AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Jenta er 10 år, og krever oppmerksomhet hele døgnet. Vi har nylig vært på ferie, og møtt masse familie hver dag, som vi ser sjelden. Da har hun fått masse oppmerksomhet, og man skulle tro hun ble mettet når vi kom hjem på kvelden, men nei. Til tider ble jeg nesten litt flau, for når vi hadde besøk/var på besøk, så krevde hun oppmerksomhet under hele besøket. F.eks "Se hva jeg har laget! Se hva jeg kan gjøre! Hør hva jeg har å si! Lek med meg!" Og det stoppet liksom ikke. Hvis jeg sier noe til henne om det etterpå, tar hun det veldig til seg og blir veldig sensitiv eller sint. Sånn ellers, så er det bare meg og henne. Og jeg synes jeg vier henne masse oppmerksomhet og gir mye bekreftelse på alt hun gjør. Hun får skryt og ros for det meste hun gjør, og om hun ikke får det, virker det som at det går på selvtilliten løs og hun begynner å kalle seg selv "dum". Jeg sier derimot også i fra når jeg må ha litt mamma-tid, at hun må gjøre litt ting på egen hånd. Eller at man trenger ikke å få ros hver gang man rydder opp etter seg el. Er dette normal oppførsel? Hva kan jeg evt. gjøre bedre, for at hun skal forstå at verden ikke sirkler rundt bare henne, og at det er helt ok? Anonymkode: f97cb...233
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Er alderen. Det går over når hun blir elleve. Det gjorde det iallefall til oss. Anonymkode: 8bb59...9b1 1
Silva Pluvialis Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 Har hun blitt møtt på følelsene gjennom hele oppveksten? 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 Det høres ut til at hun er blitt oppdratt til å få høre hvor flink hun er til det hun presterer, ikke at hun dermed ikke føler seg god nok for den hun er? For barn er det viktig å kjenne at de er god nok for den personen de er, at man heller kan si noe slikt som: Jeg ser du har det kjekt når du tegner, det er så flott å se at du har det bra når er med vennene dine, nå ser jeg at du koser deg når du bader, så flott å se at du har det gøy! Ikke at man aldri kan si at tegningen er fin og at de er flink, men prøv og les litt om det og finn en balanse der! Anonymkode: 69edb...1cb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 Sånn var jeg også husker jeg, en håndfull for å si det sånn. Det eneste som funka på meg var å etterhvert si "nå er det vi voksne som prater", dette var jo på den tiden man kunne si sånne ting uten å bli hengt. Tok absolutt ikke skade av det. Anonymkode: 873f3...807 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 Logg av KG og SoMe og se opp av tlf gi jenta oppmerksomhet Anonymkode: 1e7ae...ea5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Logg av KG og SoMe og se opp av tlf gi jenta oppmerksomhet Anonymkode: 1e7ae...ea5 Akkurat som at hun trenger mer... Anonymkode: f97cb...233 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #8 Skrevet 22. juli 2021 Kan det være at hun har vært vandt med så mye oppmerksomhet opp gjennom, at hun takler det dårlig når fokus ikke er på henne? Min eldste var sånn før hun ble storesøster (var 9 år), og fikk helt kultursjokk av å måtte dele oppmerksomheten. Kan det forresten være en idé å ikke skryte av absolutt alt? Litt sånn som du nevner, prate om det at man ikke skryter av alle dagligdagse ting. Forsøke å kutte ned på det. Når man først gir komplimenter så pass på å si «så fin tegning du har laget, jeg likte veldig godt alle fargene du brukte», istedenfor «så flink du er» hele tiden. Fortell hva som var bra! Anonymkode: 0f7f2...b50 1
Gjest parkeringsvakten Skrevet 22. juli 2021 #9 Skrevet 22. juli 2021 Hun har lav selvtillit. Det er som regel ikke noe som blir bedre ved å rose personen. Hun har et grunnleggende syn om at hun ikke er bra nok, ikke flink nok. Skryt hjelper kanskje i noen minutter, men så går det over og hun føler seg verdiløs igjen Jeg tror dette er noe som krever mer enn kg kan gi. Dere må finne en måte å gi "ekte" selvtillit på. Der hun kan føle at hun har verdi. Ikke å rose henne for hun gjorde noe lite som alle kan gjøre. Det løser ikke problemet på lang sikt. Det hjelper henne ikke finne en "ekte "selvtillit. Den type selvfølelse man får fra ros som det, er bare noe som varer en kort stund.