Gå til innhold

Hva mener du er "fri oppdragelse"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen venner som jeg har hørt omtale som at de har "fri oppdragelse" på barna sine, og lurer på hva folk legger i disse begrepene. Disse vennene mine lar barna styre om de vil tisse/bæsje i do eller i bleie (snart 3 og snart 4 år) og kjefter sjeldent, men snakker mye om situasjonene barna er i. De er veldig milde mot barna. Selv er jeg nok litt strengere i stilen enn disse foreldrene, men er det fri oppdragelse det disse foreldrene gjør!?

Anonymkode: 9e2c3...d13

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fri oppdragelse er noe tull. Barn trenger rammer og grenser. Handler ikke om å bestemme over barna, men at barn ikke vet hva som er best for dem. 

• Liker 13
Gjest BethD
Skrevet

Legger vel i det,det som du beskriver der. 
men bruker heller ordene «ettergivende voksen» og det er IKKE veien å gå for å si det sånn

AnonymBruker
Skrevet

Fri oppdragelse ser jeg på som at foreldrene lar barna velge absolutt alt selv. Det er laget en snutt om noen i England med fri oppdragelse, der barnet fikk bestemme at det ikke gikk på skole. Jeg personlig synes ikke noe om fri oppdragelse. Barn trenger å bli litt irettesatt.

Jeg har nok ikke den strengeste foreldrestilen. Men visse ting er det faktisk jeg som voksen som bestemmer.

Anonymkode: 0641c...39b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min mor drev med fri oppdragelse på meg mer eller mindre, ikke nødvendigvis som ett bevisst valg, mer for å slippe å engasjere seg så mye. Som voksen har jeg store problemer med grensesetting ovenfor andre mennesker så her gjør jeg det motsatte. Barn trenger grenser og ikke minst, forutsigbarhet.

Anonymkode: 053f2...0a9

• Liker 4
Skrevet

Fri oppdragelse ser jeg på som det å la barna styre selv. De har ingen regler eller grenser og får i stor grad styre tiden sin og hva de skal gjøre selv. Det finnes sikkert nyanser da. Jeg har sett programmer om mer ekstreme frie oppdragere hvor de hjemmeunderviser barna og barna får selv velge hva de skal lære og ikke lære slik at barn i mellomtrinnsalder fremdeles ikke kunne lese. De fikk legge seg når de ville, stå opp når de ville, spise hva og når de ville osv. Det du beskriver, å ikke kjefte på barn og å la en 3- og 4-åring (som fremdeles er veldig små barn og som ikke nødvendigvis er ferdige med bleier) selv bestemme om de får bruke do eller bleie kaller jeg ikke fri oppdragelse, det mener jeg er helt normal oppdragelse. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har noen venner som jeg har hørt omtale som at de har "fri oppdragelse" på barna sine, og lurer på hva folk legger i disse begrepene. Disse vennene mine lar barna styre om de vil tisse/bæsje i do eller i bleie (snart 3 og snart 4 år) og kjefter sjeldent, men snakker mye om situasjonene barna er i. De er veldig milde mot barna. Selv er jeg nok litt strengere i stilen enn disse foreldrene, men er det fri oppdragelse det disse foreldrene gjør!?

Nei det er ikke fri oppdragelse 

Anonymkode: baa2e...2fa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Noen barn kan utvikle seg fint med en slik oppdragelse, men det kan føre til mer egosentrisitet og dårlig sosiale ferdigheter hos barna, liten respekt for regler og andres behov og ønsker, og noe mer fare for emosjonelle problem, atferdsproblemer og rus. Troen på det grunnleggende gode i mennesket og det naturlig positive barnet står sterkt, men det er dessverre en idylliserende forenkling av virkeligheten. Det positive grunnlaget finnes der, men ikke alene."

https://tilbeste.no/2017/11/30/autoritet-og-omsorg-foreldrestiler/

Anonymkode: 69b94...57b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fri oppdragelse er et annet ord for at foreldrene ikke klarer å oppdra barna sine. Barn trenger faste rammer og disiplinering, men også omtanke og kjærlighet. 

Dette gjelder også voksne. Se for eksempel på norske fengsler hvor tilbakefallsprosenten kun er 20%. Grunnen til dette er at man bruker samme taktikk på innsatte som på barn.

Nå er det også nok av eksempler på voksne mennesker ute i samfunnet som trenger tilsnakk av og til. Mennesker som sniker i køer, er hissige i trafikken, slåss, menn med ølmage, damer med kort hår, støy og skriking. Alt dette er et resultat av fri barneoppdragelse. 

AnonymBruker
Skrevet
Mezinchaleft skrev (3 minutter siden):

Fri oppdragelse er et annet ord for at foreldrene ikke klarer å oppdra barna sine. Barn trenger faste rammer og disiplinering, men også omtanke og kjærlighet. 

Dette gjelder også voksne. Se for eksempel på norske fengsler hvor tilbakefallsprosenten kun er 20%. Grunnen til dette er at man bruker samme taktikk på innsatte som på barn.

Nå er det også nok av eksempler på voksne mennesker ute i samfunnet som trenger tilsnakk av og til. Mennesker som sniker i køer, er hissige i trafikken, slåss, menn med ølmage, damer med kort hår, støy og skriking. Alt dette er et resultat av fri barneoppdragelse. 

Damer med kort hår? Hahaha hva er det du sier? Utdype gjerne

Anonymkode: f056a...32e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Damer med kort hår? Hahaha hva er det du sier? Utdype gjerne

Det handler i stor grad om det samme som de andre eksemplene mine. Kort hår på damer er et valg som tyder på at man ikke helt har sosialisert seg i samfunnet. Kort hår blir sett på som maskulint av veldig mange og bryter med konvensjonelle sosiale/biologiske spilleregler (akkurat som ølmage hos menn, lite lekkert). 

AnonymBruker
Skrevet
Mezinchaleft skrev (2 minutter siden):

Det handler i stor grad om det samme som de andre eksemplene mine. Kort hår på damer er et valg som tyder på at man ikke helt har sosialisert seg i samfunnet. Kort hår blir sett på som maskulint av veldig mange og bryter med konvensjonelle sosiale/biologiske spilleregler (akkurat som ølmage hos menn, lite lekkert). 

Hahaha takk for en god latter. Du må være særdeles sjarmerende og trivelig å være rundt:-) 

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes fri oppdragelse har blitt den nye normalen. Kamuflert som «å møte barna» på alle følelser. Er mer vanlig enn uvanlig der jeg bor, utad i alle fall

AnonymBruker
Skrevet
Twister skrev (4 timer siden):

Jeg synes fri oppdragelse har blitt den nye normalen. Kamuflert som «å møte barna» på alle følelser. Er mer vanlig enn uvanlig der jeg bor, utad i alle fall

Det å "møte barns følelser" er ikke det samme som fri oppdragelse. Det å vise sette seg inn i og forstå (empati) barn sine følelser er veldig viktig for at barn skal utvikle god psykisk helse. Selv om man gjør dette, betyr det ikke at man aksepterer alt barna gjør, man skal selvfølgelig lære barn forskjell mellom rett og galt. Fri oppdragelse er når barn mer eller mindre får gjøre hva de vil, og dette er ikke normalt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mezinchaleft skrev (5 timer siden):

Hva har kort hår med saken å gjøre? Kort hår i Norge er jo allment akseptert. Kanskje ikke for Jordan Peterson, men det forklarer kanskje hvorfor du mener det. 

Anonymkode: ea290...22c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg vet om får styre sult og tretthet selv,måltider og når de legger seg. 

Etter koronanedstengt skole, er det vanskelig å gå på skolen. De får velge om de får gå, og nå har de fått skolevegring. 

Anonymkode: b3ccc...7c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ser ikke dette som fri oppdragelse.
Det likner litt på min stil, vi går for autoritativ foreldrestil. 
klare grenser og rutiner, men en mild og vennlig formidling.
Ser på oss selv som veiledere/lærer for barna.

Man kan være bestemt men både vennlig og mild samtidig.

Vi har de flotteste ungene og ingen forstår hvordan vi får de til å oppføre seg så bra 😛 
Det er veldig lett når man har ungene på lag med seg selv.

Tipper de er i den gata her også.

For egen del tok vi av bleia før de ble 2,5 år, såpass tiltro hadde vi til barna våre. Men de er jenter, og det er lett å slutte med bleie tidlig i 2 års alder når barna elsker å mestre noe nytt.

Anonymkode: dbe1f...cb1

AnonymBruker
Skrevet
On 7/21/2021 at 7:32 PM, AnonymBruker said:

Jeg lar min snart 3 åring bestemme selv mellom bleie og do, men vi har ikke fri oppdragelse.

Syns ikke det du beskriver er fri oppdragelse heller.

Anonymkode: 98dbf...424

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva har kort hår med saken å gjøre? Kort hår i Norge er jo allment akseptert. Kanskje ikke for Jordan Peterson, men det forklarer kanskje hvorfor du mener det. 

Anonymkode: ea290...22c

Hva har Jordan Peterson med saken å gjøre da? Det er mange som egentlig ikke forstår hva Jordan Peterson mener og står for, inkludert deg. Når du påstår at han mener det er uakseptabelt at kvinner har kort hår, lurer jeg på om du egentlig vet noe som helst om han. Måten han ofte blir fremstilt på, sier lite eller ingenting om hva han faktisk mener. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste vel opp med en form for fri oppdragelse. Jeg hadde en mor som var rusmisbruker og hun orket ikke/klarte ikke/eller hadde ikke samvittighet til å grensesette meg.

Jeg fikk alt jeg pekte på, spiste akkurat det jeg ville(nesten bare loff med nugatti og godteri, hun gjorde leksene mine(fordi jeg nektet og hun ville vel ikke bli oppdaget som en som ikke hadde kontroll), jeg fikk legge meg når jeg ville. Eneste hun styrte var vel hygiene, at jeg var ren og hadde rene klær hver dag og kom meg på skolen, men det var ikke noe problem å få meg til heller. Hun bar meg gjerne opp bakker hvis ikke jeg gadd å gå mer. Hun var rett og slett slaven min. Kledde på meg også hvis jeg ikke gadd på morgenen fordi jeg var så trøtt fordi jeg hadde lagt meg kl 01 f.eks. fikk aldri kjeft og hun var veldig mild uansett hvor vrang jeg var. 

Jeg klarte meg bra gjennom hele skolen tross alt, var normal i utviklingen og hadde (og har) alltid hatt mange venner. Jeg var aldri slem mot andre barn og folk blir helt sjokkert når de har fått vite hvordan det var hjemme hos meg,.for det kunne de aldri tenke seg. Hadde mye besøk også🤷‍♀️ 

Jeg har endt opp med å eie egen bolig, utdanning, lappen, og fast jobb. Aldri prøvd narkotika og er ganske normal sånn sett. Har lært av meg selv med alderen om normal høflighet og alt sånt.. moral og empati og sånt ligger meg naturlig... selvom jeg ble servert alt på sølvfat er jeg den dag idag 100% selvstendig og har aldri behov for hjelp av andre. 

Anonymkode: 077c5...606

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...