AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Jeg grubler over en ting. Noen ganger må jo far ta seg av baby mens mor tar seg av deres eldre barn. Ofte opplever jeg at far ikke er like "på" baby, typ babyen kan ligge i fanget og stirre opp i lufta eller på pappaen sin eller TVen mens pappaen ser tv eller på telefonen, han snur hodet vekk om det blir for mye pluss at far holder ikke telefonen i babyens synsvidde. Babyen ser ut til å ha det helt greit, men så kommer tankene. "babyen har gitt opp å få kontakt, han har resignert" "babyen ser tv, det er skadelig" "far snakker ikke med babyen" Babyen får jo selvsagt fars oppmerksomhet hvis han klager eller prater til ham, far snakker med ham, men jeg tenker.. Når babyen ligger helt rolig og stirrer, får jeg lyst til å blande meg, be far ta på seg babypedagoghatten og være aktiv. Men samtidig tenker jeg at babyen koser seg og får en pause, og at han sier ifra hvis det er noe. Babyen er 4,5 måneder. Så sier jeg ingenting og lar far gjøre det på sin måte, selvom jeg skulle ønske han gjorde det på min måte. Sikkert flere mødre her som opplever de samme tankene, hva er deres meninger? Anonymkode: fb147...545 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 Sånn er det her også, men her er telefonen 100 ganger viktigere enn at baby gråter. Samboer sitter med nesa i telefonen hele babys våkentid og når han må se opp og ta seg av barnet er det syting og klaging, himling med øynene og det er faen ikke måte på. Så hvis jeg sjekker Mail eller betaler regninger via telefonen får jwg beskjed om at "DU ER SÅ TELEFONAVHENGIG DU!" Aight.. Snakke med han går ikke, for selvinnsikt er en fin bil. Anonymkode: 1cf84...044 13
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 Babyen gir beskjed dersom den trenger noe og så lenge far da reagerer synes jeg du overreagerer. Baby trenger ikke underholdning 24/7. Anonymkode: 17267...c1d 10
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sånn er det her også, men her er telefonen 100 ganger viktigere enn at baby gråter. Samboer sitter med nesa i telefonen hele babys våkentid og når han må se opp og ta seg av barnet er det syting og klaging, himling med øynene og det er faen ikke måte på. Så hvis jeg sjekker Mail eller betaler regninger via telefonen får jwg beskjed om at "DU ER SÅ TELEFONAVHENGIG DU!" Aight.. Snakke med han går ikke, for selvinnsikt er en fin bil. Anonymkode: 1cf84...044 Dette hørtes liv laga ut Anonymkode: e3590...03b 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sånn er det her også, men her er telefonen 100 ganger viktigere enn at baby gråter. Samboer sitter med nesa i telefonen hele babys våkentid og når han må se opp og ta seg av barnet er det syting og klaging, himling med øynene og det er faen ikke måte på. Så hvis jeg sjekker Mail eller betaler regninger via telefonen får jwg beskjed om at "DU ER SÅ TELEFONAVHENGIG DU!" Aight.. Snakke med han går ikke, for selvinnsikt er en fin bil. Anonymkode: 1cf84...044 Ojj såpass ja 😰 har du snakket med ham om det? Anonymkode: fb147...545
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 Her er pappaen podkastavhengig, så han lytter ofte til noe mens han henger med babyen. Er også fæl til å spille mobilspill eller lese nyheter samtidig. Men gir mye oppmerksomhet innimellom og hører fort om babyen har fått nok av eget selskap og trenger å bli plukket opp. Babyen blir aldri liggende uten å få respons, men pappaen går nok glipp av noen blikk og forsøk på kontakt. Men det gjør jo jeg også, har jo ikke øynene limt på ungen hele tiden. Anonymkode: b63ea...37e 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ojj såpass ja 😰 har du snakket med ham om det? Anonymkode: fb147...545 Mange ganger. Han blir bare sur og sier at "du bruker telefonen mer enn meg" (i snitt bruker jeg telefonen 1t om dagen) Anonymkode: 1cf84...044
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #8 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange ganger. Han blir bare sur og sier at "du bruker telefonen mer enn meg" (i snitt bruker jeg telefonen 1t om dagen) Anonymkode: 1cf84...044 Håper han skjerper seg. Du ønsker nok endring. Jeg hadde forsøkt å demonstrativt lagt telefonen min vekk når du skal være med baby. Forklar psykiske konsekvenser hos barnet ved at foreldren bruker mye tid på telefonen, eller send en link til forskning eller youtube, gjerne en video der barnet ikke får respons og hvor trist barnet blir.. Ja en som vekker følelser.. Og si at det er ikke aktuelt for deres barn. Kanskje det funker, kanskje ikke. Anonymkode: fb147...545 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #9 Skrevet 21. juli 2021 Dette har nok ikke noe med at det er "far" å gjøre. Det er helt individuelt. Min mann er veldig opptatt av og bevisst på å ha kontakt med baby når baby ønsker det, og skjermer baby for tv og mobil ved å bruke det når baby sover eller snur seg andre veien. Siden baby er mye hos meg i forbindelse med amming prøver pappaen og ha baby så mye som mulig utenom. Har denne pappaen satt seg litt inn i spebarns utvikling og behov? Min lånte seg bøker og lastet ned apper om temaet og satt seg litt mer inn i det selv. Da er det nok lettere å ta det til seg enn om det bare er "dama som maser" Anonymkode: cfdc5...cbb 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #10 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Håper han skjerper seg. Du ønsker nok endring. Jeg hadde forsøkt å demonstrativt lagt telefonen min vekk når du skal være med baby. Forklar psykiske konsekvenser hos barnet ved at foreldren bruker mye tid på telefonen, eller send en link til forskning eller youtube, gjerne en video der barnet ikke får respons og hvor trist barnet blir.. Ja en som vekker følelser.. Og si at det er ikke aktuelt for deres barn. Kanskje det funker, kanskje ikke. Anonymkode: fb147...545 Tusen takk for tips! Vi spiste middag sammen som en ordentlig familie for første gang på en stund og han satt med telefonen 80% av måltidet.. føler meg generelt så lite sett at jeg har vurdert å gå fra han. Anonymkode: 1cf84...044
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #11 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tusen takk for tips! Vi spiste middag sammen som en ordentlig familie for første gang på en stund og han satt med telefonen 80% av måltidet.. føler meg generelt så lite sett at jeg har vurdert å gå fra han. Anonymkode: 1cf84...044 Kjenner meg litt igjen. Her er det mobil veldig mye av tiden, både med og uten barna og gjerne under måltidet. Selvom både jeg og eldste barnet snakker og har samtaler. Jeg har snakket med ham to ganger, men han bryr seg ikke. Så må bare fortsette. Han er i en fase nå hvor han vil bli bedre på ting, kanskje jeg bør be ham legge mobilavhengighet på lista. Har vurdert å be eldste si noe til ham. For hun merker det jo veldig godt. Anonymkode: fb147...545 1
lokmeister2016 Skrevet 21. juli 2021 #12 Skrevet 21. juli 2021 Mobilen symboliserer avhengighet eller at andrepart kansje er litt lei av forholdet får jeg inntrykk av 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #13 Skrevet 22. juli 2021 Ser også ekstremt mye fedre med mobilen og babyer samt på lekeplassen er fedre ALLER verst! Kaller dem mobilfedre. Ser det uansett hvor i landet man ferder. Har sett en far gå på mobilen med en gang moren forlot caféen og babyen på kanskje 3-4 måneder RAMLET ned med hodet i bakken fordi faren ikke fulgte med. Har også sett et barn holde på å gå under vann uten at faren fikk det med seg, han satt på telefonen og har tydeligvis ikke fått med seg at drukning foregår i det stille. Mødre er ille ja, men fedre klarer ikke multitaske tydeligvis. Ser det på min egen mann, hadde kjøkkenet rast rundt han mens han sendte en sms hadde han ikke fått det med seg. Anonymkode: 60520...f9e 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #14 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 12.33): Babyen gir beskjed dersom den trenger noe og så lenge far da reagerer synes jeg du overreagerer. Baby trenger ikke underholdning 24/7. Anonymkode: 17267...c1d https://sykepleien.no/forskning/2017/09/mobilbruk-kan-skade-samspillet-med-barn Anonymkode: 60520...f9e 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #15 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tusen takk for tips! Vi spiste middag sammen som en ordentlig familie for første gang på en stund og han satt med telefonen 80% av måltidet.. føler meg generelt så lite sett at jeg har vurdert å gå fra han. Anonymkode: 1cf84...044 Hvorfor tillater du den type oppførsel? Jeg hadde aldri akseptert noe sånt. Anonymkode: 60520...f9e 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #16 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 12.24): Jeg grubler over en ting. Noen ganger må jo far ta seg av baby mens mor tar seg av deres eldre barn. Ofte opplever jeg at far ikke er like "på" baby, typ babyen kan ligge i fanget og stirre opp i lufta eller på pappaen sin eller TVen mens pappaen ser tv eller på telefonen, han snur hodet vekk om det blir for mye pluss at far holder ikke telefonen i babyens synsvidde. Babyen ser ut til å ha det helt greit, men så kommer tankene. "babyen har gitt opp å få kontakt, han har resignert" "babyen ser tv, det er skadelig" "far snakker ikke med babyen" Babyen får jo selvsagt fars oppmerksomhet hvis han klager eller prater til ham, far snakker med ham, men jeg tenker.. Når babyen ligger helt rolig og stirrer, får jeg lyst til å blande meg, be far ta på seg babypedagoghatten og være aktiv. Men samtidig tenker jeg at babyen koser seg og får en pause, og at han sier ifra hvis det er noe. Babyen er 4,5 måneder. Så sier jeg ingenting og lar far gjøre det på sin måte, selvom jeg skulle ønske han gjorde det på min måte. Sikkert flere mødre her som opplever de samme tankene, hva er deres meninger? Anonymkode: fb147...545 Min samboer kjefter på meg når jeg sier ting er uheldig. Og han gjør mye feil og driter i det. Har begynt å bli aggressiv også. Anonymkode: 47c2f...d59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå