Gå til innhold

Noen som vil dele sine erfaringer med Finsk Lapphund

MammaMums

Anbefalte innlegg

både gode og de ev mer slitsomme? 
Noen råd til oss som har tenkt å anskaffe oss en slik? 

Vi har mye erfaring med hund allerede- men ingen med denne rasen? 

Setter stor pris på de som vil dele med oss🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har en lappejente på 10 mnd, det er en fantastisk fin hund, rolig og fint lynne. Kan bjeffe litt om noen går forbi ute, men bryr seg ikke om det ringer på døren 😅 Hun er smart, trygg og lettlært. Hun elsker å være ute og liker godt turer i skogen, men elsker også å ligge i sofaen 😅 

Det er mye pels, men den røyter ikke veldig mye, gjerne litt mer mebs de fortsatt har valpepels. 

Det er en gruppe på Facebook som heter Finsk Lapphund Norge, anbefaler deg å melde seg inn der, der er det mange gode tips ☺️

Det er ekstrem stor pågang på FL-valper nå, så jeg håper dere har god tålmodighet :) Det lønner seg å se liste over registrerte oppdrettere på nettsidene til raseklubben, og ta kontakt med oppdrettere der ☺️

Lykke til med letingen! ☺️

Anonymkode: ef7bb...ad0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har en lappejente på 10 mnd, det er en fantastisk fin hund, rolig og fint lynne. Kan bjeffe litt om noen går forbi ute, men bryr seg ikke om det ringer på døren 😅 Hun er smart, trygg og lettlært. Hun elsker å være ute og liker godt turer i skogen, men elsker også å ligge i sofaen 😅 

Det er mye pels, men den røyter ikke veldig mye, gjerne litt mer mebs de fortsatt har valpepels. 

Det er en gruppe på Facebook som heter Finsk Lapphund Norge, anbefaler deg å melde seg inn der, der er det mange gode tips ☺️

Det er ekstrem stor pågang på FL-valper nå, så jeg håper dere har god tålmodighet :) Det lønner seg å se liste over registrerte oppdrettere på nettsidene til raseklubben, og ta kontakt med oppdrettere der ☺️

Lykke til med letingen! ☺️

Tusen takk for et fint innblikk i hverdagen med en Finsk Lapphund🙏🙏 

Ja, vi har venta lenge- satt oss på lister på et par oppdrettere vi har undersøkt godt om, og venter og venter 🙌

Takk for info om fb gruppa! Den skal jeg melde meg inn i NÅ 😅

Takk for lykkeønskninger på veien; vi har ventet så lenge nå- at vi virkelig håper på å då et treff på hunden som gjør vår lille familie komplett 💙💙💙💙💙

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MammaMums skrev (4 timer siden):

Tusen takk for et fint innblikk i hverdagen med en Finsk Lapphund🙏🙏 

Ja, vi har venta lenge- satt oss på lister på et par oppdrettere vi har undersøkt godt om, og venter og venter 🙌

Takk for info om fb gruppa! Den skal jeg melde meg inn i NÅ 😅

Takk for lykkeønskninger på veien; vi har ventet så lenge nå- at vi virkelig håper på å då et treff på hunden som gjør vår lille familie komplett 💙💙💙💙💙

Dere har mye å glede dere til! Spør gjerne her om det er noe dere lurer på 🥰🥰

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har god erfaring med de fleste finske lapphundene jeg har møtt i hvert fall. Virker som trygge og gode hunder, dog litt kjedelige kanskje? Men nå er jeg vant til gjeterhunder og overdreven kontakt og oppmerksomhet. 

Anonymkode: 7b48a...233

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har god erfaring med de fleste finske lapphundene jeg har møtt i hvert fall. Virker som trygge og gode hunder, dog litt kjedelige kanskje? Men nå er jeg vant til gjeterhunder og overdreven kontakt og oppmerksomhet. 

Anonymkode: 7b48a...233

Finsk lapphund ble jo brukt til gjetning. 

Anonymkode: d0e6b...fd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De jeg vet om liker ingen andre mennesker enn familien den bor med, de er litt sære, røyter veldig mye og alle har faktisk litt problemer med renslighet på den måten at det er litt «rester» igjen i rumpa som kan bli gnidd utover det ene og det andre. De har alle problemer med analkjertler. Ellers hengivende og gode mot sin familie, men bryr seg som sagt katta om andre mennekser.

Anonymkode: 32261...830

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en blanding, stortsett finsk lapp. Lik en finsk lapphund. 
Snill og grei hund, barnevennlig og vennlig til alle vi møter på. 
Minuset med den jeg har iallefall er at den røyter mye, krever en god del stell. Setter seg litt i håret bak ja😏Min er kanskje litt sær også, foretrekker meg, og kan finne på å vokte meg, både for andre dyr og mennesker.  
Ellers er det jo en gjeterhund, så den er smart, både på godt og vondt🙈 Jeg bruker min til gjeting, og jeg opplever at det er en hund som trenger endel både fysisk og mental trening.

Anonymkode: 68381...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2021-7-23 den 19.45):

Finsk lapphund ble jo brukt til gjetning. 

Anonymkode: d0e6b...fd6

Det er den, men reingjeting foregår med langt mindre samspill med eier enn feks sauegjeting, så det er ganske stor forskjell på en border collie og en lapphund. 

Anonymkode: 72c61...e6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Har ett råd til deg: kjøp fra en seriøs oppdretter, jeg har ikke rasen selv ennå, men står på liste hos en oppdretter. Har hørt det er flere useriøse oppdrettere rundtom, da har jeg spesielt hørt at en bør holde seg unna kennel lappekoia og lønnelappel blant noen. Pass på at hundene er HD røntget, øyelyst og sjekket for pompes og PRA 😃

Anonymkode: 23a27...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...