AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Jeg har ei matglad frøken på rett over året, og jeg har så dårlig samvittighet for at jeg har vært så slapp når det gjelder kosten. Til vanlig starter dagen med grøt, gjerne med frukt i. Så er det brødskive med banan, yoghurt eller smoothie til dessert og til middag er det ofte middagsglass 😶 Samboer jobber gjerne til syv på kvelden og jeg er selv høygravid - så det å kokkelere middag til bare meg og henne frister lite. Vi har noen enkle løsninger til tider som Toro og halvfabrikata - noe jeg ikke får meg til å servere frøkna. Dessuten pleier jeg og samboer å spise sammen når han har kommet hjem og hun er i seng. Men dette tærer på samvittigheten og jeg skjønner jeg må ta noen grep. Hun elsker jo mat og har likt absolutt alt hun får. Men seriøst matlaging med den lille propellen på siden av er så og si umulig. 😅 Noen som har noen tips og triks til en sliten, gravid mor? Enkle retter til å ha i frysa, eventuelt slenge sammen kjapt? Jeg vil så gjerne kunne kutte ut disse kjipe middagsglassa. Anonymkode: 0aada...fc5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Ikke lett å lage mat med en ettåring rundt beina. Jeg lagde mye most mat og frøs ned i terninger (isbitbrett). Da kunne jeg ta opp en potetmos, en gulrotmos, en brokkoli og potetmos, en pastinakkmos, en søtpotetmos osv. Det kunne brukes som tilbehør til fisk eller kjøttdeig. -Fisk med bakte rotgrønnsaker. Hvis du skjærer i staver kan barnet holde selv. -Kjøttkaker i brun saus som du har i fryseren er lett å tine opp. -Omelett er raskt. Putt hva du vil i den. -Laks med nudler og mangosalat/avokadosalat. Anonymkode: b9b5c...857
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Ikke lett å lage mat med en ettåring rundt beina. Jeg lagde mye most mat og frøs ned i terninger (isbitbrett). Da kunne jeg ta opp en potetmos, en gulrotmos, en brokkoli og potetmos, en pastinakkmos, en søtpotetmos osv. Det kunne brukes som tilbehør til fisk eller kjøttdeig. -Fisk med bakte rotgrønnsaker. Hvis du skjærer i staver kan barnet holde selv. -Kjøttkaker i brun saus som du har i fryseren er lett å tine opp. -Omelett er raskt. Putt hva du vil i den. -Laks med nudler og mangosalat/avokadosalat. Anonymkode: b9b5c...857 Åja, husk å tilsette olje i mosen. Anonymkode: b9b5c...857
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 Vi har mye "vanlig" kost som lages av den som er først hjemme, typisk fisk eller kjøtt med potet, andre kokte, ovnsbakte eller dampende grønnsaker, råkost eller salat. Kjøttkaker, fiskeburgere, omelett, fiskegrateng, og sånne ting iblant. Vi moser ikke maten til ettåringen, han får maten i passe biter og så spiser han selv. Anonymkode: 97728...ac3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Når barnet er ett år bør det spise mat i sin ordentlige form, ikke mos. De må få variajson i både konsistenser og smaker? Hva med å lage omelett? Fisk og grønnsaker i ovnen (ingen varme gryter på plata), kylling og grønnsaker i ovn. Enkel pizza med sunn topping. linsegryte med brød. Bama har oppskrift på superenkle supper som kjøres med stavmikser. det virker vanskelig å lage mat med en ettåring, men gi dem en rå gulrot eller noe å røre med og i så er de gjerne oppholdt i noen minutter av gangen det er nok mye vane. Min sto på en krakk og smakte på alt mens jeg lagde mat og elsker å være med på kjøkkenet. Kan få en sånn opp-krakk med rekkverk rundt så har du mer kontroll! Men skjønner det er ekstra vanskelig når du er gravid i tillegg. Lov å gå for enklere løsninger da. Ferdigkuttede grønnsaker fra fryseren feks og laks/kylling i alu-form fra butikken er gull! Anonymkode: 0b6e6...827
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Jeg lager denne og fryser ned i aventbeger, da har vi alltid hjemmelaget middag tilgjengelig som kan tine i kjøleskapet i løpet av dagen eller kjapt i mikroen rett før. Kan fryses i annet selvfølgelig, men lurt å fryse ned porsjonsvis. Ellers vil jeg si at barnet ditt blir ivaretatt ernæringsmessig selv om du gir middagsglass eller annen mat(som ikke er hjemmelaget eller faktisk middagsmat) i en liten periode på slutten av svangerskapet! Vær god mot deg selv, det viktigste er at du har krefter til å være tilstede for barnet ditt. Perioder med mer tid og overskudd kommer:) Lykke til på innspurten ! Anonymkode: 2851b...d94
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg lager denne og fryser ned i aventbeger, da har vi alltid hjemmelaget middag tilgjengelig som kan tine i kjøleskapet i løpet av dagen eller kjapt i mikroen rett før. Kan fryses i annet selvfølgelig, men lurt å fryse ned porsjonsvis. Ellers vil jeg si at barnet ditt blir ivaretatt ernæringsmessig selv om du gir middagsglass eller annen mat(som ikke er hjemmelaget eller faktisk middagsmat) i en liten periode på slutten av svangerskapet! Vær god mot deg selv, det viktigste er at du har krefter til å være tilstede for barnet ditt. Perioder med mer tid og overskudd kommer:) Lykke til på innspurten ! Anonymkode: 2851b...d94 https://www.matprat.no/oppskrifter/rask/hjemmelaget-babymat-med-bolognese/?gclid=EAIaIQobChMIx57aw_758QIVAuqyCh3YEAGbEAAYASAAEgISs_D_BwE&gclsrc=aw.ds Og her kommer linken 😂 Anonymkode: 2851b...d94
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 Fiskekaker, erter, mais og pastaskruer med smør! Sunt godt og enkelt Anonymkode: 8e6a2...8b4
270919 Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 Min eeeelsker en blanding av pasta skruer, brune bønner og avokado som jeg rører litt grønn pesto i. Noen ganger finkutter jeg skinke og har i i tillegg. Lett og raskt og lage. Og om du en gang har tid å lage pastasaus fra bunnen, med tomatpuré, hakka tomater, løk, hvitløk, paprika, litt krydder, kan du fryse ned i porsjoner. Jeg moser sausen litt pga løk og paprika klumper de små ofte ikke liker
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 Raskeste middag her i huset er fiskekaker/-pudding med fullkornsmakaroni og f.eks avokado. Vært en favoritt hos barnet siden han var 10 mnd. Anonymkode: 3b5b8...d0e
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 Hva med å snu om litt på rekkefølgen av måltidene, feks; spise middagsretter( etter dere voksne) fra gårsdagen til lunsj? Ellers så er mitt kjappe tips å koke en liten porsjon med ferdig oppkuttede grønnsaker fra frysedisken, gjerne blande litt ulike, helle ut vannet og tilsette litt smør. En favoritt hos 1- åringen vår Anonymkode: 9ea8c...b17
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 Skulle stå " middagsrester" i den over Anonymkode: 9ea8c...b17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå