AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Barnet vårt skal begynne på storbarnavdelingen til høsten å h*n viser liten interesse i å slutte med bleie. H*n blir 3 år i desember. Jeg er førstegangsmor så usikker på hva som er vanlig alder å slutte med bleie på. Flere jeg har snakket med sier at barnet deres sluttet med bleie før bytte til storbarnavdeling. Jeg får gjerne spørsmålet som har h*n ikke sluttet enda. Anonymkode: b5813...34b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Jeg føler mye press rundt det ja. Da barnet ble 4 tvang vi det igjennom fordi så mange reagerte. Ungen var ikke klar, og det var et halt års prosess med masse nedturer og dritt. Skulle ønske vi var tøffe nok til å bare vente… Anonymkode: a8a48...99c 2
Gjest Albbas Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 (endret) Nja, litt. Toåringen min (26 mnd) begynner på storbarn nå, så vi har forsøkt å slutte nå, men hun låser seg helt. Bleia skal IKKE av. Da roer vi ned og prøver igjen om noen mnd (og øver på dogåing i mellomtiden). Storbarnsavd vil heller ha et bleiebarn enn et barn som har sluttet prematurt, så jeg stresser egentlig ikke mtp barnehagen. Det er mye nytt på en gang, og derfor ikke nødvendig å presse fram bleieslutt også ved en slik overgang. Men jenta vår virker så klar på alle måter, hun sier ifra når hun tisser, hun tisser på do minst én gang om dagen, kan holde seg lenge osv. Storebroren var aldri så klar som hun er nå... 😂 Vanlig alder for bleieslutt er 2-3 år. Dvs hele spekteret fra 2 år og 0 mnd til hvertfall 3.5 år. Men enkelte barn er godt opp i 4 år før de slutter, så det er ikke uvanlig eller unormalt det heller. Endret 21. juli 2021 av Albbas
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 21. juli 2021 Hva er visten med å skrive h*n ?! Skriv kun barnet da hvis det er så viktig, hvor mange barn er det ikke i barnehager i Norge? Tror du kjønn vil avsløre hvem barnet ditt er? Anonymkode: f2211...4c1 57
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 Jeg har jobbet på stor avdeling i barnehage i rundt 15 år nå, og har aldri lagt press på foreldre angående bleieslutt når barna skal begynne der. Barna slutter når de er modne og klare for det. Ikke noe å stresse og mase med. Det virker som regel mot sin hensikt. Anonymkode: 9ca4d...63a 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 Kanskje ikke direkte press, men en del hinting og "gode råd". Ungen her viser null interesse og vil omtrent aldri på do. Vi har forsøkt belønning, bøker, snakke om det, ikke snakke om det, vente, gjøre det om til en lek, skryt, oppmuntring osv. Barnet er langt fremme med mange ting, og jeg tror at når barnet er klart vil dette gå fint. Akkurat nå er hen opptatt med å lære og mestre andre ting, i store monn. Anonymkode: e2474...c09 1
Gjest DNX Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 Albbas skrev (7 minutter siden): Nja, litt. Toåringen min (26 mnd) begynner på storbarn nå, så vi har forsøkt å slutte nå, men hun låser seg helt. Bleia skal IKKE av. Da roer vi ned og prøver igjen om noen mnd (og øver på dogåing i mellomtiden). Storbarnsavd vil heller ha et bleiebarn enn et barn som har sluttet prematurt, så jeg stresser egentlig ikke mtp barnehagen. Det er mye nytt på en gang, og derfor ikke nødvendig å presse fram bleieslutt også ved en slik overgang. Men jenta vår virker så klar på alle måter, hun sier ifra når hun tisser, hun tisser på do minst én gang om dagen, kan holde seg lenge osv. Storebroren var aldri så klar som hun er nå... 😂 Vanlig alder for bleieslutt er 2-3 år. Dvs hele spekteret fra 2 år og 0 mnd til hvertfall 3.5 år. Men enkelte barn er godt opp i 4 år før de slutter, så det er ikke uvanlig eller unormalt det heller. Alt innen 5 år anses som normalt ifølge fagpersonell 😊 Og som andre sier er det bare mot sin hensikt å prøve for tidlig.
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. juli 2021 #8 Skrevet 21. juli 2021 Her tok vi tiden ungen trengte. Er lettest å slutte i sommerferien. Da var det "tomt" med bleier på dagtid. Stor stas med truse og tisse i do. Og enkelt ute. Tok han til nærmeste busk om det ble krise.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #9 Skrevet 21. juli 2021 Ville ikke stresset med det, men ville begynt prosessen den sommeren barnet er 1-1,5 år. Ta av bleia ute, sett frem potta og la barnet erfare at tiss (og evt bæsj) kommer ut. Om det kommer i gårdsplassen, på gresset, verandaen.. samme det, det er ute og kan vaskes/spyles.Fortsett å ha potta tilgjengelig på badet og oppfordre barnet til å sette seg på den, det påfølgende året. Før bleia igjen tas av ute neste sommer. Nåtidens bleier er så komfortable og har så god sugeevne at barna ikke er oppmerksomme/vet hva som skjer i den (annet enn at den skiftes med noen timers mellomrom). Ved å gjøre barnet oppmerksom på når det tisser vil det også bli oppmerksom på hvordan det kjennes ut. Om barnet som 3-4-5 åring blir påtvunget «nå skal du slutte med bleie» skjønner jeg barnets skepsis og nekting😊 Anonymkode: a6484...0d6 10
Arkana Skrevet 21. juli 2021 #10 Skrevet 21. juli 2021 Nei, det følte vi aldri. Selv ikke da den ene ikke sluttet før han var 4,5 år. Det tok den tiden det tok rett og slett, og når han først var med på bleieslutt var det jo gjort lett som bare det og helt uten noen form for uhell. Dette er en greie som, i likhet med å gå eller si sitt første ord, er superviktig akkurat rundt den tiden det skjer og så ikke viktig i det hele tatt resten av livet. Det er ingen som spør voksne mennesker når de sluttet med bleie og man er ikke bedre til å gå på do (eller til å gå eller snakke) fordi man gjorde det tidlig heller enn sent. Så slapp av, h*n kommer til å slutte til slutt og da vil du lure på hvorfor du stresset så mye med det nå. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #11 Skrevet 21. juli 2021 2.5 år er nokså tidlig det altså. Min blir 3 i sommer, og er i ferd med å slutte nå. For 4 måneder siden var han ikke klar Anonymkode: 02cfb...2b3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #12 Skrevet 21. juli 2021 Ja - vår snart treåring begynner også på storbarn til høsten og jeg kjenner på «presset» om å bli kvitt bleien. Kjøpte potte da hun var drøyt 1,5 år. Hun tisset på denne to ganger og så var hun ferdig med det. Ikke pokker om vi fikk henne til å sette seg på den igjen, ei heller do. De startet med dotrening i vår i barnehagen og en dag ville hun sitte på potten hjemme. (Vi har spurt jevnlig siden den ble innkjøpt). Vi har dog ikke lykkes med å få henne til å tisse i den. Hun sitter på den en liten stund og så springer hun avgårde. Det har utelukkende endt med at hun har tisset på gulvet «Oj mamma! Det kom tiss.» Og så blir hun lei seg for hun har «sølt» på gulvet... Hun har nok ikke tilstrekkelig kontroll ennå til at hun vil klare å slutte med det første. Hadde håpt vi skulle klare det i løpet av sommeren, men det ser det definitivt ikke ut som vi klarer. Anonymkode: 3b266...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #13 Skrevet 21. juli 2021 Datteren min begynte på storbarnsavd da hun var 2,5 (født i desember). De presset aldri på eller maste om bleieslutt, selv om de aller fleste andre hadde sluttet. Hun sluttet vår/tidlig sommer på slutten av barnehageåret. Anonymkode: 358ce...a3c 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #14 Skrevet 21. juli 2021 Kjenner litt på presset, guttungen her blir også 2 i desember og begynner på storbarn i august. Har nettopp lest en bok (Oh crap, potty training), hvor de mener at det er best å starte med pottetreninga når ungen er mellom 20 og 30 måneder, og at både før og etter blir mye vanskeligere. Opplegget der er at man enten skal kaste bleiene eller bli "tom" for bleier og rett og slett slutte helt fra dag 1. Tenker å prøve fra mandag av, blir spennende. Er litt usikker på dette med "klar for", så om noen har kilder på at det vi har tenkt å hive oss utpå nå er galskap så si gjerne fra. Anonymkode: ca576...a84 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #15 Skrevet 21. juli 2021 Fant forresten dene nå: "I en studie publisert i Journal of Pediatric Urology i 2010, konkluderer forskerne med at det er best å starte toalettopplæringen når barnet er mellom 24 og 32 måneder. Forskerne fant ut at de av barna som fikk toalett-trening etter at de hadde passert 32 måneder, viste flere tilfeller av sengevæting, dagvæting og andre lignende problemer enn de som fikk opplæring på et tidligere tidspunkt." Med bursdag i desember er vi akkurat innafor. https://nhi.no/familie/barn/bleieslutt-om-sommeren/ Anonymkode: ca576...a84 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #16 Skrevet 21. juli 2021 Begge mine gutter sluttet helt med bleie da de var nesten på dagen 4 år. Ingen uhell!!!! 👍😊 Anonymkode: 5e129...920
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #17 Skrevet 21. juli 2021 Mitt barn er på samme alder og skal også bytte avdeling. Ikke noe press her (tror jeg), men barnet mitt sluttet frivillig forrige vår 🤷♀️ Anonymkode: 2e2ce...c29
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #18 Skrevet 21. juli 2021 Har også desember barn på 2,5 år. Har følt ett press, men innsett nå nylig at dette har jeg skapt helt selv. Jeg har av en grunn fått for meg at "alle" slutter med bleier før de er 3 år. Vi har tatt bleieslutt i ferien nå. Mest fordi jeg synes det var lenge og vente ett år og vil helst gjøre det på sommerstid. Hun var veldig motivert for å gjøre det når jeg sa at vi skulle trene på å gå på do i ferien slik at hu kanskje kunne gå med truse i barnehagen. Hun fikk være med å kjøpe inn masse spennede truser i starten var ferien, da hjalp også veldig på motivasjonen. Anonymkode: 8369a...1dc
Rosa Dartle Skrevet 21. juli 2021 #19 Skrevet 21. juli 2021 (endret) Gutten vår var sen, men det var lite press, de fleste sa at gutter var sene.. Vi stresset en stund og prøvde to ganger, der både han og vi ble frustrerte. Så plutselig ville han bare slutte av seg selv, og ble tørr nærmest på dagen (både dag og natt). Det var mange andre barn som også brukte bleier på storbarn, tror jeg så at i alle fall 10-15 hyller hadde bleier i seg av 26 barn.. Selv om han var sen, har det vært lite uhell, var vel tre til sammen på et halvt år. En gang da han hadde på dress som jeg ikke fikk av fort nok, og to ganger når han har hatt latterkrampe. Endret 21. juli 2021 av Rosa Dartle 1
Vera Vinge Skrevet 21. juli 2021 #20 Skrevet 21. juli 2021 Jeg har aldri tenkt noe på bleieslutt og overgang til storebarn, jeg tenker mer på ca passende alder og om man tenker barnet kan være med på det. Med mine barn har jeg ikke i utgangspunktet ventet til barna har vært helt klare av seg selv, men mer tenkt på det som en prosess satt i gang av oss voksne når vi også tror barnet kan klare det. Har inntrykk av at rundt 3 år er ganske gjennomsnittlig. To av mine har vært 2,5 og den ene rett før han fylte 3. Generelt sies det at gutter trenger litt mer tid enn jenter pga anatomiske forhold. Mine tre gutter har for øvrig brukt nattbleie lenge etter bleieslutt på dagtid, og det har vi ikke stresset noe med. Det jeg husker er at det gikk enklest med de to eldste som sluttet litt tidligere. Den yngste var egentlig klar en stund før han sluttet og innen vi faktisk satte i gang med det, hadde han røket rett inn i bestemme selv-fasen, som nok gjorde det litt vanskeligere fordi han ofte nektet å gå på do i starten nå vi sa han burde. Det løsnet etter hvert, da, men i hans tilfelle burde vi nok sluttet med bleie i en periode han var mer medgjørlig😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå