AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Hei alle sammen. Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare på. I februar fikk jeg innvilget ung ufør. I brevet stod det at virkningspunktet var satt til 2017. I mellomtiden har jeg mottat AAP. I flere tråder her leser jeg at folk prater om etterbetaling, relativt store summer. Hva er dette for noe? Jeg har ikke mottatt noe sånt, kun trygden hver måned. Ingen har nevnt dette for meg før jeg leste om der her inne. Kan det hende jeg får etterbetalt noe, og når pleier det eventuelt å skje? 🧐 Takker for alle svar. Anonymkode: 88cfd...a8d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Rettelse: ikke virkningdpunkt, men de har skrevet at jeg ble ufør i 2015 Anonymkode: 88cfd...a8d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 Uføretidspunktet ditt er fra da du ble syk, ofte da sykmeldingsperioden startet. Og der starter også utregningen på hva du får i uføretrygd. Du får ikke etterbetalt, det er ikke vanlig med uføretrygd. Det handler kun om når du ble arbeidsufør og hvilke år som er tatt med i utregningen for uføretrygden. Det kan du se på vedtaket ditt. Anonymkode: 034e4...637
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 Du får ikke etterbetalt da du har hatt Aap Anonymkode: 3659c...58c
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Uføretidspunktet ditt er fra da du ble syk, ofte da sykmeldingsperioden startet. Og der starter også utregningen på hva du får i uføretrygd. Du får ikke etterbetalt, det er ikke vanlig med uføretrygd. Det handler kun om når du ble arbeidsufør og hvilke år som er tatt med i utregningen for uføretrygden. Det kan du se på vedtaket ditt. Anonymkode: 034e4...637 Vi som får ung-tillegget får etterutbetalt det tillegget for årene på AAP så lenge en ikke har fått tillegget samtidig som man hadde AAP! Og akkurat det er ikke mulig lengre da de har tatt vekk tillegget på AAP! Ts, hva står det i brevet om behandling av etterutbetaling? Det kan ta så lang tid som åtte måneder, noen har også ventet lengre, men det skal stå informasjon i brevet du fikk ved innvilget uføretrygd! Anonymkode: 42cf2...41e 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 Send en melding inne på mitt nav, og hør om de har opprettet sak for etterbetaling. Hvis du har hatt AAP siden 2017 skal du få etterbetaling. Jeg hadde AAP fra 2016-2020, og fikk rundt 100000kr, minus skatt selvfølgelig. Det trekkes 44% skatt av etterbetalingen. Anonymkode: 18f0d...0f8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #7 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du får ikke etterbetalt da du har hatt Aap Anonymkode: 3659c...58c Joda, ts har fått ung-tillegget innvilget og da får hen etterbetalt det tillegget for årene på AAP! Anonymkode: 42cf2...41e
jaromei Skrevet 22. juli 2021 #8 Skrevet 22. juli 2021 Jeg fikk utbetalt etterbetaling ca et halvt år etter at jeg fikk innvilget ung ufør. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok, derfor sier jeg ca. For meg kom dette veldig boms på, da jeg ikke ante at jeg hadde rett på dette. Det skjedde altså automatisk. Jeg gikk på AAP i nesten 8 år, fikk utbetalt omtrent 150k etter skatt. Det gikk rett på sparekonto, så jeg kunne kjøpe hus etterhvert. Jeg gråt av glede når jeg fikk brevet om det.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #9 Skrevet 22. juli 2021 Ts her Takk for svar Har sendt melding til NAV nå. Jeg visste heller ikke noe om det før jeg leste her inne. Hva slags sum tror dere det kan dreie seg om? Om man tenker 4 år uten ung ufør tillegget? Anonymkode: 88cfd...a8d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #10 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ts her Takk for svar Har sendt melding til NAV nå. Jeg visste heller ikke noe om det før jeg leste her inne. Hva slags sum tror dere det kan dreie seg om? Om man tenker 4 år uten ung ufør tillegget? Anonymkode: 88cfd...a8d Tror det blir rundt det jeg fikk, siden det er like mange år. AAP rundt februar 2016, ung ufør mars-april 2020. Ca 100000 minus 44% skatt utbetalt Anonymkode: 18f0d...0f8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #11 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Takk for svar Har sendt melding til NAV nå. Jeg visste heller ikke noe om det før jeg leste her inne. Hva slags sum tror dere det kan dreie seg om? Om man tenker 4 år uten ung ufør tillegget? Anonymkode: 88cfd...a8d Jeg fikk 185.000kr før skatt. Anonymkode: 42cf2...41e
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #12 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk 185.000kr før skatt. Anonymkode: 42cf2...41e Hvor lenge hadde du gått på AAP da? ☺️ Anonymkode: 88cfd...a8d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #13 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei alle sammen. Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare på. I februar fikk jeg innvilget ung ufør. I brevet stod det at virkningspunktet var satt til 2017. I mellomtiden har jeg mottat AAP. I flere tråder her leser jeg at folk prater om etterbetaling, relativt store summer. Hva er dette for noe? Jeg har ikke mottatt noe sånt, kun trygden hver måned. Ingen har nevnt dette for meg før jeg leste om der her inne. Kan det hende jeg får etterbetalt noe, og når pleier det eventuelt å skje? 🧐 Takker for alle svar. Anonymkode: 88cfd...a8d Sjekk reglene rundt skatteetaten også. Noen som fikk dette noen år tilbake fikk også noe tilbake for hvert år fra skatteetaten. Nå husker jeg ikke hva dette var men dette mener jeg å huske sto noe om i vedtaket fra nav. Dette også var det snakk om mye penger. Nå husker jeg ike om dette fortsatt gjelder men verd å sjekke. Anonymkode: 21b0f...1eb
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #14 Skrevet 22. juli 2021 I uførevedtaket mitt så står det om etterbetaling under "rettighet som ung ufør" "Du vil få etterbetaling etter særreglene for ung ufør i tidligere mottatte ytelser dersom du har hatt en stønad som har vært lavere enn beregning med ung ufør. Vi sender ut et eget brev om dette." Ventet i 6 måneder, ikke hørt et pip. Ung ufør tillegget er på 0,44G(grunnbeløpet). Så da tar du å gange det med antall år på AAP også minus 44% (skatt) så får du det du får. Men du vil få mer, da skatteetaten vil ordne slik at man skatter den skatten som var de årene du mottok AAP uten tillegget, så du vil få igjen på skatten neste år. Noen sier du må si at du ønsker at de skal gjøre det. Skatteetaten sier selv at de gjør det automatisk, at de regner skatten etter hva som er gunstig for deg, altså den eksakte skatten for hvert enkelt år. Anonymkode: 21fbf...74a
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #15 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): I uførevedtaket mitt så står det om etterbetaling under "rettighet som ung ufør" "Du vil få etterbetaling etter særreglene for ung ufør i tidligere mottatte ytelser dersom du har hatt en stønad som har vært lavere enn beregning med ung ufør. Vi sender ut et eget brev om dette." Ventet i 6 måneder, ikke hørt et pip. Ung ufør tillegget er på 0,44G(grunnbeløpet). Så da tar du å gange det med antall år på AAP også minus 44% (skatt) så får du det du får. Men du vil få mer, da skatteetaten vil ordne slik at man skatter den skatten som var de årene du mottok AAP uten tillegget, så du vil få igjen på skatten neste år. Noen sier du må si at du ønsker at de skal gjøre det. Skatteetaten sier selv at de gjør det automatisk, at de regner skatten etter hva som er gunstig for deg, altså den eksakte skatten for hvert enkelt år. Anonymkode: 21fbf...74a Skatteetaten regner automatisk tilbake til et visst årstall, usikker på hva det var. Jeg fikk tilbake til 2012 og måtte be det spesifikt regne det ut Anonymkode: 6eb84...e66
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #16 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skatteetaten regner automatisk tilbake til et visst årstall, usikker på hva det var. Jeg fikk tilbake til 2012 og måtte be det spesifikt regne det ut Anonymkode: 6eb84...e66 takk for info, tenkt å be de om å gjøre det for å være på den sikre siden. Anonymkode: 21fbf...74a
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 22. juli 2021 #17 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror det blir rundt det jeg fikk, siden det er like mange år. AAP rundt februar 2016, ung ufør mars-april 2020. Ca 100000 minus 44% skatt utbetalt Anonymkode: 18f0d...0f8 De 44% er bare trukket for sikkerhets skyld. Om det er for mye, så får du det tilbake.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #18 Skrevet 22. juli 2021 Ts her igjen. Takker for svar. Ikke lett å navigere seg i dette, så setter pris på at dere deler deres erfaringer ☺️ Kanskje man bare må vente å se hva som tilslutt havner på kontoen.. Har som sagt sendt en melding til NAV, så blir kanskje klokere da ☺️ Dette med skatten var også totalt ukjent for meg 🤷🏽♀️ Anonymkode: 88cfd...a8d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #19 Skrevet 22. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (37 minutter siden): De 44% er bare trukket for sikkerhets skyld. Om det er for mye, så får du det tilbake. Det er helt sant. De trekker så høyt så man slipper baksmell på skatten. Får tilbake 24000kr på skatten i år på grunn av trekket de gjorde. Jeg trengte ikke sende beskjed om at de måtte regne ut skatten fra årene det gjelder, det gikk automatisk👍🏻 Anonymkode: 18f0d...0f8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #20 Skrevet 22. juli 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her igjen. Takker for svar. Ikke lett å navigere seg i dette, så setter pris på at dere deler deres erfaringer ☺️ Kanskje man bare må vente å se hva som tilslutt havner på kontoen.. Har som sagt sendt en melding til NAV, så blir kanskje klokere da ☺️ Dette med skatten var også totalt ukjent for meg 🤷🏽♀️ Anonymkode: 88cfd...a8d Du trodde ikke seriøst at du får penger utbetalt skattefritt? Anonymkode: 445c1...4ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå