Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en travel avdeling med mange tunge løft (sjefen sier...vi skal vel egentlig bare forflytte, men i realiteten blir det en del løfting.). Har fått beskjed av sjefen min om å si ifra hvis jeg ikke er komfortabel med en forflytning og at jeg må passe på ryggen/bekkenet mitt. 

Problemet er at jeg er tidlig på vei, 5+3, og føler meg litt dum å si til folk at jeg ikke kan gjøre noe når jeg er så tidlig på vei. Jeg får en del smerter i magen og har veldig vondt i ryggen.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 98227...576

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har fått beskjed av sjefen min om å si ifra hvis jeg ikke er komfortabel med en forflytning og at jeg må passe på ryggen/bekkenet mitt. 

Anonymkode: c1e4e...09d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får så vondt i ryggen at du ikke er i stand til å jobbe så må du vel gå til fastlegen?

Anonymkode: cb21e...236

AnonymBruker
Skrevet

Vis du ikke vil si at du er gravid så bare si at du sliter med ryggen nå og ikke skal forflytte noen pasienter. Friske gravide kan utføre vanlige forflytninger ved hjelp av riktig teknikk og forflytningshjelpemidler (forflytningsansvarlig sykepleier på sengepost). Jeg er selv gravid nå og selv om jeg vet at jeg kan gjøre en del forflytninger er jeg forsiktig, for man vet ikke om man har et risikofritt svangerskap. 

Anonymkode: 8d559...f2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vis du ikke vil si at du er gravid så bare si at du sliter med ryggen nå og ikke skal forflytte noen pasienter. Friske gravide kan utføre vanlige forflytninger ved hjelp av riktig teknikk og forflytningshjelpemidler (forflytningsansvarlig sykepleier på sengepost). Jeg er selv gravid nå og selv om jeg vet at jeg kan gjøre en del forflytninger er jeg forsiktig, for man vet ikke om man har et risikofritt svangerskap. 

Er jo forsåvidt enig i dette, er masse hjelpemidler slik at en forflytter og ikke løfter. Men virker ikke som at sjefen har fokus på dette (feks med forflytningsgruppe). Det er jo vanskelig for en nylig gravid å endre en ukultur i avdelingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er jo forsåvidt enig i dette, er masse hjelpemidler slik at en forflytter og ikke løfter. Men virker ikke som at sjefen har fokus på dette (feks med forflytningsgruppe). Det er jo vanskelig for en nylig gravid å endre en ukultur i avdelingen. 

Da tar man bare en hvit løgn og sier at man har ryggproblemer noen uker :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Da tar man bare en hvit løgn og sier at man har ryggproblemer noen uker :)

Alle vet jeg er gravid. Problemet ligger ikke der…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du får så vondt i ryggen at du ikke er i stand til å jobbe så må du vel gå til fastlegen?

Altså jeg kan jobbe men man er jo utsatt når man er gravid og bør derfor passe på hvor tungt man løfter o.l. for p unngå problemer post fødsel…det er derfor jeg spør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså jeg kan jobbe men man er jo utsatt når man er gravid og bør derfor passe på hvor tungt man løfter o.l. for p unngå problemer post fødsel…det er derfor jeg spør. 

Det er ikke farlig å løfte tungt i første trimester. Hvis du har vondt nå har det mer med din fysikk og kjernemuskulatur å gjøre. 

Anonymkode: 05a36...9c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da vet jeg ikke noe annet enn gradert sykemelding sånn at du får krav på tilrettelegging på arbeidsplassen. Hvis sjefen mener at du skal selv unngå alle situasjoner med løfting (uten tilrettelegging) så ser jeg for meg at det kan bli veldig vanskelig for deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...