Gå til innhold

Får man omgjort 40 % av studielånet til stipend når man bor i fosterhjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fosterbarn og skal studere til høsten og bo "hjemme" i fosterhjemmet. Skal ta opp studielån og har lest at hvis man ikke er folkeregistrert hos foreldrene, får man omgjort 40% av lånet til stipend.

Siden jeg bor i fosterhjem er jo ikke fosterforeldrene mine foreldre. Gjelder da denne regelen for meg?

Anonymkode: d1267...3cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, sannsynligvis ikke. Men du kan alltids sende dem en melding og spørre.

Anonymkode: e88e7...cda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er fosterbarn og skal studere til høsten og bo "hjemme" i fosterhjemmet. Skal ta opp studielån og har lest at hvis man ikke er folkeregistrert hos foreldrene, får man omgjort 40% av lånet til stipend.

Siden jeg bor i fosterhjem er jo ikke fosterforeldrene mine foreldre. Gjelder da denne regelen for meg?

Nei, det er ikke slik den er ment.

Anonymkode: 09036...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei. Den regelen gjelder ikke for deg da du er under offentlig omsorg og bor hos de som forvalter den daglige omsorgen 

Anonymkode: b8dfa...a3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Og det ville heller ikke vært rettferdig. Ordningen er vel ment for de som trenge penger til husleie og at disse får det sponset. Hvorfor trenger du fult lån når du skal bo uten husleie ? Dumt å ha mer gjeld en nødvendig senere når en skal ha bolig og slikt. Betales skal det jo også. Sorry å være belærende men blir bekymret på ett vis ;) 

Anonymkode: 69ac2...e15

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Og det ville heller ikke vært rettferdig. Ordningen er vel ment for de som trenge penger til husleie og at disse får det sponset. Hvorfor trenger du fult lån når du skal bo uten husleie ? Dumt å ha mer gjeld en nødvendig senere når en skal ha bolig og slikt. Betales skal det jo også. Sorry å være belærende men blir bekymret på ett vis ;) 

Anonymkode: 69ac2...e15

Trenger penger til bøker, skolepenger siden jeg skal studere på BI og ellers penger for å kunne være sosial. 

Kan godt hende jeg må betale husleie til fosterforeldrene mine, det har vi ikke snakket om.

Vet ikke om de får penger for at jeg bor der siden jeg er over 18 år.

Ts

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger penger til bøker, skolepenger siden jeg skal studere på BI og ellers penger for å kunne være sosial. 

Kan godt hende jeg må betale husleie til fosterforeldrene mine, det har vi ikke snakket om.

Vet ikke om de får penger for at jeg bor der siden jeg er over 18 år.

Ts

Me den logikken så skulle alle studenter fått gratis stipend, for alle studenter trenger penger (tro det eller ei...). 

Regner med du får mat hjemme? En borteboer student må i tillegg til husleie betale mat, vaskemidler, dopapir... Alt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (4 minutter siden):

Me den logikken så skulle alle studenter fått gratis stipend, for alle studenter trenger penger (tro det eller ei...). 

Regner med du får mat hjemme? En borteboer student må i tillegg til husleie betale mat, vaskemidler, dopapir... Alt. 

Stipend for gratis...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stipend for gratis...

Er

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Stipend for gratis...

Ja? og lån er ikke gratis. Hva lurte du på?

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (11 minutter siden):

Ja? og lån er ikke gratis. Hva lurte du på?

Du skrev: "med den taktikken burde alle fått gratis stipend".

Stipend er gratis, men lån skal man betale tilbake.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Logikken

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

?

Det er da ingen motsetninger i det du skriver her og det jeg skrev?

AnonymBruker
Skrevet

Se på lenken fra Lånekassen, den forklarer mye.

Er litt vesentlig om du er under ettervern i barnevernets omsorg, eller har du ikke oppfølging av barnevernet lengre?

Er det at du bor hos fosterfamilien din et privat initiativ, etter at du er blitt 18 år og oppdraget har opphørt?

Er du ikke under barnevernets omsorg mer, står det deg fritt å skaffe gratis kost og losji og likevel ha krav på stipend i Lånekassen.

Er du i ettervern og i barnevernets omsorg, så har du ikke rett på å få omgjort 40 % til stipend, fordi du ikke skal få dobbel dekking av forsørgelse fra det offentlige.

Uansett gjør du klokt i å satse på å skaffe deg jobb ved siden av studiene. Spesielt siden du har tenkt å gå BI og kommer til å få store utgifter til skolepenger. De aller fleste jobber ved siden av.

Helt sikker på at du ikke kan finne et tilsvarende studie i offentlige høyskoler/universitet…? Gjør det mye enklere å etablere seg i voksenlivet uten store lån til skolepenger. Kanskje spesielt for deg som antakelig ikke kan forvente å få særlig økonomisk støtte hjemmefra?

Anonymkode: 0bc3f...b4a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...