Gå til innhold

Barn og elsparkesykkel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er konsekvensene hvis mitt barn/ungdom blir stoppet av politiet i raskere fart enn 6 km/t på fortauet? Eller raskere enn 20 km/t på en skogsvei?

Anonymkode: 8ee00...24e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva er konsekvensene hvis mitt barn/ungdom blir stoppet av politiet i raskere fart enn 6 km/t på fortauet? Eller raskere enn 20 km/t på en skogsvei?

Bot, håper jeg 

Anonymkode: 7b734...2d5

AnonymBruker
Skrevet

Snakker du om slike som man leier? Ryde, bolt etc? De har 18års grense, så hvor sakte eller fort barnet ditt kjører spiller ingen rolle. Det er ulovlig uansett. 

Anonymkode: 17f51...68e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Snakker du om slike som man leier? Ryde, bolt etc? De har 18års grense, så hvor sakte eller fort barnet ditt kjører spiller ingen rolle. Det er ulovlig uansett. 

Anonymkode: 17f51...68e

Ts her.

jeg snakket om private. Sånn som alle ungdommene har i dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her.

jeg snakket om private. Sånn som alle ungdommene har i dag.

De risikerer at politiet inndrar syklene.

Anonymkode: 87f32...249

• Liker 1
Skrevet

Er ikke så mye å bekymre seg for akkurat dette. Ville mer bekymret meg for risikoen for at barnet blir alvorlig skadet. Sekundert erstatningsansvar dersom de gjør skade på andre eller andres gjenstander.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (9 minutter siden):

Er ikke så mye å bekymre seg for akkurat dette. Ville mer bekymret meg for risikoen for at barnet blir alvorlig skadet. Sekundert erstatningsansvar dersom de gjør skade på andre eller andres gjenstander.

Erstatningsansvar er begrenset til kroner 5000 pr hendelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Erstatningsansvar er begrenset til kroner 5000 pr hendelse.

Såfremt du som forelder ikke har vært uaktsom. Det kan du fort ha vært dersom du lar ungen din kjøre villmann.

Skrevet

Konsekvensene med at barnet ditt kan kjøre ned en annen person eller skade seg alvorlig er det som burde bekymre deg 🙈beklager, men jeg er så i mot barn på el-sparkesykkel. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

«Kan bli et større oppgjør

Dermed blir ungdommenes foreldre erstatningsansvarlige. I første omgang handler det om Rønneseths ødelagte klær, klokke og briller, sier Drægebø.

– Det som er klart, er at foreldrene til ungdommen kan bli ansvarlig for å erstatte opptil 5000 kroner av dette. Der er det såkalt objektivt ansvar, sier Drægebø.

Avhengig av hvor varige men 66-åringen har fått, kan det også bli et større, erstatningsrettslig oppgjør. Det er foreløpig for tidlig å si noe om, sier Drægebø.

– Risikerer stort ansvar

Problemstillingen er relativt ny i Norge. Drægebø kaller det «upløyd mark». Med det mener han at det ikke er klart hvor langt foreldrenes erstatningsansvar kan strekke seg.

– Hva hvis det i verste fall blir en dødsulykke, eller en ulykke som gjør at den skadede ikke kan jobbe? Da er vi inne på krevende erstatningsjuss, med potensielt store pengesummer. Foreldre kan risikere å få et stort ansvar, sier han.»

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/jzzj5b/ungdom-paa-elsparkesykkel-kjoerte-paa-kvinne-naa-blir-foreldrene-stilt-t

Anonymkode: b3439...5d0

AnonymBruker
Skrevet
Skalperud skrev (6 minutter siden):

Konsekvensene med at barnet ditt kan kjøre ned en annen person eller skade seg alvorlig er det som burde bekymre deg 🙈beklager, men jeg er så i mot barn på el-sparkesykkel. 

Enig, den siste måneden har jeg observert følgende: 

- kjøring fra fortau ut i trafikken rett foran bil som måtte bråbremse

- kjøring i sikksakk foran biler i kjørebanen

-kjøring midt i feltet mot kjøreretningen slik at motgående biler måtte bråbremse for å unngå en stygg ulykke. Sparkesyklisten fortsatte ufortrødent videre ved å skifte over i riktig felt uten å se seg for.

Samtlige av disse sparkesyklistene var barn/ungdom i alder ca. 12-16.

Anonymkode: b3439...5d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde lest at foreldrene kunne miste lappen om mindreårige kjørte sånne, men det er kanskje løgn? 

Anonymkode: 465c9...d4d

Skrevet

Jeg håper man får aldersgrense på disse greiene og at foreldrene for en skikkelig saftig bot hvis lover og regler ikke blir overholdt og hvis barnet deres forvolder skade.

Vi var ute i byen en dag og da var det en liten en som ikke kan være mer enn 10 år som fløy rundt i en jævlig fart, altså rett i sentrum der folk sitter på uterestauranter og folk går. Han holdt jo på å krasje i folk flere ganger og ramlet og sto på.. Og foreldrene, idiotene de sto å lo. Er rett og slett håpløst.

For min del så kunne man hatt 16 års grense på disse doningene og påbud om hjelm for alle.

Det er for øvrig ikke bra for helsa heller, man gnåler om at barn og unge blir feitere og mer inaktive og så legger man opp til at barna skal benytte seg av elektriske motoriserte kjøretøy fra ung alder. Og bare den risikoen med barn i trafikken og skadene de faktisk kan pådra seg og andre... Få ting som irriterer meg mer enn elektriske sparkesykler, de voksne er ikke alltid så mye bedre de heller men det er en annen sak.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...