true aspie Skrevet 22. juli 2021 #1 Skrevet 22. juli 2021 https://www.nettavisen.no/nyheter/den-fjerde-smittebolgen-skyller-inn-over-europa/s/12-95-3424158120 Etter en vår og sommer med gjenåpning og lettelser, kan mange land i Europa gå en høst med mye smitte og flere sykehusinnleggelser i møte. Flere og flere land i Europa melder nå om en stigende smittetrend. Det er situasjonen over svenskegrensen også, der smitten i flere regioner har fordoblet seg de siste ukene. 2
2ro Skrevet 22. juli 2021 #2 Skrevet 22. juli 2021 Jeg er ikke glad for denne utviklingen. Fortsatt er mange ikke vaksinert (barn, enkelte med medisinske tilstander, de som venter og de som ikke ønsker). Samtidig lever flere som normalt med reising til inn og utland, har flere nærkontakter og mye aktivitet. Jeg føler vi ikke gjør nok for å beskytte disse. Vet vi egentlig så mye om langtidsvirkninger på smitte hos barn? Jeg føler nok en gang at det er barns som blir offer for de voksne sine behov og ønsker. Om skolene åpnes med bred smitte i samfunnet kan vi risikere at mange elever blir satt i karantene, lærere i karantene osv. Dette fordi folk må til utlandet for å få feriefølelse og man må jo få ta en fest. Hører oftere om folk som har tatt med smitte hjem fra ferie og smittet sine nærkontakter. Hadde det skjedd meg, at jeg ble smittet av noen som må ut av landet for å få feriefølelse, tror jeg at jeg har hatt vanskeligheter med å tilgi dette. Jeg og kjernefamilien er ikke vaksinert (venter og barn er for ung). Vi har gjort så godt vi kan og har feriert i Norge samt prøvd å begrense nærkontakter. Da har det vært bittert å bli smittet av noen som velger annerledes. Heldigvis har jeg inntrykk av at vår bekjentskapskrets har valgt som oss, også de som har familie i utlandet og de som har feriebolig de burde ha sett til. Korona er ikke over, uansett hvor vi ønsker det. 3
rosemarin Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 2ro skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke glad for denne utviklingen. Fortsatt er mange ikke vaksinert (barn, enkelte med medisinske tilstander, de som venter og de som ikke ønsker). Samtidig lever flere som normalt med reising til inn og utland, har flere nærkontakter og mye aktivitet. Jeg føler vi ikke gjør nok for å beskytte disse. Vet vi egentlig så mye om langtidsvirkninger på smitte hos barn? Jeg føler nok en gang at det er barns som blir offer for de voksne sine behov og ønsker. Om skolene åpnes med bred smitte i samfunnet kan vi risikere at mange elever blir satt i karantene, lærere i karantene osv. Dette fordi folk må til utlandet for å få feriefølelse og man må jo få ta en fest. Hører oftere om folk som har tatt med smitte hjem fra ferie og smittet sine nærkontakter. Hadde det skjedd meg, at jeg ble smittet av noen som må ut av landet for å få feriefølelse, tror jeg at jeg har hatt vanskeligheter med å tilgi dette. Jeg og kjernefamilien er ikke vaksinert (venter og barn er for ung). Vi har gjort så godt vi kan og har feriert i Norge samt prøvd å begrense nærkontakter. Da har det vært bittert å bli smittet av noen som velger annerledes. Heldigvis har jeg inntrykk av at vår bekjentskapskrets har valgt som oss, også de som har familie i utlandet og de som har feriebolig de burde ha sett til. Korona er ikke over, uansett hvor vi ønsker det. Nei det er ikke over, men vi må leve med dette på en Eller annen måte, Dvs leve så normalt som mulig men ta forholdsregler og Følge normalt smittevern, vi kan ikke ha lockdown Og avskåres fra familie venner og noe aktivitet for alltid. Men det er kanskje det du kritiserer, at folk ikke tar nødvendige forholdsregler. Og det vet jeg ikke om de gjør. Man ser jo bare et utsnitt av folks liv. De som ser meg ute med et par venner kan sikkert tenke at oi hu driter i det, men de ser jo ikke at det kanskje er de eneste vennene jeg møter? For eksempel. Så vi får samtidig prøve å ikke bli for mye politi overfor hverandre. Folk gjør det de kan innenfor sine egne rammer tenker jeg. Men utover det enig i at ting plutselig ble veldig åpent og tilsynelatende ser ut «til å være over og som normalt», så lett å glemme at det kanskje ikke er over. Vi får bare håpe det beste 2
2ro Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 (endret) rosemarin skrev (30 minutter siden): Nei det er ikke over, men vi må leve med dette på en Eller annen måte, Dvs leve så normalt som mulig men ta forholdsregler og Følge normalt smittevern, vi kan ikke ha lockdown Og avskåres fra familie venner og noe aktivitet for alltid. Men det er kanskje det du kritiserer, at folk ikke tar nødvendige forholdsregler. Og det vet jeg ikke om de gjør. Man ser jo bare et utsnitt av folks liv. De som ser meg ute med et par venner kan sikkert tenke at oi hu driter i det, men de ser jo ikke at det kanskje er de eneste vennene jeg møter? For eksempel. Så vi får samtidig prøve å ikke bli for mye politi overfor hverandre. Folk gjør det de kan innenfor sine egne rammer tenker jeg. Men utover det enig i at ting plutselig ble veldig åpent og tilsynelatende ser ut «til å være over og som normalt», så lett å glemme at det kanskje ikke er over. Vi får bare håpe det beste ☺️ Det er nye strenge tiltak jeg ønsker å slippe. Særlig de tiltakene som går ut over barn og unge. De er jo ikke vaksinert heller så til høsten blir det nok i stor grad de som blir hardest rammet av smitteutbrudd. Siden de ikke er vaksinert blir det da karantene eller sykdom. Om vi fortsatt levde forsiktig kunne vi kanskje sluppet dette. Særlig dette med reising til utlandet føler jeg er et eksperiment. Jeg ser ingen grunn til at ikke samtlige skal holde seg hjemme til negativ test på dag 3. Om det er så viktig å reise er det en liten pris å betale for å hindre at din aktivitet går ut over andre. Vi kan leve både bra og forsiktig samtidig. Belønningen er at vi slipper ny nedstengning og høy smitte. Jeg vet man bruker sykehuskapasitet og dødsfall som argument for tiltakene og derfor er lettelsene trygg med høy vaksinedekning for færre blir alvorlig syk. Det er absolutt en viktig, målbar og dokumentert del av det. Jeg har allikevel en følelse (så både udokumentert og ikke målbart) av at vi må beskytte barn mot smitte av andre grunner. Tanken om at dette kan skade kropper i vekst er såpass sterk at jeg ønsker samfunnet prioritere lav smitte også når vaksinene er satt. Det er kjent at enkelte sykdommer skader på underlig vis, og korona er både ny og oppfører seg ustabilt. Hva om barn får skade på nervesystemet, forplantningsorganene, autoimmune sykdommer etc som man ser etterhvert? Før vi vet sikkert at det ikke vil bli et problem vil føre var være den tryggeste veien. Vi ønsker ikke en generasjon som må leve med skade etter korona, bare for at voksne ikke orker mer. https://www.longcovidkids.org/ Endret 22. juli 2021 av 2ro 2
Gjest Optimo Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 (endret) Legg merke til at de som er fullstendig maniske på dette med "vi vet ikke nok om langtidsvirkningene av vaksinene" holder helt kjeft om dette. Nei, vi vet ikke nok om langtidsvirkningene av viruset heller. Forskere publiserer rapporter daglig, de finner stadig nye mistanker om diverse, men det er lite som er bekreftet. Hele greia er fortsatt veldig uavklart og hvis det legges opp til at barna skal smittes i stort omfang så er det fullstendig uansvarlig av styresmaktene her. Endret 22. juli 2021 av Guile
2ro Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 Guile skrev (6 minutter siden): Legg merke til at de som er fullstendig maniske på dette med "vi vet ikke nok om langtidsvirkningene av vaksinene" holder helt kjeft om dette. Nei, vi vet ikke nok om langtidsvirkningene av viruset heller. Forskere publiserer rapporter daglig, de finner stadig nye mistanker om diverse, men det er lite som er bekreftet. Hele greia er fortsatt veldig uavklart og hvis det legges opp til at barna skal smittes i stort omfang så er det fullstendig uansvarlig av styresmaktene her. Jepp. De ser en økning med f.eks diabetes, men vet jo ikke sikkert at det skyldes korona. Jeg forstår ikke at vi ikke er føre var for å beskytte barna. 3
velociraptor Skrevet 22. juli 2021 #7 Skrevet 22. juli 2021 2ro skrev (6 minutter siden): Jepp. De ser en økning med f.eks diabetes, men vet jo ikke sikkert at det skyldes korona. Jeg forstår ikke at vi ikke er føre var for å beskytte barna. økning av diabetes 1 eller 2? økning i diabetes 2 er jo en selvfølge, siden menneskeheten i over et år har blitt bedr om å holde seg hjemme i sofaen med netflix og baking, det har vært ulovlig å trene, og all tidligere erfaring tilsier at en stor andel aldri begynner å trene igjen når de ikke får mulighet til det i så lang tid. 6
2ro Skrevet 22. juli 2021 #8 Skrevet 22. juli 2021 velociraptor skrev (Akkurat nå): økning av diabetes 1 eller 2? økning i diabetes 2 er jo en selvfølge, siden menneskeheten i over et år har blitt bedr om å holde seg hjemme i sofaen med netflix og baking, det har vært ulovlig å trene, og all tidligere erfaring tilsier at en stor andel aldri begynner å trene igjen når de ikke får mulighet til det i så lang tid. Hos barn. Jeg har ikke artikkelen men dette mener jeg var type 1 og et uventet funn. Skal se om jeg finner den igjen. 1
velociraptor Skrevet 22. juli 2021 #9 Skrevet 22. juli 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Hos barn. Jeg har ikke artikkelen men dette mener jeg var type 1 og et uventet funn. Skal se om jeg finner den igjen. Det er i så fall kjempetragisk 😔 1
Barbalala Skrevet 22. juli 2021 #10 Skrevet 22. juli 2021 2ro skrev (18 minutter siden): Jepp. De ser en økning med f.eks diabetes, men vet jo ikke sikkert at det skyldes korona. Jeg forstår ikke at vi ikke er føre var for å beskytte barna. Ikke så rart det, når folk har lagt på seg drastisk som følge av hjemmesitting. 3
Barbalala Skrevet 22. juli 2021 #11 Skrevet 22. juli 2021 velociraptor skrev (8 minutter siden): Det er i så fall kjempetragisk 😔 Bare oppspinn. 2
2ro Skrevet 22. juli 2021 #12 Skrevet 22. juli 2021 velociraptor skrev (13 minutter siden): økning av diabetes 1 eller 2? økning i diabetes 2 er jo en selvfølge, siden menneskeheten i over et år har blitt bedr om å holde seg hjemme i sofaen med netflix og baking, det har vært ulovlig å trene, og all tidligere erfaring tilsier at en stor andel aldri begynner å trene igjen når de ikke får mulighet til det i så lang tid. Her er en link. https://www.wspa.com/news/study-shows-diabetes-on-the-rise-in-children/ Det gjelder både type en og type to. 1
2ro Skrevet 22. juli 2021 #13 Skrevet 22. juli 2021 The number of people newly diagnosed with diabetes, particularly with type 1 diabetes (T1D), has increased since the start of the Covid-19 pandemic. There are a number of ongoing studies investigating this rise in diagnoses. T1D can be precipitated by environmental factors like viruses, and Covid-19 may negatively affect pancreatic function and insulin secretion. Covid-19 may affect insulin-producing cells in the pancreas, either by directly damaging them or as a side effect of inflammation caused by the immune system fighting the virus, leading to T1D. The SARS-CoV-2 virus may also thrive in an environment of elevated blood glucose and could precipitate a relative insulin deficiency, or type 2 diabetes (T2D). https://www.pharmaceutical-technology.com/comment/type-1-diabetes-covid-19-ripple-effects/ 1
2ro Skrevet 22. juli 2021 #14 Skrevet 22. juli 2021 velociraptor skrev (20 minutter siden): Det er i så fall kjempetragisk 😔 Ja, det er kjempe tragisk. Jeg håper de finner ut at det er tilfeldig. Ingen ønsker at barn skal bli avhengig av medisiner livet ut. Jeg frykter at det er mye vi ikke vet ennå, og derfor forstår jeg ikke at så mange mener at det er greit å slippe fri viruset. Joda, færre dør og blir lagt inn på sykehus pga vaksinen, men det er en generasjon som ikke får vaksinen. 2
Example Skrevet 22. juli 2021 #15 Skrevet 22. juli 2021 Når man snakker om langtidsvirkninger hos barn, tror jeg man er nødt til å ha andre fokus enn bare korona også. Selv har jeg en klasse som begynte på ungdomsskolen høsten 2019. Dersom de går gjennom enda et år med tiltak, vil de gjelde nesten hele deres tid på ungdomsskolen. Hjemmeskole, halve klasser, skjerming fra andre klasser og trinn, manglende mulighet til å drive med praktiske oppgaver, sosiale opplegg osv. Ikke en eneste overnattingstur, ingen klasseavslutninger, ingen samlinger med resten av skolen, ingen muligheter for turneringer i idrett, ingen kulturelle innslag utenfra eller egne innslag fra elevene, ingen muligheter til å finne venner utenfor egen klasse eller trinn. Det begynner å bli lenge nå, og det begynner å ta på for mange. Hvor store følger vil dette få? Det er vanskelig å svare på. At man vil få sosiale, psykiske og faglige ettervirkninger, er det ingen tvil om. 11
Fufu Skrevet 22. juli 2021 #16 Skrevet 22. juli 2021 Example skrev (7 minutter siden): Når man snakker om langtidsvirkninger hos barn, tror jeg man er nødt til å ha andre fokus enn bare korona også. Selv har jeg en klasse som begynte på ungdomsskolen høsten 2019. Dersom de går gjennom enda et år med tiltak, vil de gjelde nesten hele deres tid på ungdomsskolen. Hjemmeskole, halve klasser, skjerming fra andre klasser og trinn, manglende mulighet til å drive med praktiske oppgaver, sosiale opplegg osv. Ikke en eneste overnattingstur, ingen klasseavslutninger, ingen samlinger med resten av skolen, ingen muligheter for turneringer i idrett, ingen kulturelle innslag utenfra eller egne innslag fra elevene, ingen muligheter til å finne venner utenfor egen klasse eller trinn. Det begynner å bli lenge nå, og det begynner å ta på for mange. Hvor store følger vil dette få? Det er vanskelig å svare på. At man vil få sosiale, psykiske og faglige ettervirkninger, er det ingen tvil om. Dette. Det gjelder ikke bare denne aldersgruppen, men alle fra 0-25 som skal gjennom viktige milepæler og sosialiseringsprosesser. Vi kan ikke holde samfunnet stengt i årevis. Vi voksne tåler det kanskje, men jeg tror ikke at barn og unge kan holde på slik som dette i flere år til. 4
2ro Skrevet 22. juli 2021 #17 Skrevet 22. juli 2021 Example skrev (3 minutter siden): Når man snakker om langtidsvirkninger hos barn, tror jeg man er nødt til å ha andre fokus enn bare korona også. Selv har jeg en klasse som begynte på ungdomsskolen høsten 2019. Dersom de går gjennom enda et år med tiltak, vil de gjelde nesten hele deres tid på ungdomsskolen. Hjemmeskole, halve klasser, skjerming fra andre klasser og trinn, manglende mulighet til å drive med praktiske oppgaver, sosiale opplegg osv. Ikke en eneste overnattingstur, ingen klasseavslutninger, ingen samlinger med resten av skolen, ingen muligheter for turneringer i idrett, ingen kulturelle innslag utenfra eller egne innslag fra elevene, ingen muligheter til å finne venner utenfor egen klasse eller trinn. Det begynner å bli lenge nå, og det begynner å ta på for mange. Hvor store følger vil dette få? Det er vanskelig å svare på. At man vil få sosiale, psykiske og faglige ettervirkninger, er det ingen tvil om. Holder man smitten nede slipper man begge deler. De tiltakene vi har nå er ikke så inngripende at det er verd å ofre barna for. Kan du forklare hvorfor ikke folk som frivillig reiser ikke må i kort karantene og teste seg ut av denne? Økt smitte går ut over de uvaksinerte, som etterhvert hovedsakelig er barn og unge. Tiltakene som har gått ut over barna har blitt holdt på et akseptabelt nivå det meste av tiden. Nå ser det ut som det har snudd og det er økonomi og voksne sine ønsker som blir prioritert. Det er galskap at nattklubber skal åpne når vi vet det fører til høyere smitte (England). Det vil gå ut over barna som enten risikerer smitte eller nye målrettet tiltak siden de er uvaksinerte. 3
Nikitaspin Skrevet 22. juli 2021 #18 Skrevet 22. juli 2021 Dramatisering, tallene er fortsatt lave og vaksinekvoten relativ høy. 4
Gjest Optimo Skrevet 22. juli 2021 #19 Skrevet 22. juli 2021 (endret) Det er ikke vanskelig å være enig med Example i at de psykiske konsekvensene dette har på en del barn er helt ille, og at vi ikke bør kjøre et år til med hjemmeskole og isolasjon. Samtidig så er det ingen forelder som ønsker at akkurat sitt barn skal være den som er uheldig og blir innlagt med MIS-C. Eller andre følgeskader vi ikke helt har oversikt over enda. https://nhi.no/sykdommer/barn/ulike-sykdommer/mis-c/ Vi har ikke sett så mye av det her til lands. Mye mer i Sverige, der smitten i samfunnet har vært større. Ser vi et oppsving i smittetall uten å gjøre tiltak så er det denne risikoen vi utsetter barna for. Det er pest eller kolera det her. 😕 Endret 22. juli 2021 av Guile
Example Skrevet 22. juli 2021 #20 Skrevet 22. juli 2021 2ro skrev (3 minutter siden): Holder man smitten nede slipper man begge deler. De tiltakene vi har nå er ikke så inngripende at det er verd å ofre barna for. Kan du forklare hvorfor ikke folk som frivillig reiser ikke må i kort karantene og teste seg ut av denne? Økt smitte går ut over de uvaksinerte, som etterhvert hovedsakelig er barn og unge. Tiltakene som har gått ut over barna har blitt holdt på et akseptabelt nivå det meste av tiden. Nå ser det ut som det har snudd og det er økonomi og voksne sine ønsker som blir prioritert. Det er galskap at nattklubber skal åpne når vi vet det fører til høyere smitte (England). Det vil gå ut over barna som enten risikerer smitte eller nye målrettet tiltak siden de er uvaksinerte. Helt enig angående reising utenlands. Samtidig føler jeg det føyer seg inn i rekken av prioritering av voksne og eldre. Regjeringen har brukt et retorisk grep om "å prioritere barn og unge" for å dekke over det faktum at de ikke har gjort det. Skolene bør åpne på grønt nivå til høsten. 7
Anbefalte innlegg