AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Vi var på visitt hos en kompis som bor i en liten hybelleilighet på 19 kvm. Alle leilighetene i bygget er på samme størrelse og det bor max 2 voksne i noen få leiligheter, resten er det kun enslige som bor i. Ene utleieren har tatt inn en utenlandsk familie med null evne til å følge ordensregler, oser ned gangene med sterkt luktende matos, og holder ikke kustus på ungene sine. Det bor altså en bestemor der, mor og far og 2 barn(!!!!!)?? i denne knøttelille leiligheten. Kompisen vår sier det er støy døgnet rundt og umulig å finne ro og få sove. Kan virkelig utleiere ta inn voksne med barn i så små hybler? Hva kan han gjøre? Det er et middelstort sameie. Anonymkode: 097b4...d56 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Hvor mange barn har de da? Anonymkode: 64ffb...92a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mange barn har de da? Anonymkode: 64ffb...92a OK, leste fort. Ser det står 2 barn. Vet ikke om det er lov, men det er alt for liten plass. Anonymkode: 64ffb...92a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 Klage til styret!? Anonymkode: f0804...89c 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 Barnevernet..... Anonymkode: c223b...528 4
Miss-Grey Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 Tenker umiddelbart at det er mest synd på barnefamilien, ikke på kompisen din. Det høres ut som om noen sosiale tjenester bør kobles på her. Familien er sannsynligvis i en vanskelig økonomisk situasjon, og kan få bostøtte for å leie en mer egnet leilighet. 25
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 LDet er bestemt i loven at leietaker kan la nærmeste familie flytte inn. Dvs at en mann, uten å spørre utleier, kan la sin kone, sine to barn og sin mor flytte inn. Han trenger bare å vente til etter at han har signert kontrakt, og så informere huseier etterpå. Heldigvis for kompisen til Ts har loven et forbehold om at leiligheten ikke må bli overbefolket. Tre voksne og to barn på 19 kvm vil av de fleste regnes som overbefolket. Det første han bør gjøre er nok å ta kontakt med utleier. Det er ikke sikkert utleier vet at det bor så mange i leiligheten, og det vil påføre mye ekstra slitasje. Anonymkode: d17cf...e7d 12
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #8 Skrevet 21. juli 2021 Miss-Grey skrev (3 timer siden): Tenker umiddelbart at det er mest synd på barnefamilien, ikke på kompisen din. Det høres ut som om noen sosiale tjenester bør kobles på her. Familien er sannsynligvis i en vanskelig økonomisk situasjon, og kan få bostøtte for å leie en mer egnet leilighet. Man får ikke automatisk bostøtte, og det utgjør kanskje 400 kr, altså ikke mye når husleien er på 12000.kr. Måtte selv flytte fra alle venner og kjente til en helt ukjent plass langt uti bygda hvor nærmeste matbutikk er minst en halvtimes kjøring unna, eneste jeg fant da det var umulig å finne noe å leie under 11000kr i mnd, noe jeg som alenemor og ufør ikke hadde råd til. Var i kontakt med kommunen daglig, for de skulle «prøve» å hjelpe med kommunal bolig eller noe, men det var absolutt ingen hjelp å få selv om jeg visste at de hadde tre ledige boliger… Ja, det er synd på familier som må ty til hybler. Men sånn har leiemarkedet dessverre blitt. Anonymkode: b43fb...8f5 3
Miss-Grey Skrevet 21. juli 2021 #9 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man får ikke automatisk bostøtte, og det utgjør kanskje 400 kr, altså ikke mye når husleien er på 12000.kr. Måtte selv flytte fra alle venner og kjente til en helt ukjent plass langt uti bygda hvor nærmeste matbutikk er minst en halvtimes kjøring unna, eneste jeg fant da det var umulig å finne noe å leie under 11000kr i mnd, noe jeg som alenemor og ufør ikke hadde råd til. Var i kontakt med kommunen daglig, for de skulle «prøve» å hjelpe med kommunal bolig eller noe, men det var absolutt ingen hjelp å få selv om jeg visste at de hadde tre ledige boliger… Ja, det er synd på familier som må ty til hybler. Men sånn har leiemarkedet dessverre blitt. Anonymkode: b43fb...8f5 Nei, nettopp. Derfor bør familien informeres om dette alternativet. At du ikke fikk tilbud om mer enn 400 kr i bostøtte betyr bare at du ikke er blant de mest vanskeligstilte. Jeg vil anta at denne familien har svært lav inntekt, og de har mange hustandsmedlemmer. De vil sannsynligvis kvalifisere til en høyere sats, og kanskje også et kommunalt botilbud. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #10 Skrevet 21. juli 2021 26 minutter siden, Miss-Grey said: Nei, nettopp. Derfor bør familien informeres om dette alternativet. At du ikke fikk tilbud om mer enn 400 kr i bostøtte betyr bare at du ikke er blant de mest vanskeligstilte. Jeg vil anta at denne familien har svært lav inntekt, og de har mange hustandsmedlemmer. De vil sannsynligvis kvalifisere til en høyere sats, og kanskje også et kommunalt botilbud. 3 hours ago, Miss-Grey said: Tenker umiddelbart at det er mest synd på barnefamilien, ikke på kompisen din. Det høres ut som om noen sosiale tjenester bør kobles på her. Familien er sannsynligvis i en vanskelig økonomisk situasjon, og kan få bostøtte for å leie en mer egnet leilighet. Enig, de burde nok heller hjelpes til å finne noe bedre, for barnas del. Mye hjelp å få om man vet om muligheten, spesielt når det er barn inni bildet. Anonymkode: 79563...547 1
Gjest tarantulla Skrevet 21. juli 2021 #11 Skrevet 21. juli 2021 Kanskje kommer familien fra et land og en kultur der trangboddhet er normalt og helt greit. Det er en vestlig greie å ha et minimumsmål på hvor mye plass man må ha per person for å ha det bra. Kanskje har de en bakgrunn som gjør at de ekstremt takknemlige for å ha tak over hodet, mat i magen, og slipper å være redde hele tiden?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #12 Skrevet 21. juli 2021 Jeg tenker at barnevernet bør inn her. Ikke fordi foreldrene er dårlige foreldre, de er sikker flotte mennesker, men fordi barnevernt kan hjelpe de til å få en bedre leilighet. Det finnes ting bv kan gjøre for å hjelpe både økonomisk og praktisk. Anonymkode: 73884...aa0 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #13 Skrevet 21. juli 2021 Mine forelder bodde på mindre rom før i tiden. Så størrelsen på rommet er ok. Vil anbefale TS å kjøpe hodetelefoner. Ikke mye du får gjort her. Anonymkode: c971c...c10
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #14 Skrevet 21. juli 2021 Miss-Grey skrev (53 minutter siden): Nei, nettopp. Derfor bør familien informeres om dette alternativet. At du ikke fikk tilbud om mer enn 400 kr i bostøtte betyr bare at du ikke er blant de mest vanskeligstilte. Jeg vil anta at denne familien har svært lav inntekt, og de har mange hustandsmedlemmer. De vil sannsynligvis kvalifisere til en høyere sats, og kanskje også et kommunalt botilbud. Mulig jeg ikke er det, og jeg snakker ikke ut i fra egen erfaring mtp bostøtte, men vet at mange misforstår og tror at bostøtte er at kommunen betaler husleien. Sånn er det ikke. Man får en liten brøkdel. Sånn at man har noen hundrelapper mer til mat. Bostøtte er egentlig bare en stor vits. Kommunal bolig betyr heller ikke automatisk lav husleie eller bostøtte. Det er derfor ikke rart at denne familien bor på hybel, det er nok der beste de kunne få til der og da. Anonymkode: b43fb...8f5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #15 Skrevet 21. juli 2021 Dette er et fenomen jeg skulle ønske ble tatt fatt i, for det sklir ut. Jeg bor selv i Oslo, i et område med flere små utleieleiligheter av eldre standard, beregnet på 1-2 personer. I mange av leilighetene bor det langt flere enn det boligen og bygget er laget for, og støy ++ er deretter. Her bor virkelig alle slags folk: studenter, arbeidsfolk, hele spekteret av NAV-klientell. Én ting er å måtte bo slik midlertidig om man kommer som flyktningefamilie og blir plasset der - fortsatt kan det være en påkjenning for naboer - en annen ting er det at jeg har sett så mange eksempler på at folk flytter inn som enslig på en hybelleilighet, og etterhvert etablerer seg med partner og flere barn i samme leilighet. Så blir det for krevende for naboer og familien det gjelder, ting går til helvete og hjelpeetater må tilkallles. Med så mange mennesker tett i tett er det alltid støy og lukter. Jeg tenker med gru på hva som vil skje om det bryter ut en større brann og hundrevis av mennesker i alle aldre skal ut av et bygg dimensjonert for noen titalls mennesker, et bygg uten brannsikring, brannstiger eller andre skikkelige rømningsveier. Det offentlige vet om forholdene men ser igjennom fingrene med det, for de har utallige folk de skal bosette til enhver tid: Boligbehovet er ekstremt og "løsningene" blir deretter. Anonymkode: d9e57...425 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #16 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mulig jeg ikke er det, og jeg snakker ikke ut i fra egen erfaring mtp bostøtte, Anonymkode: b43fb...8f5 Du skrev jo om din egen erfaring tidligere i tråden? Dette innlegget har samme AB-kode: AnonymBruker skrev (1 time siden): Man får ikke automatisk bostøtte, og det utgjør kanskje 400 kr, altså ikke mye når husleien er på 12000.kr. Måtte selv flytte fra alle venner og kjente til en helt ukjent plass langt uti bygda hvor nærmeste matbutikk er minst en halvtimes kjøring unna, eneste jeg fant da det var umulig å finne noe å leie under 11000kr i mnd, noe jeg som alenemor og ufør ikke hadde råd til. Var i kontakt med kommunen daglig, for de skulle «prøve» å hjelpe med kommunal bolig eller noe, men det var absolutt ingen hjelp å få selv om jeg visste at de hadde tre ledige boliger… Ja, det er synd på familier som må ty til hybler. Men sånn har leiemarkedet dessverre blitt. Anonymkode: b43fb...8f5 Anonymkode: 80cfb...dee
Miss-Grey Skrevet 21. juli 2021 #17 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ...men vet at mange misforstår og tror at bostøtte er at kommunen betaler husleien. Sånn er det ikke. Man får en liten brøkdel. Sånn at man har noen hundrelapper mer til mat. Bostøtte er egentlig bare en stor vits. Kommunal bolig betyr heller ikke automatisk lav husleie eller bostøtte. Det er derfor ikke rart at denne familien bor på hybel, det er nok der beste de kunne få til der og da. Anonymkode: b43fb...8f5 Bostøtte er behovsprøvd, og det skriver jeg i det innlegget du siterer. Derfor fikk du tilbud om bostøtte på 400,-, mens en storfamilie som er dårligere stilt kan få mer. I dette tilfellet vet vi ikke noe om familiens økonomi, men jeg vil anta at de er vanskeligstilt. Kanskje er de heller ikke klar over hvilke hjelpetilbud som finnes.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #18 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skrev jo om din egen erfaring tidligere i tråden? Dette innlegget har samme AB-kode: Anonymkode: 80cfb...dee Jo men jeg mottar ikke bostøtte, men vet at de får bare rundt 400kr, og det er derfor jeg forsøkte å oppklare visjonen enkelte har om at bostøtte er at kommunen betaler hele husleia. Anonymkode: 9c17a...9cf
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #19 Skrevet 21. juli 2021 Miss-Grey skrev (1 time siden): Bostøtte er behovsprøvd, og det skriver jeg i det innlegget du siterer. Derfor fikk du tilbud om bostøtte på 400,-, mens en storfamilie som er dårligere stilt kan få mer. I dette tilfellet vet vi ikke noe om familiens økonomi, men jeg vil anta at de er vanskeligstilt. Kanskje er de heller ikke klar over hvilke hjelpetilbud som finnes. JEG har ikke fått tilbud om bostøtte, jeg er ikke i den kategorien. Jeg bare tilbakeviser den forestillingen enkelte har om at bostøtte dekker hele husleia, nei, den dekker bare noen hundre kroner. Forstått?? Anonymkode: 9c17a...9cf
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #20 Skrevet 21. juli 2021 Her i kommunen er det helt vanlig, eller ikke fult så ille. I det ene kommunale leilighetsbygget her i kommunen er det stuet innvandrer-familier med 6 barn i en leilighet med 2 soverom. Kjenner han ene via jobb, og han er helt fortvilet over at kommunen ikke finner noe bedre til dem, han har prøvd å leie privat, men ingen vil leie ut til dem. Vet også om en familie som har ett multihandikappet barn, bor i en liten kjellerleilighet. Dem er 7 søsken totalt i alderen 0-20 år. Og 2 små soverom. I begge tilfellene der er barnevernet inne. Anonymkode: 2a2cf...833
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå