Gå til innhold

Vennskap hos små barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 6 år med ADHD og høytfungerende autisme. Desverre er han veldig umoden for alder. 

Vi flyttet i ett nytt boligområde for 1 år siden, med vilje for at han skulle ha barn rundt seg å leke med. I starten gikk det fint, men vi merker nå at alle barna trekker seg mer og mer unna. Så fort han ser barn som er ute, springer han ut å vil leke, han går også bort til barna å spør om dem vil leke med han. Men dem andre barna kan finne på å si at dem plutselig må en tur på do, for å ikke komme tilbake. Jeg har invitert barna inn, men dem vil ikke. Jeg har vært ute å prøvd å veilede under lek, da gutten min kan bli veldig voldsom uten at det har noen effekt. Her en ettermiddag gikk vi å ringte på hos ett av barna, gutten min spurte om han ville leke. Gutten sa at han kunne komme om 10 min. Enda på visen var at gutten min satt i 1 1/2 time å ventet før han innså at han ikke kom. 

Vi har prøvd playdates med andre fra barnehagen, men tilbakemeldinger fra foreldrene er at barna deres vil ikke leke med gutten vår, og at han er for voldsom og rigid. 

Jeg syns det er ufattelig sårt. Han er supersosial, og hver eneste kveld gråter han å spør meg hvorfor ingen vil leke med han, og at han vil ikke at jeg skal være bestevennen hans 💔 

Anonymkode: 5fea0...f12

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal også nevnes at konflikt-nivået i barnehagen har vært veldig høyt, men barnehagen har jobbet veldig opp mot dette. Til tross for han har hatt 10 timer i uka med assistent har ikke det hjulpet på. Assistent ble søkt om for å hjelpe han med sosiale koder og lek. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig leit. 

Begynte han i ny barnehage i fjor også? Er de barna i boligfeltet fra samme barnehage? 

Anonymkode: b28e6...7a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så utrolig leit. 

Begynte han i ny barnehage i fjor også? Er de barna i boligfeltet fra samme barnehage? 

Nei, gått i samme barnehage hele tiden 🙂 Ja, barna er fra samme barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å be om å få si litt om situasjonen deres på et foreldremøte? Forklar hvilke diagnoser barnet har, hvordan det påvirker akkurat ham og forklar at han jarbetnstirt sosialt behov samtidig som han trenger hjelp til det sosiale. Kanskje du kan forsøke å invitere andre med på attraktive aktiviteter hvor ditt barn kanskje fungere bedre? F.x kino, bading, skogstur, filmkveld etc sånn at de andre barna får noen positive opplevelser sammen med dere? 

Anonymkode: 725b8...7cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Får han medisiner mot adhd-en?

Anonymkode: 39086...0a1

AnonymBruker
Skrevet

Støttekontakt tenker jeg nå. 

Anonymkode: 3366d...bcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fåt helt vondt av dere.

Her må det nok snakkes om, mye!

Du sier at dere gikk på døra til et barn, som ikke fulgte opp avtalen, men hvor er foreldrene til de andre barna? Har du god kontakt med dem? De må informeres om deres situasjon. 

Hadde jeg visst om et barn i gata som hadde det slik, så hadde jeg gjort mye for at mitt barn skulle leke med det, på en eller annen måte.

Anonymkode: a5c09...be7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 21.09):

Vi har prøvd playdates med andre fra barnehagen, men tilbakemeldinger fra foreldrene er at barna deres vil ikke leke med gutten vår, og at han er for voldsom og rigid. 

I det minst er de ærlige nok til å si det som det er. Når de starter på skolen, begynner man å pakke det inn osv. 

Kjenner du ikke noen tøffe gutter som også er voldsom? Eller andre barn som er sterk nok til å  stå på sitt ift det rigide?

Tar av meg profesjonshatten, og sier at som borger i Norge ser jeg at de som er "rigide" alt for ofte ender opp å leke med de "snille", som lar tullingene få det som de vil. Det lærer ikke det rigide barnet noe av. 

Kanskje han kan leke med eldre barn, der det fysiske fra hans side kommer til kort i alle fall. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg visst om et barn i gata som hadde det slik, så hadde jeg gjort mye for at mitt barn skulle leke med det, på en eller annen måte.

