AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Bør vi begynne å lese allerede nå? Studieteknikker? Har dessverre ikke mye mulighet til å lese på kveldstid pga barn osv. Tar imot alle gode råd jeg kan få:) Anonymkode: a9f29...156
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Nei, du trenger ikke begynne å lese nå, du har god tid. Men kan du gange og dele, flytte kommaer og gjøre om fra g til mg og liknende? Hvis ikke, lær deg det. Det er barneskolematematikk, og normale voksne mennesker lærer det på en time hvis de ikke kan det fra før, men sykepleierstudenter og sykepleiere elsker å overdrive vanskelighetsgraden av medikamentregning til det parodiske. «Å ja, du har nettopp forsvart en doktorgrad i kjernefysikk, javel ja, men JEG klarte nettopp medikamentregning på tredje forsøk!» Når de svetter over ganging og deling, er det veldig gøy å kunne trekke på skuldrene og si at den typen matte lærte du på barneskolen. Ellers, ta det med ro og vær forberedt på tre år med mye gøy og mye slit. Det kommer til å gå helt fint! Anonymkode: 774a1...847 10
Nuttery Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 Øv på å bruke øynene i praksis. De prosedyrene er ikke sååå viktig der og da. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 Du må nok belage deg på å lese om kvelder og helger også selv om du har barn. Hvertfall om du ønsker gode karakterer. Jeg har også barn, jobber hver 3 helg i tillegg, men har brukt utallige timer på kvelder for å komme gjennom. Skolen er også eksperter på å legge prøver og eksamener rett etter ferier. Men begynn i god tid, allerede første uka, kjøp deg medeasy for å komme gjennom anatomien. Det er mye jobb, men veldig gøy og utrolig givende Du lærer masse fra dag en! Anonymkode: df3fd...fcd 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bør vi begynne å lese allerede nå? Studieteknikker? Har dessverre ikke mye mulighet til å lese på kveldstid pga barn osv. Tar imot alle gode råd jeg kan få:) Anonymkode: a9f29...156 Beste rådet jeg kan gi er strengt tatt, røm. Anonymkode: 6331e...38c 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 Til senere jobb: les legejournalen. Lærerikt, og du vet mye mer om hva som foregår og hva som planlegges (og du slipper å ringe legen om det du lurer på står der). Alltid prøv å knytte det du lærer opp mot praksis, andre fag, og opp mot konkrete situasjoner. Feks anatomi så er det mye enklere å huske hvis du har en forståelse av hvorfor det er greit å kunne, og du vet situasjoner hvor kunnskapen er nødvendig. Anonymkode: 933a1...8fe
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #7 Skrevet 22. juli 2021 Aldri vis avsky eller redsel for noe overfor en pasient. Vis trygghet. Prøv iallfall. Anonymkode: 7410b...443
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #8 Skrevet 22. juli 2021 Les hva du har takket ja til, hva studiet innholder så slipper du å kaste bort mye tid på å klage over arbeidskrav og eksamensform i ulike emner. Holdt på å klikke av de studentene som alltid måtte bråke så mye fordi det var så mange arbeidskrav, øvinger og arbeid i studiegrupper, de hadde jo ikke lest emneplan i det hele tatt før de begynte..... Anonymkode: 3d1e0...247 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #9 Skrevet 22. juli 2021 Sykepleier er bare en bachelor. Ta det helt med ro, bare bachelor er enkelt. Anonymkode: 3a6ce...869 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #10 Skrevet 22. juli 2021 Når du kommer i praksis: Spør heller 100 dumme spørsmål for mye enn ett spørsmål for lite. Vær modig nok til å si «jeg fikk ikke helt med meg dette, kan du gjenta….?» enn å gjøre (eller ikke gjøre) det du tror. Ellers må du påregne å bruke tid på kvelder og helger, både til lesing og i praksis. Det gjenspeiler jo arbeidshverdagen du får som sykepleier om tre år. Og gjør mange medikamentregningsoppgaver, det ligger mange ute på nett. Testen er ikke så vanskelig når en er forberedt. Ellers anbefales Medeasy sterkt, vel verdt pengene! Anonymkode: 3c0ce...4a2 2
Majer Skrevet 22. juli 2021 #12 Skrevet 22. juli 2021 Løs en enkel medikamentoppgave hver uke om du har problemer med matte, ikke ta deg for nær av pasienter som virker sinte på deg- noen er i vanskelige situasjoner og andre er bare rævva folk, ikke ha for mye deltidsjobb i praksisperioder, spør om hjelp, ikke bli en rævsleiker, ikke la deg overkjøre for mye og smil. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #13 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når du kommer i praksis: Spør heller 100 dumme spørsmål for mye enn ett spørsmål for lite. Vær modig nok til å si «jeg fikk ikke helt med meg dette, kan du gjenta….?» enn å gjøre (eller ikke gjøre) det du tror. Anonymkode: 3c0ce...4a2 Nei, nei, nei! Spør om relevante ting! Ikke bedre med 100 dumme spørsmål, da virker det som du ønsker å få servert kunnskapen enn å klare å finne den selv. Vær alltid forberedt, og still spørsmål på en måte som viser at du har kunnskap, men trenger praksis for å samle trådene og forstå det du har lært teoretisk. Og IKKE klag på sykepleiere som ikke har masse til satt av til dere. Sykepleiere får ikke verken ekstra betalt eller ekstra tid/avlastning fra andre oppgaver selv om de får studenter. Studenter kommer på toppen av en allerede overfylt tidsplan. Ikke vær redd for å bli brukt som arbeidskraft, det er ikke farlig å rydde et kjøkken eller følge en pasient på toalettet. Men pass på at dere ikke erstatter personal som er syke! Spill på lag med veilederen deres, gi og ta får begge veier. Og IKKE sett dere ned på praksissteder for å lese med mindre det er avtalt på forhånd. Planlegg alltid dagen fra start, og informer veileder om dagsplanwn deres på begynnelsen av dagen. Anonymkode: a4395...060 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #14 Skrevet 22. juli 2021 Vær nysgjerrig og ikke la deg skremme. Når du jobber innen helse vil du støte på mange forskjellige mennesker og du vil sannsynligvis få en del dritt slengt etter deg etter hvert, alt etter hvor du jobber og hvem pasienten er. Da er det viktig at du husker på hvorfor du valgte dette yrket, og ikke la deg knekke av vonde kommentarer. Anonymkode: d04e4...d7c
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #15 Skrevet 22. juli 2021 Velge et annet studium. Anonymkode: e25b6...e63 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #16 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og gjør mange medikamentregningsoppgaver, det ligger mange ute på nett. Testen er ikke så vanskelig når en er forberedt. De fleste normalt utrustede tomvåringer klarer medikamentregning. Anonymkode: e25b6...e63
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #17 Skrevet 22. juli 2021 Bli noe annet. Anonymkode: 204cd...a5b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå