Gå til innhold

Samboer som ghoster sin egen familie.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer med en mann som har tre brødre og egentlig gode foreldre.Forholdet i familien er bra uten sjalusi og kommunikasjonen mellom dem foregår på en god måte.

Problemet er at min samboer er «etterslepet» i familien når det gjelder invitasjoner og det å bli kontaktet og invitert til familiesammenkomster.

Skal det skje noe blir datoer og tidspunkt avtalt av de andre i familien og tilpasset andre svigerbarn og barnebarn før samboer får en sms med beskjed om vi kommer eller ikke. 

Og når vi sier ja, blir tidspunktet flyttet frem og tilbake ettersom det dukker opp noe, og hvis dette ikke passer for oss blir vi avskrevet .

Vi har ikke barn, og etter de andre søsknene hans fikk barnebarn har kontakten mellom de andre søskenene og foreldrene/besteforeldrene blitt mye hyppigere og drop-in besøkene hjemme hos oss har forsvunnet helt.

Når vi inviterer på kaffe eller middag må dette uoffisielt sjekkes hos de andre så de vi inviterer ikke går glipp av noe hos de andre.

Og, å invitere hele familien hans har vi gitt opp da det er noen det ikke passer for og vi får spørsmål om å forandre tidspunktet.

For min del toppet det seg da vi skulle innom foreldrene hans i etter oppmykningen på koronatiltakene på et lite ærend og hele familien var samlet til kaffe og hjemmelaget kake.Vi ble invitert inn og kvelden var hyggelig, men vi skjønte at dette var avtalt av de andre.

Nå når vi får invitasjoner finner samboer på en grunn og avslår invitasjonen. Dette har de nå bemerket seg og kommer med spørsmål om hvorfor. Noe samboer ikke gidder å gi noe fornuftig svar på lengre. 

I tillegg fikk jeg høre via en bekjent at familien hans har skjønt hva de har drevet med både samlet og hver for seg og har det siste året bedt om å komme innom og sendt invitasjoner, noe samboer nå ghoster.

Han svarer kort og godt ikke på beskjeder.

Når jeg spør samboer om hvorfor, sier han at foreldrene er så gamle at vi må la dem kose seg med barnebarna den tiden de har igjen og vi må slutte å «plage» dem.

Så, jeg er i villrede. 

Skal jeg la samboer slette seg fra familien eller skal jeg ta kontakt med dem og prøve å rette opp forholdet mellom dem?

Anonymkode: fc835...d98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal ikke ta kontakt med hans familie og rette opp i noe som helst. Du må rett og slett respektere hans valg som uansett er et veldig forståelig valg.

Anonymkode: d1b72...365

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke rette opp forholdet mellom andre voksne mennesker. Akkurat den tanken synes jeg du skal legge bort først som sist.

Men jeg hadde derimot tatt tak i dette:

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå når vi får invitasjoner finner samboer på en grunn og avslår invitasjonen. Dette har de nå bemerket seg og kommer med spørsmål om hvorfor. Noe samboer ikke gidder å gi noe fornuftig svar på lengre.

Hvis jeg forstår dette rett prøver familien å finne ut hva som er galt. Jeg synes du bør oppfordre samboeren din til å si det rett ut, hvis han ikke allerede har gjort det. Og som mor selv kan jeg si med en gang at han bør begynne med foreldrene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår jo at din samboer synes dette er sårt! Det er jo en indirkekte avvisning av hans familie, og en måte å (kanskje usiktet) si at han er det ikke så nøye med. 

Begynn med foreldrene, og snakk med de om hvordan dette er for han og dere. Men, gjør det om din samboer er enig. Hvis ikke lar du det ligge.

Anonymkode: 9027e...4e2

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar allerede😊

Det jeg ikke tok med for at innlegget skulle bli så langt er at samboer er en utrolig flink onkel til onkelbarna. Han tar dem med på aktiviteter og er veldig oppfinnsom på hva de gjør. Så de kommer innom og er veldig glade i onkelen sin.

Tidligere når han enten kjørte eller gikk med dem hjem stakk han innom foreldrene til barna og slo av en prat. Men nå sier han bare farvel til barna og drar.
Jeg spurte hvorfor og da sa han at alt han fikk høre er sammenkomstene som hadde vært i familien som vi ikke hadde hørt om. Tidligere hørte jeg en sårhet i stemmen på dette, men nå sier han det på en hverdagslig måte som om det ikke angår han.

Men det er godt å høre at magefølelsen min stemmer med å ikke blande meg inn.

AnonymBruker
Skrevet

Og, du har laget et innlegg om dette med besøket tidligere, har du ikke? Der dere kom uanmeldt og oppdaget at de andre hadde samlet seg, uten at dere fikk invitasjon?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og, du har laget et innlegg om dette med besøket tidligere, har du ikke? Der dere kom uanmeldt og oppdaget at de andre hadde samlet seg, uten at dere fikk invitasjon?

Nei. Jeg har sett lignende tråder men ikke der familien blir ghostet av den som blir oversett.

Men, jeg vil gjerne se innlegget om det ligner situasjonen vår.

Kan du være så snill å linke til innlegget så jeg får lest det?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Han høres ganske konfliktsky ut, hvorfor sier han det ikke som det er, men ghoster dem slik som feige menn ofte gjør i relasjoner der vanskelige følelser må snakkes om.

Han kan vel si det som det er, at det er kjipt å være den som blir sist spurt og alltid være den som tilpasser seg. 

Anonymkode: 74d18...f97

AnonymBruker
Skrevet

Vel, feig kan han ikke kalles. Han tar sine kamper og er ikke den som gir etter om han mener det er en god sak.

Har sett litt rundt på KG og finner ingen sammenlignbare saker, så jeg stoler på rådene jeg har fått og holder meg unna.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...