Gå til innhold

Avskaffe høyreregelen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

At denne totalt meningsløse regelen fortsatt gjelder er ganske utrolig. Det er vel lite som er så ulogisk som den, i tillegg til at den er direkte farlig. Til og med de som kommer fra lavtrafikkerte høyreveier virker forundret over denne rare praksisen.

En skal jo passe seg for å mene noe radikalt om trafikk her på forumet, men jeg lar det stå til.

Anonymkode: 9bcb2...996

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At denne totalt meningsløse regelen fortsatt gjelder er ganske utrolig. Det er vel lite som er så ulogisk som den, i tillegg til at den er direkte farlig. Til og med de som kommer fra lavtrafikkerte høyreveier virker forundret over denne rare praksisen.

En skal jo passe seg for å mene noe radikalt om trafikk her på forumet, men jeg lar det stå til.

Anonymkode: 9bcb2...

Helt enig. Spesielt gjelder dette på større veier. Det er ingen grunn til at høyreregelen skal eksistere på veier. 

På parkeringsplasser kan det ha en funksjon, men ikke i trafikken ellers. Det ødelegger flyten i trafikken og fører til ulykker. 

Endret av Mezinchaleft
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følg med på skiltingen! Det er ganske godt opplyst når forkjørsvei opphører, og da skal du passe på. Verre er det ikke.

Anonymkode: e51d4...461

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva vil du ha i stedet? Venstreregel? 

Anonymkode: d21c9...3d2

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjørt mye i Europa og det er ingen land som baserer seg så mye på høyreregelen som Norge. I andre land kan man kjøre i dagevis uten å benytte høyreregelen. Mens det i Norge er motsatt. 

Grunnen er enkel: I Norge sparer man på vikepliktskilt og veimaling ved å la høyreregelen bestemme. Til gjengjeld må bilistene stoppe for hver 5 meter i tilfellet det kommer en bil fra høyre ut fra en av tusen småveier på en strekning på 500 meter.

Anonymkode: 88a15...596

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har kjørt mye i Europa og det er ingen land som baserer seg så mye på høyreregelen som Norge. I andre land kan man kjøre i dagevis uten å benytte høyreregelen. Mens det i Norge er motsatt. 

Grunnen er enkel: I Norge sparer man på vikepliktskilt og veimaling ved å la høyreregelen bestemme. Til gjengjeld må bilistene stoppe for hver 5 meter i tilfellet det kommer en bil fra høyre ut fra en av tusen småveier på en strekning på 500 meter.

Anonymkode: 88a15...596

Jo, men i Norge takler nesten ingen å komme hjem etter naboen. Vi skal alltid først. Jantelovens ryttere og rattdjevler regjerer her. Det finnes ikke samarbeid bare motarbeid i trafikken. De snakker ofte om sin dyrbare tid, men når alt kommer til alt lager de hellere plag i trafikken enn å gi litt plass slik at ting går smidigere. For dette går helt fint ute i den store verden.

Derfor må vi ha slike regler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vegvesenet har vedtatt å endre norske veier slik at de blir mer like hvordan det er nedover på kontinentet. Jeg kunne ikke finne artikkelen jeg har lest, men vegvesenet har sluttet å opprette nye strekninger uten forkjørsrett. Flere og flere strekninger får forkjørsrett. 

Her er en rapport på temaet fra 2012.

https://vegvesen.brage.unit.no/vegvesen-xmlui/bitstream/handle/11250/2654380/Tydeliggjøring av vikepliktsforhold i kryss og vurdering av forkjørsregulering av veger .pdf?sequence=1&isAllowed=y

I byer og tettsteder bør overordnede veger og gater (hovedveger og samleveger) forkjørsreguleres i mye større grad enn i dag, særlig når disse i form og funksjon, vegstandard, og/eller trafikkvolum fremstår som overordnet i forhold til kryssende veger og gater.

Samferdselpolitikk går veldig veldig tregt og vi begynner å se litt av denne anbefalingen først nå. Her jeg bor ble hovedveien endret til forkjørsvei i 2018 og det var skikkelig deilig, det er også vesentlig færre ulykker på strekningen. Tidligere så var det småulykker nesten hver eneste uke, nå er det kanskje en i halvåret.

Anonymkode: 13a7a...0db

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høyreregelen fungerer jo helt fint etter hensikt. Skilt er sikkert bedre, men enn så lenge gjør regelen at trafikken er forutsigbar og enkel å forholde seg til.

@Hr. Aktiv, har du noensinne kjørt utenfor Norge? Nordmenn er litt dumme og sløve, men blant de definitiv snilleste bilistene i verden. 

Anonymkode: 039ab...447

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høyreregelen fungerer jo helt fint etter hensikt. Skilt er sikkert bedre, men enn så lenge gjør regelen at trafikken er forutsigbar og enkel å forholde seg til.

@Hr. Aktiv, har du noensinne kjørt utenfor Norge? Nordmenn er litt dumme og sløve, men blant de definitiv snilleste bilistene i verden. 

Yes det har jeg. Veldig lite folk i venstre fil sammenlignet med Norge. Her ligger alle i venstre fil. Ved køkjøring er de behjelpelig med bedre flyt, men her hjemme er de ikke det. Slik kan jeg holde på.

Jeg lurer på om du i det hele tatt har kjørt i andre land?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har kjørt mye utenfor Norge, og norske bilister er de aller mest egoistiske! Uten tvil. USA var det mest hensynsfulle sjåfører, men der er det litt spesielt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pussig, amerikanerne kjører svært kaotiske, takket være manglende førerkortopplæring. reddit.com/r/idiotsincars er full av left lane hoggers og folk som svinger av veier i feil felt osv. Det er det samme jeg har opplevd. Mye bedre i Canada f.eks. 

Foreldrene mine var i utenrikstjeneste i bl.a. Tyskland, Japan og Kyrgyzstan, mens jeg vokste opp. Jeg har selv kjørt bil i alle sentraleuropeiske land, Russland, Kina, Kyrgyzstan, Afghanistan (selv om det var anbefalt å ha sjåfør), Island, England, Nordamerika, Sør-Korea og Japan. Folk i Japan er ekstremt hensynsfulle, men da hadde jeg hendene fulle med å følge Google Maps og huske på å holde meg på venstre siden av veien. 🤪

Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan noen med litt erfaring fra utlandet kan snakke så stygt om norske sjåfører. Som sagt, usedvanlig sløve er nordmenn, men det er da jammen alt. De siste 20 årene har folk blitt mer aggressive (med inntog av ABM, Tesla, Jaguar osv som "folkebiler"), men vi har et godt stykke igjen til andre land. Mine 2 ct.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I motsetning til andre vestlige land har høyreregelen vært hovedregelen i Norge. Grunnen er at noen lobbygrupper på 80-tallet klarte å overbevise politikere og veimyndigheter om at forkjørsvei gir høyere hastigheter og mer ulykker. 

Problemet: Det finnes ingen forskning som underbygger dette. Likevel har det får status som en selvfølge i Norge. 

Nyere faktisk forskning og empiriske data fra utlandet viser tvert i mot det motsatte. Forkjørsregulering fører ikke til høyere hastigheter og det fører til færre ulykker. 

Men mange i Norge nekter å innse hva vitenskapen sier, og insisterer på egen magefølelse om at høyreregelen gir lavere hastigheter og mindre ulykker. 

Anonymkode: dfa36...333

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-7-22 den 19.41):

Har kjørt mye utenfor Norge, og norske bilister er de aller mest egoistiske! Uten tvil. USA var det mest hensynsfulle sjåfører, men der er det litt spesielt også.

Shit, det er ikke min erfaring i det hele tatt. Jeg har bodd i USA, og eide egen bil.

Til tider var det direkte farlig ute på veiene - enkelt (og billig) å få førerkort med minimalt av obligatorisk opplæring, ingen bruker vinterdekk eller har glattkjøringstrening, mange sitter i telefonen eller har mat og drikke i hver hånd mens de kjører, med dårlig fokus på veien. Mye roadrage og folk med dårlig tid. 

Det føltes nærmest som et under at vi ikke var involvert i noen alvorlige ulykker...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen steder er det meningsløst med høyreregel, som f.eks. i breiere veier med mye trafikk i, så kommer det trafikk fra småveier i ny og ne man skal vike for.

Ingen med vett i huet kjører ut fra en småvei uten å se til venstre, selv om de skal vike.

Anonymkode: 2a47a...a31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 20.15):

Noen steder er det meningsløst med høyreregel, som f.eks. i breiere veier med mye trafikk i, så kommer det trafikk fra småveier i ny og ne man skal vike for.

Ingen med vett i huet kjører ut fra en småvei uten å se til venstre, selv om de skal vike.

Anonymkode: 2a47a...a31

Ja, det er det jeg og mener, mest ULOGISKE opplegget jeg har vært borti. F. eks når man svinger fra hovedvei og inn til sentrum på små plasser, så er det en slags hovedvei gjennom disse sentrumene, hvor det er mest trafikk. Da skal man altså ha oversikt over hva som er parkeringplass og bebyggelseparkering, noe f.eks ikke turister har, så disse folkene som skal ut fra høyre må uansett stoppe og se om bilene i mot stopper. 

I byggefelt så må en istedetfor å kunne kjøre forbi en høyreutkjørsel og vært effektiv, stoppe for å slippe ut denne ene bilen…

Det eneste som kan være et poeng med denne regelen er hvis det er veldig trafikkert vei så de fra høyre aldri kommer seg ut. Men det ser jeg sjelden er tilfelle, og sånne kryss er som regel regulert på en annen måte.

Desverre er det ingen interesse fra høyre hold å gjøre noe med denne utdaterte regelen. Her i landet har man nok med å ØKE rehabiliterings-og utbyggings-etterslepet av det norske veinettet.

ts

Anonymkode: 9bcb2...996

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har full forståelse for at høyreregelen er utfordrende, litt som med lukeparkering og manuelt gir egentlig.

Anonymkode: 677b5...dad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyreregelen er da helt uproblematisk.

Vi burde heller få en ny regel, at det er tillatt å kjøre til høyre på rødt lys dersom det er klart.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-3 den 20.13):

Har full forståelse for at høyreregelen er utfordrende, litt som med lukeparkering og manuelt gir egentlig.

Anonymkode: 677b5...dad

Det kan ikke sammenlignes helt mener jeg.  I mitt nabolag skaper  høyreregelen dårlig flyt i trafikken og mange usikre situasjoner. Det er en hovedvei med veldig mange innkjørsler. Noen av innkjørslene har dårlig sikt. Det er veldig mange biler som bare kjører, selv om de egentlig må overholde høyreregeln. Fordi det er så uoversiktelig. Det resulterer i at mange  av bilistene ikke tør  og kjøre ut, selv om de har forkjørsett. Noen overholder vikeplikten- andre kjører. Noen ganger stopper begge bilene. Det hadde vært mye bedre om alle som kommer fra små veier har vikeplikt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (På 2021-8-9 den 13.03):

Det kan ikke sammenlignes helt mener jeg.  I mitt nabolag skaper  høyreregelen dårlig flyt i trafikken og mange usikre situasjoner. Det er en hovedvei med veldig mange innkjørsler. Noen av innkjørslene har dårlig sikt. Det er veldig mange biler som bare kjører, selv om de egentlig må overholde høyreregeln. Fordi det er så uoversiktelig. Det resulterer i at mange  av bilistene ikke tør  og kjøre ut, selv om de har forkjørsett. Noen overholder vikeplikten- andre kjører. Noen ganger stopper begge bilene. Det hadde vært mye bedre om alle som kommer fra små veier har vikeplikt. 

Samme her. Vi sliter også med dette i hovedgata, hvor det er så uoversiktlig til høyre fra selve hovedgata at alle fra sidegatene uansett må stoppe og vente da de ikke har sjans til å bli sett i tide. At det er satt opp vikepliktskilt ut fra én av smågatene, som for øvrig er den første gata fra høyre når man kjører opp hovedgata fra "riktig" retning, forvirrer også de som ikke er lokale. Det er daglig flere nestenulykker.

Anonymkode: c4f4a...bb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-11 den 9.24):

Samme her. Vi sliter også med dette i hovedgata, hvor det er så uoversiktlig til høyre fra selve hovedgata at alle fra sidegatene uansett må stoppe og vente da de ikke har sjans til å bli sett i tide. At det er satt opp vikepliktskilt ut fra én av smågatene, som for øvrig er den første gata fra høyre når man kjører opp hovedgata fra "riktig" retning, forvirrer også de som ikke er lokale. Det er daglig flere nestenulykker.

Anonymkode: c4f4a...bb5

Helt håpløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...