AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Hallo Jeg må bare spørre om dette er vanlig. Fireåringen er en kreativ sjel, hun er veldig flink til å sysselsette seg selv, men noen ganger synes jeg det hun driver med er litt unødvendig. Som når hun i lek ødelegger ting med vilje. Ikke for å ødelegge, men for å bruke tingen alternativt i lek. Feks kan hun finne på å rive i stykker en tegnebok fordi hun skal lage suppe av papirbitene. Merker bare at ofte når jeg kjøper ting til henne, blir det ofte ødelagt etter én dag fordi tingen blir brukt alternativt. Jeg kjøpte en klistremerkebok og tilhørende klistremerker. Nå er alle klistremerkene krøllet sammen og ødelagt, og boka har forsiden revet av. Dukken har hun revet armen av og tusjet hår på. Barbiehesten er malt på. Hobbyleker, ting hun kan holde på med, bygge, male, alt har hun nok av. Jeg bare lurer på om dette er normalt? Anonymkode: 7e1a2...0f8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 For kreative sjeler med et øye for redesign er det normalt. Min er tilsvarende. Hun har fått beskjed om at ingenting skal redesignes uten min tillatelse, og at ødelagte leker ikke erstattes. Anonymkode: 5c185...627 20
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For kreative sjeler med et øye for redesign er det normalt. Min er tilsvarende. Hun har fått beskjed om at ingenting skal redesignes uten min tillatelse, og at ødelagte leker ikke erstattes. Anonymkode: 5c185...627 Det var egentlig smart, jeg kan be henne spørre først. 😊 Anonymkode: 7e1a2...0f8 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 Stopper du ikke henne da? Mine barn har ønsket å tusje, men da har jeg stoppet dem. Hun trenger vel like mye tilsyn nå som da hun var 1. Kreativ kan være på måter som ikke ødelegger ting. Men det krever jo at du er der og rettleder Anonymkode: 4ffd0...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 Er noen ting jeg er streng på, det er: ikke å plage andre på noen måte (både dyr og mennesker), sikkerhet, og til sist: å ha respekt for tingene sine. Fint med kreativitet, men det er derfor hun har en kommode full med hobbyting, steiner, pinner etc etc. Min gjør aldri som du beskriver, men helt fra start har jeg fjernet leker om hun på noen måte skader dem. Dette hadde ikke falt inn i under begrepet "kreativitet" for meg. Anonymkode: 883e7...6fc 2
Sensi Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 Min klipte hår på dukker og seg selv. 😵. Men ja, tenker det er normalt og at hun er kreativ. Men hun kan godt lære seg å spørre og lære seg at lekene blir ødelagte uten at du ødelegger for hennes kreativitet. Ettersom jeg lærte at saksen ble hyppig brukt, så ga jeg beskjed om at hun kunne fortsette å klippe på de dukkene hun allerede hadde klipt, men ikke på nye. Gikk sånn passe 🤭. Hun skjønte nok at hun ikke fikk lov. Men hun har ikke klipt alle da. Fikk tørre pastaskruer en periode for å ha noe å røre rundt med. Elsker klipp og lim. Jeg må ha egen tape og limstift i huset som barna ikke vet om. Ellers svush er det brukt opp. Litt vanskelig hvis hun er så inni leken og glemmer seg. Men kanskje bare samle sammen det som er ødelagt og si at hun kan gjøre som hun vil med disse lekene, men at den nye dukken må hun passe godt på og ikke bryte løs armer eller ben på??? 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #7 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Stopper du ikke henne da? Mine barn har ønsket å tusje, men da har jeg stoppet dem. Hun trenger vel like mye tilsyn nå som da hun var 1. Kreativ kan være på måter som ikke ødelegger ting. Men det krever jo at du er der og rettleder Anonymkode: 4ffd0...bbc Nei, dette skjer jo uten tilsyn. Hun har ikke tilsyn hele tiden - fordi hun er fire år. Ser jo nå at hun trenger mer rettledning. Hadde jeg sett det, hadde jeg selvsagt sagt nei. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er noen ting jeg er streng på, det er: ikke å plage andre på noen måte (både dyr og mennesker), sikkerhet, og til sist: å ha respekt for tingene sine. Fint med kreativitet, men det er derfor hun har en kommode full med hobbyting, steiner, pinner etc etc. Min gjør aldri som du beskriver, men helt fra start har jeg fjernet leker om hun på noen måte skader dem. Dette hadde ikke falt inn i under begrepet "kreativitet" for meg. Anonymkode: 883e7...6fc Hehe kreativitet er et mer respektfullt ord enn rasering mtp at det er et barn med gode intensjoner man snakker om 😅 herpe/destruere/ødelegge er jo begreper vi tenker inni oss. Høres ut som en god ide, og heller ha en eske med slikt hun kan holde på med. Sensi skrev (9 timer siden): Min klipte hår på dukker og seg selv. 😵. Men ja, tenker det er normalt og at hun er kreativ. Men hun kan godt lære seg å spørre og lære seg at lekene blir ødelagte uten at du ødelegger for hennes kreativitet. Ettersom jeg lærte at saksen ble hyppig brukt, så ga jeg beskjed om at hun kunne fortsette å klippe på de dukkene hun allerede hadde klipt, men ikke på nye. Gikk sånn passe 🤭. Hun skjønte nok at hun ikke fikk lov. Men hun har ikke klipt alle da. Fikk tørre pastaskruer en periode for å ha noe å røre rundt med. Elsker klipp og lim. Jeg må ha egen tape og limstift i huset som barna ikke vet om. Ellers svush er det brukt opp. Litt vanskelig hvis hun er så inni leken og glemmer seg. Men kanskje bare samle sammen det som er ødelagt og si at hun kan gjøre som hun vil med disse lekene, men at den nye dukken må hun passe godt på og ikke bryte løs armer eller ben på??? Det var god inspirasjon, tusen takk 😊😊😊 ja veldig synd med den dukken, det er nok bare å sette på armen igjen, bare be henne passe ordentlig på den. Anonymkode: 7e1a2...0f8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #8 Skrevet 22. juli 2021 Hurra for kreativiteten 🥳😂 Like normalt at noen barn gjør dette som at noen barn ikke gjør det. Har selv ei som er sånn. Liker ikke for stramme rammer når det gjelder dette da jeg ikke vil at hun skal bare sitte forknytt og ikke tørre utforske. Store ødeleggelser er selvfølgelig ikke greit. Anonymkode: f1114...ae4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #9 Skrevet 22. juli 2021 Hva med å gi henne materialer som gir mer rom for kreativitet, i stedet for leker hvor rammene for bruk allerede er gitt? Anonymkode: 516f3...bc2 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #10 Skrevet 22. juli 2021 Hvordan reagerer hun når hun har "ødelagt" lekene, da? Krever hun nye, hele leker etterpå, eller er hun fornøyd med kreasjonene. Hvis hun er fornøyd med lekene etter at hun har modifisert dem, er det vel bare å la henne holde på, eller? Anonymkode: e1716...66d 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #11 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med å gi henne materialer som gir mer rom for kreativitet, i stedet for leker hvor rammene for bruk allerede er gitt? Anonymkode: 516f3...bc2 Dette👆🏻 Anonymkode: 86185...578 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #12 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hallo Jeg må bare spørre om dette er vanlig. Fireåringen er en kreativ sjel, hun er veldig flink til å sysselsette seg selv, men noen ganger synes jeg det hun driver med er litt unødvendig. Som når hun i lek ødelegger ting med vilje. Ikke for å ødelegge, men for å bruke tingen alternativt i lek. Feks kan hun finne på å rive i stykker en tegnebok fordi hun skal lage suppe av papirbitene. Merker bare at ofte når jeg kjøper ting til henne, blir det ofte ødelagt etter én dag fordi tingen blir brukt alternativt. Jeg kjøpte en klistremerkebok og tilhørende klistremerker. Nå er alle klistremerkene krøllet sammen og ødelagt, og boka har forsiden revet av. Dukken har hun revet armen av og tusjet hår på. Barbiehesten er malt på. Hobbyleker, ting hun kan holde på med, bygge, male, alt har hun nok av. Jeg bare lurer på om dette er normalt? Anonymkode: 7e1a2...0f8 Ja, helt normalt Så kreativ! Så fint! Har du lest boka "FIkseFrida"? Tror du har en slik en 😄 La henne holde på. Ikke kjøp noe du virkelig mener hun ikke kan behandle som hun vil. Da er det bedre at det blir i butikken. Vi trenger folk som henne! Anonymkode: ad93a...dea
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #13 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å gi henne materialer som gir mer rom for kreativitet, i stedet for leker hvor rammene for bruk allerede er gitt? Anonymkode: 516f3...bc2 Har du noe tips til hva slags leker det er? Playdoh og månesand kan ikke brukes uten tilsyn her i huset tbh, samtidig leker hun ikke med det hvis det er "organisert" hvis du skjønner. Klosser, saks, teip, fargepapir, kongler, maling osv bruker vi mye av😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan reagerer hun når hun har "ødelagt" lekene, da? Krever hun nye, hele leker etterpå, eller er hun fornøyd med kreasjonene. Hvis hun er fornøyd med lekene etter at hun har modifisert dem, er det vel bare å la henne holde på, eller? Anonymkode: e1716...66d Hun ser ikke ut til å bry seg nevneverdig. 😊 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja, helt normalt Så kreativ! Så fint! Har du lest boka "FIkseFrida"? Tror du har en slik en 😄 La henne holde på. Ikke kjøp noe du virkelig mener hun ikke kan behandle som hun vil. Da er det bedre at det blir i butikken. Vi trenger folk som henne! Anonymkode: ad93a...dea Herlig, nei det har jeg ikke, takk for tips 😊 Anonymkode: 7e1a2...0f8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #14 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, dette skjer jo uten tilsyn. Hun har ikke tilsyn hele tiden - fordi hun er fire år. Ser jo nå at hun trenger mer rettledning. Hadde jeg sett det, hadde jeg selvsagt sagt nei. .. Anonymkode: 7e1a2...0f8 Det er ganske vanlig at4-åringer ikke får leke med tusj og saks uten tilsyn. Min fikk ikke bruke tusj i det hele tatt før skolealder, men fikk selvsagt gode fargeblyanter etc. Anonymkode: 4382a...214
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #15 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er ganske vanlig at4-åringer ikke får leke med tusj og saks uten tilsyn. Min fikk ikke bruke tusj i det hele tatt før skolealder, men fikk selvsagt gode fargeblyanter etc. Anonymkode: 4382a...214 Det har nok vært for tilgjengelig for henne. Tusj og saks har ihvertfall blitt ryddet bort. Fargeblyanter må også ryddes bort ser jeg 😊 Anonymkode: 7e1a2...0f8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #16 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du noe tips til hva slags leker det er? Playdoh og månesand kan ikke brukes uten tilsyn her i huset tbh, samtidig leker hun ikke med det hvis det er "organisert" hvis du skjønner. Klosser, saks, teip, fargepapir, kongler, maling osv bruker vi mye av😊 Hun ser ikke ut til å bry seg nevneverdig. 😊 Herlig, nei det har jeg ikke, takk for tips 😊 Anonymkode: 7e1a2...0f8 Hva med verktøy for barn, plankebiter, spiker og skruer? Rent formingsmateriell som maling, lerret, pensler og kanskje fingermaling? Ispinner og klesklyper kan man gjøre mye kreativt med - sjekk ut Pinterest. Vet ikke om dere har tilgang til sandkasse, men der kan man jo bruke vann, sand, blomster, pinner, kongler og annet man finner i naturen, og lage "mat". En gammel radio eller kassettspiller kan være kjempegøy å plukke fra hverandre, filosofere over hva de ulike delene er, og "bygge" nye ting av. Spør hun selv etter ting hun kan bruke i leken sin? Anonymkode: 516f3...bc2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #17 Skrevet 22. juli 2021 Hva er det som feiler foreldrene som ikke oppdrar barna sine på en skikkelig måte? Du burde selvfølgelig lært denne ungen for lenge siden at han/hun må ta vare på tingene sine. Anonymkode: cc32e...39c
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #18 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva er det som feiler foreldrene som ikke oppdrar barna sine på en skikkelig måte? Du burde selvfølgelig lært denne ungen for lenge siden at han/hun må ta vare på tingene sine. Anonymkode: cc32e...39c Du har ikke skjønt mye... Anonymkode: c8dd2...152 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #19 Skrevet 22. juli 2021 Ikke alle barn ser hvilke konsekvenser handlingene sine har. Hun ønsker å lage papirsuppe, da bruker hun papir tilgjengelig, bare det tilfeldigvis var farge boken. Ikke sikkert hun med vilje har ødelagt noe for å ødelegge det. Men hun har teknisk sett med vilje ødelagt noe, for hun har fått en eller annen kreativ ide om noe. Anonymkode: 06f1d...d80
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #20 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva er det som feiler foreldrene som ikke oppdrar barna sine på en skikkelig måte? Du burde selvfølgelig lært denne ungen for lenge siden at han/hun må ta vare på tingene sine. Anonymkode: cc32e...39c Ikke alle har evnen til å tenke på konsekvenser, og langt i fra alle 4åringer hverfall. Det må læres og øves på, derfor er det så godt denne mora ber om tips og faktisk tør å gjøre det på et slikt forum, hvor folk går til angrep, som mangler folkeskikk. Litt som du gjør, be foreldrene dine oppdra deg på nytt, for alles skyld. Anonymkode: bff59...235 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå