AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 TIL DERE SYKEPLEIERE. Er det vanlig at vikarer som jobber stort sett på feriene, påske, jul, sommer, ved sykdom, blir sett ned av kollegaene? Jeg er sykepleier og vikar på et sykehus. Jeg blir stort sett sendt til å ta kjøkkenet, tilberede måltidene, og til den avdelingen som er mest rolig hvor det er LITE å lære. Kollegaer plasserer seg selv til avdelingen hvor det blir mye medisinering, og tar lite kjøkkenarbeid. De fordeler seg imellom de mest lærerike oppgavene. Er dette vanlig? Anonymkode: 0ac2e...11d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Ja, det er det. Det har ingenting med deg personlig å gjøre, men det er en del av hierarkiet innen helse. (Jeg tar utgangspunkt i at du er normalt oppegående og gjør en normalt god jobb.) Anonymkode: 4d0ec...c31
Belima Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 De blir ikke sett ned på, men at de blir satt til enklere oppgaver av praktiske årsaker er ikke så rart. En vikar som kommer i ny og ne er ikke like kjent med rutinene som de fast ansatte. Det tar alltid litt ekstra tid å bli ordentlig kjent på en avdeling. Kan du få faste vikartimer på en avdeling, så tror jeg det vil bli annerledes for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er det. Det har ingenting med deg personlig å gjøre, men det er en del av hierarkiet innen helse. (Jeg tar utgangspunkt i at du er normalt oppegående og gjør en normalt god jobb.) Anonymkode: 4d0ec...c31 En del av hierarkiet sier du, men hva skal til for å bli behandlet like bra som resten av kollegaene? Jeg kan innimellom ta kjøkkenarbeid og være på den mest kjedeligste avdelingen, men ikke hver dag! Ts. Anonymkode: 0ac2e...11d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En del av hierarkiet sier du, men hva skal til for å bli behandlet like bra som resten av kollegaene? Jeg kan innimellom ta kjøkkenarbeid og være på den mest kjedeligste avdelingen, men ikke hver dag! Ts. Anonymkode: 0ac2e...11d Jeg skal være brutalt ærlig: Du kan ikke gjøre noe med dette, hvis du ikke da blir fast ansatt. Det du beskriver er ikke greit, men hierarkiet jeg viser til er en så inngrodd ukultur mange steder i helsevesenet at det er ingenting du som enkeltperson får forandret på. Jeg kjenner til avdelinger hvor flinke folk har jobbet som vikar i mange år og fremdeles blir behandlet som annenrangs i diverse sammenhenger. Ikke ulikt ungdomsskolen hvor de populære jentene styrte spillet og satte standarden for hvordan de mindre populære skulle behandles. Anonymkode: 4d0ec...c31 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 Ikke sett ned på, men diskriminert. Slik er det hos oss også. Vikarer som hovedsaklig jobber ferier blir satt til rent pleiearbeid, slik at de faste kan dosere og ta fagoppdrag. Dette er dels fordi de faste kjenner pasienter og rutiner best, og dels fordi de faste ikke vil gjøre «drittarbeidet». Anonymkode: 9a2ae...013 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå