AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Vi har en nabo som bor over oss, og de har en katt som er mye ute. Har vært en del utfordringer med denne katten. 1. Naboene har ikke katteluke i døra, og slipper ut katten om natten. Etterhvert vil katten inn og står og gråter utenfor soverommet til babyen vår, vi har lukket vindu men likevel hører man katten og baby våkner. Dette er hver natt i flere timer. 2. katten fanger mus og legger de på vår terrasse. Vi har funnet MASSE døde mus både utenfor døra og under terrassemøblene. Problemet med dette er at katten «gjemmer» mus under møblene våre så de ligger og råtner i varmen før vi finner dem. Lukter helt jævlig og tiltrekker masse dyr. Dette har flere naboer klaget på og styrer tok faktisk og samlet alle i en pose og hang de på døra til eier av katten (litt voldsomt synes jeg) Vi har tatt opp dette med nabo uten noe hell. Da nok vi kontakt med leder for styret som sendte ut en epost om at utekatt var blitt forbudt i nabolaget og at katter skal være inne. Som katten slenger rundt skal plukkes opp av eier. Men eier driter i dette og fortsetter å la katten gråte ute på natten. skjønner jo at eier ikke kan noe for at katter dreper mus, greit nok. Men skal vi tolerere masse døde mus på vår terasse? Og at katten vekker baby hver natt? Anonymkode: 7cab0...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 glemte helt å legge til et viktig punkt. Katten er ofte på vår terrasse og klatrer på møbler og puter og leker med putene som blir da revet. Eier sier bare at de ikke kan noe for det ts Anonymkode: 7cab0...bb8 1
Miss-Grey Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 Jeg skjønner godt at dette er kjipt, men bestemmelsen om å forby utekatter kan vel ikke gis tilbakevirkende kraft? 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 Miss-Grey skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner godt at dette er kjipt, men bestemmelsen om å forby utekatter kan vel ikke gis tilbakevirkende kraft? Vet ikke.. disse er leietakere. Og de kan jo bli «kastet» ut av utleier hvis de ikke overholder ordensregler. De aller fleste naboer har sendt mld til utleier og klagd på disse folka. Hva er løsningen liksom? Slal vi tillate våkne barn, ødelagte møbler og døde mus? Anonymkode: 7cab0...bb8 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 Som hundeeier må jeg forholde meg til hundeloven, og erstatte det min hund eventuelt skader. Finnes det ingen regler eller ansvar for katteeiere? Om ikke er det på høy tid Anonymkode: 32250...0dd 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som hundeeier må jeg forholde meg til hundeloven, og erstatte det min hund eventuelt skader. Finnes det ingen regler eller ansvar for katteeiere? Om ikke er det på høy tid Anonymkode: 32250...0dd Ser ikke sånn ut. De sier bare at det ikke er noe bevis på at katten har gjort det. Vi kan ikke engang ha verandadøren åpen uten at katten spurter inn i leiligheten vår. De er rimelig upopulære i nabolaget.. ts Anonymkode: 7cab0...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 Det de burde gjøre er jo å bare la katten være ute på dagtid, og ta den inn på natten. Det er på kvelden de jakter mest + at da blir problemet med gråt utenfor borte. Ville tatt opp det med dem igjen. Anonymkode: e7675...c0e 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #8 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det de burde gjøre er jo å bare la katten være ute på dagtid, og ta den inn på natten. Det er på kvelden de jakter mest + at da blir problemet med gråt utenfor borte. Ville tatt opp det med dem igjen. Anonymkode: e7675...c0e Det har vi. Og de tar altså ikke inn den forbanna katten!! Synes egt synd på den. For dette var på vinteren også, katten var kald ute lenge og ville inn. Er derfor den står og gråter både styrer og andre naboer har snakket med dem men de gir seg altså ikke. De sier at katten er vandt til å være ute og ikke kan tas inn ts Anonymkode: 7cab0...bb8 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #9 Skrevet 21. juli 2021 Skjønner det er jævlig kjipt, men man kan faktisk ikke styre hvor katten går når den er ute. Sånn er det ofte å bo i borettslag/rekkehus der det er lovt med dyr, eller i dette tilfellet katt. Kan du prøve å foreslå for naboen at katten ikke er ute om natten i det minste? Anonymkode: 2329e...a80 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #10 Skrevet 21. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ser ikke sånn ut. De sier bare at det ikke er noe bevis på at katten har gjort det. Vi kan ikke engang ha verandadøren åpen uten at katten spurter inn i leiligheten vår. De er rimelig upopulære i nabolaget.. ts Anonymkode: 7cab0...bb8 Om dere har forsøkt en vennskapelig løsning... Hadde lukket verandadøren en gang den kom inn, tatt den med til naboen og sagt "denne katten har bråkt utenfor, ødelagt xx, lagt igjen døde dyr, tilhører den dere?". Da sier de ja eller dere leverer den til veterinær for avlesning av chip for å finne eier. Man må selvsagt ta ansvar for dyrene sine. Synes det er rart at katteeiere slipper unna med at dette er naturlig for katter. Mye som er naturlig for hunder er ulovlig. Anonymkode: 32250...0dd 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #11 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner det er jævlig kjipt, men man kan faktisk ikke styre hvor katten går når den er ute. Sånn er det ofte å bo i borettslag/rekkehus der det er lovt med dyr, eller i dette tilfellet katt. Kan du prøve å foreslå for naboen at katten ikke er ute om natten i det minste? Anonymkode: 2329e...a80 Har det og naboen sier nei! Skjønner jo at man ikke kan styre katten, men når det skaper trøbbel for naboer så må man ta tak. Utleier er lei av å få klager og tror hun vurderer å gi dem advarsel om at de må flytte hvis de ikke fikser problemet. Skader jo ikke å ha katten inne om natten så skjønner ikke Anonymkode: 7cab0...bb8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #12 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om dere har forsøkt en vennskapelig løsning... Hadde lukket verandadøren en gang den kom inn, tatt den med til naboen og sagt "denne katten har bråkt utenfor, ødelagt xx, lagt igjen døde dyr, tilhører den dere?". Da sier de ja eller dere leverer den til veterinær for avlesning av chip for å finne eier. Man må selvsagt ta ansvar for dyrene sine. Synes det er rart at katteeiere slipper unna med at dette er naturlig for katter. Mye som er naturlig for hunder er ulovlig. Anonymkode: 32250...0dd Har det. Vi sendte en mail til alle naboene da vi faktisk ikke visste hvem sin katt det var. Vi beskrev problemet på en hyggelig måte og fikk svar fra flere andre at de også synes d var et problem. Men eiere vil ikke gjøre noe med saken… ts Anonymkode: 7cab0...bb8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #13 Skrevet 21. juli 2021 Når katten holder på å mjaue om natten synes jeg du skal gå opp med katten til eier hver eneste natt, og ringe på og si at katten vil inn. Det er litt pes, men antagelig vil ikke eier fortsette å bli vekket hver natt. Hvis ikke det hjelper etter en stund kan dere finne en dusjsprayflaske og gi den et lite sprut når de mjauer hos dere om natten. Men det skal være forsiktig, ikke en vannflaskedusj liksom. Husk at katten er helt uskyldig i dette. Dere skal på en måte være glad katten tar mus, for da slipper dere å få de i hus, bil osv. Dere kan prøve å legge ut skall fra sitrusfrukter som appelsin og sitron, evt litt frukt eller saft fra frukten. Da vil mange katter holde seg unna. Men de putene og det dere har ute, det må være veldig dårlig kvalitet? Jeg har flere katter selv, og alle naboene har katt, men har ikke opplevd at de river i stykker noe? Men hvis dere ser pus gjør det en annen gang kan dere gi et lite dusjvannspray, men husk igjen at katten er uskyldig. Anonymkode: 9f209...d6e 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #14 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når katten holder på å mjaue om natten synes jeg du skal gå opp med katten til eier hver eneste natt, og ringe på og si at katten vil inn. Det er litt pes, men antagelig vil ikke eier fortsette å bli vekket hver natt. Hvis ikke det hjelper etter en stund kan dere finne en dusjsprayflaske og gi den et lite sprut når de mjauer hos dere om natten. Men det skal være forsiktig, ikke en vannflaskedusj liksom. Husk at katten er helt uskyldig i dette. Dere skal på en måte være glad katten tar mus, for da slipper dere å få de i hus, bil osv. Dere kan prøve å legge ut skall fra sitrusfrukter som appelsin og sitron, evt litt frukt eller saft fra frukten. Da vil mange katter holde seg unna. Men de putene og det dere har ute, det må være veldig dårlig kvalitet? Jeg har flere katter selv, og alle naboene har katt, men har ikke opplevd at de river i stykker noe? Men hvis dere ser pus gjør det en annen gang kan dere gi et lite dusjvannspray, men husk igjen at katten er uskyldig. Anonymkode: 9f209...d6e Vet at katten ikke kan noe for det men klarer ikke å ikke bli irritert hvis du skjønner🤣 har vurdert å gå opp med katten men de har også småbarn og vil ikke vekke de (selvom de vekker min). Har sendt mld og ringt om natten men de svarer ikke. Putene er ikke verdens mest fancy men vi har med barn klart å holde de helt fine, men katten drar ut tråder på dem. Har bodd på det stedet i 6 år og ALDRI hatt problemer med mus noen gang. Det er når katten kom at vi så en mus for første gang. Samme sier de andre naboene. ts Anonymkode: 7cab0...bb8 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #15 Skrevet 21. juli 2021 Hvis katten er vant til å være utekatt er det direkte slemt å skulle tvinge den til å bli innekatt, jeg hadde også nektet. De har garantert i kontrakten at de har lov til å ha katt, så er ikke mye dere kan gjøre. Kjøp en kattespray som er med en lukt katter ikke liker, og håp den holder seg unna. Eventuelt snakk med eier om de syntes det er greit å installere kattedør, det kan ikke de som leier bestemme. Anonymkode: 28e81...48a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #16 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis katten er vant til å være utekatt er det direkte slemt å skulle tvinge den til å bli innekatt, jeg hadde også nektet. De har garantert i kontrakten at de har lov til å ha katt, så er ikke mye dere kan gjøre. Kjøp en kattespray som er med en lukt katter ikke liker, og håp den holder seg unna. Eventuelt snakk med eier om de syntes det er greit å installere kattedør, det kan ikke de som leier bestemme. Anonymkode: 28e81...48a Da får de flytte… leste at borettslag kan forby utekatt og evt båndtvang, men ikke kan forby innekatt. Anonymkode: 7cab0...bb8 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #17 Skrevet 21. juli 2021 Spre pepper utover terrassen og møblene deres, og la det ligge i noen dager. Katten vil oppleve at terrassen deres lukter kjipt og slutte å gå dit. Har hørt at sitronskall kan funke også. Finnes sikkert spray på dyrebutikken også, som lukter vondt for katter. Da vil den ikke henge rundt der, eller legge igjen døde dyr. Når katten mjauer på natten, gå og bank/ring på og si at katten vil inn. De har ikke gjort noe hittil fordi mjauingen plager de tydeligvis ikke. Får de kjenne på konsekvensene, så vil de forhåpentligvis gjøre noe med det. Har aldri forstått hvordan folk kan vise så lite hensyn til de rundt seg. Jeg ville følt meg både flau og brydd om jeg plaget naboene på denne måten. Anonymkode: 639c7...b23 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #18 Skrevet 21. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Skjønner det er jævlig kjipt, men man kan faktisk ikke styre hvor katten går når den er ute. Sånn er det ofte å bo i borettslag/rekkehus der det er lovt med dyr, eller i dette tilfellet katt. Kan du prøve å foreslå for naboen at katten ikke er ute om natten i det minste? Anonymkode: 2329e...a80 Det er DETTE jeg aldri har forstått… kattehold versus hundehold… hvorfor kan man ikke styre katte slik man styrer sin hund. Fordi det er en katt, så har man ikke ansvar??? Anonymkode: 406d3...6d6 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #19 Skrevet 21. juli 2021 Katter er nattdyr, og vil ikke trives med å være inne på nattestid, men dere kan jo foreslå det. Sikkert ikke gøy for katteeieren heller dette. Har selv katt, og håper ikke naboene irriterer seg over katta mi, har null kontakt med de, men noen la ut et passivt-aggressivt innlegg via sosiale media om ar hunden deres holder nabokatten unna. Da er det bedre å ta det med katteeieren selv enn å gå omkring og slenge dritt om eieren… Anonymkode: 08a28...568 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #20 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er DETTE jeg aldri har forstått… kattehold versus hundehold… hvorfor kan man ikke styre katte slik man styrer sin hund. Fordi det er en katt, så har man ikke ansvar??? Anonymkode: 406d3...6d6 Fordi katter er katter og hunder er hunder. Er det samme som å sammenligne ei løve og en elefant. Anonymkode: 08a28...568 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå