MorTil2 Skrevet 21. juli 2021 #21 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herregud kan folk please lese innlegget?😅 Jeg spør om det er farlig for helsa VÅR at LUKTA kommer over på vår veranda og inn i vår leilighet. Ikke om vi kan nekte naboen å røyke. Anonymkode: d16b5...eea Det spørs jo hva du mener med farlig. Personlig får jeg migrene av røyklukt, pluss at det skaper irritasjon når jeg ikke kan benytte min egen altan fordi naboen absolutt må forpeste luften vi har felles. I ditt tilfelle, ville jeg hørt med naboen om han/hun kanskje kunne sette seg litt vekk fra veggen dere har felles. Evnt røyke på andre siden av huset? Evnt skaffer du deg en vifte som blåser lukten tilbake til naboen. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #22 Skrevet 21. juli 2021 Det er nok bare irritetende og ikke skadelig ute på terassen. Selv hadde jeg satt opp vifte som dyttet røyken tilbake de gangene det er som verst, eller jeg bare vil sitte lenge ute og kose meg i frisk luft. Anonymkode: 668d7...699 5
Blomsterpotta Skrevet 21. juli 2021 #23 Skrevet 21. juli 2021 Det går nok helt fint. Jeg vokste opp med 2 foreldre som røyker inne og i bilen. Hverken jeg eller mine søsken har noen plager pga det. 2
Blomsterpotta Skrevet 21. juli 2021 #24 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg ville tilkalt politiet. Det er ikke lov å røyklegge andres eiendom. Anonymkode: f1192...77a 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #25 Skrevet 21. juli 2021 Hva med å snakke med naboen om det? Anonymkode: 67c2e...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #26 Skrevet 21. juli 2021 Tusen takk til de som faktisk har svart på det jeg spurte om. Resten må ha vært de som i skrivende stund sitter med sneipen i kjeften selv, føler seg truffet og dermed gikk rett i forsvar.. MorTil2 skrev (13 minutter siden): Det spørs jo hva du mener med farlig. Personlig får jeg migrene av røyklukt, pluss at det skaper irritasjon når jeg ikke kan benytte min egen altan fordi naboen absolutt må forpeste luften vi har felles. I ditt tilfelle, ville jeg hørt med naboen om han/hun kanskje kunne sette seg litt vekk fra veggen dere har felles. Evnt røyke på andre siden av huset? Evnt skaffer du deg en vifte som blåser lukten tilbake til naboen. Jeg får óg vondt i hodet en liten stund hvis lukta er for ille, og ja, det er jo så klart irriterende å få den drittlukta over til seg. Også er det ikke bare-bare å flytte som noen nevner her, når man har barn som tilhører skole/barnehage her, når man eier og ikke bare kan pakke sammen og finne et annet sted, og ikke minst, ikke har råd til noen enebolig uten naboer😅 Er 24 år og synes vi har vært heldig som har fått kjøpt leiligheten vi bor i nå. Har økt verdien på den med flere hundre tusen riktignok, men er likevel ikke nok til å kjøpe noe hus. Den naboen her nytter det ikke å snakke med. Han driter i grunnen i alle andre enn seg selv her og hjelper aldri til med noe. Får heller montere sånne små USB vifter langs toppen av veggen, kanskje han tar hintet😋 Men da er det forhåpentligvis såpass tynnet ut i luften at det ikke er så ille. Vi kan jo ikke engang se røyken, lukter den bare. Vil tro det lukter enda verre hvis man faktisk står rett ved siden av og får røyken over seg. Anonymkode: d16b5...eea
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #27 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med å snakke med naboen om det? Anonymkode: 67c2e...ea0 Tror du naboen vet om det er farlig å puste inn lukten av sigaretter? Vil tro han kanskje ikke er den rette å spørre om det.. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 7bc15...d59 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #28 Skrevet 21. juli 2021 Over tid kan det nok bli skadelig. Kjenner flere som har utvikla allergier og fått lungeproblemer pga røykende naboer. Anonymkode: 20308...ef5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #29 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med å snakke med naboen om det? Anonymkode: 67c2e...ea0 Snakke med naboen om røykingen hans påvirker helsa til de rundt? I og med at han er den som røyker røyken tror jeg neppe han bryr seg spesielt om hva som er bra for kroppen eller ikke og kan vel ikke svare på det. Anonymkode: d16b5...eea
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #30 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakke med naboen om røykingen hans påvirker helsa til de rundt? I og med at han er den som røyker røyken tror jeg neppe han bryr seg spesielt om hva som er bra for kroppen eller ikke og kan vel ikke svare på det. Anonymkode: d16b5...eea Snakke med naboen om naboen kan ta hensyn og røyke litt lengre unna dere. Legen din er vel den som kan svare best på spørsmål om hvorvidt det påvirker helsa di at naboen røyker. Anonymkode: 67c2e...ea0 2
Gjest laPistola Skrevet 21. juli 2021 #31 Skrevet 21. juli 2021 Vet ikke hvor helsefarlig det er, vil tro den passive røykingen er på såpass avstand.. er super allergisk selv, og får hoste anfall og øynene renner og jeg mister kontaktlinsene når naboen røyker på verandaen hvis jeg er ved siden av. Om det er noe varig skade, tror jeg ikke, men dritt er det. ( ja da, vet jeg kan flytte 😅 har valgt den litt mer økonomiske varianten og latt være og bruke verandaen noe særlig. Kort vei til parker )
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #32 Skrevet 21. juli 2021 Ordensregler i borettslag og sameier Eierseksjonsloven og borettslagsloven åpner for å fastsette ordensregler som konkretiserer hva som er tillatt og ikke tillatt på eiendommen. Det vil kun være «vanlige ordensregler» som kan fastsettes. Røyking i eget hjem tilhører den private sfære og vil være utenfor de ordensregler borettslaget kan fastsette. Dette gjelder i utgangspunktet også for eiernes terrasse o.l. Det kan innføres ordensregler på fellesarealer i boligsameier/borettslag der røyk lett kan ledes inn i andres boenheter. I borettslag er det styret som kan fastsette slike ordensregler, mens det i sameier er sameiemøte med alminnelig flertall. Astma- og allergiforbundet har utarbeidet noen råd om hvordan håndtere naborøyking og andres røyklukt (naaf.no). https://www.helsedirektoratet.no/tema/tobakk-royk-og-snus/roykeloven-regler-om-roykeforbud Er det farlig? Tobakksrøyk man utsettes for utendørs, eller ved at det siver inn røyk i boligen, vil også utgjøre en lav eksponering med tilsvarende liten helseskadelig effekt. Dette betyr naturligvis ikke at man ikke kan føle ubehag, oppleve boforholdene som dårligere enn ønsket eller at f.eks. astmaplager blir verre, men det neppe noen grunn til å engste seg over at man skal pådra seg alvorlige nye helseskader på grunn av røyklukt. Les mer her: https://www.naaf.no/fokusomrader/inneklima/Veiledere_regelverk/naboens-royk-til-besvar/er-det-farlig/ Og les mer her: https://www.naaf.no/fokusomrader/inneklima/Veiledere_regelverk/naboens-royk-til-besvar/ Anonymkode: 67c2e...ea0 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #33 Skrevet 21. juli 2021 Å kjenne røyklukt i friluft er ikke passiv røyking og derfor ikke skadelig. Anonymkode: 69d8c...f79 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #34 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Å utsette andre for fare er ulovlig selv om handlingen foregår i den private sfære. At passiv røyking er farlig er vitenskapelig dokumentert. Med vind er det så uttynnet at det ikke er noen reell fare for andre med røyken. Anonymkode: 1d6bc...b85 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #35 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Over tid kan det nok bli skadelig. Kjenner flere som har utvikla allergier og fått lungeproblemer pga røykende naboer. Anonymkode: 20308...ef5 Dette ønsker jeg å lese mer om, link? Anonymkode: 9bc37...360 2
Blomsterpotta Skrevet 21. juli 2021 #36 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Snakke med naboen om naboen kan ta hensyn og røyke litt lengre unna dere. Legen din er vel den som kan svare best på spørsmål om hvorvidt det påvirker helsa di at naboen røyker. Anonymkode: 67c2e...ea0 Hva mener du legen skal gjøre da? Møte opp med måleapparat for å sjekke nikotinnivået i lufta rundt verandaen hos TS? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #37 Skrevet 21. juli 2021 MorTil2 skrev (58 minutter siden): Det spørs jo hva du mener med farlig. Personlig får jeg migrene av røyklukt, pluss at det skaper irritasjon når jeg ikke kan benytte min egen altan fordi naboen absolutt må forpeste luften vi har felles. I ditt tilfelle, ville jeg hørt med naboen om han/hun kanskje kunne sette seg litt vekk fra veggen dere har felles. Evnt røyke på andre siden av huset? Evnt skaffer du deg en vifte som blåser lukten tilbake til naboen. Dette vet du at ikke går. Røykere er stort sett, med noen uforklarlige unntak, samfunnets mindre begavede borgere. I tillegg til å være lite smarte, har mange av de den fantastisk flotte egenskapen at de utelukkende tenker på sitt eget beste. Anonymkode: ed75e...48d 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #38 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Å kjenne røyklukt i friluft er ikke passiv røyking og derfor ikke skadelig. Anonymkode: 69d8c...f79 Det er skadelig i form av at det ødelegger for alle som blir utsatt for dårlig luft. Anonymkode: ed75e...48d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #39 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette ønsker jeg å lese mer om, link? Anonymkode: 9bc37...360 Er bare å gå på DuckDuckGo og søke så finner du litt av hvert. Er dog på engelsk det meste av studiene. De jeg kjenner har ikke deltatt, og jeg kan ikke hente privat info fra legene demmes. Anonymkode: 20308...ef5
enkefru Skrevet 21. juli 2021 #40 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud kan folk please lese innlegget?😅 Jeg spør om det er farlig for helsa VÅR at LUKTA kommer over på vår veranda og inn i vår leilighet. Ikke om vi kan nekte naboen å røyke. Anonymkode: d16b5...eea Nei, røykLUKT er ikke farlig selv om mange nok opplever det som ubehagelig 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå