Gjest Acer Skrevet 22. juli 2021 #1 Skrevet 22. juli 2021 (endret) Tidligere var det hvor var du da Brå brakk staven. ! Nå reiser ein spørsmål hvor du var den dagen da bomben smalt 22.07-2011 ?. Det er slik at dei aller fleste som opplever spesielle hendelser har det festet på netthinnen som aldri blir visket ut. Min første tanke eg gjorde da eg såg bildene rulle over TV -sjermen fra regjeringskvartalet var at dette var en hevnaksjon mot at Norge på tok del i bombinga av Libya i 2011. Først kom bildene fra regjeringskvartalet over TV-skjermen på NRK,og så De meldte de om at de hadde hørt om spredt skyting på Utøya . At det var ein norsk mann fra Oslo som viste seg å vera så ondskapsfull var vel noe de ferreste hadde forestilt seg. Og at en person kan skape så mye sorg, skader, og elendighet er bare heilt utroleg. Blir kvalm bare eg ser bilder av AB, og hadde dette skjedd i USA hadde fyren forlengst fått sin dødsdom, og giftsprøyten vert satt. Trist er da å høre voksne folk (nabo ) som hevder at alle som stemmer AB er idioter, og at de helst såg at alle på Utøya var blitt skutt, og ein blir rett og slett kvalm. Hva slags forhold kan ein ha til slike naboer ? Og burde ein slike oppstøt vert anmeldt ? Endret 22. juli 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #2 Skrevet 22. juli 2021 Norsk ungdom? Han var vel over 30 da han utførte angrepet? Jeg var forøvrig hjemme, hadde ferie. Husker jeg så det på TV, forferdelig. Anonymkode: b37c3...bb4 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 Var i Bergen, hos broren min. Husker jeg hadde fått min første smarttelefon på den tiden. Kikka på alle nyhetskanaler og aviser i håp om å få se hvem som stod bak det her. Mange av de jeg var med mente det var en muslim som hadde gjort det. Så sa jeg på kødd at det helt sikkert er en helt alminnelig Nordmann som er uenig med dagens politikk. Når vi "endelig" fikk se skurken så fikk alle sjokk. Synd at alle skal blame muslimer med en gang... var ihvertfall en forferdelig hendelse. Anonymkode: 74b58...8c2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 Vi var på Gardermoen og visste ingenting om hva som skjedde inne i Oslo. Da jeg fikk lest meldingen på hotellet fikk jeg sjokk. På tv i Tyrkia handlet det mye om terrorangrepet i Norge. Folk var sjokkert over det som skjedde hjemme. Akkurat som 11 september vil jeg for alltid huske hvor jeg var da jeg fikk vite det. Anonymkode: 45b4e...040
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 På ferie i sydenland. Ingen rosetog eller nasjonal samling på oss. Hele hotellet var svært preget, folk gråt åpenlyst. Anonymkode: b9649...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 Jeg var hjemme i Oslo. Hadde ikke internett i leiligheten min, så koblet meg opp på et åpent nett i korridoren i bygningen, og ble sittende der i korridoren i timesvis. Husker jeg ringte mamma, som var på hytta uten nett og tv, og oppdaterte henne. Jeg kjente ikke til hva Utøya var, men husker jeg forstår at dette var skikkelig ille når jeg fortalte mamma om at det var skyting et sted som heter Utøya. Den fortvilelsen i reaksjonen hennes… Anonymkode: 5f214...1f2
Milky Skrevet 22. juli 2021 #7 Skrevet 22. juli 2021 Var i Spania og fikk vite det gjennom spanske nyhetskanaler.. men han var vel en godt voksen mann
ToveM Skrevet 22. juli 2021 #8 Skrevet 22. juli 2021 Var på campingplass utenfor Ribe i Danmark. Så det på Tv. Skjønte ikke at det var i Norge, før vi så det var norsk politi. Ble kondolert av alle som forstod at vi var norske.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #9 Skrevet 22. juli 2021 Jeg var på jobb, med unge muslimske flyktninger. Når det skjedde sa jenten jeg var hos. « De kommer til å tro det er oss» med frykt i stemmen. Og når jeg kom hjem og traff guttene hadde de ulike historier på hvordan de var blitt møtt, på busstoppet, på fotball trening. Stygge ord og stygge taklinger. Det hele var uvirkelig, og helt ærlig trodde jeg ikke det var helt sant. Type mediestunt, eller scener fra en film som ble spilt inn. Og så husker jeg at jeg følte jeg hadde blå øyner og levd ett veldig trygt liv, og kontrasten til de som hadde opplevd krig ble veldig sterk. Anonymkode: 54bfe...ab5 2
Fufu Skrevet 22. juli 2021 #10 Skrevet 22. juli 2021 Jeg satt i leiligheten min ikke så altfor langt unna og da det smalt trodde jeg først at det var tordenvær. Vinduet mitt gikk igjen av lufttrykket. Etter kort tid kom de første meldingene på vgd om at det var noe helt annet. Og jeg ble sittende hele kvelden og natta og fikk med meg den tidlige pressekonferansen hvor de opplyste om antallet døde. Glemmer det aldri.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #11 Skrevet 22. juli 2021 Satt hjemme og hørte et drønn langt unna. De holdt på med noe byggearbeider lenger nede i gata så jeg tenkte det var det, men jeg syns det var litt rart at jeg ikke hadde hørt varselsignalet først. Fikk etter hvert en tekstmelding "slå på tv!" Og der ble jeg sittende. Anonymkode: 6118e...86b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #12 Skrevet 22. juli 2021 Var låst til sofaen etter påkjørsel. Så på Tour de France da Paasche sa det hadde vært en hendelse i Norge, samtidig som i en skype-gruppe jeg var i, var det ei som bodde i Oslo, som lurte på hva det smellet var, og sa det hørtes ut som en bombe, noe hun hadde hørt mer enn en gang tidligere. Så ble det til å følge med på oppdateringene hun fikk via portalene hun hadde tilgang til via jobb og gav videre til oss i skype-gruppa, kombinert med å følge med på nyhetene. Anonymkode: 9b855...1d9
T-Rex Skrevet 22. juli 2021 #13 Skrevet 22. juli 2021 (endret) På jobb. Jeg trodde det var et tordenskrall. Så ble det klart at det var en bombe. Jeg var glad, fordi det var en sen fredag - når folk sannsynligvis hadde tatt helga. Så ble det verre. En psykopat. Endret 22. juli 2021 av T-Rex 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #15 Skrevet 22. juli 2021 Var hjemme. Husker jeg hørte noe på radio, på kjøkkenet (gamle FM sambandet..). Mannen så på Tour de France, der de forsiktig begynte å melde om noe i Oslo, og han ropte på meg. Vi byttet til NRK. Jeg blåste det først av. Tenkte det var en gasseksplosjon, at mediene kun viste de værste bildene, og at det var helt utenkelig med bombe og terror i Norge. Så gikk tilbake til å lage mat. Men derfra ble vi sittende foran TVen hele kvelden og godt utover natta. Mitt mest tydelige minne er imidlertid å våkne dagen etter, og se omfanget av Utøya. Anonymkode: 23236...290
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #16 Skrevet 22. juli 2021 Stavanger. Vi var på Gladmaten og Stavanger Tattoo Convention. Tror vi var kommet til siste da meldingene om bomben gikk av. Husker det var flere som sjekket nyhetene, mange sendte melding til kjente og kjære i Oslo og omeng. Anonymkode: 73b28...ac1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #17 Skrevet 22. juli 2021 Var på jobb. Var en stille dag så jeg satt og surfet på nettet. Først fikk jeg med meg mld om bomben som var gått av i Oslo, rett før jeg skulle hjem fra jobb. Fikk sjokk. Tok bybanen hjem fra jobb og alarmen gikk på rådshuet i Bergen. Dro hjem og slo på tv og nett og leste alt jeg kom over. Gikk inn på tvitter og fulgte opp alle hashtags som var relevante. Så la en venninne som hadde vært i AUF ut melding om det var folk som hadde båter nær Utøya, for det var ungdommer i vannet. Fikk info om hvem de trodde det var før det kom ut i media, fikk sett videoen til ABB før den forvant, samme med FBprofilen hans. Fikk sett videoer på youtube av filming fra regjeringsvartalet og fra luften, før bildene ble sladdet. Hører enda den ringingen som var i regjeringskvartalet hver gang jeg tenker på det. Satt hele kvelden og halve natten og fulgte med på nyheter og tvitter og forskjellige nettforum. Dagen etter skulle jeg på jobb igjen. På bybanen satt alle stille, ingen snakket sammen. Samme var på jobb. Det var nesten ingen mennesker ute og gikk og alle var alvorlige. Hun som jobbet i nabobutikken hadde venner på Utøya så dagen ble brukt på å trøste henne, hun visste ikke om venner hadde overlevd eller ikke. Anonymkode: efb9a...698
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #18 Skrevet 22. juli 2021 Jeg var i Oslo sentrum, og kjente bygningen jeg var i riste da bomben gikk av. Jeg trodde det var anleggsstøy fra et bygningsprosjekt i nærheten, og ante ingenting før datteren min ringte meg og nærmest skrek: "Går det bra med deg, mamma?!" Resten av den dagen og de følgende dagene er prentet inn i hukommelsen. Anonymkode: 01cc5...734
Gjest TheCatLady Skrevet 22. juli 2021 #19 Skrevet 22. juli 2021 Jeg var hjemme og jeg og eksen skulle reise til Kreta, tror jeg det var, så holdt på å pakke, men var litt frem og tilbake og TVen stod på. Da hadde bomben gått av så jeg ble stående og se, men trodde ikke at det skulle være noe mer enn det. I min naivitet så ble jeg sjokkert over at noe sånt kunne skje i Norge. Jeg husker ikke om det var her på kg jeg leste det, men sikkert flere steder der folk kan lire av seg kommentarer. Da var det med engang beskyldninger om at det var muslimer som stod bak. Uansett, så fikk vi mange kondolanser og støtteerklæringer mens vi var på ferie. Det var litt rart og uvirkelig egentlig, men også fint at folk brydde seg.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #20 Skrevet 22. juli 2021 Var på grisefylla(18år) i Brevik. Fikk totalt noia og ba foreldrene mine reise til fjells for å søke ly. Anonymkode: 6aeab...8a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå