men se ett år fram i tid på nedbetalingsplanen din, da ser du  tydligere at rentene går ned og avdraget går opp.

Vil ikke rentene da gå opp, og ikke ned? Juni var forresten første måneden jeg betalte, ikke juli. 

Men kan godt ha noe med antall dager å gjøre, takk for svar! 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil ikke rentene da gå opp, og ikke ned? Juni var forresten første måneden jeg betalte, ikke juli. 

Skrev feil, mente selvfølgelig motsatt. Altså rentene gå ned, og ikke opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Juni har 30 dager -

Juli 31 dager - Avdrag i juli: 8007. Renter i juli: 2920  (junirenter, 30 dager)

August 31 dager -  Avdrag i august: 7920. Renter i august: 3007  (julirentene, 31 dager)

September 30 dager - Avdrag i september: 7929. Renter i september: 2998   (augustrentene, 31 dager)

Du betaler nok renter etterskuddsvis. Så i juli betalte du rentene for juni (med 30 dager), mens i august betalte du juli rentene, og i september augustrentene.

Gjelden din går nedover. Derfor mindre i rentebeløp i september (augustrentene) enn august (julirentene). Mens rentebeløpet er minst i juli (junirentene, siden det er 'kun' 30 dager')

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Juni har 30 dager -

Juli 31 dager - Avdrag i juli: 8007. Renter i juli: 2920  (junirenter, 30 dager)

August 31 dager -  Avdrag i august: 7920. Renter i august: 3007  (julirentene, 31 dager)

September 30 dager - Avdrag i september: 7929. Renter i september: 2998   (augustrentene, 31 dager)

Du betaler nok renter etterskuddsvis. Så i juli betalte du rentene for juni (med 30 dager), mens i august betalte du juli rentene, og i september augustrentene.

Gjelden din går nedover. Derfor mindre i rentebeløp i september (augustrentene) enn august (julirentene). Mens rentebeløpet er minst i juli (junirentene, siden det er 'kun' 30 dager')

Da forstår jeg.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...