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #10 Skrevet 22. juli 2021 Vet ikke om ros er grunnen til at hun ønsker så mye oppmerksomhet, men det er uansett grunn til å roe ned den rosen litt. Eller det kommer an på hvordan rosen gis. Dersom hun har ryddet bordet er det hyggelig å si tusen takk for at du ryddet bordet, nå ble jeg veldig glad, men ikke si at hun er flink. Skryt gis i hovedsak til innsats og ikke resultat. Problemet med skryt er at man kan bli redd for å prøve dersom man ikke er sikker på å mestre. istedenfor å si i etterkant at hun var litt mye ville jeg snakket med henne om det i forkant. Det er kjempesårt å få negativ tilbakemelding på egen adferd. Det kan føre til usikkerhet og dårlig selvbilde. Man kan snakke litt generelt, ikke si at hun er sånn. Bruk gjerne deg selv som eksempel. «Noen ganger kan jeg bli litt intens fordi jeg liker å få skryt….» Anonymkode: 1233f...755 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #11 Skrevet 22. juli 2021 Hun har et behov for oppmerksomhet og anerkjennelse, på lik linje som alle barn. Vis at du Liker å være sammen med henne. Si gjerne at det var gøy å være sammen med henne, I tillegg til å si at hun er flink. Vis ekte interesse, så slipper hun å mase for å få det. Ellers så er det nå en gang sånn at vi ikke kan garantere at det blir bedre eller at vi kan si at du gjør noe feil, men du bør nok vurdere å endre oppdragerstil, og kanskje øve deg på fraser som "jeg er så glad i deg", "dette var gøy" "jeg liker å se på når du tegner", "det er så koselig å spise middag sammen med deg", "gøy å hoppe sammen på trampolina nå" og så videre. Samt at du gir henne bekreftelse på at hun er god nok akkurat som hun er, uansett hva hun får til. Og du? Ikke kall det for mammatid. Hvis du trenger tid alene så bruker du et annet begrep. Mammatid er når du er sammen med henne. Anonymkode: ff1a0...752 1
Gjest BethD Skrevet 23. juli 2021 #12 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hun har et behov for oppmerksomhet og anerkjennelse, på lik linje som alle barn. Vis at du Liker å være sammen med henne. Si gjerne at det var gøy å være sammen med henne, I tillegg til å si at hun er flink. Vis ekte interesse, så slipper hun å mase for å få det. Ellers så er det nå en gang sånn at vi ikke kan garantere at det blir bedre eller at vi kan si at du gjør noe feil, men du bør nok vurdere å endre oppdragerstil, og kanskje øve deg på fraser som "jeg er så glad i deg", "dette var gøy" "jeg liker å se på når du tegner", "det er så koselig å spise middag sammen med deg", "gøy å hoppe sammen på trampolina nå" og så videre. Samt at du gir henne bekreftelse på at hun er god nok akkurat som hun er, uansett hva hun får til. Og du? Ikke kall det for mammatid. Hvis du trenger tid alene så bruker du et annet begrep. Mammatid er når du er sammen med henne. Anonymkode: ff1a0...752 ✨Egentid ✨
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #13 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-7-21 den 23.58): Jenta er 10 år, og krever oppmerksomhet hele døgnet. Vi har nylig vært på ferie, og møtt masse familie hver dag, som vi ser sjelden. Da har hun fått masse oppmerksomhet, og man skulle tro hun ble mettet når vi kom hjem på kvelden, men nei. Til tider ble jeg nesten litt flau, for når vi hadde besøk/var på besøk, så krevde hun oppmerksomhet under hele besøket. F.eks "Se hva jeg har laget! Se hva jeg kan gjøre! Hør hva jeg har å si! Lek med meg!" Og det stoppet liksom ikke. Hvis jeg sier noe til henne om det etterpå, tar hun det veldig til seg og blir veldig sensitiv eller sint. Sånn ellers, så er det bare meg og henne. Og jeg synes jeg vier henne masse oppmerksomhet og gir mye bekreftelse på alt hun gjør. Hun får skryt og ros for det meste hun gjør, og om hun ikke får det, virker det som at det går på selvtilliten løs og hun begynner å kalle seg selv "dum". Jeg sier derimot også i fra når jeg må ha litt mamma-tid, at hun må gjøre litt ting på egen hånd. Eller at man trenger ikke å få ros hver gang man rydder opp etter seg el. Er dette normal oppførsel? Hva kan jeg evt. gjøre bedre, for at hun skal forstå at verden ikke sirkler rundt bare henne, og at det er helt ok? Anonymkode: f97cb...233 Det er jo helt normalt. Og problemet er kanskje nettopp at det ER ferie, at dere ikke tar dere tid nok til henne? Heller bruker tiden på å farte rundt så hun må henge med alle andre enn deg/dere? Barna trenger foreldrekontakt, også i ferien. Kanskje mer enn normalt fordi ferie er mot normalen/hverdagen. Anonymkode: 63413...cef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå