Gå til innhold

Den fjerde smittebølgen skyller inn over Europa

true aspie

Anbefalte innlegg

Example skrev (2 minutter siden):

Helt enig angående reising utenlands. Samtidig føler jeg det føyer seg inn i rekken av prioritering av voksne og eldre. Regjeringen har brukt et retorisk grep om "å prioritere barn og unge" for å dekke over det faktum at de ikke har gjort det.

Skolene bør åpne på grønt nivå til høsten. 

Jeg håper det blir trygt å åpne på grønt nivå. Er det ikke det,  håper jeg ikke det blir grønt med det samme. MEN som mor blir jeg veldig skuffet over at barna sine behov og trygghet har blitt ofret for reise og uteliv. 

Vi hadde god erfaring også under de strengeste tiltakene. Kortvarig går det sikkert greit igjen. Det skulle uansett vært unødvendig. Smitten øker her igjen pga reiser. Jeg tar meg i å tenke at det er fryktelig egoistisk og unødvendig. Det går ut over uvaksinerte, nye tiltak vil ramme barn ekstra i tillegg til bedrifter som betyr mye for folk sin psykiske helse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2ro skrev (9 minutter siden):

Jeg håper det blir trygt å åpne på grønt nivå. Er det ikke det,  håper jeg ikke det blir grønt med det samme. MEN som mor blir jeg veldig skuffet over at barna sine behov og trygghet har blitt ofret for reise og uteliv. 

Vi hadde god erfaring også under de strengeste tiltakene. Kortvarig går det sikkert greit igjen. Det skulle uansett vært unødvendig. Smitten øker her igjen pga reiser. Jeg tar meg i å tenke at det er fryktelig egoistisk og unødvendig. Det går ut over uvaksinerte, nye tiltak vil ramme barn ekstra i tillegg til bedrifter som betyr mye for folk sin psykiske helse. 

Barnas trygghet? Hva er det du snakker om? Covid19 er tilnærmet ufarlig for barn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sinnsykt provoserende at turisme, reiseliv og sutrepaver med familie i utlandet som de mååå besøke hvert eneste år, skal få ødelegge for alle andre. 

Ufattelig dårlig prioritering fra myndighetene, og nok et bevis på at dessert-generasjonen igjen er de som prioriteres, på bekostning av barn og unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (2 minutter siden):

Barnas trygghet? Hva er det du snakker om? Covid19 er tilnærmet ufarlig for barn.

Vi vet ikke langtidseffekter på barn men mange opplever long-covid. Tiltakene i seg selv kan også skade barn. 

Er det ikke bedre at de som må ut å reise tar noen dager hjemme og tester seg før de møter andre? Jeg synes ikke det er urimelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (2 minutter siden):

Vi vet ikke langtidseffekter på barn men mange opplever long-covid. Tiltakene i seg selv kan også skade barn. 

Er det ikke bedre at de som må ut å reise tar noen dager hjemme og tester seg før de møter andre? Jeg synes ikke det er urimelig. 

Langtidseffekter er sannsynligvis svært sjeldne, og kommer som regel etter alvorlige sykdomsforløp - slik som alle andre infeksjoner. Spekulasjoner om mulige langtidseffekter er ubegrunnet og følgelig ingen saklig grunn til å videreføre strenge tiltak.

https://www.nrk.no/ytring/senskader-og-sensasjon-1.15562077

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 minutt siden):

Det er sinnsykt provoserende at turisme, reiseliv og sutrepaver med familie i utlandet som de mååå besøke hvert eneste år, skal få ødelegge for alle andre. 

Ufattelig dårlig prioritering fra myndighetene, og nok et bevis på at dessert-generasjonen igjen er de som prioriteres, på bekostning av barn og unge.

Enig. De kan i det minste gjøre sitt når de kommer hjem for å ikke starte nye utbrudd. Og munnbind kunne blitt brukt innendørs offentlig, i allefall av tilreisende. 

Det er så mange skader man kan få etter virusinfeksjoner at skal alle barn i Norge gjennomgå korona kan det bli et betydelig antall som må leve med konsekvenser på kort og lang sikt. 

Nevnt er diabetes, men hva med konsentrasjonsvansker, narkolepsi, hormonforstyrrelser, kroniske smerter osv. Slikt kan utløses i teorien. Selv om prosenten kan være lav blir antallet høyt om dette er strategien. Det kan bli kostbart, både på individnivå og som samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (26 minutter siden):

Ingenting er kortvarig lenger. Det vil heller ikke være kortvarig om man åpner med gult. Skal man da gå over til grønt når høsten og vinteren kommer? Det høres ikke særlig sannsynlig ut.

Man har i praksis to veier ut av dette. Enten må barn vaksineres, eller så må man slippe løs smitten. Tiltak er midlertidig, det er ikke sykdommen. Den kommer til å herje ute i verden i årevis, og komme inn igjen gang på gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (5 minutter siden):

Langtidseffekter er sannsynligvis svært sjeldne, og kommer som regel etter alvorlige sykdomsforløp - slik som alle andre infeksjoner. Spekulasjoner om mulige langtidseffekter er ubegrunnet og følgelig ingen saklig grunn til å videreføre strenge tiltak.

https://www.nrk.no/ytring/senskader-og-sensasjon-1.15562077

https://www.news-medical.net/amp/news/20210607/Around-525-of-children-develop-long-COVID-19-symptoms-suggests-new-study.aspx

Prosentvis ikke mange, men om strategien er at alle barn skal bli smittet blir det et stort antall. 

Hvilke tiltak synes du er for streng for tiden? Er det nattklubber du savner? Nå kan du snart gjøre hva du vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (3 minutter siden):

Enig. De kan i det minste gjøre sitt når de kommer hjem for å ikke starte nye utbrudd. Og munnbind kunne blitt brukt innendørs offentlig, i allefall av tilreisende. 

Det er så mange skader man kan få etter virusinfeksjoner at skal alle barn i Norge gjennomgå korona kan det bli et betydelig antall som må leve med konsekvenser på kort og lang sikt. 

Nevnt er diabetes, men hva med konsentrasjonsvansker, narkolepsi, hormonforstyrrelser, kroniske smerter osv. Slikt kan utløses i teorien. Selv om prosenten kan være lav blir antallet høyt om dette er strategien. Det kan bli kostbart, både på individnivå og som samfunn.

Langtidskonsekvensene av nedstengning vil mest sannsynlig bli større enn langtidsvirkningene av covid-19 for barn og unge (psykisk helse, overvekt som mest trolig blir varig fordi tenåringer som slutter å trene sjelden starter opp igjen, livsstilssykdommer resten av livet etc). 

Så å holde grensene «stengt», i form av 10 dager tvungent karantenehotell (isolat, ikke det pisset de driver med nå der man får lov å forlate rommet) etter alle utenlandsreiser, burde ikke være et uoverkommelig tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Example said:

Når man snakker om langtidsvirkninger hos barn, tror jeg man er nødt til å ha andre fokus enn bare korona også. Selv har jeg en klasse som begynte på ungdomsskolen høsten 2019. Dersom de går gjennom enda et år med tiltak, vil de gjelde nesten hele deres tid på ungdomsskolen. Hjemmeskole, halve klasser, skjerming fra andre klasser og trinn, manglende mulighet til å drive med praktiske oppgaver, sosiale opplegg osv. Ikke en eneste overnattingstur, ingen klasseavslutninger, ingen samlinger med resten av skolen, ingen muligheter for turneringer i idrett, ingen kulturelle innslag utenfra eller egne innslag fra elevene, ingen muligheter til å finne venner utenfor egen klasse eller trinn. 

Det begynner å bli lenge nå, og det begynner å ta på for mange. Hvor store følger vil dette få? Det er vanskelig å svare på. At man vil få sosiale, psykiske og faglige ettervirkninger, er det ingen tvil om. 

Du har et voldsomt engasjement rundt dette. Hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Ingenting er kortvarig lenger. Det vil heller ikke være kortvarig om man åpner med gult. Skal man da gå over til grønt når høsten og vinteren kommer? Det høres ikke særlig sannsynlig ut.

Man har i praksis to veier ut av dette. Enten må barn vaksineres, eller så må man slippe løs smitten. Tiltak er midlertidig, det er ikke sykdommen. Den kommer til å herje ute i verden i årevis, og komme inn igjen gang på gang. 

Vi kan i det minste holde smitten lav til vi er ferdige å forske på vaksine til barn. Tiltakene vi har i kombinasjon med grensekontroll bør hjelpe. Samt hyppigere testing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 minutter siden):

Langtidskonsekvensene av nedstengning vil mest sannsynlig bli større enn langtidsvirkningene av covid-19 for barn og unge (psykisk helse, overvekt som mest trolig blir varig fordi tenåringer som slutter å trene sjelden starter opp igjen, livsstilssykdommer resten av livet etc). 

Så å holde grensene «stengt», i form av 10 dager tvungent karantenehotell (isolat, ikke det pisset de driver med nå der man får lov å forlate rommet) etter alle utenlandsreiser, burde ikke være et uoverkommelig tiltak.

Men tiltakene vi har hatt i det siste har ikke vært så inngripende. Mine har hatt treninger nesten hele det siste året. Ingen har sluttet på lagene. 

Jeg vil påstå at el-sparkesykkel har potensial til å bli et potensielt større problem enn nedstengningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (3 minutter siden):

https://www.news-medical.net/amp/news/20210607/Around-525-of-children-develop-long-COVID-19-symptoms-suggests-new-study.aspx

Prosentvis ikke mange, men om strategien er at alle barn skal bli smittet blir det et stort antall. 

Hvilke tiltak synes du er for streng for tiden? Er det nattklubber du savner? Nå kan du snart gjøre hva du vil.

Nei, det blir ikke mange. Om f.eks. 500.000 barn smittes, som i seg selv er urealistisk høyt, vil man forvente at rundt 10 av dem dør. Man innfører ikke strenge samfunnstiltak fordi noen få barn vil kanskje dø ila det neste året.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (Akkurat nå):

Men tiltakene vi har hatt i det siste har ikke vært så inngripende. Mine har hatt treninger nesten hele det siste året. Ingen har sluttet på lagene. 

Jeg vil påstå at el-sparkesykkel har potensial til å bli et potensielt større problem enn nedstengningen. 

Nei, i det siste har det vært åpent nok, og til dels for åpent (da tenker jeg på grensene og reising), men konsekvensene av tiltakene fra forrige året vil få langvarige konsekvenser.

Idrettslagene rundt om i landet melder om stort frafall, samme om ingen på lagene til ditt barn har sluttet. Hos oss har 40 % falt i fra (da både barn og voksne), men med noe tilsig av nye for hver midlertidige gjenåpning.

Jeg synes altså ikke vi bør åpne mer enn nå foreløbig, men heller ikke stenge ned mer annet enn grensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (Akkurat nå):

Nei, det blir ikke mange. Om f.eks. 500.000 barn smittes, som i seg selv er urealistisk høyt, vil man forvente at rundt 10 av dem dør. Man innfører ikke strenge samfunnstiltak fordi noen få barn vil kanskje dø ila det neste året.

Hvilke strenge samfunntiltak? 

Hvorfor er 500000 urealistisk høyt når det blir sagt at enten vaksineres du ellers får du det.

Det er heller ikke bare snakk om dødsfall, men om senskader som man kjent kan få etter virusinfeksjoner. Vet du hvordan livet til ungdom med me er?

Tiltak for å hindre at mange barn må leve med senskader er riktig. Klart tiltakene må stå i forhold til smitten i samfunnet. Nå er det veldig få tiltak igjen. Klarer du ikke dette har du større problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (52 minutter siden):

Flere eksperter som mener de bør vaksineres også :

Sitat

Professor og forfatter Anne Spurkland er ikke i tvil.

– Barn bør vaksineres. Hvorfor skal barn gjennomgå den infeksjonen når vi har vaksine? Det er ikke sånn at det å ha infeksjoner, gjør deg friskere. Immunforsvaret trenger ikke infeksjoner, sier Spurkland til VG. Hun er ekspert på immunforsvaret og mener at vaksinering av barn vil være bra både for immuniteten i samfunnet og for barnet selv.

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/06/26/Professor-–-Barn-bør-vaksineres-mot-covid-19-24185878.ece

Her er linken til artikkelen i VG :

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2dLpa4/klar-tale-fra-vaksineekspert-barn-boer-vaksineres

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2ro skrev (15 minutter siden):

Hvilke strenge samfunntiltak? 

Hvorfor er 500000 urealistisk høyt når det blir sagt at enten vaksineres du ellers får du det.

Det er heller ikke bare snakk om dødsfall, men om senskader som man kjent kan få etter virusinfeksjoner. Vet du hvordan livet til ungdom med me er?

Tiltak for å hindre at mange barn må leve med senskader er riktig. Klart tiltakene må stå i forhold til smitten i samfunnet. Nå er det veldig få tiltak igjen. Klarer du ikke dette har du større problemer.

Haha. ME? Det er det dummeste jeg har hørt. Jeg kan garantere deg at smitteverntiltak vil ikke bli videreført fordi enkelte engstelige mennesker er redd for ME..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (Akkurat nå):

Haha. ME? Det er det dummeste jeg har hørt. Jeg kan garantere deg at smitteverntiltak vil ikke bli videreført fordi enkelte engstelige mennesker er redd for ME..

Me er eksempler på sykdom som kan utløses av virusinfeksjoner. Ganske dumt at du ikke visste dette. Nesten så jeg begynner å tro at du ikke er ekspert på området. 

Hvilke tiltak er det du er så oppgitt over?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (30 minutter siden):

Du har et voldsomt engasjement rundt dette. Hvorfor?

Fordi jeg daglig ser hvilke konsekvenser tiltakene har på ungdommen vår. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Example said:

Fordi jeg daglig ser hvilke konsekvenser tiltakene har på ungdommen vår. 

I koronahjemmekontoret?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...