AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Trenger tips og innspill. Jeg og mannen min har kjøpt hus som vi flytter inn i til høsten. Huset er fra midten av 70tallet. Vi pusser opp kjelleren før vi flytter inn, 1etg er opppusset fra 2012, så vi ser ikke behovet for å begynne med det enda. Vi har 3 gutter sammen i alderen 3, 7 og 12 år. Vi har fullstendig felles økonomi, vi har netto ca 60.000 utbetalt pr mnd. Vi vil ha ca 3,8 million i lån når vi er innflyttet i nyhuset. Ingen studiegjeld. Mannen har bil gjennom jobben, fri bruk - ingen kostnader for oss. Jeg har en liten, eldre bil. Jeg er 27 år og mannen min er 32 år, så vi har mange år igjen av arbeidslivet sånn sett. Jeg tenker å starte med SF. Men klarer ikke lande på hvor stor buffer vi trenger. Nå får vi ett eldre hus, jeg har en eldre bil, 3 gutter.. Noen innspill? Hva har dere som er i ca samme situasjon som oss, i buffer? Har dere flere, eller kun en buffer? Anonymkode: 89576...dcb
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 SF som i sinking funds? Ville hatt minst 100 000,- i buffer for uventede utgifter/jobbtap/sykdom og samtidig spart opp enda mer til framtidig vedlikehold av hus og startet med pensjonssparing om dere ikke har gjort det enda. Anonymkode: fbe46...769
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 Vi har jo pensjonssparingen (globalt indeksfond), der det også står litt "ekstra" som vi kan ta av om det virkelig skulle knipe. Det er også dette vi tar av når vi trenger ny bil, og andre større ting. Hele tiden med øye på at det er nok til pensjon, selvfølgelig. Ellers har vi 200 000 på høyrentekonto, da det er kjedelig å måtte ta av fond om det er nede i en dupp. Dette tar vi også av, og bygger raskt opp igjen, om vi drar på dyre ferier, kjøper ny sofa, og lignende. I tillegg har vi alltid minst 30 000 på hver lønnskonto til løpende utgifter. Oppsummert er økonomien slik at det går fast trekk til fire ulike fond hver måned. I tillegg til at høyrentekonto bygges opp igjen om det er tatt av den. Alt over det er overskuddslikviditet er da "fritt vilt", eller overføres til fond som ekstra sparing. Anonymkode: 3d794...804
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 Da vi hadde enebolig og 2 biler så hadde vi aldri mindre enn 120 000 kr i buffer i tillegg til fond. Anonymkode: 5bf08...a06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå