AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #41 Skrevet 21. juli 2021 Blomsterpotta skrev (16 minutter siden): Hva mener du legen skal gjøre da? Møte opp med måleapparat for å sjekke nikotinnivået i lufta rundt verandaen hos TS? Legen har forhåpentligvis kunnskap om temaet som også er beskrevet på NAAF sine sider: AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ordensregler i borettslag og sameier Eierseksjonsloven og borettslagsloven åpner for å fastsette ordensregler som konkretiserer hva som er tillatt og ikke tillatt på eiendommen. Det vil kun være «vanlige ordensregler» som kan fastsettes. Røyking i eget hjem tilhører den private sfære og vil være utenfor de ordensregler borettslaget kan fastsette. Dette gjelder i utgangspunktet også for eiernes terrasse o.l. Det kan innføres ordensregler på fellesarealer i boligsameier/borettslag der røyk lett kan ledes inn i andres boenheter. I borettslag er det styret som kan fastsette slike ordensregler, mens det i sameier er sameiemøte med alminnelig flertall. Astma- og allergiforbundet har utarbeidet noen råd om hvordan håndtere naborøyking og andres røyklukt (naaf.no). https://www.helsedirektoratet.no/tema/tobakk-royk-og-snus/roykeloven-regler-om-roykeforbud Er det farlig? Tobakksrøyk man utsettes for utendørs, eller ved at det siver inn røyk i boligen, vil også utgjøre en lav eksponering med tilsvarende liten helseskadelig effekt. Dette betyr naturligvis ikke at man ikke kan føle ubehag, oppleve boforholdene som dårligere enn ønsket eller at f.eks. astmaplager blir verre, men det neppe noen grunn til å engste seg over at man skal pådra seg alvorlige nye helseskader på grunn av røyklukt. Les mer her: https://www.naaf.no/fokusomrader/inneklima/Veiledere_regelverk/naboens-royk-til-besvar/er-det-farlig/ Og les mer her: https://www.naaf.no/fokusomrader/inneklima/Veiledere_regelverk/naboens-royk-til-besvar/ Anonymkode: 67c2e...ea0 Anonymkode: 67c2e...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #42 Skrevet 21. juli 2021 Sett opp vifter som blåser luften mot naboen Anonymkode: ec360...30e 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #43 Skrevet 21. juli 2021 Blomsterpotta skrev (18 minutter siden): Hva mener du legen skal gjøre da? Møte opp med måleapparat for å sjekke nikotinnivået i lufta rundt verandaen hos TS? Legen har forhåpentligvis kunnskap om temaet som også er beskrevet på NAAF sine sider: Er det farlig? Tobakksrøyk man utsettes for utendørs, eller ved at det siver inn røyk i boligen, vil også utgjøre en lav eksponering med tilsvarende liten helseskadelig effekt. Dette betyr naturligvis ikke at man ikke kan føle ubehag, oppleve boforholdene som dårligere enn ønsket eller at f.eks. astmaplager blir verre, men det neppe noen grunn til å engste seg over at man skal pådra seg alvorlige nye helseskader på grunn av røyklukt. Anonymkode: 67c2e...ea0 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #44 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å utsette andre for fare er ulovlig selv om handlingen foregår i den private sfære. At passiv røyking er farlig er vitenskapelig dokumentert. Å tenne bål i egen leilighet er også en fare for naboene. Det er derfor innenfor å forby dette selv om det skjer i den private sfære. Røyking som er til fare for naboene bør derfor også kunne forbys selv om det foregår i den private sfære. Helse- og omsorgsdepartementet skuffer stort. De skal utrede nye lover, ikke tolke eksisterende lover. Det er det domstolene som gjør. Når noen henvender seg til departementet om dette er det fordi de ønsker at departementet skal lage et lovforslag som eksplisitt forbyr røyking i den private sfære hvis den påvirker naboer, hvis dagens regelverk ikke gjør det. Anonymkode: 35658...0db Kan du dokumentere denne påstanden eller er det bare noe du tror og mener?. Det har vært flere saker opp i rettssystemet de siste årene og alle konklusjonene er at man kan røyke så mye man vil på egen eiendom og i egen bolig selv om det går utover andre. Anonymkode: 41425...b4f 1
prt90 Skrevet 21. juli 2021 #45 Skrevet 21. juli 2021 Dette er dessverre lovlig, det eneste du kan gjør er å plage naboen tilbake på lovlig måte. Jeg la en veldig følsom røykvarsler på verandaen, etterhvert gikk naboen lei av bråket når han røkte. 5
Blomsterpotta Skrevet 21. juli 2021 #46 Skrevet 21. juli 2021 Dette kaller jeg å være overhysterisk. Så lenge naboen sitter på sin side av denne veggen, så kan du ikke si noenting på det. 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #47 Skrevet 21. juli 2021 prt90 skrev (27 minutter siden): Dette er dessverre lovlig, det eneste du kan gjør er å plage naboen tilbake på lovlig måte. Jeg la en veldig følsom røykvarsler på verandaen, etterhvert gikk naboen lei av bråket når han røkte. 😂 Anonymkode: d16b5...eea 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #48 Skrevet 21. juli 2021 prt90 skrev (1 time siden): Dette er dessverre lovlig, det eneste du kan gjør er å plage naboen tilbake på lovlig måte. Jeg la en veldig følsom røykvarsler på verandaen, etterhvert gikk naboen lei av bråket når han røkte. Dette tror jeg faktisk ingenting på. Anonymkode: 9bc37...360 2
Jytte Skrevet 21. juli 2021 #49 Skrevet 21. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Snakke med naboen om røykingen hans påvirker helsa til de rundt? I og med at han er den som røyker røyken tror jeg neppe han bryr seg spesielt om hva som er bra for kroppen eller ikke og kan vel ikke svare på det. Anonymkode: d16b5...eea I og med at han røyker tar han ikke hensyn mener du? Du virker dømmende. Ikke engang snakket med han. Kanskje du tror han ikke kan høre? Han har lov å røyke, dere har lov å flytte dere. Endret 21. juli 2021 av Jytte 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #50 Skrevet 21. juli 2021 Det er heldigvis lov å gjøre hva man vil, innenfor rimelighetens grense, i sin egen bolig. Min mann røkte før, og i dag begynner naboen å hoste bare hun hører altandøra åpne. Han røyker ikke lengre. Og har ikke røkt på over et år. Hun ba ham i en lite trivelig tone om å røyke en annen plass, og det gjorde han. Mye av dette er psykisk. Den lukta som kommer over til deg er ikke skadelig. Anonymkode: f8c7d...d2a 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #51 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Huff så irriterende. Vår gamle nabo brant i bålpanne hver helg og det også seiv inni i huset og på soverom. Vi flyttet. Orka ikke mer Anonymkode: a9b36...f6d Det gjorde en nabo hos oss også og når vinden snur på kvelden blåser det rett mot soverommet vårt. Var ikke til å puste. Jeg ringte politiet og på 10 minutter sto de hos naboen og ba de slukke bålpanna. Dette var i 01 tiden. Så, det er ikke fritt frem for å bruke bålpanne. Ring neste gang du. Ellers, tobakk er en lovlig vare som vi kjøper over disk i Norge. Er minst like irriterende med de som bare må ha musikk på utendørs. Anonymkode: 342c4...b0b 1
prt90 Skrevet 21. juli 2021 #52 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ellers, tobakk er en lovlig vare som vi kjøper over disk i Norge. Er minst like irriterende med de som bare må ha musikk på utendørs. Anonymkode: 342c4...b0b Det er veldig mange lovlige varer som selges over disk i Norge som likevel ikke egner seg å benytte på verandaen om du bor i blokk. Det er litt rart at sigarettrøyk skal være unntatt fra fra vanlige regler og normer. 1
MorTil2 Skrevet 21. juli 2021 #53 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette vet du at ikke går. Røykere er stort sett, med noen uforklarlige unntak, samfunnets mindre begavede borgere. I tillegg til å være lite smarte, har mange av de den fantastisk flotte egenskapen at de utelukkende tenker på sitt eget beste. Anonymkode: ed75e...48d Det tror jeg varierer veldig. Der jeg bodde før, hadde jeg en nabo som var helt ufordragelig. Røykte dag og natt, og mente at det var andre som plaget han når de klaget over lukten som kom inn på soverommet om natten. Her jeg bor nå, har faktisk naboen min tatt hensyn. Han kan ikke sitte på andre siden, siden det er leilighet, men sitter lengst unna min terrasse. Jeg får noe lukt over til meg, men det er tilgitt, siden vedkommende tross alt prøver å gjøre det beste ut av situasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #54 Skrevet 22. juli 2021 Skulle vært egne rekkehus langt fra folk for kun røykere. Så kunne de ha "bodd" i sin egen røyk døgnet rundt!! Hadde de ikke selv røyket så hadde en annen nabo gjort det. Det skulle ha vært forbudt for barn å bodd i den røyke rekkehuset. De må skjermes for idioti. Så kunne røykerne ha gamblet på sin egen helse med røykingen. Å ingen syting eller anger den dagen kreften banker på døren! Som ufrivillig passiv røyker igjennom jobben blir jeg provosert over at jeg kan utvikle astma og allergi pga. røykere. Håper de setter opp prisene så skyhøye at det koster mer enn det smaker å røyke! Det bør bli så dyrt at ungdommen i dag ikke har råd til å starte å røyke. Til Ts. vil jeg si: Flytt! for barna sin skyld Ikke la de bli syke av røykingen til naboen. Anonymkode: 538a8...226
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #55 Skrevet 22. juli 2021 Jytte skrev (19 timer siden): I og med at han røyker tar han ikke hensyn mener du? Du virker dømmende. Ikke engang snakket med han. Kanskje du tror han ikke kan høre? Han har lov å røyke, dere har lov å flytte dere. Eller kanskje jeg av tidligere erfaringer med naboen vet at han ikke bryr seg? Det har jeg skrevet her tidligere. Anonymkode: d16b5...eea
Jytte Skrevet 23. juli 2021 #56 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Eller kanskje jeg av tidligere erfaringer med naboen vet at han ikke bryr seg? Det har jeg skrevet her tidligere. Anonymkode: d16b5...eea Har ikke lest hele tråden din. Du kunne hatt verre naboer enn en som røyker. 1
Chiubi Skrevet 23. juli 2021 #57 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 12.46): Jeg ville tilkalt politiet. Det er ikke lov å røyklegge andres eiendom. Anonymkode: f1192...77a Det er lov å røyke på egen eiendom, i egen bolig og på egen balkong. Hva mener du politiet kan gjøre med det? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå