Gå til innhold

Dere som skriver - «Skam deg» eller «du burde skamme deg» til andre på KG..?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser støtt at folk skriver dette til andre på KG og jeg grøsser hver gang. Som en person som har levd med ødeleggende skamfølelse over tid, som spiser meg opp innvendig, så kunne det aldri falt meg inn å be folk om «å skamme seg». Synes det er fryktelig stygt å si til andre mennesker. Flere som reagerer på det samme?

Anonymkode: 38c7e...3d3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig, de burde rett og slett skamme seg for hvordan de oppfører seg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skamme seg er sånn fælt litt gammeldags begrep man kan slutte å bruke! Helt enig! 

Anonymkode: 06e11...f20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte, ganske mange faktisk kommenterer på alt som er skrevet her inne på en aggressiv måte og går i strupen på ts. Mange er lei av disse trollene som alltid skal komme med stikk og negative kommentarer.. 

når en sliten og fortvilt mor ber om råd, så kan ett av KG trollene kommentere: hvorfor fikk du barn? Kan du ikke vare adoptere det bort? 
ja, da mener jeg det er på sin plass at vedkommende får beskjed om å skamme seg!!! Også i sympati med ts som er i en sår situasjon. 
mange her inne som ikke burde hatt tilgang på et nettforum 

Anonymkode: d5396...dc8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ut med forståsegpåerne og ja til de gode gammeldagse kraftuttrykkene. Når du ber noen skamme seg, da vil man jo nettopp uttrykke en litt voldsom fordømmelse. Et grøss er på sin plass. Effekt oppnådd 👍

Anonymkode: a4f1a...6a9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enkelte, ganske mange faktisk kommenterer på alt som er skrevet her inne på en aggressiv måte og går i strupen på ts. Mange er lei av disse trollene som alltid skal komme med stikk og negative kommentarer.. 

når en sliten og fortvilt mor ber om råd, så kan ett av KG trollene kommentere: hvorfor fikk du barn? Kan du ikke vare adoptere det bort? 
ja, da mener jeg det er på sin plass at vedkommende får beskjed om å skamme seg!!! Også i sympati med ts som er i en sår situasjon. 
mange her inne som ikke burde hatt tilgang på et nettforum 

Anonymkode: d5396...dc8

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ut med forståsegpåerne og ja til de gode gammeldagse kraftuttrykkene. Når du ber noen skamme seg, da vil man jo nettopp uttrykke en litt voldsom fordømmelse. Et grøss er på sin plass. Effekt oppnådd 👍

Nei. Synes aldri «skam deg» er på sin plass. Fryktelig stygt uttrykk. Vi bør ikke påføre folk skam.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Synes aldri «skam deg» er på sin plass. Fryktelig stygt uttrykk. Vi bør ikke påføre folk skam.

Jo, det burde vi, når det er på sin plass. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Skamme seg er sånn fælt litt gammeldags begrep man kan slutte å bruke! Helt enig! 

Anonymkode: 06e11...f20

Jeg er helt enig, men tenker samtidig at mange som skriver «skam deg» ikke tenker over dette eller mener det helt slik. De mener kanskje «fy søren det var stygt sagt» eller noe i den dur. (Men noen mener sikkert skam deg også da)

Et annet utrykk som jeg hater er når noen kaller noen hysterisk. 
Dèt er virkelig et gammelt, ekkelt uttrykk om man vet hva det betyr. 
Men også en sånn ting som mange sikkert sier uten å mene det slik. 

Anonymkode: 83469...e69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig, men tenker samtidig at mange som skriver «skam deg» ikke tenker over dette eller mener det helt slik. De mener kanskje «fy søren det var stygt sagt» eller noe i den dur. (Men noen mener sikkert skam deg også da)

Et annet utrykk som jeg hater er når noen kaller noen hysterisk. 
Dèt er virkelig et gammelt, ekkelt uttrykk om man vet hva det betyr. 
Men også en sånn ting som mange sikkert sier uten å mene det slik. 

Anonymkode: 83469...e69

Mulig folk ikke mener det slik, men synes det er skikkelig stygt å be folk gå å skamme seg. Det er ingen som endrer mening eller får det bedre av å skamme seg. Det er liksom en veldig hemmende følelse som ikke hjelper stort.

Gjelder det alvorlige kriminelle handlinger, folk som tyr til vold eller overgrep osv så er det innafor å si «skam deg», ellers ikke. Sånne folk bør skamme seg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har de som er som deg, mennesker som har forhøyet skamfølelse og de som ikke eier skam. De som er som deg, hadde ikke skrevet stygge nedverdige ting til mennesker som ber om råd. Din medmenneskelighet hadde stoppet det. "skam deg" er riktig å si når en har tråkket langt over hva normale mennesker ser på som anstendig. Skam har egentlig en funksjon og det er synd at mange sliter med et usunt forhold til det. 

Anonymkode: c44e6...f69

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig i hovedinnlegget ditt, men syns nok også at det er på sin plass at enkelte her inne får beskjed om å skamme seg. Og da snakker jeg om folk som skriver skikkelig stygt til ts eller andre som svarer, folk som mobber og er direkte slemme, som trykker ned andre i tråden. Hva mener du man heller burde svart disse da? For ordens skyld, jeg har aldri brukt ordet «skam» her inne, men har nok sagt tydelig fra iblant når jeg leser slemme innlegg, noe som jeg føler godt kan sidestilles med å si «skam deg». Men så har ikke jeg samme personlige, negative erfaring med dette uttrykket enn det virker som du har, så jeg kan godt forstå at du reagerer når du selv har dårlige erfaringer selv med dette uttrykket. 

Anonymkode: b0b79...1c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser støtt at folk skriver dette til andre på KG og jeg grøsser hver gang. Som en person som har levd med ødeleggende skamfølelse over tid, som spiser meg opp innvendig, så kunne det aldri falt meg inn å be folk om «å skamme seg». Synes det er fryktelig stygt å si til andre mennesker. Flere som reagerer på det samme?

Ja, hva er det? Går vi tilbake i fortiden, eller? Merker at jeg var skeptisk til serien Skam, tenkte at det er da begrenset hvilke ord som er lurt å spre til allmuen og at det kun kommer til å brukes negativt av mennesker. Er ikke så glad i ‘infospredning’ egentlig, er altfor mange som bruker informasjon for å ‘ta’ andre, de har ingen interesse eller forståelse for hvordan bygge noe eller forhindre noe, de har kun 1 egenskap og det er å kaste bensin på bålet. Selv mange ‘opplyste’ mennesker kaster bare bensin på bålet, under rare innbilske dekker/unnskyldninger som de skaper seg fordi de har så håpløst behov for et fellesskap. 

For øvrig forbinder jeg ordet med noe man typisk brukte før i tiden da vi var ‘mindre opplyste’ 🙈 forbinder det også med ultrareligiøse. Men utover det synes jeg ikke skam burde egentlig brukes i vokabularet til folk, i alle fall ikke løst, det burde brukes med en viss respekt. 

Anonymkode: 45215...9e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, det burde vi, når det er på sin plass. 

Dette. Jeg tipper ts snakker om en skam som hun/han aldri skulle hatt. Skam er sunt når det får oss til å innse at vi har gjort noe galt og får oss til å forandre på dette så vi ikke gjør det igjen.

Anonymkode: 35002...9c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Grøsser mer over uttrykket "skjerp deg". Idiotisk herskeuttrykk som alle burde slutte å si/skrive.

Anonymkode: 0fe03...a9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Grøsser mer over uttrykket "skjerp deg". Idiotisk herskeuttrykk som alle burde slutte å si/skrive.

Anonymkode: 0fe03...a9c

Innrømmer at jeg har skrevet «skjerp deg» en og annen sjelden gang, men det er bare til de som skriver noe skikkelig slemt direkte rettet mot en annen bruker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette. Jeg tipper ts snakker om en skam som hun/han aldri skulle hatt. Skam er sunt når det får oss til å innse at vi har gjort noe galt og får oss til å forandre på dette så vi ikke gjør det igjen.

Anonymkode: 35002...9c8

Enig i dette. Det er stor forskjell på å bli dyttet på en skam-følelse man aldri skulle hatt, og den mer naturlige skam-følelsen man trenger å kjenne på iblant, for å innse at man har handlet feil, og deretter kunne vokse som mennesker. Vi trenger alle følelser, både negative og positive. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig, de burde skamme seg som holder på slik

Anonymkode: 0bb37...c5c

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som sier "skam deg" til ungen sin på 6 år når han gjør noe galt.

Det grøsser inni meg og gir meg ordentlig vondt i hjerterota hver gang.

Anonymkode: 7691e...ebc

Skrevet

Er en del adferd som folk burde skamme seg over. Som han som forventer at dama skal rydde hjemme hos'n. 

Et sted går faktisk grensa for hva som er greit.

AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (1 time siden):

Er en del adferd som folk burde skamme seg over. Som han som forventer at dama skal rydde hjemme hos'n. 

Et sted går faktisk grensa for hva som er greit.

Enig. Vi har faktisk skamfølelse av en grunn og det er ikke slik at vi aldri skal ha skyld eller skamfølelse. Gjør vi noe som kan skade andre fysisk eller mentalt er det helt riktig å skamme seg. Ts må være et ungt menneske...

Anonymkode: 7b1f1...73e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...