Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har en baby på 10 mnd, midt i skeptisk fasen, og dessverre livredd for sin farmor/min svigermor. 🙈 

Hun har så lyst til å låne han på trilleturer, og forstår ikke helt at han faktisk er redd når han gråter. 

Jeg har ikke noe lyst til at hun skal passe babyen alene, sålenge han ikke er trygg på henne. Ønsker heller at de blir kjent ved at hun er her på besøk, eller vi hos henne. Hun stiller seg helt uforstående til at jeg velger vekk "hjelpen". 

Jeg er førstegangsmor, og ingen ekspert. Lurer derfor på om jeg er helt på viddene her? Jeg har virkelig ikke lyst til at barnet mitt skal måtte være alene med noen han er redd. 

Anonymkode: 2201c...a7a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Magefølelsen din er helt rett! Det er jo uansett ikke til hjelp når det gir bekymringer. Men prøv å få henne masse på besøk så de kan bli kjent og trygge på hverandre, for hun høres ut som en bestemor som ønsker å bidra, og det er gull!

Anonymkode: 7fae9...717

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat samme problem! Baby på samme alder, farmoren bor nærme, men vi treffes bare 1-2 ganger i måneden og da som oftest bare én time om gangen. Hun mener jeg er hysterisk som ikke lar henne ha barnet på overnatting(!). Hun skjønner ingenting av mental helse hos babyer, hun tror de bare trenger mat og tørr bleie. Jeg støtter deg 100%. 

Anonymkode: 5af06...04b

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Helt likt her, min er bare 6mnd.

Svigermor mener at selvom hun gråter hysterisk så må hun bli vandt til å være hos noen andre enn meg.

Idag måtte jeg kjefte og bruke makt for å få babyen min ut av armene hennes. Babyen hylgråt så hun brakk seg "men vi alle er pattedyr, og må lære at gråt ikke leder noen veg".

Babyen er 6mnd, S-E-K-S. Hun mener baby må slutte å gråte i armene til den som holder henne før hun får komme til meg.

Verste av alt, samboer er helt enig.

Kan trygt si det er lenge til neste gang hun får komme i nærheten av ungen min igjen.

Anonymkode: 6d8f2...739

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Er helt enig med deg. Jeg hadde heller ikke lånt bort babyen til noen som gjør at han gråter; uansett hvem det var snakk om. Stol på deg selv, og bare si at det kan vente. 

Anonymkode: 2aa37...e18

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Inviter henne ofte på besøk da, og dra på besøk til henne masse! Man må jo jobbe for at det skal funne, det er jo så gull å ha besteforeldre som kan hjelpe til! Tenk også over, hadde det vært din mor hadde du kanskje vært litt åpen? :)

VI bor nærmest min manns familie og jeg er evig glad for hjelp fra svigers med de små. 

Anonymkode: dcb23...504

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje litt av grunnen til at derw føler det slik er at dere er 1. gangs mødre og at dere vil ha ungen for dere selv. Ikke vondt ment, men jeg kjenner igjen de følelsene fra jeg selv fikk min førstefødte🙈 Var ikke sånn med barna som kom etter

Anonymkode: 06677...b3d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror kanskje litt av grunnen til at derw føler det slik er at dere er 1. gangs mødre og at dere vil ha ungen for dere selv. Ikke vondt ment, men jeg kjenner igjen de følelsene fra jeg selv fikk min førstefødte🙈 Var ikke sånn med barna som kom etter

Så med de neste barna lot du babyen hylgråte mens du bare sto ved siden av?

Anonymkode: 6d8f2...739

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjelder ikke meg, i hvert fall, jeg hadde gjerne tatt i mot avlastning, for jeg er veldig sliten. Jeg kan allikevel ikke la mitt behov for avlastning gå på bekostning av babyens mentale helse. Man lar ikke en baby være alene med folk den ikke kjenner. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

De er en annen generasjon med liten forståelse for at folk er forskjellige med forskjellige behov, og de kaller alt med psykisk sykdom «nerver» 😂 kjenner det godt igjen fra mine svigerforeldre som er 70. Svigermor mente også at det ikke ville være noe problemer å besøke dem 7 timers biltur unna med nyfødt baby, fordi «de sover jo bare» 🤣

Som førstegangsmor trenger man ofte at ting går i SITT tempo og at baby og mors behov kommer først. Det er ikke besteforeldres behov som skal tilfredsstilles først. Forsøk å si noe som «jeg er ikke komfortabel med det. Jeg er ny mor og trenger å ta ting i MITT tempo så jeg ikke blir overvelda»

Anonymkode: ded6c...f55

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må føle på hva som er riktig for deg, og som mange andre skriver vil jeg anbefale å ha svigermor mye på besøk slik at mini blir trygg på henne, på deres premisser :)

Anonymkode: c481c...899

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS, 

Nei, du er ikke på viddene! Det er dessverre ofte slik at besteforeldre og andre nære relasjoner tilbyr sin «hjelp» i babyfasen, men den hjelpen er bare selvisk. De vil bysse, bære og kose, ta med seg barnet og nyte deres egen fortreffelighet som har barnet alene. 

De som tilbyr hjelp bør hjelpe med det man FAKTISK trenger hjelp til, feks lage middag, støvsuge, hente eldre barn i barnehagen, holde barnet mens du er på do/dusjet osv. IKKE ta med seg barnet for kosing og dulling mens du tar igjen tapt arbeid, mens både du og barnet kjenner på ubehag og redsel over å skilles. 

Her er svigermor alltid klar for å «hjelpe», altså ta barnet med seg for å ha det for seg selv. Det har aldri skjedd, for jeg skilles ikke fra barnet mitt før barnet mitt og jeg er klare for det. Hun og svigerfar tilbyr heller ingen hjelp i hjemmet, derfor blir det lite kontakt med de. De vil kose med barnet og få kaffe og kaker servert. Det gidder jeg ikke. 

Mine foreldre derimot kommer innom og støvsuger og hjelper til med faktiske behov, og får til gjengjeld lov til å holde barnet en del mens jeg steller meg selv. Her er de på vei til å utvikle et godt forhold.

Husk at det eneste barnet trenger nå er deg! Og eventuelt far/medmor. Det kommer en tid der besteforeldre blir viktige i barnets liv, men det er ikke nå. 

ps. Les lemon clot essay!

Anonymkode: 21f4b...104

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ps en ting til, en venninne sin svigermor ville SÅÅÅ gjerne bidra da hun ble bestemor. Hun rant ned dørene og fikk venninna mi til å gråte fordi hun var så dominant og krevde og krevde. Nå når barnet er 3 år og hadde elsket å tilbringe tid med bestemor, så er bestemor ikke så interessert. Fordi det er kun interessant med en liten baby som trenger trøst og som for det meste sover og lukter godt, men en aktiv 3-åring er for mye «arbeid». 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun og svigerfar tilbyr heller ingen hjelp i hjemmet, derfor blir det lite kontakt med de. De vil kose med barnet og få kaffe og kaker servert. Det gidder jeg ikke. 

Mine foreldre derimot kommer innom og støvsuger og hjelper til med faktiske behov, og får til gjengjeld lov til å holde barnet en del mens jeg steller meg selv. Her er de på vei til å utvikle et godt forhold.

Tuller du? 😳 Må man støvsuge hos deg for å få lov til å holde barnet? Gjelder det venner også eller bare svigerfamilien? Jeg er virkelig sjokkert over at noen har ene holdningen der. Ikke rart om det blir dårlig stemning i familier når noen (altså du) holder på sånn. Du skulle ikke begynt å ta inngangspenger i samme slengen?

Her får alle lov å bli kjent med babyen uavhengig av hjelp og avlastning. Og om noen i familien hadde begynt å støvsuge hjemme hos meg hadde jeg ikke skjønt noen ting. Vi er da voksne og klarer det selv. 

Anonymkode: b61d5...185

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tuller du? 😳 Må man støvsuge hos deg for å få lov til å holde barnet? Gjelder det venner også eller bare svigerfamilien? Jeg er virkelig sjokkert over at noen har ene holdningen der. Ikke rart om det blir dårlig stemning i familier når noen (altså du) holder på sånn. Du skulle ikke begynt å ta inngangspenger i samme slengen?

Her får alle lov å bli kjent med babyen uavhengig av hjelp og avlastning. Og om noen i familien hadde begynt å støvsuge hjemme hos meg hadde jeg ikke skjønt noen ting. Vi er da voksne og klarer det selv. 

Enig, dette blir voldsomt kravstort. Tror hverken Ts eller vi andre i tråden deler denne meningen. Hadde min svigermor ønsket å treffes oftere for å kose med babyen, så skulle hun gladelig fått lov til det, så de ble kjent og fikk et godt forhold. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig, dette blir voldsomt kravstort. Tror hverken Ts eller vi andre i tråden deler denne meningen. Hadde min svigermor ønsket å treffes oftere for å kose med babyen, så skulle hun gladelig fått lov til det, så de ble kjent og fikk et godt forhold. 

AnonymBruker
Skrevet

Les hovedinnlegget da, det er ikke snakk om en nyfødt, men en 10mnd gammel unge :) 

Anonymkode: dcb23...504

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min på 9mnd kan passes av bestemor (farmor) og det går fint i mange timer, men så kommer savnet etter mamma og da hikster han helt til vi er gjenforent eller han sovner av utmattelse.. 

Vi får besøk og "henger med" bestemor en gang i uka, drar på utflukter sammen osv for å bedre relasjonen dems sånn at sønnen min kan knytte bedre bånd og vite at bestemor er en trygghet hun også. Bestemor har oftest passet han her hjemme hvor han er trygg og alt er kjent. 

Han sov borte for første gang for en mnd siden og da hadde han gråti en time i strekk, men roet seg noe når han fikk kjenne luktene våre fra putetrekket/t-skjorten min og samboer sin.

Hva gjelder husarbeid så hjelper svigermor mer enn gjerne til hvis hun passer småen og han tar seg en dupp, men det er frivillig fra hennes side og absolutt ikke noe krav for å kunne henge med ungen. 

Anonymkode: b6e6d...471

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at babyens behov kommer først.. 

Babyens kapasitet er først og fremst mor… etterhvert er det plass til andre omsorgspersoner!

viktig at du som mor blir respektert! En smart svigermor som ønsker et godt forhold til svigerdatter og ønsker mest mulig kontakt med barnebarn vil skjønne dette og respektere det

Anonymkode: 51c80...a6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, man må ikke støvsuge for å få holde barnet mitt. Men, når folk spør om å hjelpe og kun ønsker å «hjelpe» ved å holde barnet og kose, og ikke hjelper til med det man som småbarnsmor trenger hjelp med, så kan man bare la være å «hjelpe». For en nybakt mor er det ikke til hjelp at andre skal holde barnet hennes. Og det er heller ikke i babyens beste. 

Venninner, svigers og alle har fått lov til å holde når det passer baby og meg. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...