Gå til innhold

Israel: 90% av nye COVID tilfeller er fullt vaksinert med Pfizer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Israel: 90% av nye COVID tilfeller er fullt vaksinert med Pfizer.

Data fra Israel viser at de vaksinerte ER DE FLESTE av nye COVID tilfeller. En oversikt over Israels bekreftede tilfeller fra 4. juli - 10. juli, viser klart at flertallet av nye smittede er fullt vaksinert, dvs at de har mottatt to Pfizer-vaksinasjonsdoser.

Tall fra den Israelske Regjeringen, viser at 78% av nye tilfeller i aldersgruppen 20-29 er fullt ut vaksinerte. Enda verre er det for de eldre. I aldersgruppen 60-69 er 94% av de nye smittede fullt ut vaksinert.

https://thecoloradoherald.com/2021/israel-90-of-new-covid-cases-are-pfizer-vaccinated-patients/

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja selv om alle er vaksinerte får man fortsatt korona,  poenget er vel at da kan flest mulig få korona med mindre risiko for alvorlig sjukdom og målet med det er flokk immunitet slik jeg har forstått det

• Liker 14
Skrevet

Vaksinen hjelper betydelig mot alvorlig sykdom. 

• Liker 11
Skrevet

Det er mange måter å bruke statistikk feil på, enten bevisst eller ubevisst. Hvis du ser på tabellen i artikkelen du linker til vil du se at mellom 77% og 95% er vaksinerte i de forskjellige aldersgruppene. Det er dermed ikke så mange uvaksinerte igjen som kan bli smittet. Hvis vi har en befolkning på 1000 personer, 90% er vaksinerte og smitten spres noenlunde fritt, slik det (dessverre) er i Israel nå, vil maksimalt 100 uvaksinerte kunne bli smittet. At alle disse skulle bli smittet på en gang er lite sannsynlig, så at majoriteten av de smittede er i gruppen vaksinerte er egentlig bare å forvente.

At noen blir smittet selv om de er vaksinerte er også å forvente. 

Israel_vaksine.png

• Liker 12
Skrevet
Collan skrev (36 minutter siden):

Det er mange måter å bruke statistikk feil på, enten bevisst eller ubevisst. Hvis du ser på tabellen i artikkelen du linker til vil du se at mellom 77% og 95% er vaksinerte i de forskjellige aldersgruppene. Det er dermed ikke så mange uvaksinerte igjen som kan bli smittet. Hvis vi har en befolkning på 1000 personer, 90% er vaksinerte og smitten spres noenlunde fritt, slik det (dessverre) er i Israel nå, vil maksimalt 100 uvaksinerte kunne bli smittet. At alle disse skulle bli smittet på en gang er lite sannsynlig, så at majoriteten av de smittede er i gruppen vaksinerte er egentlig bare å forvente.

At noen blir smittet selv om de er vaksinerte er også å forvente. 

Israel_vaksine.png

Du har helt rett, men likevel, ut fra tallene er det ikke noen forskjell på vaksinerte og ikke-vaksinerte....

Det er ikke noen klar overrepresentasjon i noen av gruppene... Om begge grupper har vært utsatt for like mye smitte betyr jo dette at vaksinen fungerer svært dårlig mot å bli smittet og så syk at man tar en test og får det påvist. En viktigere ting er hvor stor andel som blir "veldig syke", og så er det ikke sikkert at de har vært utsatt for like mye smitte (lite trolig, siden de vaksinerte har vært regnet som "trygge").

Likevel....

Ikke veldig imponerende tall for vaksinen om man kun ser på smitte. Jeg regner med det er omtrent 100% delta.

• Liker 5
Skrevet
likestilling skrev (1 time siden):

Du har helt rett, men likevel, ut fra tallene er det ikke noen forskjell på vaksinerte og ikke-vaksinerte....

Det er ikke noen klar overrepresentasjon i noen av gruppene... Om begge grupper har vært utsatt for like mye smitte betyr jo dette at vaksinen fungerer svært dårlig mot å bli smittet og så syk at man tar en test og får det påvist. En viktigere ting er hvor stor andel som blir "veldig syke", og så er det ikke sikkert at de har vært utsatt for like mye smitte (lite trolig, siden de vaksinerte har vært regnet som "trygge").

Likevel....

Ikke veldig imponerende tall for vaksinen om man kun ser på smitte. Jeg regner med det er omtrent 100% delta.

Du trenger ikke å se lenger enn til Norge for å se at de fungerer. Vi har fortsatt en del smitte, men hovedsaklig blant aldersgrupper som ikke har fått vaksine eller bare én dose. Til tross for relativt høy smitte I samfunnet har antallet innlagte og dødsfall stupt.

Studer aldersfordelingen av smittede i Norge i VGS oversikt, så kan man ganske enkelt se når ulike grupper har fått vaksine. Et beskrivende eksempel:

- I uke 28 var det 17,3 ganger flere smittede per innbygger i aldersgruppen 20-29 enn i aldersgruppen 60-69.

- I uke 15 var det tilsvarende tallet 3,1 ganger flere. Antall smittede per 100 000 innbygger har falt fra 29,7 til 3,4 i aldersgruppen 60-69. I aldersgruppen 20-29 har tallet falt fra 94,3 til 58,3. 

Lignende tall kan man fint se i andre aldersgrupper også. Ikke er det tilfeldig at de siste gruppene, 20-29 og 30-39 er de med flest smittede nå. Interessant nok har tallene for gruppen 40-49 stupt voldsomt i ukene som har gått, og dette er en gruppe som gjerne har hatt høyere tall en de 30-årene.

Vaksinen virker.

• Liker 9
Gjest Sitronmelisse
Skrevet
Example skrev (21 minutter siden):

Vaksinen virker.

Vaksinen virker. En stund. Husk at Israel var tidligst ute med å fullvaksinere folket sitt. De rapporterer redusert smittestoppeffekt av vaksinene nå. Ettersom Norge har brukt de samme vaksinene som Israel (og har en større andel eldre enn Israel), vil vi også i Norge se en økning i smitte blant vaksinerte. Jeg tipper smitten i Norge tar av i januar-april neste år. Den som lever får se. Hvor mye smitte det blir avhenger av smittespredning en/mobiliteten i Norge.

Skrevet
Sitronmelisse skrev (17 minutter siden):

Vaksinen virker. En stund. Husk at Israel var tidligst ute med å fullvaksinere folket sitt. De rapporterer redusert smittestoppeffekt av vaksinene nå. Ettersom Norge har brukt de samme vaksinene som Israel (og har en større andel eldre enn Israel), vil vi også i Norge se en økning i smitte blant vaksinerte. Jeg tipper smitten i Norge tar av i januar-april neste år. Den som lever får se. Hvor mye smitte det blir avhenger av smittespredning en/mobiliteten i Norge.

Null smitte kan ikke være målet. Målet er at smitten ikke skal kunne bidra til overbelastning av helsevesenet. Det er gode grunner til å tro at vaksinene klarer å bidra til å hindre det.

• Liker 8
Gjest Sitronmelisse
Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Null smitte kan ikke være målet. Målet er at smitten ikke skal kunne bidra til overbelastning av helsevesenet. Det er gode grunner til å tro at vaksinene klarer å bidra til å hindre det.

Vi er forsåvidt tilbake til der vi var i fjor, føler jeg. Når vaksinen mister sin effekt og de sårbare (eldre) ikke har immunitet lenger må samfunnet på nytt hindre smittespredning til sårbare grupper. De gruppene som ikke tåler å gå gjennom en naturlig infeksjon. Men, de holder vel på å utvikle nye og enda bedre vaksiner, leser jeg. 

Skrevet
Sitronmelisse skrev (Akkurat nå):

Vi er forsåvidt tilbake til der vi var i fjor, føler jeg. Når vaksinen mister sin effekt og de sårbare (eldre) ikke har immunitet lenger må samfunnet på nytt hindre smittespredning til sårbare grupper. De gruppene som ikke tåler å gå gjennom en naturlig infeksjon. Men, de holder vel på å utvikle nye og enda bedre vaksiner, leser jeg. 

Effekten av vaksinene er fortsatt god. Det er dog noen som ikke utvikler nok antistoffer. Det vil de nok ikke gjøre med en ny vaksine heller, men kanskje det hjelper litt med en ekstra dose for de mest utsatte. 

Vi er ikke der vi var i fjor. Nå får stadig flere immunitet. Det ubetydelig få innlagte i Norge, og vi tåler mye, mye mer smitte i så måte. 

Faren er selvfølgelig at viruset muterer slik at vaksinene ikke lenger er effektive. Da regjeringen har gjort null for å bedre kapasiteten, er det bekymringsverdig sånn sett.

Jeg tror neppe jeg er alene om å droppe em ny dugnad. Så her må de kunne klare å løse det på en annen måte.

• Liker 1
Skrevet

Dette kan også handle om at virkningen i prosent kan variere fra person til person, ikke alle reagerer likt på vaksine. Og ingen vaksine gir 100 % effekt uansett. Det kan gi trygghet å vite at man slipper å bli like syk, alt etter egen risikovurdering.

• Liker 2
Skrevet
student86 skrev (12 timer siden):

Dette kan også handle om at virkningen i prosent kan variere fra person til person, ikke alle reagerer likt på vaksine. Og ingen vaksine gir 100 % effekt uansett. Det kan gi trygghet å vite at man slipper å bli like syk, alt etter egen risikovurdering.

Coronavirus in Israel: What do we know about the 143 hospitalized people? - The Jerusalem Post (jpost.com)

Sitat
Some 143 Israelis were hospitalized with COVID-19 as of Wednesday at 12 p.m., according to the Health Ministry. Fifty-eight percent of them were vaccinated, 39% were not and 3% were partially vaccinated, meaning they had taken one dose or a full week had not passed since their second shot.
...

Fifteen of the 20 people who died this month were fully vaccinated.

Man kan bli ganske syk ser det ut som, syk nok til å havne på sykehus og dø. 15 av de 20 som døde denne måneden var vaksinerte...

Det er mange variabler å ta hensyn til her, så jeg sier ikke at vaksinen er ubrukelig, men den virker ikke så bra at man slipper å bli syk heller...

Jeg vet ikke hvordan "breakdown" er på de som døde og om det var slik at bare gamle var vaksinerte og bare unge uvaksinerte, det hadde vært interessant å se på.

• Liker 3
Skrevet
Bente1234 skrev (På 21.7.2021 den 15.50):

Ja selv om alle er vaksinerte får man fortsatt korona,  poenget er vel at da kan flest mulig få korona med mindre risiko for alvorlig sjukdom og målet med det er flokk immunitet slik jeg har forstått det

Og likevel kjører Norge nullvisjon og håper å få antall smittede ned til null ved hjelp av vaksine. Hvorfor ellers skulle de fokusere kun på antall smittede, og ikke antall syke/innlagte/døde?

• Liker 3
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Og likevel kjører Norge nullvisjon og håper å få antall smittede ned til null ved hjelp av vaksine. Hvorfor ellers skulle de fokusere kun på antall smittede, og ikke antall syke/innlagte/døde?

har gitt opp det korona greiene ... det er rimelig bannlyst i norge blitt å være kritisk til korona tiltak. 

• Liker 7
Skrevet

Alternative forklaringer:

- Israel ventet 3 uker mellom hver dose. Dette gir antakelig ikke full effekt av den andre dosen siden antistoffmengden fortsatt er stigende 4 uker etter første dose. De fleste andre land har hatt betydelig lenger tid mellom første og andre dose.

- I Israel har svært mange vært smittet. De som har vært smittet er neppe like interessert i å ta vaksinen siden de allerede har antistoffer. Det gjelder ikke minst i Israel siden det var mest smitte blandt de ultrareligiøse og de er de mest negative til å ta vaksine.

- Blandt de over 60 som har størst fare for å bli innlagt så er over 90% vaksinert. Når 39% av de innlagte ikke er vaksinert så betyr det at vaksinen har god effekt mot innleggelse. Det er nesten 4 ganger så mange uvaksinerte som er innlagt som det burde være om ikke vaksinen har noen effekt, eller enda mer om man tar hensyn til at mange som har vært syke tidligere ikke vil ta vaksinen.

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke så rart, når bortimot alle er vaksinert. Da vil Covid-tilfellene være blant de som er vaksinert. 

Vaksinen er bra, men den er ikke 100%.

• Liker 7
Skrevet
Fakta? skrev (10 minutter siden):

Alternative forklaringer:

- Israel ventet 3 uker mellom hver dose. Dette gir antakelig ikke full effekt av den andre dosen siden antistoffmengden fortsatt er stigende 4 uker etter første dose. De fleste andre land har hatt betydelig lenger tid mellom første og andre dose.

- I Israel har svært mange vært smittet. De som har vært smittet er neppe like interessert i å ta vaksinen siden de allerede har antistoffer. Det gjelder ikke minst i Israel siden det var mest smitte blandt de ultrareligiøse og de er de mest negative til å ta vaksine.

- Blandt de over 60 som har størst fare for å bli innlagt så er over 90% vaksinert. Når 39% av de innlagte ikke er vaksinert så betyr det at vaksinen har god effekt mot innleggelse. Det er nesten 4 ganger så mange uvaksinerte som er innlagt som det burde være om ikke vaksinen har noen effekt, eller enda mer om man tar hensyn til at mange som har vært syke tidligere ikke vil ta vaksinen.

Hva med andre land, for eksempel Island? De ventet lenger enn tre uker. Likevel har de stigende smittetrend nå og vurderer ny nedstengning, selv om de fleste er vaksinert. Skal vi aldri åpne opp verden igjen? Skal barna våre kun ha digitalt samvær, digital skole og så videre? Skal man ikke kunne finne kjærester på tvers av landegrenser? Hva med familier som bor i forskjellige land - skal de si farvel og aldri se hverandre igjen? 

• Liker 2
Skrevet

Men hvor syke blir de? Det er det som er det viktige. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Hva med andre land, for eksempel Island?

Island har så latterlig lave og tilfeldige smittetall at det er vanskelig å lage statistikk av. Det har dødd en person av Covid der til nå i år. For øvrig ser jeg ikke relevansen til innlegget mitt. Jeg har ikke sagt at ikke man kan bli smittet hvis man er vaksinert.

• Liker 4
Skrevet
Fakta? skrev (3 minutter siden):

Island har så latterlig lave og tilfeldige smittetall at det er vanskelig å lage statistikk av. Det har dødd en person av Covid der til nå i år. For øvrig ser jeg ikke relevansen til innlegget mitt. Jeg har ikke sagt at ikke man kan bli smittet hvis man er vaksinert.

Problemet er jo at utfordringer ved vaksinen bortforklares og hysjes ned, mens utfordringer med korona, også der korona er ett av flere faktorer, hauses opp. Det blir ikke noe nyansert bilde. Og før du kaller meg antivaxxer, så har jeg allerede tatt dose 1 av Pfizer og venter på dose 2. Men jeg, i motsetning til veldig mange, inkludert flere i regjeringen, forstår at en vaksine ikke vil utrydde viruset helt, og at man ikke kan ha nedstengninger hvert jævla år i uoverskuelig fremtid. 

• Liker 3
  • Opprett ny...