AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Hei er det noen her som har gode erfaringer med å regulere kostholdet og få mindre inflammasjon i kroppen? Hvilke matvarer tåler du og hvilke tåler du ikke? Har omtrent 10 kg overvekt, og er kronisk betent og medisiner virker ikke lenger. Ønsker derfor å regulere kostholdet og se om det hjelper spesielt på betennelsen i kroppen. Pr i dag spiser jeg brød 5 dager i uken, poteter 5 dager i uken. Yoghurt med frukt i hver dag, kake/snop/kjeks 4-5 dager i uka i forskjellige mengder, kidneybønner hver dag (den sorten som er i pappboks og ferdig kokt. Laks 3-4 dager, egg 3-4 dager. Ellers frukt, løk, squash, sitron, tomat, agurk, brokkoli, blomkål og gulrot hver dag. Bruker ekte meierismør til all matlaging. Hadde reaksjoner på olivenoljen da det ga meg utslett over hele kroppen. Jeg kan spise kake og snop flere dager og ikke merke betennelser, og så spise potet hvete pasta etc og deretter merke betennelser. Har spurt lege men får bare rare beskjeder om hva jeg kan spise og ikke spise som kolliderer med det jeg har funnet på nettsider om antiflammatorisk kosthold. Lurer derfor veldig på hva andre har av erfaringer med slike plager og hva slags mat de opplever gjør betennelsene mindre. Gjerne få tips til hvirdan jeg kan koble om tanker rundt kostholdet i hodet. Kommer ikke til å skrive mer enn Hi, så ønsker alle en god sommer. Anonymkode: c18cf...0b9
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Jeg leste «Helserevolusjonen - veien til en antiinflammatorisk livsstil» av Maria Borelius som ga meg en del aha-opplevelser. For meg har den største endringen i kosthold vært mindre sukker og mel, mer råvarer. Jeg har fått mer energi og magen er mye mindre oppblåst. Når jeg kjenner at maten er bra for kroppen er det mye lettere å holde på livsstilen. Her er Aftenpostens anmeldelse av boka: https://www.aftenposten.no/kultur/i/9vGqkp/bokanmeldelse-en-helserevolusjon-det-hoeres-ut-som-humbug Anonymkode: 71a78...228 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 Hvis du er overvektig, så er det viktigste tiltaket å spise sunt og mindre for å gå ned i vekt. Det demper inflammasjonen. Ellers er faktisk maten i statens kostholdsråd også antiinflammatoriske. Anonymkode: e362a...e35 2
Majer Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 (endret) Det spørs veldig på folk da. Noen får til og med inflammasjon av E-vitaminer😅 Mange som er disponerte for demens sverger til middelhavskost og/eller keto, men det er ikke bra for alle. Får i meg de riktige vitaminene og mineralene og unngår mest mulig prosessert kjøtt. Sørger for nok sunne fettsyrer og unngår enkelte karbohydrater. Endret 21. juli 2021 av Majer
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 Jeg har leddgikt. Det eneste jeg vet at gir meg en oppblomstring, er rødvin. Har også hørt at svin og hvetemel kan gi betennelse. Anonymkode: 5933e...31d 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 Alt kan gi innflamasjoner, ts, fordi du personlig kan ha en kropp som tåler både «sunn» og «usunn» mat dårlig. Altså: om kroppen tåler noe og at det er «sunt» er to ulike ting. Så det er ikke en rettesnor du kan gå etter. Ja, det er mer sannsynlig at sukker og mel gir inflammasjon enn at protein fra svin gjør det. Men det siste er et medisinsk konstanterer fenomen. Deretter er det viktig å huske at «mel» ikke kan gi inflammasjoner. En eller flere av bestanddelene i mel kan gi inflammasjoner. Så det er ikke matvaren, per se, du er ute etter å utelukke. Det er bestanddelene i den. Og når du har identifisert en slik bestanddel må du utelukke alle matvarer med den i. Dette er et puslespill som det vil ta deg år å legge. Sist så er ikke inflammasjoner som matallergi. Du kan altså ikke tenke at fordi du merker forbedring på tirsdag så spiste du «riktig» i helga eller på mandag. Reaksjonen fra det du spiser til betennelse må du regne med er mellom 12 timer og en uke, og du må regne med at tiden varierer med type mat og egen form. Du må også regne med at noe du tåler litt av kan gi utslag i større mengder. Så ha et langt perspektiv på dette. Og lykke til. Men det er godt mulig å få til forbedring. Anonymkode: daa5d...47d 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 Anekdotisk ser det ut til at mange får mindre betennelser i kroppen på lavkarbo, keto og kjøttdiett. Jeg tror uansett det er lurt å kutte ned på karbohydratene, spesielt det raffinerte sukkeret. Mye av plantematen mange spiser mye av i dag, kommer fra planter som i sin opprinnelige form er uspiselige eller i verste fall direkte giftige, som mandler og i hvert fall noen typer bønner. En "regel" jeg har for hva jeg skal spise, er at det helst skal være både spiselig og sunt om man spiser det i sin opprinnelige, ville tilstand. Derfor unngår jeg bønner og spiser minst mulig potet, og egentlig så lite plantemat som mulig. Frukt og bær tenker jeg generelt er trygt, men begrenser mengden, for det man får på butikken er gigantiske sukkerbomber sammenlignet med det man kan finne i naturen og som følgelig er det evolusjonen har tilpasset oss å leve av. Anonymkode: 0b0d8...50b 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #8 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg leste «Helserevolusjonen - veien til en antiinflammatorisk livsstil» av Maria Borelius som ga meg en del aha-opplevelser. For meg har den største endringen i kosthold vært mindre sukker og mel, mer råvarer. Jeg har fått mer energi og magen er mye mindre oppblåst. Når jeg kjenner at maten er bra for kroppen er det mye lettere å holde på livsstilen. Her er Aftenpostens anmeldelse av boka: https://www.aftenposten.no/kultur/i/9vGqkp/bokanmeldelse-en-helserevolusjon-det-hoeres-ut-som-humbug Anonymkode: 71a78...228 Hm, interessant! Takk for tips Majer skrev (21 timer siden): Det spørs veldig på folk da. Noen får til og med inflammasjon av E-vitaminer😅 Mange som er disponerte for demens sverger til middelhavskost og/eller keto, men det er ikke bra for alle. Får i meg de riktige vitaminene og mineralene og unngår mest mulig prosessert kjøtt. Sørger for nok sunne fettsyrer og unngår enkelte karbohydrater. Ja er det ikke rart? Selv kan jeg ikke spise vitaminpiller eller slik type tilskudd. Leddene stivner tvert. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Alt kan gi innflamasjoner, ts, fordi du personlig kan ha en kropp som tåler både «sunn» og «usunn» mat dårlig. Altså: om kroppen tåler noe og at det er «sunt» er to ulike ting. Så det er ikke en rettesnor du kan gå etter. Ja, det er mer sannsynlig at sukker og mel gir inflammasjon enn at protein fra svin gjør det. Men det siste er et medisinsk konstanterer fenomen. Deretter er det viktig å huske at «mel» ikke kan gi inflammasjoner. En eller flere av bestanddelene i mel kan gi inflammasjoner. Så det er ikke matvaren, per se, du er ute etter å utelukke. Det er bestanddelene i den. Og når du har identifisert en slik bestanddel må du utelukke alle matvarer med den i. Dette er et puslespill som det vil ta deg år å legge. Sist så er ikke inflammasjoner som matallergi. Du kan altså ikke tenke at fordi du merker forbedring på tirsdag så spiste du «riktig» i helga eller på mandag. Reaksjonen fra det du spiser til betennelse må du regne med er mellom 12 timer og en uke, og du må regne med at tiden varierer med type mat og egen form. Du må også regne med at noe du tåler litt av kan gi utslag i større mengder. Så ha et langt perspektiv på dette. Og lykke til. Men det er godt mulig å få til forbedring. Anonymkode: daa5d...47d Meg bekjent er mel produktet fra kornet, ergo unngår jeg melet enn å pusle med å lete etter bestanddeler som gluten og annet ditt og datt. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Anekdotisk ser det ut til at mange får mindre betennelser i kroppen på lavkarbo, keto og kjøttdiett. Jeg tror uansett det er lurt å kutte ned på karbohydratene, spesielt det raffinerte sukkeret. Mye av plantematen mange spiser mye av i dag, kommer fra planter som i sin opprinnelige form er uspiselige eller i verste fall direkte giftige, som mandler og i hvert fall noen typer bønner. En "regel" jeg har for hva jeg skal spise, er at det helst skal være både spiselig og sunt om man spiser det i sin opprinnelige, ville tilstand. Derfor unngår jeg bønner og spiser minst mulig potet, og egentlig så lite plantemat som mulig. Frukt og bær tenker jeg generelt er trygt, men begrenser mengden, for det man får på butikken er gigantiske sukkerbomber sammenlignet med det man kan finne i naturen og som følgelig er det evolusjonen har tilpasset oss å leve av. Anonymkode: 0b0d8...50b Det er jo egentlig det mest fornuftige og jeg merka at jeg gikk denne tankeveien selv når jeg var og handlet matvarer på senteret. Mye av det som er merket som sunt inneholdt utrulig mye rart. Tusen takk for alle svar! Anonymkode: c18cf...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 22.44): Anekdotisk ser det ut til at mange får mindre betennelser i kroppen på lavkarbo, keto og kjøttdiett. Jeg tror uansett det er lurt å kutte ned på karbohydratene, spesielt det raffinerte sukkeret. Mye av plantematen mange spiser mye av i dag, kommer fra planter som i sin opprinnelige form er uspiselige eller i verste fall direkte giftige, som mandler og i hvert fall noen typer bønner. En "regel" jeg har for hva jeg skal spise, er at det helst skal være både spiselig og sunt om man spiser det i sin opprinnelige, ville tilstand. Derfor unngår jeg bønner og spiser minst mulig potet, og egentlig så lite plantemat som mulig. Frukt og bær tenker jeg generelt er trygt, men begrenser mengden, for det man får på butikken er gigantiske sukkerbomber sammenlignet med det man kan finne i naturen og som følgelig er det evolusjonen har tilpasset oss å leve av. Anonymkode: 0b0d8...50b Hvorfor er mandler giftige🤭 Anonymkode: 6c98a...e77
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 Jeg fikk mindre inflammasjon etter å ha droppet melke- og sukkerholdige produkter. Spiser lite hvitt mel. Anonymkode: 55e46...802 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #11 Skrevet 23. juli 2021 43 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er mandler giftige🤭 Anonymkode: 6c98a...e77 Giftstoffet heter amygdalin og et par never ville mandler kan ta livet av et voksent menneske. Ville cashewnøtter er også giftige. Anonymkode: 0b0d8...50b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #12 Skrevet 23. juli 2021 Faste er det beste du kan gjøre ifb med inflammasjon. Helst over flere dager, men det krever jo veldig mye. Så for folk flest vil periodisk faste være effektivt og håndterlig. https://funksjonellmedisin.no/2019/08/mount-sinai-hospital-faste-reduserer-betennelse-og-forbedrer-kroniske-betennelsessykdommer/ Anonymkode: 27a95...b33 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Giftstoffet heter amygdalin og et par never ville mandler kan ta livet av et voksent menneske. Ville cashewnøtter er også giftige. Anonymkode: 0b0d8...50b Jeg har spist 1-2 never mandler daglig i 20 år. 🥴 Anonymkode: 6c98a...e77
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har spist 1-2 never mandler daglig i 20 år. 🥴 Anonymkode: 6c98a...e77 Ja, de domestiserte variantene har veldig lite giftstoff. For min del tenker jeg det tryggeste er å spise minst mulig "avgiftet" mat uansett. Selv om det smaker veldig godt er det ikke noe jeg er ment å spise fra naturens side og det finnes bedre alternativer. Anonymkode: 0b0d8...50b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, de domestiserte variantene har veldig lite giftstoff. For min del tenker jeg det tryggeste er å spise minst mulig "avgiftet" mat uansett. Selv om det smaker veldig godt er det ikke noe jeg er ment å spise fra naturens side og det finnes bedre alternativer. Anonymkode: 0b0d8...50b Men hva kan man spise da om man skal holde seg borte fra plantemat og ikke noe som er domestisert? Man kan jo ikke spise svin, kylling eller storfe da heller. Kun rå fisk og jaktkjøtt? Anonymkode: 377f6...fd6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva kan man spise da om man skal holde seg borte fra plantemat og ikke noe som er domestisert? Man kan jo ikke spise svin, kylling eller storfe da heller. Kun rå fisk og jaktkjøtt? Anonymkode: 377f6...fd6 Det er ikke domestiseringen som er problemet. Jeg tenker at hvis maten MÅ være endret gjennom generasjoner med avl, hvis den MÅ kokes eller bearbeides på annen måte for å i det hele tatt være trygg å spise, så har nok ikke naturen ment at dette er naturlig mat for mennesker. Anonymkode: 0b0d8...50b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er ikke domestiseringen som er problemet. Jeg tenker at hvis maten MÅ være endret gjennom generasjoner med avl, hvis den MÅ kokes eller bearbeides på annen måte for å i det hele tatt være trygg å spise, så har nok ikke naturen ment at dette er naturlig mat for mennesker. Anonymkode: 0b0d8...50b Da skjønner jeg deg bedre. Takk for oppklaring 🙂 Anonymkode: 377f6...fd6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 On 7/21/2021 at 12:30 PM, AnonymBruker said: Pr i dag spiser jeg brød 5 dager i uken, poteter 5 dager i uken. Yoghurt med frukt i hver dag, kake/snop/kjeks 4-5 dager i uka i forskjellige mengder, kidneybønner hver dag (den sorten som er i pappboks og ferdig kokt. Laks 3-4 dager, egg 3-4 dager. Anonymkode: c18cf...0b9 Om du er sensitiv for mat, så kan det være du vil reagere mer på kidneybønner som er ferdig bløtlagt i boks, enn om du hadde bløtlagt dem selv. Samboer blir ihvertfall veldig oppblåst av linser og bønner i bokser, men tåler selv-bløtlagdte linser og bønner helt fint 58 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva kan man spise da om man skal holde seg borte fra plantemat og ikke noe som er domestisert? Man kan jo ikke spise svin, kylling eller storfe da heller. Kun rå fisk og jaktkjøtt? Anonymkode: 377f6...fd6 Det er stadig mer miljøgifter i vill fisk. Det var en advarsel her om dagen som frarådet å spise selvfanget fisk fra sognefjorden og hardangerfjorden grunnet høy forekomst av kvikksølv. Dersom en jeger skyter vilt med bly så vil det være blyrester i kjøttet man spiser. Det blir også etterlatt blyrester i naturen som forgifter. Tror nok det er umulig å spise "giftfritt". Selv vanlig mat er pakket inn i plast, og mikroplast trekker inn i maten som til slutt ender i magen vår. Vi vet ikke konsekvensene av det, men ville ikke forundre meg om immunforsvaret til mange mennesker kan gå i høygir av det Du trenger for øvrig ikke holde deg unna plantemat. Bær har for eks antioksidanter som kan redusere forekomst av kreft og gir bedre helse. On 7/21/2021 at 12:30 PM, AnonymBruker said: Jeg kan spise kake og snop flere dager og ikke merke betennelser, og så spise potet hvete pasta etc og deretter merke betennelser. Anonymkode: c18cf...0b9 Kanskje du ikke tåler hvete? Har du som regel saus med hvete eller lignende de gangene du spiser potet? Tenker det enkleste er å gå glutenfritt i 4 uker og se hva du føler. Ellers fokusere på et variert kosthold med ihvertfall litt sunne matvarer innimellom Anonymkode: b92a2...8eb
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 Jeg er kronisk syk med mye innflammasjon(både i mage og ulike ledd i kroppen). Er veldig interessert i å få ned giftinnhold både i mat og annet. Har byttet ut vaskemiddel med et som ikke inneholder fyllstoffer mm, og er kun mikroskopiske mengder miljøplast. Vasker uten kjemikalier hjemme. Men sliter med kosthold; reagerer på veeldig mye. Men har ikke helse til å flytte for å dyrke egne grønnsaker etc. Er dessverre avhengig av Rema🤭tar gjerne imot noen tips. Har vært nesten kronisk plaget med magesmerter de siste to årene; virker som det bare blir verre🥲 Ts: begynn med å slutte med alt sukkeret👏👏👏vi er opplyste nå til å vite at kaker ikke egner seg til frokost haha. Beklager klarte ikke la være🤪 Anonymkode: 6c98a...e77
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #20 Skrevet 24. juli 2021 Det viktigste du kan gjøre er å kutte ut mat med antibeitestoffer naturlig i seg, holde seg unna tungt fordøyelige proteiner som kasein, holde seg unna mat med E-stoffer både naturlig og tilsatt, og holde seg unna frukt og bær som er disponibelt for muggstoffer, samt redusere karbohydratinntaket (stivelse og sukker). Her utgår egentlig ganske mye som er sett som et "godt norsk kosthold". Korn, nøtter og frø utgår. Flere bærtyper som f.eks jordbær og bringebær bør man være yderst obs på. Melkeprodukter utgår. Og fabrikkerte matvarer. Anonymkode: a145e...992 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå