AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Kan noen forklare meg forskjellen her? Jeg vet den enkle forklaringen, bifile tiltrekkes av begge kjønn, panfile tiltrekkes av person. Men alle tiltrekkes av person? Ingen blir forelsket i kjønnsorgan? Er alle egentlig det som kalles panfil? Er bifil avleggs, fordi det kun handler om to kjønn? Eller betyr det at bifile ikke kan bli forelsket i en ikke-binær? Handler alt om mentalt kjønn (gender) eller fysisk kjønn? Vi har fortsatt bare to fysiske kjønn. Jeg har aldri møtt en person som er bifil, men som ikke føler seg hjemme i beskrivelsen av panfil. Hva mener de panfile at skiller dem og bifile? Tenker de at bifile forelsker seg i kjønnet og ikke personen? Jeg er hetero, men blir jo forelsket i personen til en mann og ikke kjønnet hans. Handler panfil om tiltrekkning til mentalt kjønn/gender, mens heterofil/homofil og bifil handler om fysisk kjønn? Anonymkode: dddc4...dac 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Panfil handler om et forhøyet behov for å være litt zpeziell. Anonymkode: d3e47...e82 12
SlemUlv Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 Bi = to Pan = «alt», «hele». Så alle kjønn. Enkelt forklart. Dog, de blir brukt om hverandre nå 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 Hos bifile betyr kjønn noe, hos panfile er kjønn irrelevant. Anonymkode: 1d89d...5ba 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hos bifile betyr kjønn noe, hos panfile er kjønn irrelevant. Anonymkode: 1d89d...5ba For panfile er det irrelevant hvilket kjønn (fysisk kjønn?) den andre er. Det er det jo for bifile også, vi har to fysiske kjønn og bifile kan bli forelsket i begge disse, så sånn sett er det irrelevant hva personen har mellom beina. Anonymkode: dddc4...dac 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 SlemUlv skrev (21 minutter siden): Bi = to Pan = «alt», «hele». Så alle kjønn. Enkelt forklart. Dog, de blir brukt om hverandre nå Det er bare to kjønn. Ergo er bifil alt. Anonymkode: dfded...6ef 5
Gjest Alterego666 Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er bare to kjønn. Ergo er bifil alt. Anonymkode: dfded...6ef Det måtte komme.
SlemUlv Skrevet 21. juli 2021 #8 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er bare to kjønn. Ergo er bifil alt. Anonymkode: dfded...6ef Også har du de som ikke identifiserer seg som noe kjønn, og eller de som veksler mellom kjønn.. Osv osv.. Også tror jeg forskning nå viser til ganske flere en bare to kjønn. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #9 Skrevet 21. juli 2021 SlemUlv skrev (1 minutt siden): Også har du de som ikke identifiserer seg som noe kjønn, og eller de som veksler mellom kjønn.. Osv osv.. Også tror jeg forskning nå viser til ganske flere en bare to kjønn. Det er jo her det er dumt at norsk språk ikke skiller på det som på engelsk kalles gender og det som kalles sex. Vi har fysisk (kjønnsorgan) og genetisk to kjønn. Men gender, mentalt er det ikke svart/hvitt men en flytende og egentlig todimensjonal greie men mange sjatteringer. Anonymkode: dddc4...dac 1
SlemUlv Skrevet 21. juli 2021 #10 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo her det er dumt at norsk språk ikke skiller på det som på engelsk kalles gender og det som kalles sex. Vi har fysisk (kjønnsorgan) og genetisk to kjønn. Men gender, mentalt er det ikke svart/hvitt men en flytende og egentlig todimensjonal greie men mange sjatteringer. Anonymkode: dddc4...dac Vi burde vel bli flinkere å bruke kjønn, og kjønnsidentitet
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #11 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo her det er dumt at norsk språk ikke skiller på det som på engelsk kalles gender og det som kalles sex. Vi har fysisk (kjønnsorgan) og genetisk to kjønn. Men gender, mentalt er det ikke svart/hvitt men en flytende og egentlig todimensjonal greie men mange sjatteringer. Anonymkode: dddc4...dac Jeg er sikkert både gammel og treig, men jeg klarer virkelig ikke forstå dette. Det finnes to kjønn, genetisk og biologisk. Hva består da alle disse sjatteringene i? Hvilke andre kjønn kan man da være/identifisere seg med/som? Anonymkode: 3bc82...f7c 1
SlemUlv Skrevet 21. juli 2021 #12 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er sikkert både gammel og treig, men jeg klarer virkelig ikke forstå dette. Det finnes to kjønn, genetisk og biologisk. Hva består da alle disse sjatteringene i? Hvilke andre kjønn kan man da være/identifisere seg med/som? Anonymkode: 3bc82...f7c https://cihr-irsc.gc.ca/e/48642.html
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #13 Skrevet 21. juli 2021 SlemUlv skrev (5 minutter siden): https://cihr-irsc.gc.ca/e/48642.html Dette forklarer ikke det jeg lurer på. Denne artikkelen sier også at det bare finnes to kjønn, men mange uttrykk og følelser knyttet til kjønn. Altså finnes det fortsatt bare to biologiske kjønn. Anonymkode: 3bc82...f7c
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #14 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For panfile er det irrelevant hvilket kjønn (fysisk kjønn?) den andre er. Det er det jo for bifile også, vi har to fysiske kjønn og bifile kan bli forelsket i begge disse, så sånn sett er det irrelevant hva personen har mellom beina. Anonymkode: dddc4...dac Panfile forelsker seg uavhengig av hva slags kjønn personen ble født som, hva slags kjønn de identifiserer seg som og hvilken kjønn de presenterer seg som. Bifile forelsker seg i mennesker som er det kjønnet de er, føler seg, og presenterer seg som. Derfor er det en del panfile som kaller bifile transfobiske og skaper rifter og drama. Og enkelte har en tendens til å fremstille seg som bedre enn bifile fordi de forelsker seg i "hearts not parts" Anonymkode: 1d89d...5ba
Enterprises Skrevet 21. juli 2021 #15 Skrevet 21. juli 2021 4 hours ago, SlemUlv said: Bi = to Pan = «alt», «hele». Så alle kjønn. Enkelt forklart. Dog, de blir brukt om hverandre nå Så Pan = to det også da? 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #16 Skrevet 21. juli 2021 Jeg er bifil og ikke panfil. Jeg liker menn, fordi de er menn og kvinner, fordi de er kvinner. Jeg er åpen for at jeg kunne ha blitt forelsket i en transkjønnet/ikke-binær osv, men i utgangspunktet liker jeg veldig godt en maskulin mannskropp og en feminin kvinnekropp. De fleste heterofile forelsker seg i en av motsatt kjønn og de fleste homofile forelsker seg i en av samme kjønn. Jeg er ikke noe annerledes enn dem, med unntak av at jeg er begge deler, både hetero og homo. Anonymkode: 367a4...758 2
SlemUlv Skrevet 21. juli 2021 #17 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dette forklarer ikke det jeg lurer på. Denne artikkelen sier også at det bare finnes to kjønn, men mange uttrykk og følelser knyttet til kjønn. Altså finnes det fortsatt bare to biologiske kjønn. Anonymkode: 3bc82...f7c Og det er der vi mener vi må være flinkere med å bruke kjønn, og kjønnsidentitet/utrykk. Siden vi på norsk ikke har noen god erstatter for sex vs gender.
SlemUlv Skrevet 21. juli 2021 #18 Skrevet 21. juli 2021 Enterprises skrev (38 minutter siden): Så Pan = to det også da? De forklaring tidligere i tråden
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #19 Skrevet 21. juli 2021 SlemUlv skrev (33 minutter siden): Og det er der vi mener vi må være flinkere med å bruke kjønn, og kjønnsidentitet/utrykk. Siden vi på norsk ikke har noen god erstatter for sex vs gender. Det forandrer jo uansett ikke at det kun finnes to biologiske kjønn. Folk må jo gjerne definere seg som skilpadder, seigmenn, eller flamingoer for min del, men "gender fluid" er altså intet annet enn en oppkonstruert greie for mennesker som er forvirret, og har et veldig behov for å skille seg ut på en eller annen måte. En kan ikke forandre på naturen hos mennesket, fordi man ikke identifiserer seg med et ene eller det andre kjønn. Anonymkode: 3bc82...f7c 2
SlemUlv Skrevet 21. juli 2021 #20 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det forandrer jo uansett ikke at det kun finnes to biologiske kjønn. Folk må jo gjerne definere seg som skilpadder, seigmenn, eller flamingoer for min del, men "gender fluid" er altså intet annet enn en oppkonstruert greie for mennesker som er forvirret, og har et veldig behov for å skille seg ut på en eller annen måte. En kan ikke forandre på naturen hos mennesket, fordi man ikke identifiserer seg med et ene eller det andre kjønn. Anonymkode: 3bc82...f7c Forsking er ikke enig med deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå