Gå til innhold

Bruk av epidural når man tidligere har tatt keisersnitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde planlagt keisersnitt i 2018 og venter nå barn nr.2 til høsten. Det ligger an til å bli vanlig fødsel denne gangen. 

Noen som vet om man kan få epidural når man har hatt ks tidligere? Får man i så fall lavere dose?

Anonymkode: 338d5...8c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ikke kunne få epidural? 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: a147c...e95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor skulle du ikke kunne det?

Anonymkode: 3994c...178

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk barn for 20 år siden, ble det sagt at epidural ville ikke bli aktuelt ved ev. senere fødsler, fordi man skulle kunne oppdage en uterusruptur i tide. Om praksis er endret rundt dette nå, vet jeg ikke.

Anonymkode: b819f...d38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg fikk barn for 20 år siden, ble det sagt at epidural ville ikke bli aktuelt ved ev. senere fødsler, fordi man skulle kunne oppdage en uterusruptur i tide. Om praksis er endret rundt dette nå, vet jeg ikke.

Er dette jeg også har lest/hørt. 
Hadde vært interessant å høre om noen vet om praksisen er endret i dag.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde planlagt keisersnitt i 2018 og venter nå barn nr.2 til høsten. Det ligger an til å bli vanlig fødsel denne gangen. 

Noen som vet om man kan få epidural når man har hatt ks tidligere? Får man i så fall lavere dose?

Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne få det. Men hvorfor spør du ikke lege, jordmor eller noen andre som følger deg opp, istedet for å spørre på et forum og risikere å få all slags rare svar. 

Anonymkode: b56b2...0f8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke selv født vaginalt etter KS, men fikk informasjon om det ( i tilfelle det skulle skje). De nevnte ingenting om at epidural ikke var mulig. De fortalte at uterusruptur var svært sjelden, men at de var oppmerksomme på det. Uten å fortelle hvordan egentlig. 

Anonymkode: 0dd71...416

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne få det. Men hvorfor spør du ikke lege, jordmor eller noen andre som følger deg opp, istedet for å spørre på et forum og risikere å få all slags rare svar. 

Anonymkode: b56b2...0f8

Jeg spør om noen med tidligere ks har fått det ved neste fødsel. Kjenner ingen andre i den situasjonen.

Skal selvsagt spørre legen, men det er flere uker til neste time og akkurat nå lurte jeg på det, så da spør jeg her :) 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke selv født vaginalt etter KS, men fikk informasjon om det ( i tilfelle det skulle skje). De nevnte ingenting om at epidural ikke var mulig. De fortalte at uterusruptur var svært sjelden, men at de var oppmerksomme på det. Uten å fortelle hvordan egentlig. 

Anonymkode: 0dd71...416

Takk for relevant svar :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Så klart du kan få det. Det fikk man når jeg fødte nr 2 for 24 år siden også. 

Anonymkode: 444b7...e2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så klart du kan få det. Det fikk man når jeg fødte nr 2 for 24 år siden også. 

Anonymkode: 444b7...e2b

Da har det tydeligvis vært ulik praksis rundt dette også da, siden jeg fikk beskjed om at epidural ikke ville bli brukt ved senere fødsel da jeg hadde ks for 20 år siden.

Skrevet

Jeg hadde KS i 2007, fødte tvilinger vaginalt i 2009 med epidural. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...