Gå til innhold

Er Lillehammer den beste mjøsbyen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte på det da jeg var på Lillehammer for en stund siden. Lillehammer har Maihaugen, kunstmuseet og fjellet rett i nærheten. Litt langt til Oslo, men nærmere nå enn det var på 90-tallet?

Anonymkode: f04fa...283

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenkte på det da jeg var på Lillehammer for en stund siden. Lillehammer har Maihaugen, kunstmuseet og fjellet rett i nærheten. Litt langt til Oslo, men nærmere nå enn det var på 90-tallet?

Nja syns byen har blitt litt snobbete med årene. Men fin gågate, Maihaugen er fint, ikke langt til fjellet som du nevner. Definitivt bedre sted enn Gjøvik. Aldri Gjøvik, drittby! Veldig fornøyd med Hamar omegn faktisk. Fine steder ved Mjøsa, Koigen, Domkirkeodden, ikke langt til Oslo, ikke så langt til fjellet fra Hamar heller (er ikke så veldig kjent, men gåsbu og budor er vel ikke så langt)  og områdene rundt Hamar er i vekst. 

Anonymkode: ab9a6...03f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lillehammer er uten tvil den beste av mjøsbyene, ja. 

Anonymkode: 15d4a...2de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lillehammer er uten tvil den beste av mjøsbyene, ja. 

Anonymkode: 15d4a...2de

Hvorfor syns du det? 

Skrevet

Definitivt :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra Hamar, og kjæresten min er fra Gjøvik. Vi er helt enige om at dersom vi skulle flytte tilbake til Innlandet måtte det bli Lillehammer. 

Gjøvik har alltid vært trist.

Hamar har blitt «shinet opp» veldig de siste årene, men mentaliteten der er fortsatt preget av fordommer og inngrodde holdninger. Det er også gjennomgående lavt utdanningsnivå der, selv om det har blitt litt bedre siden jeg vokste opp. De har jobbet masse med arkitekturen og det estetiske, reklamekampanjer for å få barnefamilier til å flytte dit, etc. Men Hamar har ikke egentlig endret seg stort, selv om fasaden ser bedre ut nå.

Dersom jeg skulle ha flyttet ut av Oslo ville jeg primært ha sett på områder i gamle Akershus og Buskerud, dernest Østfold. Innlandet er nederst på lista...

Men dersom jeg var nødt til å flytte til en av Mjøsbyene, ville Lillehammer vært det opplagte valget. Det er en kjempefin by, selv om jeg er enig i at noen er litt snobbete.

Anonymkode: 4ce7c...b03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt Lillehammer.

Anonymkode: 9312c...9e1

• Liker 1
Skrevet

Elsker Lillehammer ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, Hamar er uendelig mye bedre enn Lillehammer. 

Anonymkode: 65836...256

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, Hamar er uendelig mye bedre enn Lillehammer. 

Anonymkode: 65836...256

Utdyp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brumunddal  

Anonymkode: ba52d...b37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjøvik ❤ Byen har tross alt fostra faren til mine barn 😍 Litt ettermiddagsskygge, men har sansen for butikkene og kaféene på senteret og i gågata. Vakker utsikt. Kjekt med togforbindelsen.

Anonymkode: a3452...47a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Gjøvik, har studert på Hamar i tre år, men liker best Lillehammer av de tre mjøsbyene. 

Anonymkode: fd620...0fc

AnonymBruker
Skrevet

Lillehammer er en fin by, men det satses lite på næringslivet og en kommuneøkonomi som er helt tragisk.

Jeg har bodd på Lillehammer, men har heldigvis flyttet derfra, jeg jobbet i kommunen og det var nedskjæringer hvert år.

Lillehammer er fin å besøke, men ville aldri bodd der. Dyrt å bo, alt for dyrt å kjøpe. De andre mjøsbyene satser mer og er mindre snobbete, i mine øyne.

Anonymkode: cd3de...c26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du er ute etter.
Kultur, musikk og konserter: definitivt Gjøvik. Friluftsliv og nærhet til natur: Lillehammer eller Gjøvik.  Shopping: Lillehammer. Uteliv/skoler/fritidstilbud: hipp som happ, de er ganske like. 
Spennende næringsliv og jobbmuligheter: Hamar eller Gjøvik. Vakkert sentrum: Lillehammer. Mest «storbyfølelse»: Hamar. 
Har bodd i to av de, og jobbet i den tredje. 

Anonymkode: 5551e...bbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørs hva du er ute etter.
Kultur, musikk og konserter: definitivt Gjøvik. Friluftsliv og nærhet til natur: Lillehammer eller Gjøvik.  Shopping: Lillehammer. Uteliv/skoler/fritidstilbud: hipp som happ, de er ganske like. 
Spennende næringsliv og jobbmuligheter: Hamar eller Gjøvik. Vakkert sentrum: Lillehammer. Mest «storbyfølelse»: Hamar. 
Har bodd i to av de, og jobbet i den tredje. 

Enig i mye, men ikke angående shopping. Både Hamar og Gjøvik har bedre shoppingmuligheter enn Lillehammer, med hvert sitt CC-storsenter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig i mye, men ikke angående shopping. Både Hamar og Gjøvik har bedre shoppingmuligheter enn Lillehammer, med hvert sitt CC-storsenter. 

Spørs kanskje hva man vil shoppe, ja. Kjedebutikker er vel Gjøvik og Hamar «best» på, men de uavhengige, gode damebutikkene ligger i gågata på Lillehammer 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 12.06):

Lillehammer er topp.

Oslo er jo bare en svipptur 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hamar har fått flere bra butikker etter hvert, ja 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...