Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor til tre tenåringsgutter. Jobber 100 % som sykepleier.

For noen år tilbake surret jeg det til økonomisk, og nå har jeg forvalter. Noe jeg egentlig synes er deilig.

Problemet er at hun utbetaler 3000 kroner i uken. Da guttene var yngre gikk dette greit, (Har hatt hun i mange år) men nå som de spiser som hester, sliter jeg vanvittig.

3000 kroner i uken skal holde til mat og alt vi trenger av klær til oss fire. Jeg eier et hus, så vedlikehold av hage osv. skal dette holde til. Mobiler, PC. Har barna bursdag for eksempel, får jeg ingenting ekstra til dette.

Dette er så utrolig tøft! 

Lurer på om dette er innenfor det som er lov? Leter på nettet etter minstesatser, men finner så mye forskjellig… 

Anonymkode: 046da...f24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt ann på om inntekten din og om du har mere penger påforvaltningskontoen din som hun ikke betaler ut, eller om resten går til bolig, strøm, gjeld og andre regninger hun betaler?

Du kan be om kontoutskrift så ser du hvor mye du får inn og om alt går ut igjen eller om hun har spart opp noe som kan utbetales.

Anonymkode: b7006...e97

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Her er satsene som benyttes ved gjeldsordning .. søk på gjeldsordning og livsopphold :

A8EAD332-03CA-4C25-878A-778F6A894AC7.thumb.png.9e3cc3999a2e4e27c3dbfdbc847db27f.png

Anonymkode: dbd3f...af6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er per mnd 

Skrevet

Hva med å ta ansvar for egen økonomi og klare seg uten "forvalter"?

• Liker 7
Skrevet

Du har en forvalter - tvungent, eller frivillig?

Hvilke utgifter har du ellers, og hvilken inntekt? 

3000 kr i uken er ca 12.800 kr i måneden - dersom du har en normal sykepleierlønn, ikke noe barnebidrag fra far, barnetrygd fra staten og that's it - så har du kanskje rundt 30-35.000 kr utbetalt?

Hvis det da går 10.000 til huslån/leie, 1000 kr strøm, 1000 kr internett, 1000 kr forsikringer, og så har du kanskje bilutgifter også? Så er det fort slik at da HAR du faktisk ikke mer enn 12.800 kr i måneden å bruke på mat og klær og moro... 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er satsene som benyttes ved gjeldsordning .. søk på gjeldsordning og livsopphold :

A8EAD332-03CA-4C25-878A-778F6A894AC7.thumb.png.9e3cc3999a2e4e27c3dbfdbc847db27f.png

Over 14.000 pr mnd? Helt sykt.. 

Anonymkode: 5dccc...b05

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (1 minutt siden):

3000 kr i uken er ca 12.800 kr i måneden - dersom du har en normal sykepleierlønn, ikke noe barnebidrag fra far, barnetrygd fra staten og that's it - så har du kanskje rundt 30-35.000 kr utbetalt?

Hvis det da går 10.000 til huslån/leie, 1000 kr strøm, 1000 kr internett, 1000 kr forsikringer, og så har du kanskje bilutgifter også? Så er det fort slik at da HAR du faktisk ikke mer enn 12.800 kr i måneden å bruke på mat og klær og moro... 

Nei, og det er vel mulig. Men da lurer jeg på om jeg har krav på supplerende sosialhjelp? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig, jeg har aldri brukt så mye penger, føler det er luksus og at jeg da kan kjøpe hva jeg vill.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, og det er vel mulig. Men da lurer jeg på om jeg har krav på supplerende sosialhjelp? 

TS

Sosialhjelp satsene er lavere enn de statlige satsene som oppgis her. Men du kan jo høre med forvalteren om du kan ha krav på det og bør søke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sosialhjelp satsene er lavere enn de statlige satsene som oppgis her. Men du kan jo høre med forvalteren om du kan ha krav på det og bør søke.

Du har ca 13.000utbetslt, så jeg tror ikke du har krav på sosialhjelp. Mener satsen er rundt 8000for enslige pluss 3000 i barnetillegg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har ca 13.000utbetslt, så jeg tror ikke du har krav på sosialhjelp. Mener satsen er rundt 8000for enslige pluss 3000 i barnetillegg.

Så nå du har tre barn, da blir det mer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For fire personer? Syntes ikke det er mye.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Be om å få innsyn i inntekt og utgifter. Be om å få se regnestykket pg en begrunnelse for utbetalingenes størrelse. Selv om det kan være at utbetalingen er helt riktig og fornuftig er det fint å vite hvorfor det er slik. 

Anonymkode: c9461...fea

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du har antakeligvis gjeldsordning? Da får du utbetalt etter SIFO-satser som er høyere enn sosialhjelp. Du har heller ikke rett på sosialhjelp. Man kan ikke skrive hvor man jobber her, men du kan jo gjette hvor jeg jobber.

Anonymkode: 5781c...edc

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (22 minutter siden):

Om noe har du her tatt ekstremt nøkterne summer til huslån/leie, strøm og forsikringer…

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS

Ærlig talt, supplerende sosialhjelp når du har en vanlig full lønn? Da må du heller selge huset ditt og evt be tenåringene finne seg ekstrajobb.

Anonymkode: 3c64a...d38

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
true aspie skrev (23 minutter siden):

Hva med å ta ansvar for egen økonomi og klare seg uten "forvalter"?

Vet om fine mennesker som ikke klarer å organisere livene sine. Du kan se på det som en liten hjerneskade. Det er ikke noe som kan fikses ved at man "tar ansvar" eller "skjerper seg". Hjernen kan ikke repareres. Da er det bra det finnes forvaltningsordning.

Anonymkode: 27915...f02

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

TS

Sosialhjelp når du har 30-35000 utbetalt? Det ville vært sinnsykt

Anonymkode: bdeac...fa0

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Om forvalter dekker utgiftene dine fra lønnen din og gir deg penger til mat og forbruk 3000 kr uken så har du god råd. Du vet folk kan forsørge seg og sine barn + alle utgifter fra en lønn på 20000 i mnd? 

Er lønnen din 18000 og skal dekke absolutt alle utgifter tilknyttet deg og dine barn, hus, transport .. alt. Da kan kanskje du kan få bostøtte. 

Selv syntes jeg 35000 kr i lønnen  er sinnsykt mye. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sosialhjelp når du har 30-35000 utbetalt? Det ville vært sinnsykt

Enig så ikke ta sin høye inntekt, det er helt urimelig ja. Forkastelig at noen spør om det i det hele tatt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...