AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 30 år gammel. Har akkurat for første gang fått min første fulltid faste jobb. Årslønn er 468 300kr. Eier ingen bolig. Har bil. Har hund. 1. Jeg vurderer å kjøpe elsykkel. Jeg har 15.000kr på en sparekonto. Vurderer å kjøpe en elsykkel for de pengene for å bruke til jobb, og også evt få litt trening. Det vil evt kunne spare meg for kr. 500 mnd for busskort eller 1000kr mnd for parkering/bom til jobb. Hvor lurt er dette? Jeg har lite i pensjonssparing, ingen egenkapital og lite sparepenger. Jeg bør helt klart komme meg inn på boligmarkedet,men med pensjonssparing i IPS får jeg evt 22% skattefritak her og nå, så vurderer om jeg bør sette av en liten sum til det? Mitt budsjett, jobber i stat så trekkes 2% til pensjon der, pluss fagforening. Også skatt. Så jeg har utbetalt ca 25.000kr. Husleien er ganske høy,men jeg måtte flytte for å få jobben, prisnivået er høyt her, pluss jeg ville bo 'greit' siden jeg måtte flytte. Så husleien er som den er, og jeg har bindet meg så den er satt. Husleie: 9250kr. Strøm 1000kr. Telefon 240kr. Forsikringer 1085kr (hund, bil,innbo, ulykke,reise) har sjekket opp og får ikke billigere forsikring annet sted. Det er inkl rabatt som medlem i fagforening. Studielån: 3200kr. Bensin: 800kr. Mat og drikke: 3250kr. Helse: 450kr (tannlege, medisiner og prevensjon) Venninnetur: 800kr. Vi sparer 800kr hver til en årlig venninnetur. Ferie: 500kr. Jeg barer 500kr til ferier. Enten lommepenger til venninnetur eller for en helge helgecamping eller hva som helst. Gaver: 300kr. Jeg setter av 300kr i mnd for gaver. Bursdager, bryllup og lignende. I tillegg halv skatt i desember. Bil: 750kr. Jeg setter av 750kr mnd for å dekke bom, vask, polering en gang i året, nye dekk, service mm.. Hund: 600kr. For å dekke mat, veterinærer, og div andre utgifter for hund Moro: 1200kr. Dekke hvis jeg vil delta på noe sosialt, spise ute, nye klær, hudpleie, gøy og alt mulig. Dvs jeg sitter igjen med ca 2500kr i mnd.. Jeg tenkte å prøve å få 2000kr på en en konto for boligsparing? Og 500kr på en pensjonssparing? Det vil ta evigheter før jeg kommer inn på markedet men.. Håpet er at med mulighet for litt ekstra overtid så kan jeg få en buffer, sammen med avsetting av litt feriepenger.. at jeg kan oppnå kanskje 100.000 om ca 2 år så kan min mor stille som kausjonist. 2. Hvor lurt eller dumt er dette? Hvilke input kan noen ha? Anonymkode: 5661a...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Hei, jeg fikk lyst til å svare deg - gledelig når den som stiller spørsmål faktisk har lagt litt innsats i saken selv:) For det første, du ser ut til å ha god oversikt og en ryddig økonomi. Budsjettet ser realistisk ut. Første bud til en solid økonomi er å ikke gå i minus og liste kontrollen i perioder/ livsfaser med begrenset inntekt. Det tror jeg du klarer! Jeg ser ikke noen umiddelbare innsparingsposter på budsjettet ditt, så jeg ville sett på muligheten for en ekstrajobb/ ekstrainntekt. Enten knyttet til jobben du har eller noe annet. Angående sparing ville jeg gått for BSU (gir skattefradrag) heller enn pensjonssparing med IPS. Du bør fokusere på bolig/ EK først. Elsykkel? Tja, hvis du kommer til å bruke den hver dag slik at du sparer månedskort, så ja. Sett i såfall beløpet du sparer til buss/ bensin/ bom/ parkering inn på en egen konto, så er det lettere å måle resultatet av dette grepet. Inntil kostnaden til sykkelen er spart inn og er saldo på denne kontoen må du betrakte den som buffer for helt nødvendige utgifter. Kun lov å røre dersom kredittkort er eneste løsning («brukket tann»). Putt gjerne 500,- pr md på Aksjesprekonto / indeksfond. Et siste råd: spar faste beløp samme dag som du får lønning. Evt rest på konto ved neste lønning går også til sparing! Dette klarer du, lykke til! Anonymkode: 3b29d...eca 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 Hadde jeg vært deg ville jeg spart minst 40000 mer i året uten å tenke meg om en gang. Så mye penger på ferie, moro etc når man tenker å spare for å få råd til bolig er jo helt vilt. Anonymkode: e6a5b...075 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 Å ta pensjonssparing før bolig er ikke så veldig smart. En ting er den reduserte skatten, men den betales jo når de pengene tas ut så der er det egentlig ikke noe å vinne på. Dessuten blir pengene låst og egenkapitalen bygges ikke opp. Men jeg forstår ikke. Du har busskort og bil, og vuderer å kjøpe en elsykkel? Om du kjøpe elsykkelen, vil du virkelig ha behov for bilen også? Og vil du ha muligheten til å bruke sykkelen året rundt? Hvor langt er det til jobben? Ville heller solgt bilen også brukt elsykkel og kollektiv. Bilen alene koster deg 2k i måneden ut fra budsjettet ditt. Det du setter av til ferie og morro burde helles brukes til bolig. Men hva er det viktigste for deg? Bolig eller reise? Anonymkode: 3831b...72b 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 Synes du virker til å ha god kontroll! jeg ville nok kjøpt en brukt el sykkel først, og sett om den ble brukt som forventet. Anonymkode: 124d7...c78 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 1. Har du prøvd å sykle? Jeg ville kanskje prøvd å sykle på en sikkelig dårlig sykkel først, bare for å se om det er noe. Om du liker det, tror jeg det er verdt å kjøpe en el-sparkesykkel, så kan du selge bilen og kutte ut bensin. Om el-sparkesykkelen er i tillegg til bil tenker jeg dette er en dårlig plan. Ett framkomstmiddel er nok i hverdagen. Og for single med middels inntekt med boligdrøm ville jeg ikke anbefalt å sløse masse på transport. 2. Jeg ville prioritert å spare til bolig først. Og så fond til alderdommen og framtida. Hvor ønsker du å bo? Er det et dyrt eller billig område? Og hvor viktig er det for deg? Hva er ordningen din med moren din? Har du sagt tydelig at hun kan stå kausjonist? Hvor mye har hun i lønn/formue? Har du snakket med banken rundt dette? Du sløser ikke veldig på noen ting, men har i mine øyne romslig budsjett på alle poster. De fleste poster er det dobbelt av hva jeg brukte når jeg sparte til bolig (prisstigning tatt i betraktning). Dette er hva som har vært vanlig i min omgangskrets også. Sånn som du lever nå virker det vanskelig å kjøpe bolig i et nogenlunde sentralt strøk alene. Har du allerede levd slik du gjør nå lenge? Eller har du lagt om til såpass mye moro nylig? Det er mye vanskeligere å stramme inn beltet når først man har begynt å bruke en del penger. Her avhenger det også om hvordan situasjonen din er med moren din. Men jeg ville vært litt obs om jeg var deg, 4200 kroner i måneden på moro er mye når du ikke har en ordentlig buffer eller sparepenger. Anonymkode: 41b99...c31 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 Å komme inn på boligmarkedet er pri nummer en. Her strammet vi virkelig til, for å komme inn raskest mulig. Vi prioriterte ikke bil i denne perioden, det er et pengesluk. Da lønte det seg å ta ut en leiebil de få gangene vi hadde behov for å rakte større ting. Fortsett å prioriter ekstra sparing i bolig, det kuttet vi først ut da vi hadde kjøpt den standarden vi ønsket på sikt. Pensjonssparing startet vi først med i 30-årene. Ikke IPS, det binder pengene. Men en kombinasjon av globalt indeksfond, og fond med høyere risiko. Bolig er utvilsomt det vi har tjent aller mest på. At vi ikke startet med annen sparing tidligere har vi raskt tatt igjen, da lønnen har steget samtidig som vi sitter trygt i boligmarkedet. Anonymkode: b4395...d68 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 Så lenge du ikke er inne på boligmarkedet, bør all sparing gå til det. Jeg ville vurdert behovet for bil, særlig hvis du kan elsykle eller ta bussen til jobb. Pensjonssparing kan du vente med. Å kjøpe bolig er en form for sikring da en nedbetalt bolig når du en pensjonist gir lavere bokonstnader. Studielånet ditt er veldig høyt i måneden. Betaler du ekstra eller er det stort? Hvis du betaler ekstra, er det unødvendig. Anonymkode: cb468...08f 5
missmcbeal Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 (endret) Det første jeg tenker du skal gjøre er å se på skattetrekket ditt for i år og justere skattekortet for resten av 2021 og antagelig velge skatteprosent i stedet for tabelltrekk. Det er mange ekstra kroner å få inn her. Om jeg forstår deg rett så begynner du i full jobb nå og har ikke hatt særlig inntekt før i år? Isåfall sett deg ned og regn ut hva du faktisk kommer til å ha i inntekt i år, med årsinntekten din utgjør det ca. 39 000 kr før skatt. Om du regner med å ha utbetalt 25 000 kr så har du en skatt på ca. 13 000 - 14 000 kr (avhengig av trekket på fagforening og pensjon). Om vi runder ned for til 12 000 kr i skatt for enkelthetsskyld, så vil du betale 54 000 kr i skatt for resten av 2021 om du starter 01.08 og medregnet halvt skattetrekk i desember. Den nye jobben din vil for resten av 2021 gi deg en inntekt på ca 200 000 kr før skatt gitt du starter i august, og da er et alt for mye å skatte nærmere 60 000 kr. Om du ikke har hatt skattbar inntekt før i år, så trenger du ikke en gang å skatte mer enn halvparten. Her er det nemlig noe du ikke bør overse, skatter du nærmer 30 000 kr for mye, og klarer samtidig ikke å fylle opp BSUkontoen før nyttår fordi du har så lite til overs til sparing, så kan du gå glipp av så mye som 5500 kr i skattefradrag. Så førsteprioritert er å fylle opp BSUen for i år og det kan du enkelt få til ved å justere skattetrekket. Mulig du har hatt litt inntekt pga. deltidsjobb under studiene, så da er kanskje årsinntekten noe høyere. Anbefaler uansett denne kalkulatoren https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3578-skatteberegning-2021, så får du ganske nøyaktige tall på hva du skal skatte om du fyller ut alt rett. Jeg ser du har høyt avdrag på studielån i budsjettet ditt (er det Lånekassen som har fastsatt denne eller er det bare et ca. tall du har regnet på?) og regner med du har et ganske høyt lån. Derav vil du også få noe avdrag på skatten på gjeldsrenter, og første halvåret man betaler på studielån betaler man bare renter, så du vil få ekstra mye gjeldsfradrag første året. Så det kan være greitt å ha i bakhodet når du regner ut skatten. For et normalår er nok skattetrekket ditt ok, kanskje litt høyt, men greitt å ha litt å gå på. Det vet du egentlig best når du får oversikt og fyller inn dine tall. Ellers synest du har god kontroll over budsjettpostene dine, så det er ikke det står på. Men jeg må ærlig si at jeg synest med tanke på inntekten du har, at du har litt lave sparemål. 100 000 kr på 2 år når man skal kjøpe bolig er noe lavt, jeg vet rett og slett ikke om det er realistisk med så liten egenkapital, selv med kausjonist. Med budsjettet du har i dag er det ikke realistisk å spare så mye mer, men jeg mener at du virkelig har muligheten til å ta valg som gjør til at du raskt kan spare opp mot minst 5000 kr i måneden til boligformål om du virkelig vil skru opp sparingen. Jeg tenker det du kan velge å ofre først er så mye sparing til ferie, det er normalt noe man ikke alltid tar seg råd til om man vil oppnå boligdrømmen din raskere. Jeg synest også du har veldig høy utgifter til bolig, særlig når du fremdeles har bilen. Her går det mange tusen bort, som kunne ha gått til sparing. Jeg