Gå til innhold

Gjeldsordning, kan jeg selge bil og kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal søke gjeldsordning pga en eks…

Har en elbil, lån på ca 240. Får mulig solgt for 180 og sitter igjen med lån på - 60.000 

kan de egentlig ta den når det ikke er verdi i den? Banken har jo pant i den har de ikke det? 

leser folk sier man kan ha en bil til under 100.000, men vist jeg selger og kjøper ny så sitter jeg jo igjen med mye mer lån og mye mer utgifter i måneden. Så hvor er logikken?😅

vet altså ikke hvordan dette foregår, men vet at jeg har rett på å ha bil, vist ikke mister jeg jobben og all inntekt. 

Anonymkode: 096b0...33d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke gjeldsordning med ny gjeld, så hvis billånet er relativt nytt så kan du vinke farvel til gjeldsordningen. Du trenger heller ikke en dyr elbil for å komme deg rundt, du kan faktisk kjøpe en scooter til 15 000 for å komme deg på jobb. Logikken? Du har brukt mer penger enn du har, du har ikke tenkt å gjør opp for deg, du har tenkt at kreditor skal ta regninga, da kan du ikke velge hvilken bil du vil ha.

Anonymkode: ccfef...72e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

leser folk sier man kan ha en bil til under 100.000, men vist jeg selger og kjøper ny så sitter jeg jo igjen med mye mer lån og mye mer utgifter i måneden. Så hvor er logikken?😅

Du sitter jo ikke igjen med mer lån?!?

Om du selger bilen for 180 og kjøper en bruktbil til 80, kan du betale ned 100 000 på billånet.

Månedsutgiftene kutter du ved å redusere bilbruken til et absolutt minimum. 

Anonymkode: 3a500...0cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sitter jo ikke igjen med mer lån?!?

Om du selger bilen for 180 og kjøper en bruktbil til 80, kan du betale ned 100 000 på billånet.

Månedsutgiftene kutter du ved å redusere bilbruken til et absolutt minimum. 

Anonymkode: 3a500...0cc

tror du må lese igjen. lånet på 240 må jo løses inn med de 180, ergo 60 i minus

Anonymkode: fe8ad...c6b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan du nok glemme. Du må selge bilen, de kommer aldri til å la deg beholde en bil du fortsatt må betale avdrag og renter på. Det samme gjelder en ny bil. du kan ikke kjøpe deg ny bil så lenge du er på gjeldsordning.

Anonymkode: 73d46...407

• Liker 2
Skrevet (endret)

Gjeldsordning pga en eks..? 
Du vil ha gjeldsordning, men vil beholde en dyr bil? Skjønner du hva gjeldsordning er? 
Skal staten betale bilen for deg? Det er det som skjer da. Du hadde kunnet betalt gjeld for de pengene. De driter i hvor mye du taper på bilen. De vil bare ha mest mulig av pengene du skylder.  (DU!, ikke din eks)  Tror du må lære deg litt om økonomi og lese deg opp på gjeldsordning.

Endret av Jadaomatte
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

tror du må lese igjen. lånet på 240 må jo løses inn med de 180, ergo 60 i minus

Anonymkode: fe8ad...c6b

Nei. Du ER 240 i minus. Selg bilen og bli 60 i minus. Det er fremskritt. Jo mere du får betalt ned jo bedre. 

Og vær snill, ikke skyld på eksen. Lån som står i ditt navn er ditt ansvar den dagen du bruker pengene og den dagen du må betale tilbake. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (3 minutter siden):

Gjeldsordning pga en eks..? 
Du vil ha gjeldsordning, men vil beholde en dyr bil? Skjønner du hva gjeldsordning er? 
Skal staten betale bilen for deg? Det er det som skjer da. Du hadde kunnet betalt gjeld for de pengene. De driter i hvor mye du taper på bilen. De vil bare ha mest mulig av pengene du skylder.  (DU!, ikke din eks)  Tror du må lære deg litt om økonomi og lese deg opp på gjeldsordning.

Ja, han fikk ikke lånet over i hans navn når vi skilte oss. Så har han latt vær å betale. 
ja, det skjønner jeg. De skal ta hensyn til familie liv og jobb. Har jeg ikke jobb, så har jeg 0 penger til dem. 

nei, faktisk ikke :) for om jeg selger bilen og må betale busskort, så blir restgjelden et forbrukslån, og sitter da igjen med like mye mnd utgifter som nå. Så nei, de får ikke mer penger av at jeg selger bilen. Så de vinner ingenting på at jeg selger den, dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Skal søke gjeldsordning pga en eks…

Har en elbil, lån på ca 240. Får mulig solgt for 180 og sitter igjen med lån på - 60.000 

kan de egentlig ta den når det ikke er verdi i den? Banken har jo pant i den har de ikke det? 

vet altså ikke hvordan dette foregår, men vet at jeg har rett på å ha bil, vist ikke mister jeg jobben og all inntekt. 

Du må da forstå at du ikke kan få gjeldsordning og samtidig få beholde en dyr bil med gjeld. Du må jo betale lån på denne bilen, og det er det ikke rom for på gjeldsordning. Les deg opp på hva gjeldsordning egentlig er.
Noen er mener at de ikke tar biler for under 100 000. Dette er feil, jeg har jobbet med slike saker og det er biler med svært lav verdi som noen ganger ikke blir tatt med i gjeldsordningen. 
Hvorfor skal en bil med en verdi på 99 000 som er nedbetalt ikke være med? Hva tenker dere rundt det? Det er mange penger som kan brukes til å nedbetale gjeld vedkommende skylder. Tror neppe en kreditor vil være enig i å gi vedkommende nesten 100 000 når det er verdier å hente.
Er det lån på bilen, må det selvfølgelig betales ved salg av bilen, hvis ikke blir lånet på bilen med i gjeldsordningen. Og en bil blir ikke med i ordningen, men det kan noen ganger ende med at det er mer lån enn verdier i bilen. Da kan resterende lån på bil ende med å komme med i gjeldsordningen. 
Dette har jeg sett i mange saker. Det er ingen lettvint vei til å bli gjeldsfri, kreditorer og staten skal ikke betale for lån.

Men som andre sier her, det er godt mulig du ikke får gjeldsordning hvis bil lånet er nytt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Duff skrev (4 minutter siden):

Nei. Du ER 240 i minus. Selg bilen og bli 60 i minus. Det er fremskritt. Jo mere du får betalt ned jo bedre. 

Og vær snill, ikke skyld på eksen. Lån som står i ditt navn er ditt ansvar den dagen du bruker pengene og den dagen du må betale tilbake. 

60 i minus på lån ja, men jeg har ikke mer å betale i måneden fordiom jeg selger bilen. Sitter igjen med samme måned beløp i forbrukslån på restbeløpet + busskort, så det blir samme sum som jeg betaler nå. Har sjekket. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, han fikk ikke lånet over i hans navn når vi skilte oss. Så har han latt vær å betale. 
ja, det skjønner jeg. De skal ta hensyn til familie liv og jobb. Har jeg ikke jobb, så har jeg 0 penger til dem. 

nei, faktisk ikke :) for om jeg selger bilen og må betale busskort, så blir restgjelden et forbrukslån, og sitter da igjen med like mye mnd utgifter som nå. Så nei, de får ikke mer penger av at jeg selger bilen. Så de vinner ingenting på at jeg selger den, dessverre. 

Ok👍 Da ville jeg tatt kontakt med de, og hatt satt opp ett budskjett som viste dette du sier,  vise at du har orden i sysakene. Men tror nok du må klare deg med moped eller noe.

Lykke til

Endret av Jadaomatte
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

60 i minus på lån ja, men jeg har ikke mer å betale i måneden fordiom jeg selger bilen. Sitter igjen med samme måned beløp i forbrukslån på restbeløpet + busskort, så det blir samme sum som jeg betaler nå. Har sjekket. 

Ikke mer i måneden, men verdien av bilen blir omgjort til tilbakebetaling av lån. Så .. 🤷🏻‍♂️

Anonymkode: 9df55...ed1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må da forstå at du ikke kan få gjeldsordning og samtidig få beholde en dyr bil med gjeld. Du må jo betale lån på denne bilen, og det er det ikke rom for på gjeldsordning. Les deg opp på hva gjeldsordning egentlig er.
Noen er mener at de ikke tar biler for under 100 000. Dette er feil, jeg har jobbet med slike saker og det er biler med svært lav verdi som noen ganger ikke blir tatt med i gjeldsordningen. 
Hvorfor skal en bil med en verdi på 99 000 som er nedbetalt ikke være med? Hva tenker dere rundt det? Det er mange penger som kan brukes til å nedbetale gjeld vedkommende skylder. Tror neppe en kreditor vil være enig i å gi vedkommende nesten 100 000 når det er verdier å hente.
Er det lån på bilen, må det selvfølgelig betales ved salg av bilen, hvis ikke blir lånet på bilen med i gjeldsordningen. Og en bil blir ikke med i ordningen, men det kan noen ganger ende med at det er mer lån enn verdier i bilen. Da kan resterende lån på bil ende med å komme med i gjeldsordningen. 
Dette har jeg sett i mange saker. Det er ingen lettvint vei til å bli gjeldsfri, kreditorer og staten skal ikke betale for lån.

Men som andre sier her, det er godt mulig du ikke får gjeldsordning hvis bil lånet er nytt. 

Skjønner hva du mener. 
billånet er et år gammelt, når jeg kjøpte den så betalte eksen på lånet, og sluttet helt plutselig. 

Jadaomatte skrev (1 minutt siden):

Ok👍 Da ville jeg tatt kontakt med de, og hatt satt opp ett budskjett som viste dette du sier,  vise at du har orden i sysakene. Men tror nok du må klare deg med moped eller noe.

Lykke til

Ja, jeg har alltid betalt alt og alltid hatt oversikt, er bare dette lånet som nå ødelegger for meg siden han ikke gidder å betale på det. Ødelegger så mye at jeg da ikke får stipend fra Lånekassen og jeg er under utdanning, så jeg ender vel opp uten jobb uansett 😕 

har 2 små barn fulltid så å komme seg noen vei uten buss er ikke enkelt. Men får håpe de klarer og hjelpe på et vis, vil bare få orden i dette og slippe bekymringene. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå må du gi deg. Selger du bilen blir du kvitt en gjeld, selv om du får en rest på lånet. Det handler ikke om hva du får igjen i måneden. Men at kreditorer du skylder penger skal få så mye som mulig igjen av pengene du skylder. Ved gjeldsordning blir alt verdier solgt, du får en liten sum å leve for. Resten går til kreditorer.

La oss si at du beholder lånet og bilen, ( noe som aldri kommer til å skje) Hvorfor skal de andre du skylder penger få en brøkdel av det du skylder,  mens banken du har billånet i skal få all sin gjeld betalt. For du tenker vel ikke at du skal få beholde bilen og at 240 000 skal gå inne i ordningen?

Kvitter du deg med bilen, så havner mest sannsynlig 60 000 i gjeldsordningen. Du tror ikke det er av større interesse for alle parter bortsett fra deg?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men du sparer vel på det over tid? Hvis lånet på 240k koster 5000 i mnd, så betaler du i 48mnd (altså 4år) og da regner jeg uten rentene. Men hvis lånet er på 60k så betaler du 5000kr i kun 12mnd og etter det er det kun et busskort på 400-800kr(spørs hvor du bor) resten av tiden. Så da betaler du ned gjelden på bilen 3år raskere og reduserer utgiftene dine etter 1år istedet for 4

Anonymkode: 789ee...bc3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå må du gi deg. Selger du bilen blir du kvitt en gjeld, selv om du får en rest på lånet. Det handler ikke om hva du får igjen i måneden. Men at kreditorer du skylder penger skal få så mye som mulig igjen av pengene du skylder. Ved gjeldsordning blir alt verdier solgt, du får en liten sum å leve for. Resten går til kreditorer.

La oss si at du beholder lånet og bilen, ( noe som aldri kommer til å skje) Hvorfor skal de andre du skylder penger få en brøkdel av det du skylder,  mens banken du har billånet i skal få all sin gjeld betalt. For du tenker vel ikke at du skal få beholde bilen og at 240 000 skal gå inne i ordningen?

Kvitter du deg med bilen, så havner mest sannsynlig 60 000 i gjeldsordningen. Du tror ikke det er av større interesse for alle parter bortsett fra deg?

Men det er jo bare en kreditor jeg skylder penger? Selger jeg bilen så er det jo banken som får de pengene? Er det ikke? Og ikke de som krever pengene. 

nei jeg skjønner, det blir jo helt feil ja selvfølgelig. 

men går de 60.000 med i gjeldsordningen Så har jeg nok noe å betale ja. 

men hva med stipend og lån fra Lånekassen da? Jeg får jo lån nå under læretiden for at jeg skulle klare og få meg en fast jobb på sikt. Og jeg får ikke fra Lånekassen under en gjeldsordning, og med min inntekt alene vil jeg gå i 0 som jeg kan betale på en gjeldsordning..  jeg må regne litt mer ut av dette uten bil i budsjettet. 
kan man få feks en el sykkel til å få fraktet ungene til bhg/jobb sånn at jeg ikke mister jobben? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er et billån som er ett år gammelt og ikke noe mer lån blir du ikke å få gjeldsordning, da er det jo bare å selge bilen ? 60k i gjeld er nesten ingenting. Og hvis du har mere i lån og får gjeldsordning kan du ihvertfall ikke få penger av lånekassen mens du studerer. Og hvorfor skal eksen din betale ned på bilen din ?

Anonymkode: f448c...713

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner hva du mener. 
billånet er et år gammelt, når jeg kjøpte den så betalte eksen på lånet, og sluttet helt plutselig. 

Ja, jeg har alltid betalt alt og alltid hatt oversikt, er bare dette lånet som nå ødelegger for meg siden han ikke gidder å betale på det. Ødelegger så mye at jeg da ikke får stipend fra Lånekassen og jeg er under utdanning, så jeg ender vel opp uten jobb uansett 😕 

har 2 små barn fulltid så å komme seg noen vei uten buss er ikke enkelt. Men får håpe de klarer og hjelpe på et vis, vil bare få orden i dette og slippe bekymringene. 

Du er jo helt lost, vet du i det hele tatt hva gjeldsordning er? Du får ikke gjeldsordning med ny gjeld, du har ny gjeld i billlånet. Du får heller ikke gjeldsordning som student, da må du pelle deg i full jobb og betale regningene dine. At du er så dum at du står solidarisk ansvarlig for lån med eksen din er ikke det offentlige sitt problem. Du må kontakte kreditor og lage en nedbetalignsplan du kan leve med, og deretter må du skaffe deg billigere transport, du har ikke råd til den el.bilen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo helt lost, vet du i det hele tatt hva gjeldsordning er? Du får ikke gjeldsordning med ny gjeld, du har ny gjeld i billlånet. Du får heller ikke gjeldsordning som student, da må du pelle deg i full jobb og betale regningene dine. At du er så dum at du står solidarisk ansvarlig for lån med eksen din er ikke det offentlige sitt problem. Du må kontakte kreditor og lage en nedbetalignsplan du kan leve med, og deretter må du skaffe deg billigere transport, du har ikke råd til den el.bilen.

Det vet jeg jo. Har snakket med namsfogden og de ba meg søke. Er ikke alltid de tar med all gjeld inn i gjeldsordningen heller. 

men det lånet er såpass høyt at det er ikke mulig å betale en 1000 lapp engang fordi rentene stiger så mye at det er nytteløst. 

de gikk ikke med på noe. 

Skrevet

Hva er det du egentlig søker gjeldsordning for?

Billånet, hva mer?

Gjeldsordning kan man få dersom man langsiktig ikke under noen omstendigheter kan betale gjelden sin. Hvis du nå er under utdanning, vil din inntekt øke innen rimelig tid. Hvorfor mener du at du aldri vil klare å betjene gjelden du har i dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...