Gå til innhold

Hva bruker du basilikum til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en potte med basilikum,  men jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke den til. Hva bruker du fersk basilikum til?

Anonymkode: 65fdc...afa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pesto

Anonymkode: ac674...488

• Liker 2
Skrevet (endret)

På pizza/ostesmørbrød, på ferske tomater/tomatsalat, og i pastasaus bla. 

Endret av Beeblebrox
  • Liker 3
Skrevet

Pasta og pizza

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På toppen av pasta med saus. Nam!

Anonymkode: 78236...40a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjær opp to tomater. Bland inn basilikum og ha på litt pepper. 

Kokt pasta, lettkokt brokkoli, en halv boks kidneybønner på et fat. Hell over tomatene som "saus". 

Strø over masse aromasopp som er skiva og stekt i litt smør og salta og pepra. 

:spise:

Min enkle favorittsommermiddag. 

Anonymkode: 6e373...318

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det meste med tomat. Også makrell i tomat!

Anonymkode: 9c920...749

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tomatbasert pasta, pasta med grønnsaker, pesto, pizza, tomatsalat med enten løk eller mozzarella, italiensk tomatsuppe. Det meste av italienskinspirert og/eller tomatbasert mat. Toimatisert fiskesuppe med oliven, f.eks. Bruker noen blader på en sandwich.... Jeg er veldig glad i fersk basilikum og kan ha det på veldig mye. 

Anonymkode: 4d9fd...fe7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruschetta 

Anonymkode: 49d77...03c

• Liker 3
Skrevet

Capresesalat (mozzarella, tomat, salt, pepper olivenolje), på alt av pizza og pasta, lage egen pesto, og helbakt kylling med masse krydder og basilikum. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt mulig. Hva som helst. Klipp det bare over. Brødskiver, middag, is

Anonymkode: f0c52...74c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ovnsbakt - torskefilet, små tomater, kalamataoliven, sitronskiver, olivenolje og basilikum. Er sikkert godt med litt spekeskinke også, men det har jeg ikke prøvd ennå.

Anonymkode: cafe4...f7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

500 g penne
150 g soltørkede tomater i olje
50 g pinjekjerner
2 hvitløksfedd
1⁄2 potte fersk basilikum
1 1⁄2 dl olivenolje
Litt olivenolje til steking
100 g olivener uten stener
1 håndfull ferske basilikumblader
Salt og nykvernet sort pepper

Kok pastaen etter anvisningen på pakken. Rist pinjekjernene lett i en tørr stekepanne. Ha de soltørkede tomatene, hvitløken, basilikumen og pinjekjernene i en food processor. Tilsett oljen litt etter litt og kjør til pestoen får en fin konsistens. Stek i mellomtiden olivenene i litt olje på svak varme. La pastaen renne av i et dørslag og ha den tilbake i grytene. Hell pestoen i og rør den inn. Tilsett olivenene, smak til med salt og pepper, strø over basilikumblader og server.

Anonymkode: abcdd...dcf

Skrevet

F.eks til Strø oppå Italiensk pizza og til bruschetta. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjær tomat og mozarella i skiver, legg annenhver, litt olivenolje over + basilikum 😊 Kan serveres som egen rett, som del av tapas eller tilbehør til feks grillmat. 

Anonymkode: d5155...d8b

AnonymBruker
Skrevet

Pastaretter og båtpoteter, og av og til på kyllinglår 

Anonymkode: 252f9...02e

AnonymBruker
Skrevet

I tomatsauser

Anonymkode: e983e...125

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 16.58):

Jeg har kjøpt en potte med basilikum,  men jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke den til. Hva bruker du fersk basilikum til?

Anonymkode: 65fdc...afa

På alle slags pasta som spagetti og kjøttboller eller pasta arrabiata. Til alle slags thaimat som nudler, wok etc. Basilikum er også et must i ferske vårruller, tom ka gai, utmerket på curry og super i stekt ris. 

Så kan du selvsagt bare ha det på skiva med litt ost eller leverpostei. Å hakke det over koteletter og lammesteik blir heller aldri feil. Basilikum og mynte er gode kompiser, og mynte på grillet kjøtt eller fisk eller ost eller aubergine er supert. Så hakket mynte, pesto, hvitløk + grillmat er en vinner. 

Anonymkode: e3d0a...623

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...