tenker at dersom man først skal betale så mye på bolig som enslig, så burde det inkludere strøm eller være av en slik fordel at man sparer på andre steder, f.eks. at det ligger så nærme jobben at man ikke trenger bilen. Jeg ville prioritert å fylle opp BSU og satt av mer penger som buffer på sparekonto i starten. Jeg synest ikke 15 000 kr i sparekonto er særlig mye når du har bil. De 750 kr du setter av til bil utenom bensin synest jeg ikke er mye i måneden når det skal dekke bom og uforutsette utgifter. Et verkstedregning kan fort komme opp i mange tusen, så jeg ville nok spart opp litt mer på sparekonto før du begynner på IPS og andre fond. Så nei, jeg ville definitivt ikke kjøpt elsykkel og tømt sparekontoen, det mest økonomiske her virker å bruke 500 kr i busskort, for det virker i din situasjon billigere enn både bensin og bom til jobb, og om du egentlig ikke trenger bilen så lenge du kan ta bussen til jobb, så bør du vurdere å selge den, da har du plutselig kanskje opp mot 2000 kr ekstra i måneden å spare. En annen ting du kan vurdere å gjøre nå er å søke om å utsette å betale studielånet frem til nyttår. Ikke noe jeg vanligvis vil anbefale, da du vil forlenge betalingstiden på studielånet noe lenger og man bruker opp betalingsutesettelser som man har brukt for den dagen man står uten inntekt. Pga. koronasituasjonen så har ekstra betalingsutsettelser blitt forlenget frem til nyttår, som ikke påvirker de maks antall betalingsutsettelsene man vanligvis har. Bakdelen er at du vil noe tape noen kr på at nedbetalingstiden din blir lenger, men om det f.eks. gjør til at du heller får spart i BSU så vil skattefradrag og sparerenten på det gå opp i opp. Studielånet er det gunstigste lånet og renten er lav nå. Du vil potensielt kunne spare 16 000 kr ekstra i år på det som går rett til sparing, sammen med lavere skattetrekk mener jeg du potensielt har mulighet til å spare opp mot 30 000 - 40 000 kr mer frem til 2021 om du virkelig går inn for det, så får du fart på egenkapitalsparingen. Så tenker jeg at budsjettet du har lagt frem her, vil passe bedre for 2022. Endret 23. juli 2021 av missmcbeal 3
missmcbeal Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 (endret) En annen ting jeg ville nevne er dette du nevner med at du satser på å kunne jobbe overtid for å spare ekstra. Er betalt overtid noe du vet at du faktisk har mulighet til eller bare noe du antar? For i mange kommunale og statlige jobber så er det mange arbeidsgivere som i sjelden tilfeller betaler ut overtid, og timene man jobber ekstra blir lagt til i timesbanken og man må ta det ut som avspasering eller fleksitid og gjerne på sommer/juleferie/påskeferie etc. når mange tar ferie og det er lav aktivitet. Hos oss er det supertstrengt, og betalt overtid er bare noe vi kan få om det er avtalt med sjefen på forhånd pga. at det virkelig er behov for å jobbe ekstra. Vi har fått tilbud om betalt overtid en kveld i 2021, selv om vi aldri går tom for oppgaver. Man må bare akseptere at ting må ligge så lenger vi ikke bryter frister, eller så får man ta det på egen kappe og ta timene til avspasering. Så med mindre det er noe du faktisk vet er vanlig for arbeidsstedet ditt, så bør du ikke regne med at det er en mulighet. Endret 23. juli 2021 av missmcbeal 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #11 Skrevet 23. juli 2021 Budsjettet ditt er alt for høyt for en som akkurat har begynt i sin første fulltidsjobb etter studiene, og må spare til egenkapital. Dette er et budsjett som passer bedre for en som allerede har en passende bolig og ikke behøver å spare opp til annet enn en buffer. 1. Hvorfor må du ha bil? Dersom du ikke behøver den for å komme deg til jobb så sparer du masse penger på å leie bil de gangene du MÅ ha bil. Selg bilen, og spar pengene til egenkapital. 2. El-sykkel er nok ikke så dumt, dersom du faktisk bruker den fremfor å kjøpe månedskort. Kommer du til å sykle om vinteren? Sett opp et regnestykke over hvor mye du sparer på månedskort de månedene du sykler til jobb i steden, og se hvor lang tid det tar før du har «spart inn» sykkelen. Husk at en el-sykkel kan vare i flere år dersom du tar godt vare på den (service på sykkelen bør også med i budsjettet) 3. 10250,- for husleie pluss strøm er alt for mye for en i din situasjon. Se deg om etter en billigere bolig og si opp leieavtalen når den er i boks. Jo raskere du sparer opp nok egenkapital jo kortere tid behøver du å bo der. 4. 3250,- til mat og drikke er mye for en enslig person som sparer til bolig. Her kan du kutte ned ved å handle på tilbud og unngå ferdigvarer. 5. 1300 kr. i måneden til ferier? Og 1200 kr. til «moro» og «hudpleie»? Nei, nei, nei. Dersom venninneturen er viktig for deg så kan du jo velge å utsette egen bolig en stund for å prioritere dette, men da bør posten for tilleggsferie utgå. Og 1200 kr. til «moro» og «hudpleie» bør også kuttes. Anonymkode: 7e8bf...52a 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #12 Skrevet 23. juli 2021 Jeg vil forslå to dratiske tiltak, da man bor alene. Dette kan være krevende for noen, men for andre kan være noe å tenke på. Du kan prøve å kvitte deg med både bilen og hunden. Dette er rene utgifter, og du sparer en del. Anonymkode: afb9f...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Budsjettet ditt er alt for høyt for en som akkurat har begynt i sin første fulltidsjobb etter studiene, og må spare til egenkapital. Dette er et budsjett som passer bedre for en som allerede har en passende bolig og ikke behøver å spare opp til annet enn en buffer. 1. Hvorfor må du ha bil? Dersom du ikke behøver den for å komme deg til jobb så sparer du masse penger på å leie bil de gangene du MÅ ha bil. Selg bilen, og spar pengene til egenkapital. 2. El-sykkel er nok ikke så dumt, dersom du faktisk bruker den fremfor å kjøpe månedskort. Kommer du til å sykle om vinteren? Sett opp et regnestykke over hvor mye du sparer på månedskort de månedene du sykler til jobb i steden, og se hvor lang tid det tar før du har «spart inn» sykkelen. Husk at en el-sykkel kan vare i flere år dersom du tar godt vare på den (service på sykkelen bør også med i budsjettet) 3. 10250,- for husleie pluss strøm er alt for mye for en i din situasjon. Se deg om etter en billigere bolig og si opp leieavtalen når den er i boks. Jo raskere du sparer opp nok egenkapital jo kortere tid behøver du å bo der. 4. 3250,- til mat og drikke er mye for en enslig person som sparer til bolig. Her kan du kutte ned ved å handle på tilbud og unngå ferdigvarer. 5. 1300 kr. i måneden til ferier? Og 1200 kr. til «moro» og «hudpleie»? Nei, nei, nei. Dersom venninneturen er viktig for deg så kan du jo velge å utsette egen bolig en stund for å prioritere dette, men da bør posten for tilleggsferie utgå. Og 1200 kr. til «moro» og «hudpleie» bør også kuttes. Anonymkode: 7e8bf...52a Enig i alt du skriver her. Jeg kjenner meg igjen fra perioden jeg var nyutdannet, og sparte til bolig. Jeg tenkte at jo raskere jeg klarer det, jo raskere har jeg råd til å bruke enda mer penger igjen. Boligprisene pekte oppover, så det hastet også derfor. Ingen ferieturer utover venner og familie i Norge, ingen alkohol på byen, ingen abonnementer, en rimelig sokkellelighet langt utenfor byen (kostet imidlertid litt i månedskort), absolutt ingen bil, overtidsmat på jobb så ofte som mulig - selvfølgelig i kombinasjon med lønnsomme overtidstimer. Nå var vi riktignok 2. Men sparte så mye at vi var boligeiere 2 år etter endt studium, med leilighet innenfor ring 2 i Oslo. Anonymkode: b4395...d68
Gjest Blondie65 Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 Du er som meg, TS. Du forstår at livet er i dag og ikke bare i morgen. Budsjettet ditt ser veldig bra ut. Pensjon vs. bolig: IPS betyr at du binder pengene frem til du er pensjonist, og ikke bare det men du må være passert 62 (tror jeg det var) før du kan ta dem ut. Dvs. at hvis du skulle bli ufør eller lignende så står de pengene der til ingen nytte. Jeg ville delt de 2.500 slik: 500 til buffer, fyll opp BSU årlig og deretter spare resterende til bolig. Så kommer de kontoene som jeg ville tenkt meg grundig om på: Bil - må du ha det? Her bør du veie opp 750+forsikring mot bolig. Moro - 1.200 pr måned. Dette er nøkternt. Jeg vil likevel anbefale deg å se om det kan gå sport i at det står penger igjen til dette formålet hver måned, og at disse settes over på bufferkonto. Elsykkel eller ikke: personlig ville jeg aldri kjøpt en elsykkel til 15.000 - men det kan være at jeg ikke henger med i prisendring i markedet. Skal jeg først ha en elsykkel skal det være krankdrift (dvs at elmotoren driver pedalene, ikke hjulet) og lavtsittende batteri (tyngdepunkt). Jeg ville ikke tømt bufferkontoen for dette formålet - da ville jeg heller satt som mål at når jeg har spart 15.000 til DA kan jeg kjøpe elsykkel. Under forutsetning at du faktisk får jobbe overtid er det smart å tenke at disse pengene skal gå til sparing. Et tips er at du oppretter flere kontoer i nettbanken som du bruker aktivt i budsjettet ditt. Da er det lettere å si nei til en aktivitet fordi du ser at "moro" kontoen er tom. All sparing bør skje som fast overføring fra brukskonto (regningskonto) på lønningsdagen. Da forholder du deg bare til det som står igjen til forbruk. Jeg har i tillegg skilt kortkonto ut som egen konto som jeg overfører penger til fast hver fredag for neste ukes forbruk. Jeg har også opprettet en sparekonto for hver av hovedpunktene i budsjettet mitt. Da ser jeg hva jeg har til de forskjellige postene. Jeg har også satt meg sparemål: innen utgangen av 2021 skal jeg ha spart kr X. Jeg pleier å nå disse målene.
Cata Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 Jeg er ingen økonomisk guru men siden din situasjon minner ganske mye om min egen da jeg var ferdigstudert så prøver jeg et par input. Budsjettet kan jeg ikke si noe om, jeg hadde ikke noe selv... Men for det første ville jeg droppet el-sykkel inntil videre. I motsetning til andre ville jeg beholdt bilen. Den kan du bruke til så mye mer enn sykkelen dersom du ikke bor i et bysentrum. Bo deg litt inn først og gjør deg opp en mening om hvorvidt du faktisk tror du kommer til å bruke el-sykkelen så mye at det svarer seg. Du skal sykle i all slags vær og vind året gjennom for at det skal svare seg, og hvis du først skal gjøre det så tror jeg kanskje en sykkel til 15000 ikke er det optimale. Mener man må opp i ca 20-25000 for en GOD elsykkel. Skjønner deg godt når du velger å betale ekstra for å bo "greit". Det jeg stusser på er de 1200 til moro i tillegg til 800 for venninnetur og 500 til ferie. Det blir fort 2500 i måneden hvis ikke hoderegning feiler og da blir det 30 000 i året. Jeg sier ikke at du ikke skal gjøre det og klær må du faktisk ha innimellom, men hadde jeg vært deg så hadde jeg flekset på de 1200 til "moro" og som @Blondie65 foreslår ville jeg latt det gå sport i å la noe av de pengene gå til sparing de månedene du ikke bruker så mye av den potten. Jeg ville foreløpig fokusert på generell sparing og ikke så mye på pensjonssparing. Sett noe inn på BSU og resten på en sparekonto. Etter hvert som du får litt mer oversikt over din nye økonomi så ville jeg også vurdert et lite beløp til fondssparing. Start smått, med minimumsbeløp og månedlig trekk. Jeg gjorde det og tenkte på det som "tippepengene" mine, altså jeg satte inn i fond i stedet for å satse på Norsk Tipping . Hvis banken din har den muligheten så kan det også være en ide å aktivere mikrospar, dvs. at det overføres noen kroner til sparekonto hver gang du bruker betalingskort. Det blir noen kroner i løpet av en måned. For øvrig er jeg enig med alle dem som har sagt det er lurt å sette opp trekk til sparing på lønningsdag, eller dagen etter. Penger du ikke "ser" er verre å bruke. Det er også lurt å ha autogiro på faste utgifter og hvis mulig ha trekket så tett etter lønningsdag som mulig. Ikke alle type regninger gir den fleksibiliteten men dersom det er mulig er det en fordel.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 Cata skrev (2 minutter siden): Hvis banken din har den muligheten så kan det også være en ide å aktivere mikrospar, dvs. at det overføres noen kroner til sparekonto hver gang du bruker betalingskort. Det blir noen kroner i løpet av en måned. Dette har jeg også og hver gang mikrospar overstiger 25 kr bruker jeg en annen mikrospar (Dreams app til Storebrand) til å hente de pengene slik at de "forsvinner" fra vanlig forbruk. Dette er en gøy måte å spare til buffer på.
Cata Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 Blondie65 skrev (1 minutt siden): Dette har jeg også og hver gang mikrospar overstiger 25 kr bruker jeg en annen mikrospar (Dreams app til Storebrand) til å hente de pengene slik at de "forsvinner" fra vanlig forbruk. Dette er en gøy måte å spare til buffer på. Min bank (Sparebank1) har også mulighet til å knytte en mikrospar opp mot fond så for gøy lot jeg det gå noen kr. til en slik også. Pengene settes inn på en egen konto og hver gang jeg er oppe på minimumsbeløpet for fondskjøp så vil det bli kjøpt andeler i et fond jeg har valgt.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 Cata skrev (2 minutter siden): Min bank (Sparebank1) har også mulighet til å knytte en mikrospar opp mot fond så for gøy lot jeg det gå noen kr. til en slik også. Pengene settes inn på en egen konto og hver gang jeg er oppe på minimumsbeløpet for fondskjøp så vil det bli kjøpt andeler i et fond jeg har valgt. Har bank i samme konsern, visste ikke at dette gikk an.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 Ang IPS, så kan man få uttak ved evt uførhet. Jeg er selv i en situasjon der jeg (trolig)blir gradert ufør ila 12 mnd. Har 200 000 stående på konto til 0 rente. Blir ikke enig med meg selv om IPS er bra eller ikke. Setter 10 000 av desse pengene i fond hver mnd. Vil ikke prøve å «time» markedet, ellers kunne jeg jo satt inn alt på en gang. Men ved å låse alt, risikerer jeg å måtte selge til dårlig pris hvis jeg trenger en større sum(type rotfylling, krone, ny vaskemaskin, bilreperasjon samtidig)🤔 Anonymkode: f7841...2d4
Cata Skrevet 24. juli 2021 #20 Skrevet 24. juli 2021 Blondie65 skrev (26 minutter siden): Har bank i samme konsern, visste ikke at dette gikk an. Vi sporer kanskje litt av, men forhåpentlig så kan TS ha litt interesse/nytte av avsporingen. Jeg må korrigere meg selv nå. Var inne og kikket litt og man kan visst velge beløpet det skal kjøpes fond for hver måned fra den mikrosparkontoen. Det MÅ visst ikke være minimumsbeløpet for fondssparing, i allfall ikke så lenge det er et fond som man allerede sparer i. Oppretter man et nytt for formålet så vil jeg tro (uten å vite) at man må betale inn tilsvarende minimumsbeløp første gang i allfall. Muligheten er ganske ny så ikke så rart om du ikke har sett den. Jeg dumpet tilfeldigvis over den for en måneds tid siden da jeg var inne i nettbanken og rotet meg inn på siden for sparemuligheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå