AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Som trådtittelen sier, hva gir det dere? Hva får dere til å gå inn på den tråden kun for å trykke folk ned? Anonymkode: 36a70...d74
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Jeg har påpekt for stor vektoppgangen i gravid-tråder, hvis det er det du mener? I mitt tilfelle handler det om at jeg er lei av at overvekt normaliseres. Det er et stort samfunnsproblem at vi ser på overvekt som normalt, gravid eller ei. Det blir fort farlig for både mor og barn når mor blir overvektig i svangerskapet, så det er heller ikke det samme som å bli overvektig uten et barn i magen. Jeg gjør det også for å advare andre gravide og fremtidige gravide som tror at man kan spise hva man vil som gravid, og så renner det bare av igjen, for det gjør det jo ikke for de fleste. Og om kiloene så skulle renne av, så risikerer man jo å bli syk og få mangler også. Stor vektnedgang og amming er ikke helt forenelig. Anonymkode: b0126...f90 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har påpekt for stor vektoppgangen i gravid-tråder, hvis det er det du mener? I mitt tilfelle handler det om at jeg er lei av at overvekt normaliseres. Det er et stort samfunnsproblem at vi ser på overvekt som normalt, gravid eller ei. Det blir fort farlig for både mor og barn når mor blir overvektig i svangerskapet, så det er heller ikke det samme som å bli overvektig uten et barn i magen. Jeg gjør det også for å advare andre gravide og fremtidige gravide som tror at man kan spise hva man vil som gravid, og så renner det bare av igjen, for det gjør det jo ikke for de fleste. Og om kiloene så skulle renne av, så risikerer man jo å bli syk og få mangler også. Stor vektnedgang og amming er ikke helt forenelig. Anonymkode: b0126...f90 Føler du at det normaliseres bare ved å snakke om det? Og når du ser noen snakke om det, så antar du umiddelbart at her må du på banen for å forklare dem noe de liksom ikke vet fra før? Og når det er snakk om at man i utgangspunktet hadde lav bmi, men la på seg mer enn anbefalt, er det ikke da litt drøyt å kalle folk feit? En gravid person? Fagfolk sier ofte at slanke gjerne legger på seg mer enn de som er overvektige i utgangspunktet. Og er man høy i tillegg så har det også en del å si. Jeg bare greier ikke å forstå hva man får ut av å faktisk ta seg bryet med å gå inn på en tråd som omhandler noe som ikke er relevant for en, bare for å komme med kommentarer om at vedkommende er «feit» og «stapper i seg» . Hvis du tar et øyeblikk og ser deg selv utenfra når du faktisk velger å gjøre det, hva tenker du selv da? Hva slags person synes du selv at du er, hvis det er noe som gir deg noe? Anonymkode: 36a70...d74 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 Jeg har vel ikke akkurat brukt de kraftuttrykkene du skriver her. Det er ikke relevant at man er slank i utgangspunktet når man legger på seg 30 kg i graviditeten. Jeg har gått gravid selv. Var slank i utgangspunktet og la på meg innenfor anbefalingene, så temaet er ikke irrelevant for meg, jeg har jo vært der selv. Jeg har også en venninne som fikk akutt svangerskapsforgiftning under fødselen fordi hun la på ca.30 kg. Hun var slank i utgangspunktet. Barnet hennes døde nesten under fødselen og ble hjerneskadet. Anonymkode: b0126...f90
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 Fordi noen folk bare eeelsker å hetse overvektige, for å være tjukk er jo det aller, aller verste man kan være her i verden. Så de mener at alle som veier for mye bør få høre det hvor enn de snur seg, hele tiden, for det motiverer dem sikkert til å bli mindre tjukke (nei, det gjør det ikke!). Anonymkode: aecae...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har vel ikke akkurat brukt de kraftuttrykkene du skriver her. Det er ikke relevant at man er slank i utgangspunktet når man legger på seg 30 kg i graviditeten. Jeg har gått gravid selv. Var slank i utgangspunktet og la på meg innenfor anbefalingene, så temaet er ikke irrelevant for meg, jeg har jo vært der selv. Jeg har også en venninne som fikk akutt svangerskapsforgiftning under fødselen fordi hun la på ca.30 kg. Hun var slank i utgangspunktet. Barnet hennes døde nesten under fødselen og ble hjerneskadet. Anonymkode: b0126...f90 Hun fikk svangerskapsforgiftning fordi hun la på seg mye? Hvem var det som oppgav den årsakssammenhengen? Anonymkode: aecae...eb9 4
Helgeline Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 Er vel ganske stygt, og ikke minst unødvendig, å gå inn i en tråd på nettet for å påpeke vektoppgang under graviditet. Den gravide vet det jo selv? Og hvis ikke er vel helsepersonell raskt ute med å påpeke det. Jeg er enig i at overvekt er et økende problem, men synes ikke det er de gravide vi skal begynne med. De har søren meg nok. Ikke spise ditt og datt, leve sunt, trene, graviditet er ingen sykdom så hvorfor i h… er du sykemeldt and the list goes on….😑 Selv har jeg lagt på meg omtrent samme antall kg(20) i 3 graviditeter, uavhengig av om jeg levde sunt eller ….ikke så sunt. To av barna mine hadde også nøyaktig samme fødselsvekt med 15 års mellomrom, så tror noe av dette har med gener å gjøre. Nå er jeg ferdig med barn, middelaldrende, men normalvektig til slank, så snakker ikke for meg selv. Men synes synd på dagens gravide og presset de utsettes for, om perfeksjon under graviditeten. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #8 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har vel ikke akkurat brukt de kraftuttrykkene du skriver her. Det er ikke relevant at man er slank i utgangspunktet når man legger på seg 30 kg i graviditeten. Jeg har gått gravid selv. Var slank i utgangspunktet og la på meg innenfor anbefalingene, så temaet er ikke irrelevant for meg, jeg har jo vært der selv. Jeg har også en venninne som fikk akutt svangerskapsforgiftning under fødselen fordi hun la på ca.30 kg. Hun var slank i utgangspunktet. Barnet hennes døde nesten under fødselen og ble hjerneskadet. Anonymkode: b0126...f90 Du mener det er relevant for deg å gå inn på tråder og komme med disse « anmodningene»fordi du har vært gravid...? Du har jo ikke «vært der» som du sier hvis omstendighetene var slik for deg at du ikke la på deg mer enn anbefalt. Du har èn anekdotisk historie og vise til, og kommer med den som om den forteller noe som helst? Si meg, hvor mange barn «dør nesten og blir hjerneskadet» fordi mor (i utgangspunktet tynn) la på seg 30 kg? Finn noe statistikk på det heller enn å gulpe noe sånt ut av deg. For en jævlig ting å si, og påføre folk som er gravide angst ig skyld, begynne å snakke om barn som nesten dør og blir hjerneskadet «fordi mor la på seg 30 kg». Er det èn ting som er sikkert, så er det at du ikke gjør dette fordi du føler du må advare. Dette gjør du fordi dette er slik du er som person. Anonymkode: 36a70...d74 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #9 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også en venninne som fikk akutt svangerskapsforgiftning under fødselen fordi hun la på ca.30 kg. Hun var slank i utgangspunktet. Barnet hennes døde nesten under fødselen og ble hjerneskadet. Den historien der må du forresten dra lenger ut på landet med hvis du skal finne måter å være grusom på. Risikofaktorer for svangerskapsforgiftning er først når man har BMI på over 35. Før graviditet. Har man f eks BMI på 19 før graviditet og legger på seg 30 kilo så ender man på en BMI på 29 (Selv om man ikke kan regne vanlig BMI når man er høygravid). Altså man er ikke en gang over det som regnes som risiko FØR graviditet, NÅR man faktisk er høygravid. For venninnen din (hvis dette er sant, og hvis denne personen ville kalt deg venninne om hun visste at du mener HUN var skyld i at barnet nesten døde og ble hjerneskadet. Jeg tviler på det) så er nok mer sannsynlig en annen årsak til at hun fikk svangerskapsforgiftning. Anonymkode: 36a70...d74 3
Gjest 123 eller noe Skrevet 22. juli 2021 #10 Skrevet 22. juli 2021 Jeg la på meg 30 kg selv, fordi jeg var så undervektig i utgangspunktet. Ingen brydde seg av helsepersonell, de sa jeg måtte bare spise for ungen trengte næringen. Bare en svigeronkel brydde seg egentlig på en negativ måte "Du har jo lagt på deg mye." "ja det vet jeg." "Jammen du HAR DET!" "Hva så??" så sa han ikke mer. Kan ikke folk bare holde kjeft, og overlate vektprat til jordmødre og andre fagfolk?
Mnjah Skrevet 22. juli 2021 #11 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har vel ikke akkurat brukt de kraftuttrykkene du skriver her. Det er ikke relevant at man er slank i utgangspunktet når man legger på seg 30 kg i graviditeten. Jeg har gått gravid selv. Var slank i utgangspunktet og la på meg innenfor anbefalingene, så temaet er ikke irrelevant for meg, jeg har jo vært der selv. Jeg har også en venninne som fikk akutt svangerskapsforgiftning under fødselen fordi hun la på ca.30 kg. Hun var slank i utgangspunktet. Barnet hennes døde nesten under fødselen og ble hjerneskadet. Anonymkode: b0126...f90 Man har enda ikke klart å finne en årsakssammenheng til svangerskapsforgiftning, så det at du mener at du har en fasit her er temmelig interessant. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå