Gå til innhold

Hvordan kan man stoppe den ukontrollerte formeringen av katter i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er kommet til sommer 2021, og hjemløse katter er fortsatt et stort problem (katter har det ikke bra som ''ville'' i norsk natur). Burde det ikke vært lovpålagt med chipping av alle katter, slik at de som forviller seg bort blir ført hjem til rett eier igjen? Slik det er nå kan man bare reise fra katten for godt og frasi seg alt ansvar. Katten kan da formere seg flere ganger i året, og vipps har man en kattekoloni hvor det florerer med sykdommer. Hvordan skal vi gå frem som et opplyst samfunn og få gjort noe med dette? Vi har jo ikke et utstrakt problem med hjemløse hundekolonier (sier ikke at det ikke finnes), men godtar det med katter? Jeg skjønner ikke...

Anonymkode: ce811...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er kommet til sommer 2021, og hjemløse katter er fortsatt et stort problem (katter har det ikke bra som ''ville'' i norsk natur). Burde det ikke vært lovpålagt med chipping av alle katter, slik at de som forviller seg bort blir ført hjem til rett eier igjen? Slik det er nå kan man bare reise fra katten for godt og frasi seg alt ansvar. Katten kan da formere seg flere ganger i året, og vipps har man en kattekoloni hvor det florerer med sykdommer. Hvordan skal vi gå frem som et opplyst samfunn og få gjort noe med dette? Vi har jo ikke et utstrakt problem med hjemløse hundekolonier (sier ikke at det ikke finnes), men godtar det med katter? Jeg skjønner ikke...

Anonymkode: ce811...a6f

Folk..

Og jo, det burde vært lovpålagt, med massive bøter for å forlate dem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Chipping og DNA-registrering av alle katter kan vel være en løsning, kombinert med heftige bøter til eierne av rømte katter som ikke er sterilisert.

Anonymkode: 787e0...375

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bøter om mattilsynet dukker opp på døren og man ikke har chippet katt og kastrert innen rimelig tid (maks 1 år)

Anonymkode: 42baa...e71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Chipping av alle kattunger før de blir solgt. Helst som krav, men i det minste at oppdrettere og «oppdrettere» tar ansvar for det. 

Og økonomiske sanksjoner, samt begrensninger for fritt dyrehold om en ikke klarer det.

Anonymkode: 4c41f...349

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kan begynne å bruke TNR, hvor de fanges, kastreres og settes tilbake https://forskning.no/dyreverden-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet-partner/derfor-hjelper-det-ikke-a-fjerne-hjemlose-katter/366665 Men det er katteorganisasjonene i mot. 

I tillegg burde man ta seg godt betalt for alle katter, og hatt påbudt merking av dem. Katter som ikke er godkjente til bruk i oppdrett burde og bli kastrert.

Den norske huskatten (blanding) burde bli annerkjent som en egen rase, slik at folk er villige til å betale.

Anonymkode: 7bef0...363

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheCatLady

Kastrering er nok løsningen. Uansvarlige idioteiere har skylden for at det er så mange hjemløse katter og folk tror fortsatt på idiotiske oppfatninger om at hunnkatter må få et kull før de kastreres. Så bruker de argument som at de skal finne gode hjem til kattungene så derfor gjør det ingenting. 

Det å ha katt er fortsatt sånn for mange at det helst ikke skal koste noen ting. 

Mange avisoppslag om at det er for mange katter fokuserer på at katter er problemet, men lite på at det er uansvarlige eiere som har gjort at det er sånn. 

At Mattilsynet skal ut og gi bøter er usannsynlig. Det tror jeg ikke at de har kapasitet til, men jeg er enig i at det burde innføres flere og tydeligere sanksjoner for dyreeiere som ikke tar vare på dyrene sine. 

Holdningsendringer er nok også viktig og at folk ikke har den holdningen om at det skal være gratis å ha dyr. Det har blitt litt bedre siden det virker som flere faktisk er villig til å betale litt for en huskatt, men har hørt at flere utnytter det og tar rasekattpris for en huskatt som er blanding av to raser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi kan begynne å bruke TNR, hvor de fanges, kastreres og settes tilbake https://forskning.no/dyreverden-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet-partner/derfor-hjelper-det-ikke-a-fjerne-hjemlose-katter/366665 Men det er katteorganisasjonene i mot. 

I tillegg burde man ta seg godt betalt for alle katter, og hatt påbudt merking av dem. Katter som ikke er godkjente til bruk i oppdrett burde og bli kastrert.

Den norske huskatten (blanding) burde bli annerkjent som en egen rase, slik at folk er villige til å betale.

Anonymkode: 7bef0...363

Hvor står det at katteorgansisjonene er imot? Det er ikke det jeg leser, men at de er bekymret for oppfølgingen rundt det. Verken NOAH eller Dyrebeskyttelsen var imot det. Det var det vel bare Mattilsynet som var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde kjøres langvarige og massive kampanjer for kastrering på tv og i media. Gjerne fulgt opp av kampanjer hos dyreklinikkene, som kunne fått stønader fra staten for å gi rabatter på kastreringsinngrepet til kundene sine. I dag er inngrepet såpass dyrt at mange ikke gidder å gjøre det, de vil ikke bruke så mye penger på "bare en katt". Noe som er elendig, etter min mening, da burde man ikke hatt katt i utgangspunktet!

Så kampanjer med oppfordring til å kastrere katter og rabatter på kastreringsinngrepet er veien å gå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovpålagt chip og avtale om kastrering av alle kattunger født etter den og den datoen, hadde vært en start. 

Desverre sånn som kjæledyrsboomen er blitt under det første året med corona pandemien, tror jeg at kastrering av katt vil bli satt tilbake. Tok skjermdump av finn.no annonsene for katt i Agder. Dersom folk skal tjene penger på useriøs avl, så blir det flere skritt i feil retning når det kommer til ukontrollert formering. 

Screenshot_20210721-170500.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kastrering og chipping burde blitt lovpålagt med store bøter til dem som bryter den.

Anonymkode: ecd4b...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud mot å la ukastrerte katter gå fritt ute. Høye bøter om det skjer. Og det bør bli lovpålagt å id-merke katter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lovverket er altfor dårlig. Det KRYR av hjemløse katter i nabolaget vårt og jeg er så lei at jeg vil flytte. De ødelegger utemiljøet fullstendig, de er sultne og aggressive og døde kattunger ligger strødd om våren. Men de er jo faen meg totalfredet! 

Mattilsynet har ikke lov til å gjøre noe fordi de er friske. Kommunen gjør ikke en dritt. Politiet gjør ikke en dritt. Dyrebeskyttelsen 1 og 2 gjør ikke en dritt for de må heller bruke masse ressurser på syke mishandlede katter i stedetfor å hjelpe ikke-traumatiserte katter med å få et godt hjem. Fire andre frivillige organisasjoner sier det samme - har ikke kapasitet, men ta kontakt hvis de blir syke! 

Jeg har ikke lov til å gjøre en dritt jeg heller. Din egen katt har du lov til å skyte (ja, faktisk!), men hjemløse katter som terroriserer alt av småfugler og familier i et nabolag er altså fullstendig fredet. Lovverket er problemet.

Tillat human avliving av eierløse katter. Påby chipping og kastrering med mindre man har søkt om tillatelse til oppdrett. Gi saftige bøter. 

Anonymkode: 55c35...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...