Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har vært sammen i 12 år. De siste årene har vært preget av en del utfordringer, ofte relatert til at vi er svært forskjellige, egentlig på de fleste områder. Han har i tillegg depresjon og en tvangspreget personligetsforstyrrelse. 

Han har lav terskel for ulikheter generelt, også i andre relasjoner, og tror han eier definisjonene av hva som er normalt. Det han oppfatter som avvik omtaler han som sykelighet.

Jeg har vært åpen med ham om at jeg slet med angst og anoreksi da jeg var ung. Dette har jeg delt i fortrolighet med ham, og han bruker det nå som en knagg til å henge alle mine «unormaliteter» på.

I tillegg viser det seg at han har snakket med svigermor om våre samlivsproblemer, inkludert mine private ting, som jeg delte med ham i fortrolighet. Han har også lagt ut om alt han mener er sykelig ved min personlighet. Dette har skjedd en gang tidligere, og han fikk da klar beskjed om at det var ukomfortabelt for meg, at det svekket tillitsforholdet mellom både meg og min mann og mellom meg og svigermor (som jeg i utgangspunktet har et godt forhold til), likevel skjer det altså igjen. 

Mannen min mener det er helt normalt at han snakker med sin mor om våre samlivsproblemer, ettersom det på sett og vis påvirker eller angår henne også. For meg er det et stort svik, særlig ettersom det skjer for andre gang. Jeg har ikke lenger lyst til å gå til samlivsterapeut eller åpne meg for mannen min i fortrolige samtaler når jeg aldri vet hva som havner hos svigermor.

Når jeg konfronterer ham med dette, at jeg synes det blir vanskelig å snakke med ham om personlige ting nå, når han i etterkant skal drøfte det med svigermor, mente han jeg stilte et urimelig ultimatum! Han mener fortsatt at han har opptrådt med integritet i forholdet og  synes ikke at våre samlivsproblemer er spesielt privat innad i familien. 

Så, damer, hva synes dere er greit at mannen deler med svigermor? Hvordan ville dere reagert i min situasjon? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes at det er unødvendig å diskutere partneren med sine foreldre, især om man har tenkt å redde forholdet.

Når det er sagt tror jeg det går en mann på 100 kvinner som har diskutert partneren med sin mor.

Endret av Brunello
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spør han om det er greit at du diskuterer penisen hans med venninnene dine?

Anonymkode: fe4a6...348

• Liker 3
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg har gitt min partner beskjed om at hun kan diskutere meg fritt med sine nærmeste. Jeg har stor tiltro til deres integritet. Bedre at hun snakker om meg enn at hun brenner inne med spørsmål og problemstillinger og grubler oss til døde.

Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)

Det er et brudd på tillit og lojalitet. Han overskrider alt 🙄 

Greit å lufte hverdagsutfordringer,men IKKE sjelens indre rom .Intime opplevelser , tanker og samtaler sagt i fortrolighet 

For meg er slikt på linje med utroskap. 

Har opplevd det samme i mitt siste seriøse forhold.( mammagutt) Det gjorde stor skade og jeg mistet all respekt for ham. ( han fortsatte også og beropet seg integritet) 😳

Resultatet var jo å bli uglesett av hans nærmeste,som kun hadde hans vinkling. Ingen spurte meg....

Endret av Skogsalv
Skrevet

Har ikke sønner, men mine døtre betror seg til meg hvis de krangler med sine partnere. 

Ikke for å utlevere partneren, men fordi de stoler på meg og vet at jeg kan gi råd. De vet også at jeg kjenner dem godt,  og kan si om det er  dem selv som er urimelige. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit i det hele tatt. Svogeren min gjorde det, og det er både et svik og gir et ubalansert bilde av partneren. Som noen over skriver: hvis han ønsker å bli i forholdet må han droppe dette

Anonymkode: 3b410...969

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri delt noe med min mor, og jeg hadde nok absolutt blitt irritert om min mann hadde delt noe med sin mor. Våre mødre er ikke en del av dette forholdet, og om jeg deler noe privat med min mann så tar jeg som en selvfølge at det blir mellom oss to.

Samtidig, om mine barn vil dele noe med meg en gang å kommer jeg ikke til å be de holde kjeft. Om vi får et så godt forhold at de ønsker å dele, så kommer jeg ikke til å stoppe de, med mindre jeg føler det er helt urelevant for hva de opplever som et problem.

Anonymkode: 16707...205

• Liker 3
Skrevet

Altså selvfølgelig diskuterer han med sin mor? Jeg snakker jo om mine problemer med venner eller foreldre. Bedre det enn å gå å gnure på noe alene? Pluss man får input på ting.

• Liker 4
Skrevet

Så lenge man selv ikke snakker om partner/forholdet/utfordringer med koen andre, som feks venner selv. Da kan man jo forvente det samme av partner.

om man deler personlige ting om partner eller forholdet sitt med noen, kan man ikke si noe på det om partner gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Dump ham… må fortelle mamma dine hemmeligheter? Denne gutten har ikke baller eller  blitt konfirmert- du fortjener bedre enn dette.

Anonymkode: 4b9d3...f69

• Liker 1
Skrevet

Blir omtrent som damer som deler for mye om mannen/forholdet med venninner, som virker relativt vanlig. Da frister det ikke å møte disse senere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det som en selvfølge å kunne diskutere samlivsproblemer med min egen mor. Skal man aldri kunne snakke om problemer i et forhold med noen? 

Anonymkode: 56fd7...6a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (8 timer siden):

Har ikke sønner, men mine døtre betror seg til meg hvis de krangler med sine partnere. 

Ikke for å utlevere partneren, men fordi de stoler på meg og vet at jeg kan gi råd. De vet også at jeg kjenner dem godt,  og kan si om det er  dem selv som er urimelige. 

Det samme gjør jeg med moren min. Av og til er det veldig ålreit å prate med noen man stoler på, som ikke er midt oppe i det. 

Anonymkode: 9d5d3...8da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke snakket om han med venninner? Ikke fortalt noe om sexlivet deres? Eller går dette på at dette er svigermor? Eller at du ikke kan sitte på kontrollen på hva som prates om? 

Anonymkode: f9f74...824

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt delt her.

Som oftest mener jeg at man ikke skal blande venner og familie inn i samlivet, til det trenger man en upartisk 3.person.

Men samtidig er det ikke alle samlivsproblemer som er så alvorlige, de fleste handler ofte om et øyeblikks frustrasjon, og så lenge familie og venner forstår at problemet er nettopp dette (et øyeblikks frustrasjon, og ikke noe alvorlig), må det være greit å få det luftet hos mennesker man stoler på.
Jeg "klager" aldri på mannen til min mor, men til hans mor kan jeg gjøre det, og da alltid med glimt i øyet, og galgenhumor.  "Det er du som har oppdratt ham, det er ditt ansvar!"

Det TS snakker om her, der han utleverer henne, er ikke OK i min bok.
Ting hun har fortalt ham i fortrolighet skal ikke viderebringes til andre, og skal ikke brukes for å devaluere hennes følelser og opplevelse av ting.

Anonymkode: 3f893...5d0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du har ikke snakket om han med venninner? Ikke fortalt noe om sexlivet deres? Eller går dette på at dette er svigermor? Eller at du ikke kan sitte på kontrollen på hva som prates om? 

Anonymkode: f9f74...824

Jeg snakker med venninner om dagligdagse utfordringer i forholdet, det har jeg ingen problemer med at han også gjør med sin mor eller kamerater, men jeg forteller ALDRI videre ting han har fortalt meg i fortrolighet eller ting som må kunne anses som private innad i et forhold. Sexliv, tidligere og nåværende diagnoser, anklager mot den andre osv. definerer jeg som svært privat. 

At det er svigermor han forteller dette til, som vi begge skal ha en relasjon til, er en større utfordring enn om han fortalte det til en kompis som ikke er en nær felles venn.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Alterego666 skrev (18 timer siden):

Jeg har gitt min partner beskjed om at hun kan diskutere meg fritt med sine nærmeste. Jeg har stor tiltro til deres integritet. Bedre at hun snakker om meg enn at hun brenner inne med spørsmål og problemstillinger og grubler oss til døde.

Dette mener jeg blir litt annerledes, i og med med at du har gitt henne «tillatelse», altså vet hun at det er greit, at grensene er definert.

Min kjæreste forteller altså videre ting han har fått klar beskjed om å holde mellom oss, ting jeg anså som mine private ting og som jeg delte med ham i fortrolighet.

Endret av Elisabelle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man deler ikke slikt med sine foreldre. Den andre part skal kunne ha en normal Relasjon til sine svigerforeldre hele veien, hvordan skal man klare Det om ting sagt i fortrolighet skal lekkes videre sånn? De er ikke greit. 

Anonymkode: eb3f8...5ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ville aldri delt noe med min mor, og jeg hadde nok absolutt blitt irritert om min mann hadde delt noe med sin mor. Våre mødre er ikke en del av dette forholdet, og om jeg deler noe privat med min mann så tar jeg som en selvfølge at det blir mellom oss to.

Samtidig, om mine barn vil dele noe med meg en gang å kommer jeg ikke til å be de holde kjeft. Om vi får et så godt forhold at de ønsker å dele, så kommer jeg ikke til å stoppe de, med mindre jeg føler det er helt urelevant for hva de opplever som et problem.

Anonymkode: 16707...205

Jeg vil nok ikke ikke stoppe mine barn fra å fortelle meg om problemer i parforholdet sitt heller, hvis de innleder til det. Men, hvis jeg stiller spørsmål og de ikke ønsker å snakke om det av hensyn til partneren, vil jeg ha stor respekt for det, og tenke jeg at jeg har gjort en god jobb som forelder, som har lært dem å respektere andres grenser, ta hensyn og vise integritet i forholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...