Gå til innhold

God parmesan

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri brukt parmesan før nylig, og har forstått at det kan være stor forskjell på kvalitet. Hvilke synes dete er gode? Jeg har kjøpt en fra eldorado. Er det noe poeng å prøve en annen eller er de like god?

Anonymkode: 33b45...186

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pass på at du kjøper parmesan reggiano og ikke juksevarianten grana padano. Jeg synes ekte parmesan fra ferskvaredisken er hundre ganger bedre enn den plastinnpakkede i ostehylla. (men bruker den i nøden) Bare synd at den er så sjukt dyr. 

Anonymkode: 94f8f...6e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Pass på at du kjøper parmesan reggiano og ikke juksevarianten grana padano. Jeg synes ekte parmesan fra ferskvaredisken er hundre ganger bedre enn den plastinnpakkede i ostehylla. (men bruker den i nøden) Bare synd at den er så sjukt dyr. 

Anonymkode: 94f8f...6e0

Juksevarianten grana padano?🤔

Det er en annen type ost, med en noe annen fremstilling, men svært lite juks.

Parmesan er kun Parmeggiano Reggiano produsert i et begrenset område og få utvalgte provinser, opprinnelig i Parma, Reggio Emilia og Modena.

Grana Padano er tillatt produsert i flere provinser i Nord Italia. Den er ikke fullt så skarp som parmesanen, og ikke like tørr og smuldrete. Kjennes fyldigere i smaken synes jeg. 

All ost er aller best fra ferskvare- eller ostedisk/-butikk synes jeg, så ville sjekket der uansett hva du er ute etter! 

Anonymkode: 86f40...73d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Juksevarianten grana padano?🤔

Det er en annen type ost, med en noe annen fremstilling, men svært lite juks.

Parmesan er kun Parmeggiano Reggiano produsert i et begrenset område og få utvalgte provinser, opprinnelig i Parma, Reggio Emilia og Modena.

Grana Padano er tillatt produsert i flere provinser i Nord Italia. Den er ikke fullt så skarp som parmesanen, og ikke like tørr og smuldrete. Kjennes fyldigere i smaken synes jeg. 

All ost er aller best fra ferskvare- eller ostedisk/-butikk synes jeg, så ville sjekket der uansett hva du er ute etter! 

Anonymkode: 86f40...73d

Dette. 

Grana Padano er ikke en jukseparmesan. 

Det er selve ordet "parmesan" som er juks. For å kunne produsere skikkelig jukseoster (ikke Grana Padano...) oppfant amerikanerne ordet "parmesan". Under navnet "parmesan" produseres det masse motbydelige oster, mange fra USA. Noen kaller Parmigiano Reggiano for "ekte parmesan". Den er ikke mer ekte enn andre. Ekte parmesan finnes ikke. 

Både Parmigiano Reggiano og Grana Padano er ekte, gode oster. Begge er laget under strenge vilkår, og produseres kun i utvalgte områder i Italia. Men styr for all del unna oster som bare heter "parmesan". 

Selv foretrekker vi en godt lagret Parmigiano Reggiano (minst 36 mnd) når vi skal spise osten alene/som snacks. Til å rive over pasta m.m. synes vi Grana Padano fungerer helt fint. Den er litt mildere på smaken, og har kortere lagring. 

• Liker 4
Skrevet

8010721981689.jpg

Vi bruker denne som "standardparmesan", og spiser oss gjennom minst én per uke.

Den er fast til "3 for 2" på Meny, og da blir kilosprisen ca. 267 kr. Ingen dårlig pris for en ganske bra parmesan. Uåpnet holder den seg dessuten nesten uendelig i kjøleskapet.

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (24 minutter siden):

8010721981689.jpg

Vi bruker denne som "standardparmesan", og spiser oss gjennom minst én per uke.

Den er fast til "3 for 2" på Meny, og da blir kilosprisen ca. 267 kr. Ingen dårlig pris for en ganske bra parmesan. Uåpnet holder den seg dessuten nesten uendelig i kjøleskapet.

Er dette den samme bare mindre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er dette den samme bare mindre?

Æsj den kom visst ikke opp, men den som er fra Parmareggio i 125g stick

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Æsj den kom visst ikke opp, men den som er fra Parmareggio i 125g stick

Nei, det er den til 79,90, hvor det står under:

Parmesan Trekant
12mnd 200g Parmareggio

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (26 minutter siden):

Parmesan Trekant
12mnd 200g Parmareggio

Den stick'en er ikke den samme bare i mindre størrelse? 

AnonymBruker
Skrevet

Dumt spørsmål; Hva smaker parmesan?  Sånn fra skala fra blåmuggost til norvegia, hvor mye lukter/smaker det?

Anonymkode: 1a568...fe6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den stick'en er ikke den samme bare i mindre størrelse? 

Det vet jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dumt spørsmål; Hva smaker parmesan?  Sånn fra skala fra blåmuggost til norvegia, hvor mye lukter/smaker det?

Er vel bare å smake?

Merkelig med vpksne folk som ikke har smakt helt alminnelig mat.

Anonymkode: a6a59...813

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alle som du ser er biter fra hjul er som regel gode. De som er ferdigrevet er som regel dritt.

Anonymkode: 02710...feb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle som du ser er biter fra hjul er som regel gode. De som er ferdigrevet er som regel dritt.

Anonymkode: 02710...feb

Sticks er biter fra hjul også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sticks er biter fra hjul også?

De er dyrere enn trekantene hvis du regner kilopris, men hver sin lyst. Om de er den samme osten vet jeg ikke. jeg kjøper de i alle fall aldri. 

Anonymkode: 046e1...6b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har aldri brukt parmesan før nylig, og har forstått at det kan være stor forskjell på kvalitet. Hvilke synes dete er gode? Jeg har kjøpt en fra eldorado. Er det noe poeng å prøve en annen eller er de like god?

Som du kanskje skjønner på diskusjonen som oppstod her, så er det stor forskjell på parmesan. Mitt tips til deg er å prøve flere forskjellige, og smak ordentlig på dem og finn ut hva du liker best. Lengre lagret og dyrere er vanligvis bedre, men det er masse du kan få til helt holdbare priser i dagligvareforretningene.

Anonymkode: 1d676...5ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (1 time siden):

Parmesan Trekant
12mnd 200g Parmareggio

Har du prøvd den fra Jacobs utvalgte? Er den i tilfelle like god? Meny har 3 for 2 på Jacobs også, så det er litt lettere for meg å finne tre ting når jeg ikke spiser så mye ost😊

Hva bruker dere parmesan til hvis dere spiser såpass mye?😊

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Parmesan er i likhet med blåmuggost ganske salt. I tillegg har Parmesan en litt nøttaktig smak som Jarlsberg. 

Parmesan har mye mildere smak enn blåmugg-ost så parmesan er nok noe "alle" liker. 

Anonymkode: acb48...648

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken forskjell utgjør lagringstiden på smaken? Feks 24 mnd ifht 12 mnd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken forskjell utgjør lagringstiden på smaken? Feks 24 mnd ifht 12 mnd?

Prøv å bruk hodet litt. Hva tror du selv?

TS, ingen kan forklare deg hva ost smaker. Du må smake selv.

Anonymkode: a6a59...813

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...