Anonymkode: a5c09...be7

Joda, du er på tilbudssia helt til ditt barn forteller deg på sengekanten med skjelvende underleppe og gråt i halsen at han er rett for Steffen og IKKE vil være med ham. Så kan du jo velge da, om barnet ditt skal stå for regninga fordi du ønsker å leke god samaritaner.

Evt oppdager man fort at foreldrene til ADHD barnet ikke praktiserer oppdragelse slik "vi andre gjør det", men hviler på bokstavdiagnosen som barnet har fått, i stedet for å fylle foreldrerollen.

Mitt var her er ikke nødvendigvis ment som stikk til TS. Bare generelt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, gått i samme barnehage hele tiden 🙂 Ja, barna er fra samme barnehagen. 

Og foreldregruppen er informert om diagnosene til barnet ditt? 

Er det noen situasjoner barnet mestrer og liker godt? Da bør dere involverer de andre barnet i det. Samt at dere deltar selv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver du har «vært ute å prøvd å veilede under lek» Dette er ikke noe du kan prøve et par ganger og tro skal virke. De andre foreldrene sier jo han er for voldsom og for rigid. Han er 6 år. Han trenger kontinuerlig veiledning i lek dersom de andre barna skal bli trygg på han. Det hjelper ikke at du titter innom en gang i blant. Jeg kan være enig i at det er trist og vondt, men her er det faktisk dere og barnet deres som må veiledes og ikke de andre. Spør BUP om råd, ta kontakt med skolen før han begynner der. Her må de andre barna trygges i at han ikke blir for voldsom, og det må være sant. 

Anonymkode: 8154a...a51

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Trist situasjon, men jeg skjønner igrunn de andre barna. Et barn som er voldsomt og dominerende er ikke lett å ha med å gjøre og da er det enklest å bare å holde seg til de vennene som samarbeider godt. 

Når du vet barnet ditt har de utfordringene det har er det en stor tabbe å bare sende det ut og titte innom for å veilede (uten resultat) nå og da. Du kan ikke bare flytte til et nabolag med masse hus og forvente at dette skal fikse problemet for deg.

Du må være ute med barnet hele tiden, bryte inn hver gang du ser han tar over og jager seg opp.

Inviter andre barn over til dere på fine sommerdager hvor dere kan være ute i hagen. Ute er det lettere å bli med en tur da det er lettere å trekke seg unna hvis ting føles for voldsomt. Så inviter over i hagen og ha noen morsomme aktiviteter på lur slik at de får positive minner ved å være hos dere og leke med ditt barn. 

Bruk mye tid på dette, du må være der fremmover. Både for å vise barnet ditt rett og for at de andre skal føle seg trygge og at det er mye positivt med ditt barn også.

Anonymkode: 55fd5...e70

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Støttekontakt tenker jeg nå. 

Anonymkode: 3366d...bcc

Støttekontakt er noe helt annet enn vennskap. Jeg ville søkt om flere timer assistent og med fokus på sosiale relasjoner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du skriver du har «vært ute å prøvd å veilede under lek» Dette er ikke noe du kan prøve et par ganger og tro skal virke. De andre foreldrene sier jo han er for voldsom og for rigid. Han er 6 år. Han trenger kontinuerlig veiledning i lek dersom de andre barna skal bli trygg på han. Det hjelper ikke at du titter innom en gang i blant. Jeg kan være enig i at det er trist og vondt, men her er det faktisk dere og barnet deres som må veiledes og ikke de andre. Spør BUP om råd, ta kontakt med skolen før han begynner der. Her må de andre barna trygges i at han ikke blir for voldsom, og det må være sant. 

Anonymkode: 8154a...a51

Enig i dette. Med flere timer assistent og sosiale relasjoner som mål, kan de arbeide med å se på egenledelsesteknikker, og redusere rigiditeten hos ham. Øve gjennom smågrupper så det ikke blir så voldsom lek, og gi ham lekekompetanse. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at dette er utrolig trist for din sønn… men samtidig skjønner jeg de andre barna. De synes nok det er slitsomt med en som herjer så mye og kanskje «ødelegger» den gode leken. Kan du ikke finne en kamerat som også er veldig aktiv i leken?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så leit. :(

Har du fortalt de andre foreldrene om diagnosen? Informert i barnehagen? Jeg opplever at åpenhet og informasjon hjelper mye. Det ene barnet mitt har en klassekamerat som også har autisme. De er venner så han er hos oss av og til (de er oftere hos dem, han føler seg sikkert mest vel i eget hjem). Foreldrene har vært veldig åpne om hva som kan være problematisk for gutten, har gitt råd for hvordan vi kan håndtere de mest sannsynlige situasjonene og gjør det alltid klart at vi skal ha lav terskel for å ringe om det er noe. Jeg opplever at når vi følger rådene og rett og slett gjør det lettere for ham fungerer også lek og vennskap veldig bra. Jeg tror og håper at gutten din vil få det lettere når han blir litt eldre og på skolen vil de andre sannsynligvis ha mer forståelse for hvordan han har det, mens barnehagebarn ikke tenker slik. De ser bare at han er vanskeligere å leke med og unngår ham.

Jeg ville informert barnehagen/foreldrene. Med slik informasjon hadde jeg strukket meg ekstra for å inkludere sønnen din. Jeg hadde invitert ham til å komme og leke (uavhengig av om barnet mitt tidligere hadde nektet å leke med ham) og prøvd å tilrettelegge for at de har det fint sammen. Jeg er veldig sikker på at flere andre foreldre også tenker slik (og de som ikke gjør det kan gå og skamme seg litt og prise seg lykkelig at de aldri har slitt med noe som krever det minste hjelp fra andre mennesker). 

Anonymkode: 2bc02...e3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ganske mye erfaring med dette gjennom jobb, og det krevde 2-3 år med intens arbeid gjennom barnehagetiden å få knyttet noen vennskapsbånd som var bærekraftige. Nå er jo barnet ditt skolebarn, og jeg håper barnet ditt får spes.ped/assistent der. Det viktigste vi gjorde i barnehagen, var å jobbe i små grupper, hvor vi veiledet leken og hevet barnets sterke sider fram. Vi var på hele tiden, satte ord på det som foregikk, og var bindeleddet i leken.

Det er en krevende prosess å skape vennskap når det har låst seg for de andre barna. En skal ikke forvente at de har forståelse for, og tålmodighet til å stå i krevende situasjoner i lek. Er det ett annet barn som ditt barn har grei kontakt med, som dere kan invitere hjem? En som har noen like interesser som de kan dele? Det ene barnet jeg var spesialpedagog for, minner om ditt barn, og nøkkelen der ble Pokemon go. Et par av de andre barna var også interessert i det, så da møttes de på fritiden og gikk på jakt sammen med foreldrene.

Anonymkode: ad09c...920

AnonymBruker
Skrevet

💔💔💔💔💔💔

Vi har et barn med svært høytfungerende barneautisme, men opplever heldigvis ikke problemer (enda) med det sosiale. 

Har dere vært åpne om diagnosene? Jeg tenker det kan være lurt når man vet han sliter så mye med det sosiale og ikke enda har lært seg noen koder. 

Hadde bedt om møte på BUP for å få råd, dette er jo veldig trist selv om jeg også forstår barna som trekker seg unna om det blir veldig mye. 

Anonymkode: 0c155...73e

Skrevet

Det er kun et barn mitt barn ikke har fått lov å leke med uten at jeg er tilstede.

Jeg ser at andre skriver at de ville gjort alt for at barna skulle være med et barn som strever, og jeg er for så vidt enig i teorien. Dette barnet jeg hindret mitt barn å være med har også samme type diagnose, men det var ikke diagnosen som var problemet for vår del. Men det diagnosen kunne få barnet til å gjøre; det kunne være plutselig kvelertak, slag med pinne, skubbe ned  trapper ol. spesielt hvis de var uenige om noe. 

Det er ikke sikkert at dette er problemet deres, men det var urovekkende mange barn som trakk seg unna.

kanskje du kan være tilstede og med i leken slik at du kan veilede underveis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...