Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen av dagkremene og mine, samt sminke som foundation o.l viser at det inneholder spf, altså beskyttelse mot sol. Det står oftest mellom spf 15-25. Hva betyr egentlig dette? Altså hva betyr ‘SPF’ i denne sammenheng? Vanlig solkrem med feks spf 25 står det jo alltod i tillegg at den beskytter mot både uva og UVI stråling. Gjør vanlige kremer med spf også det? Hva er egentlig spf forkortelse for?🥴 Håper noen kan svare. Kunne vært greit å slipp å kjøpe ansiktssolkrem i tillegg til dagkrem og foundation jeg bruker med spf 25😊

Anonymkode: 161e4...79a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å svare enkelt så vil ikke dagkrem/sminke med SPF være tilstrekkelig.

Du må ha solkrem for å få nok beskyttelse nå.

Men på dager med lav stråling ellers i året kan SPF i produkter være et OK tilskudd, men det gir lite beskyttelse.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og det er ytterst sjeldent at sminke og krem beskytter mot uvi (urinveisinfeksjon 😜).. Men ja, enkelte solkremer beskytter både mot uva og uvb stråler, det er det du vil ha. Og får å oppnå den solfaktor som står oppgitt på produktet må du bruke tilstrekkelig mengde, som regel bruker man ikke nok, spesielt når det gjelder sminke. Jeg brukte alltid solkrem under sminke og over hudkrem på sommeren I sør. I nord og på vinteren holder det med dagkrem eller sminke med spf syntes jeg. 

Endret av Blingblingtahei
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (12 timer siden):

For å svare enkelt så vil ikke dagkrem/sminke med SPF være tilstrekkelig.

Du må ha solkrem for å få nok beskyttelse nå.

Men på dager med lav stråling ellers i året kan SPF i produkter være et OK tilskudd, men det gir lite beskyttelse.

Men vet du hva spf står for? Det er altså ikke det samme som beskyttelse mot uv stråling?

AnonymBruker
Skrevet
Blingblingtahei skrev (3 timer siden):

Og det er ytterst sjeldent at sminke og krem beskytter mot uvi (urinveisinfeksjon 😜).. Men ja, enkelte solkremer beskytter både mot uva og uvb stråler, det er det du vil ha. Og får å oppnå den solfaktor som står oppgitt på produktet må du bruke tilstrekkelig mengde, som regel bruker man ikke nok, spesielt når det gjelder sminke. Jeg brukte alltid solkrem under sminke og over hudkrem på sommeren I sør. I nord og på vinteren holder det med dagkrem eller sminke med spf syntes jeg. 

UVI…hihi😆🙃 Jobber i helsebransjen og gikk litt fort i svingene der🤪

Takk for fint svar og gode råd forøvrig🌸☺️

Gjest 10.54
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Men vet du hva spf står for? Det er altså ikke det samme som beskyttelse mot uv stråling?

Sun Protection Factor, altså solfaktor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...