AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #21 Del Skrevet 12. august 2021 Grunnen til høyreregelen er ganske enkel: Når det ikke er skiltet noe annet, så er høyreregel den eneste løsningen som fungerer. Ikke fordi det er en effektiv løsning, men fordi det er forutsigbart og løser floken. Det er lett å tenke at en sidevei bør ha vikeplikt for hovedveien. Men det er ikke alltid slik at en vei, nødvendigvis er "mer" hovedvei enn en annen. Veier kan møtes som en Y, som en T, som en + osv. At man da har vikeplikt fra høyre er mer forutsigbart enn at hver sjåfør skal bedømme hvilken vei som er "mer" hovedvei enn den andre. Så høyreregelen må alltid finnes. Det er ingenting i veien med høyreregelen. MEN selvsagt: De fleste veier bør jo reguleres med forkjørsvei og vikeplikt. Og i praksis så er det jo slik. De aller fleste veier av en viss størrelse er jo vanligvis skiltet, og det er for det meste mer avsideliggende veier, nabolag og slikt som har høyreregel istedenfor å bombardere nabolaget med skilt. Trafikkmengden er da vanligvis så liten, og strekningen det gjelder så kort, at det ikke har noe betydning i det store og hele. For noen få år tilbake var det mange større veier som hadde høyreregel, men de aller fleste slike er nå omregulert med forkjørsvei. Anonymkode: 4d19b...e96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 16. august 2021 #22 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 0.43): Jeg har kjørt mye i Europa og det er ingen land som baserer seg så mye på høyreregelen som Norge. I andre land kan man kjøre i dagevis uten å benytte høyreregelen. Mens det i Norge er motsatt. Grunnen er enkel: I Norge sparer man på vikepliktskilt og veimaling ved å la høyreregelen bestemme. Til gjengjeld må bilistene stoppe for hver 5 meter i tilfellet det kommer en bil fra høyre ut fra en av tusen småveier på en strekning på 500 meter. Anonymkode: 88a15...596 Hør, hør! Ja, jeg er så lei denne regelen. Sikkert fin i 1880 når det var hest og kjerre som gjaldt, men verden går videre! Ingen utlendinger i Norge forstår høyreregel heller, fordi denne arkaiske dritten finnes ikke der de kommer fra. Det verste er for min del disse punktene: 1. Mange veier fra høyre har gjenstander som hindrer sikt. Trær, busker, bygninger, så man må kjøre veldig sakte frem for å forsikre seg om at det faktisk ikke kommer noen. Lurer på hvor mye denne nedbremsingen og akselerasjonen bidrar til utslipp 😃 spesielt der høyreveiene kommer som perler på ei snor. 2. De som har retten på sin side, og kjører ut i 200 km/t fra høyre. 3. Uklarhet om det faktisk er en vei eller parkeringsplass. Her blir det mye nøling. 4. Usikkerhet i kryss der alle viker for alle. Høyreregel skaper flyt, sier du? Nei, ikke faen om den gjør. Alle stopper. Alle kjører. Alle stopper. Nøling. Jeg kjører. Jeg glemmer å sjekke hva som foregår på venstre, fordi jeg er så opptatt av høyre. Men selvfølgelig, tviler på at denne regelen blir avskaffet. Vegvesenet mener den er med på å skape sikkerhet både for biler og myke trafikanter 🙄 Ja, jeg spurte. (litt utenfor tema, men fotgjengere blir dullet så mye med her til lands at de mister forstanden. Ville jeg omgitt meg med de mentalt svekkede, hadde jeg blitt vernepleier) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 16. august 2021 #23 Del Skrevet 16. august 2021 Hva mener dere er alternativet dersom man skal avskaffe høyreregelen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #24 Del Skrevet 16. august 2021 Helt enig, høyreregelen bør avskaffes. Alle sideveier fra høyre bør ha vikeplikt. Om 2 veier møtes som en y kan de sette opp vikepliktskilt på den ene veien og forkjørskilt på den andre. Problem solved Anonymkode: 51019...d29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 16. august 2021 #25 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig, høyreregelen bør avskaffes. Alle sideveier fra høyre bør ha vikeplikt. Anonymkode: 51019...d29 Og når ikke er opplagt hva som er sideveien da? Anarki? Den sterkestes rett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #26 Del Skrevet 16. august 2021 Cole skrev (12 minutter siden): Hva mener dere er alternativet dersom man skal avskaffe høyreregelen da? Et skilt og litt veimaling. Anonymkode: dfa36...333 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #27 Del Skrevet 16. august 2021 Jdz skrev (2 minutter siden): Og når ikke er opplagt hva som er sideveien da? Anarki? Den sterkestes rett? Kan lett fikses med å sette vikepliktskilt på den ene veien og forkjørsrettskilt på den andre Anonymkode: 51019...d29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #28 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Et skilt og litt veimaling. Anonymkode: dfa36...333 Det er jo dette vi i praksis har de aller fleste steder. Høyreregelen ligger bare der i bunn som en siste løsning. Anonymkode: 4d19b...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #29 Del Skrevet 18. august 2021 Høyreregelen slik den praktiseres i Norge er livsfarlig. Høyreregelen bør bare være "siste utvei". Ikke hovedregel slik det er i Norge. Alle veier, store som små , bør reguleres med skilt eller trafikklys. Og grunnen til at den er livsfarlig er alle unntakene. Man har vikeplikt for trafikk fra høyre...Bortsett fra - Når trafikken kommer fra et parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende. - Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel Det er helt umulig for en trafikant å vite om en vei er det ene eller det andre under kjøring. Det siste eksempelet er grotesk. I utgangspunktet greit, men hvordan vet du at veien er åpen/lukket for alminnelig ferdsel? ”Åpen for alminnelig ferdsel” Av rettspraksis fremkommer at det må foretas en konkret vurdering av forholdene i det enkelte tilfellet. Det betyr at en rekke ulike momenter blir lagt til grunn ved vurderingen av om veien er ”åpen for alminnelig ferdsel.” At avgjørende for om en veg kan anses åpen for alminnelig ferdsel vil vanligvis være: 1) Om vegen er åpen for allmennheten (dvs. for alle og enhver). 2) Om vegen er alminnelig beferdet (at det foregår en viss trafikk der). Momenter som bør tas med i vurderingen er: Hvor mange som benytter veien og hvor mange som sogner til veien, hvor stor trafikk disse representerer, hvor stor trafikk det er av andre enn de faste brukerne av vegen, og vegens bredde og lengde. Hvem har vikeplikt? - KNA Dette skal man altså hver og en sitte å avgjøre i bilen på sekunder mens de kjører og det kommer noen fra høyre. Og hvordan i alle dager skal man vite om en vei er torg, gatetun eller eiendom. Det er så idiotisk at det er ikke til å tro. Anonymkode: dec4e...63f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #30 Del Skrevet 18. august 2021 Men er det i praksis er stort problem? Er man ikke kjent og ser en avkjørsel, så vil man jo automatisk sakke ned, om det så skulle vise seg å være en parkeringsplass som man egentlig ikke hadde vikeplikt for. Mens de aller fleste sjåfører med vettet i behold, ser seg for selv om de egentlig ikke har vikeplikt når de skal ut på en hovedvei. Høyreregelen blir ofte ikke overholdt. Med det sagt, jeg har holdt på å krasje en gang da jeg kom ut fra en sidevei og det kom noen som hadde vikeplikt. Men det var fordi det så ut som at denne sjåføren hadde observert meg og begynte å sakke ned. Så jeg hadde sånn sett rullet rolig frem og sjekket at veien var klar. Men i det jeg gir gass og tar en siste liten kikk over venstreskulder, så kommer sjåføren susende kanskje 30cm foran fronten på bilen min i full fart. Så ting kan selvfølgelig skje. Anonymkode: 4d19b...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #31 Del Skrevet 19. august 2021 Her er det mange som strøk på oppkjøring ser jeg 🤣 Anonymkode: 6dbee...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå