Gå til innhold

Reise på fly med barnevogn og bilsete

Thyra

Anbefalte innlegg

Det står at man kan få med barnevogn og bilsete gratis på flyet, men det står ingenting om hvordan det sendes. Må det pakkes inn på en spesiell måte? Må man gjøre det på forhånd? Kan de hjelpe til med det på flyplassen? Sendes det som spesialbagasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har sendt barnevogn som spesial bagasje. Oppi en stor pose jeg fikk på flyplassen. Avogtil hjalp de og avogtil ikke, kom jo an på om det var mange som var det. Opplevde det veldig greit, både i Norge og utlandet.

Anonymkode: 9f21a...7b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prampack, og spesialbagasje. 

Anonymkode: b9d59...3b8

Hva er prampack?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sendt barnevogn som spesial bagasje. Oppi en stor pose jeg fikk på flyplassen. Avogtil hjalp de og avogtil ikke, kom jo an på om det var mange som var det. Opplevde det veldig greit, både i Norge og utlandet.

Anonymkode: 9f21a...7b8

Så man trenger ikke å ta med noe å pakke i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prampack til barnevogn, eneste måten den er forsikret mot skader. Hvis det ikke er så farlig om den blir skadet kan du bruke posene fra flyselskapet. 

Bilstolen tok vi med inn i flyet når vi hadde bakovervendt unge. Brukte Two Way fra Britax, den kan barnet sitte i inne i flyet, og stroppes ganske enkelt fast i hvilken som helst bil når man kommer frem. 

Hvis du skal sende bilstolen med fly vil jeg anbefale en vattert bilstolpose. 

Anonymkode: 3c9f6...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må forresten levere det inn ved spesialbagasjen på flyplassen. Lurt å beregne god tid ekstra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prampack til barnevogn, eneste måten den er forsikret mot skader. Hvis det ikke er så farlig om den blir skadet kan du bruke posene fra flyselskapet. 

Bilstolen tok vi med inn i flyet når vi hadde bakovervendt unge. Brukte Two Way fra Britax, den kan barnet sitte i inne i flyet, og stroppes ganske enkelt fast i hvilken som helst bil når man kommer frem. 

Hvis du skal sende bilstolen med fly vil jeg anbefale en vattert bilstolpose. 

Er på ferie nå og må returnere med fly. Var ikke etter planen. Har verken prampack eller vattert bilstolpose. Usikker på om setet vi har (bakovervendt) kan festes i flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thyra skrev (3 minutter siden):

Er på ferie nå og må returnere med fly. Var ikke etter planen. Har verken prampack eller vattert bilstolpose. Usikker på om setet vi har (bakovervendt) kan festes i flyet.

Skjønner, da vil du få en pose ved spesialbagasjen så du kan få sendt det. Se om du finner flyselskapets retningslinjer for hva de dekker og ikke dekker, på nett. Det går som oftest bra, men det får jo greit med juling når de losses av og på flyet. 

Vår barnevogn ble ødelagt på flyet, vi brukte prampack, hadde kvittering på vogna og fikk betalt tilbake det vogna kostet (under ett år gammel). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skjønner, da vil du få en pose ved spesialbagasjen så du kan få sendt det. Se om du finner flyselskapets retningslinjer for hva de dekker og ikke dekker, på nett. Det går som oftest bra, men det får jo greit med juling når de losses av og på flyet. 

Vår barnevogn ble ødelagt på flyet, vi brukte prampack, hadde kvittering på vogna og fikk betalt tilbake det vogna kostet (under ett år gammel). 

Er mest bekymret for barneseter. Vogna var billig modell, og barnet trenger egentlig en litt større sportsvogn etterhvert som han vokser og fortsatt har vognbehov.

Barneseter kan kanskje få usynlige skader som kan gjøre det mindre kollisjonssikkert i fremtiden?

Har forstått at det koster mer om jeg skal bestille eget sete for barnesete i flyet i stedet for å ha barnet på fanget. Men hva om jeg ikke får montert setet i flyet? Har sete med støttebein. 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thyra skrev (17 minutter siden):

Er mest bekymret for barneseter. Vogna var billig modell, og barnet trenger egentlig en litt større sportsvogn etterhvert som han vokser og fortsatt har vognbehov.

Barneseter kan kanskje få usynlige skader som kan gjøre det mindre kollisjonssikkert i fremtiden?

Har forstått at det koster mer om jeg skal bestille eget sete for barnesete i flyet i stedet for å ha barnet på fanget. Men hva om jeg ikke får montert setet i flyet? Har sete med støttebein. 

Så store seter passer vel neppe i et flysete? Men jeg skal ikke påstå det da jeg ikke har prøvd. De behandler ikke bagasjen pent så ville hatt noe mer beskyttelse enn bare den plastposen man får på flyplassen ja!

Anonymkode: 80505...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thyra skrev (23 minutter siden):

Skal du ha barnet i barnesete på fly så må du betale barnebillett som for barn over 2. Men det er vel kun bakovervendte stoler som kan brukes vil jeg tro, som da er uten støttebein

Anonymkode: 19f4a...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal du ha barnet i barnesete på fly så må du betale barnebillett som for barn over 2. Men det er vel kun bakovervendte stoler som kan brukes vil jeg tro, som da er uten støttebein

Anonymkode: 19f4a...607

Jeg har bakovervendt sete med støtteben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Thyra skrev (8 minutter siden):

Jeg har bakovervendt sete med støtteben

Sete må være forovervendt i flyet

Anonymkode: 80505...9bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke sete med støtteben går. Vi kjøpte sete (Britax TwoWay) nettopp for å ha med på fly. Hvor stor er vogna? Jeg har fått med enkle sammenleggbare triller som håndbagasje (Babyjogger City Tour). Prampack fås ofte kjøpt på Finn, eller noen leier ut. De leier også ut på Gardermoen, men du skal kanskje ikke returnere til samme plass? Ville vært skeptisk til å sende bilstol uten beskyttelse, da kan man nesten bare kassere det etterpå. Men ser en del utlendinger sender i sånn gjennomsiktig pose som man får på flyplassen. Det samme kan gjøres med vogna. Har fått levere barneutstyr gratis på spesialbagasje uten å betale noe ekstra. Betalte 250 kr (tror jeg) en gang jeg måtte sende noe ekstra som ikke gikk inn i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Du kan jo forsøke å pakke den i en pappeske med isopor, tilsvarende slik de blir pakket hvis du bestiller stol på nett. Eller sjekke om noen der du bor leier ut AirShell eller lignende (send tilbake med posten). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...