Gå til innhold

By eller bygd, klarer ikke bestemme oss. Midt-norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par i slutten av 20-årene, som skal kjøpe vår første bolig.

Bor i Trondheim, og har slekt og venner her. Begge jobber i byen nå, men samboer har lyst til å starte opp for seg selv.  Som mange vet er det ganske dyrt her, og vi har også to barn så hage og ekstra soverom er viktig for oss.

Har akkurat fått finaniseringsbevis (3,1), og ser litt på finn - men ser ut som om valgene våre er, enten en leilighet med 2 soverom i byen (da mener jeg ikke midtbyen, men alt som er i noenlunde nærhet til byen som Heimdal, Vikhammer, Bratsberg o.l.), rekkehus i ok stand men uten noe særlig med plass rundt seg, liten tomt. Av og til dukker det også opp tomannsboliger som er i ok stand.

Vi drømmer egentlig om enebolig med god plass rundt oss, veldig lei av naboer overalt - da må vi lenger bort fra byen, så vi har sett litt på disse stedene som

Frosta, Skatval, Hegra, Hell

Børsa, Skaun, Orkanger, Fannrem

Melhus, Kvål, Ler, Lundamo

da får man fort en enebolig eller et lite småbruk med stor tomt, nok soverom og alt man vil ha på de plassene som er lengst bort. Men så blir vi litt i tvil, det er jo et stykke unna, tar fort over en time å kjøre spesielt om det er kø.

Noen som har flyttet fra byen og litt lenger ut som trives med det? Eller angret? Lurer også spesielt på om noen bor på disse stedene og kan si litt om hvordan det er for barn å vokse opp der, våre er 1 og 3 år nå. Synes det er skummelt å kjøpe bolig, og er redd for å angre. Nå bor vi på Ranheim hvor vi trives godt, men vi vil nok aldri få råd til å kjøpe rekkehus eller lignende her.

Anonymkode: 747b0...d0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere sjekket ut Byneset eller Klæbu? Litt lenger unna sentrum, men fortsatt Trondheim Kommune. Eller Hommelvik? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde de samme tankene som dere og flyttet til Ringvål (mellom Heimdal og Byneset) for 3,5 år siden. Torsdag flyttet vi inn i leilighet på Lade.

Har ikke ord for hvor kjipt det har vært å bo så usentralt. Langt fra venner, ingen gidder å komme på besøk fordi det krever 1 time reiseveg tur retur, bussene går sjeldent, kø kø kø i rushen, man kan ikke være med på en øl uten at det koster 1000 kr i taxi, umulig å være spontan, vi måtte ha to biler, hage er et mareritt å vedlikeholde, eneboligen sugde opp all tid vi kunne brukt på barna fordi det alltid er et eller annet som må fikses og vedlikeholdes. 

Nå bor vi i leilighet og kan bruke absolutt all fritid med barna og hverandre. Stikke en spontan tur til byen, kjøpe is, dra og bade, kjøpe med seg en kaffe, gå tur.. Trenger ikke gjøre annet enn å holde det ryddig og å vaske klær. Robotstøvsugeren fikser gulvet også vasker vi over en gang i uka. Livet smiler, laaaaangt borte fra det falske glansbildet som innebærer hage, enebolig og landet 😅

Anonymkode: 701a4...4a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde også noen av de samme tankene som dere for noen år siden. Flyttet fra byen til ei lita bygd. Angrer veldig raskt og bor nå i by igjen. Nå hadde vi mulighet til enebolig i byen da, så sånn sett var valget kanskje enklere, men det som gjorde at vi mistrivdes med å bo på bygda, var vel at vi syntes det var vanskelig å bli kjent med folk (veldig ensartet gruppe med mennesker, ), veldig tungvint med reisevei til absolutt alt, færre kulturelle tilbud og så videre. Det å ha stor hage ble bare slitsomt fordi ingen av oss liker å holde på ute, og livsstilen passet ikke oss. Men dere vet jo best hva som er viktig for dere. Er dere opptatt av de tilbudene som finnes i byen? Har dere lett for å bli kjent med folk (det har ikke vi, og det å flytte bort fra det kjente, ble derfor veldig slitsomt). Mange trekker fram nærhet til naturen som en positiv ting med å bo mer landlig, men det er jo bare positivt dersom det wr viktig for dere. Tenk gjennom hva som er deres verdier og hva som gir dere et godt liv, og se på hvor dere i størst grad finner det. 

Anonymkode: 6d295...ddb

AnonymBruker
Skrevet

Byneset! Flakk/klefstadhaugen/rye. Flakk er bare 10 min fra sentrum med bil, ikke lengre enn fra sentrum til Heimdal. Ikke ofte kollektiv men det går greit med buss til vanlig arbeidstid og det går nattbuss i motsetning til på Ringvål feks.

Anonymkode: 4d5cc...acf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bor i Trondheim, og har slekt og venner her. Begge jobber i byen nå, men samboer har lyst til å starte opp for seg selv.  Som mange vet er det ganske dyrt her, og vi har også to barn så hage og ekstra soverom er viktig for oss.

Har akkurat fått finaniseringsbevis (3,1), og ser litt på finn - men ser ut som om valgene våre er, enten en leilighet med 2 soverom i byen (da mener jeg ikke midtbyen, men alt som er i noenlunde nærhet til byen som Heimdal, Vikhammer, Bratsberg o.l.), rekkehus i ok stand men uten noe særlig med plass rundt seg, liten tomt. Av og til dukker det også opp tomannsboliger som er i ok stand.

Vi drømmer egentlig om enebolig med god plass rundt oss, veldig lei av naboer overalt - da må vi lenger bort fra byen, så vi har sett litt på disse stedene som

da får man fort en enebolig eller et lite småbruk med stor tomt, nok soverom og alt man vil ha på de plassene som er lengst bort. Men så blir vi litt i tvil, det er jo et stykke unna, tar fort over en time å kjøre spesielt om det er kø.

Noen som har flyttet fra byen og litt lenger ut som trives med det? Eller angret? Lurer også spesielt på om noen bor på disse stedene og kan si litt om hvordan det er for barn å vokse opp der, våre er 1 og 3 år nå. Synes det er skummelt å kjøpe bolig, og er redd for å angre. Nå bor vi på Ranheim hvor vi trives godt, men vi vil nok aldri få råd til å kjøpe rekkehus eller lignende her.

Geografi er kanskje ikke din sterkeste side?

Anonymkode: 98ccb...7b5

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Geografi er kanskje ikke din sterkeste side?

Anonymkode: 98ccb...7b5

Hva mener du?

18 hours ago, AnonymBruker said:

Det å ha stor hage ble bare slitsomt fordi ingen av oss liker å holde på ute, og livsstilen passet ikke oss. Men dere vet jo best hva som er viktig for dere. Er dere opptatt av de tilbudene som finnes i byen? Har dere lett for å bli kjent med folk (det har ikke vi, og det å flytte bort fra det kjente, ble derfor veldig slitsomt).

Vi er veldig glad i hage begge to, trives best med grilling med naboer/venner hjemme og drar svært sjeldent på byen. Nå med korona har vi vel ikke vært i byen på over et år, ungene er små og vi har ikke noen som kan sitte barnevakt på kveldstid uansett så da blir det hobbyer og interesser hjemme. Håper vi blir kjent med flere foreldre i barnehagen dit vi evt. flytter og tenker at aktiviteter/fritid med ungene og deres venners foreldre blir fokus for sosialt samvær utover familie.

Mannen har også vokst opp på gård, så han kunne godt ha tenkt seg å drive med noe ved siden av jobb, korn, gress, sau eller lignende.

18 hours ago, AnonymBruker said:

Nå hadde vi mulighet til enebolig i byen da, så sånn sett var valget kanskje enklere, men det som gjorde at vi mistrivdes med å bo på bygda, var vel at vi syntes det var vanskelig å bli kjent med folk (veldig ensartet gruppe med mennesker, ), veldig tungvint med reisevei til absolutt alt, færre kulturelle tilbud og så videre.

Ja det er null sjans for å få til det tror jeg, kanskje et innklemt rekkehus som behøver oppussing om vi gir alt vi har (og da må bo i noe som egentlig trenger oppussing). Vi tenker at vi må bo såpass at det ikke tar mer enn 45min-1 time å komme seg inn til byen om vi skal på teater, kino og lignende med ungene. Vi har bil, og etter omleggingen av ruter har vi ikke brukt bussen.

På bygda er jeg mest skeptisk til at alle skal kjenne alle, og vite alt om alle - tenker det ikke egentlig er sånn? sikkert veldig avhengig av hvor man bor også men, greit å kunne gå i fred på prix i joggebuksa uten å bli stoppet av alle man møter.

9 hours ago, AnonymBruker said:

Byneset! Flakk/klefstadhaugen/rye. Flakk er bare 10 min fra sentrum med bil, ikke lengre enn fra sentrum til Heimdal. Ikke ofte kollektiv men det går greit med buss til vanlig arbeidstid og det går nattbuss i motsetning til på Ringvål feks.

Anonymkode: 4d5cc...acf

Flakk er iallefall aktuelt, tror de andre blir for dyre? Ikke vært så mye til salgs der i vår prisklasse i det siste, men flott forslag. Er ikke avhengig av buss heldigvis :)

22 hours ago, IDGAF said:

Har dere sjekket ut Byneset eller Klæbu? Litt lenger unna sentrum, men fortsatt Trondheim Kommune. Eller Hommelvik? 

Det vi har sett på disse stedene har vært litt for dyrt, men hadde vært perfekte plasser.

Tusen takk for mange fine forslag, kan hende markedet er litt dårlig akkurat nå og at det rett og slett mangler billige boliger på de stedene vi først hadde sett oss ut da vi begynte å se lenger unna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi hadde de samme tankene som dere og flyttet til Ringvål (mellom Heimdal og Byneset) for 3,5 år siden. Torsdag flyttet vi inn i leilighet på Lade.

Har ikke ord for hvor kjipt det har vært å bo så usentralt. Langt fra venner, ingen gidder å komme på besøk fordi det krever 1 time reiseveg tur retur, bussene går sjeldent, kø kø kø i rushen, man kan ikke være med på en øl uten at det koster 1000 kr i taxi, umulig å være spontan, vi måtte ha to biler, hage er et mareritt å vedlikeholde, eneboligen sugde opp all tid vi kunne brukt på barna fordi det alltid er et eller annet som må fikses og vedlikeholdes. 

Nå bor vi i leilighet og kan bruke absolutt all fritid med barna og hverandre. Stikke en spontan tur til byen, kjøpe is, dra og bade, kjøpe med seg en kaffe, gå tur.. Trenger ikke gjøre annet enn å holde det ryddig og å vaske klær. Robotstøvsugeren fikser gulvet også vasker vi over en gang i uka. Livet smiler, laaaaangt borte fra det falske glansbildet som innebærer hage, enebolig og landet 😅

Barna deres er sikkert overlykkelige over at dere prioriterer lave kostnader ved å komme seg hjem fra fylla på byen, fremfor at de skal ha god plass. 

Anonymkode: 5c1d6...053

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor på landet. Er flere hundre meter til nærmeste nabo i alle retninger, og syns det er veldig godt.

Her driver folk med sitt uten at noen bryr seg nevneverdig. Om jeg er på handel og treffer noen fra nabolaget, så blir det stortsett et hei i det jeg passerer. ( Gjerne nyinnflyttede ). "Gamle" naboer som jeg har et nært forhold til, blir det selvfølgelig annerledes med. Jeg er heller ikke av dem som tråkker ned dørstokken hos naboen. 

Det å bo på landet, er hva du gjør det til selv. 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Melhus er supert.

Siden E6 går inn til Trondheim tar det meg 15 minutt å kjøre, en del lengre tid i rushen, men om du er smart å kjører omveier når du kommer mot Trondheim fungerer det perfekt

Anonymkode: 11e16...688

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra Trondheim til «bygda» utenfor Melhus for noen år siden, og har absolutt ikke angret! Vi er begge oppvokst nokså sentralt i Trondheim, men ønsket oss enebolig som første egen bolig. Har nå et hus vi er veldig glad i, stor tomt og ikke minst fantastiske naboer. Har ingen barn, men er veldig fint for hundene våre å bo der vi bor. Vi trives utrolig godt, og har ingen umiddelbare planer om å flytte tilbake til byen igjen.

Det er ikke så galt å bruke en halvtimes tid for å besøke familien og venner i Trondheim, da man fort blir vant til reiseveien. Det samme blir gjester til oss, selv om noen kommenterte litt i begynnelsen at det var «langt unna». Det ser ut som at de også har blitt vant til veien nå, og vi opplever ikke at noen kvier seg for å komme på besøk til oss. 
Det er godt å bo nær så fin natur, hvor lufta er frisk og vi har et stort utvalg av turmuligheter. Barna i nabolaget ser ut til å trives svært godt med friheten som hører til ved å bo så «trygt» som vi gjør, og er nok veldig mye mer utendørs enn mange barn som vokser opp «midt i byen».

Jeg finner fortere ro hjemme nå enn jeg gjorde før i en blokkleilighet, der jeg omtrent følte meg kvalt av alle menneskene og jeg følte meg beglodd bare jeg gikk ut med søpla… merker ikke noe til dette nå, selv om vi har naboer der vi bor - men det er jo ikke like mange som i en blokk.

Vi har som du sikkert ser veldig mange positive opplevelser med å flytte «på landet» selv om vi jobber i byen, men det er jo ikke for alle! Er man veldig glad i å farte rundt i midtbyen på pub, restauranter, shopping etc. veldig ofte og spontant, så vil det nok oppleves negativt å gå glipp av å ha mulighetene der i umiddelbar nærhet.

Anonymkode: 81bb3...7a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barna deres er sikkert overlykkelige over at dere prioriterer lave kostnader ved å komme seg hjem fra fylla på byen, fremfor at de skal ha god plass. 

Anonymkode: 5c1d6...053

Åja så du synes rekkehus med 4 soverom og loftstue er liten plass? 🤔

Shit som mor skal drikke og ta taxi framover ❤️❤️❤️ Nå når vi får 2 timee mer å bruke på ungene hver eneste dag i stedet for å kjøre bil overalt så skal jeg jaggu se om de ikke heller vil ta en halvliter nede på Solsiden i stedet. Godt du tok poenget ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åja så du synes rekkehus med 4 soverom og loftstue er liten plass? 🤔

Shit som mor skal drikke og ta taxi framover ❤️❤️❤️ Nå når vi får 2 timee mer å bruke på ungene hver eneste dag i stedet for å kjøre bil overalt så skal jeg jaggu se om de ikke heller vil ta en halvliter nede på Solsiden i stedet. Godt du tok poenget ❤️

Ser forøvrig at jeg glemte å skrive i det første innlegget at vi bor i leilighet i påvente av at rekkehuset skal bli ferdig. Uansett, hadde lett bodd i leilighet resten av livet framfor å flytte usentralt igjen 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 12.45):

Frosta alle dager i uken! Kjenner mange der og de er spik pine gale men gud så trivelige!😄

AnonymBruker
Skrevet

Bor på Melhus, og bruker 15 min med bil herfra til Midtbyen. Det er kjempefint for barn å vokse opp her, gode skoler og barnehager. Og det er et bra fritidstilbud til barn og unge, både innen idrett og kultur. 
Men med et budsjett på 3,1 mill så får dere ikke enebolig her, iallefall ikke i byggefeltene hvor det er nærhet til skole og mange barn i nabolaget. 
Jeg har en leilighet i sentrum som i dag er verdt 3,3 mill til sammenligning. 

Anonymkode: 1656c...a79

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 12.45):

Levanger er 50 min unna trondheim da. Åsen enda nærmere og der får du mye for pengene. Skatval, åsen, eller skogn feks.. 30-40 min

AnonymBruker
Skrevet
Kenwooden skrev (1 minutt siden):

Levanger er 50 min unna trondheim da. Åsen enda nærmere og der får du mye for pengene. Skatval, åsen, eller skogn feks.. 30-40 min

Kjenner flere som pendler fra Levanger til Trondheim med tog, visstnok null stress, og enda bedre om man har mulighet til å jobbe på toget

Anonymkode: 994ad...c6e

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo an på hvordan dere ønsker å benytte byen, tenker jeg.

Om dere skal jobbe i byen, eller setter pris på å kunne bruke en kveld i byen og ta et glass vin, så bør dere sjekke ut kollektivtransporten. Spesielt hvis dere ønsker mer fleksible tilbud enn de begrensede antallet togavganger, og i tillegg råder jeg dere til å tenke gjennom den samlede pendlertiden fra dør-til-dør. Klæbu, Melhus samt hele aksen Orkanger-Stjørdal er fine i så måte. Fint og lettvint kollektivtilbud. Men da må dere påregne å ikke få full klaff mtp plass ut fra det budsjettet.

Er byen mer «dra inn en lørdag innimellom på shopping», så utvides jo mulighetene betraktelig siden bil plutselig blir mer aktuelt. Da ville jeg utvilsomt utvidet til også Frosta, Åsen, Levanger, Selbu og mer rurale områder langs aksen Orkanger-Stjørdal. Ved en slik «bybruk» er også deler av Fosen fint (hurtigbåten er en fin og lettvint reisemåte). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...