Gå til innhold

Opioidkrisen i USA

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg er stokk dum, men kan noen forklare meg hva opioidkrisen i USA innebærer? Altså, jeg vet at det har vært  (og er) et overforbruk av opioider som smertestillende medikament i USA og som har gjort at mange har blitt avhengige, samt at mange har tatt overdoser som har resultert i død. MEN har det ikke vært allmenn kjent hele tiden at opioider er sterkt vanedannende? Eller er det noe som har kommet frem i senere tid? Det er det jeg egentlig lurer på. 

Jeg har selv brukt sterke opioide smertestillende over flere år nå  grunnet kroniske smerter, men jeg har jo aldri brukt det til å f.eks ruse meg. Det kunne ikke falt meg inn. Og legene er liksom veldig opptatt av at hvis man skal bruke slike medikamenter, så skal man helst bruke de langtidsvirkende som f.eks oxycontin. Jeg har brukt oxycontin i noen år nå, og jeg kjenner ingen forskjell på det kontra hurtigvirkende oxynorm som jeg tar ved gjennombruddssmerter. Jeg merker at opioidkrisen i USA påvirker våre leger her hjemme hva gjelder bruk av slike medikamenter, men så lenge brukeren er godt opplyst om risikoen for avhengighet og kun bruker den etter legens anbefaling, så burde jo det gå greit? Det har i hvertfall gjort det for min del. Det "eneste" som er synd, er hvis jeg blir innlagt med forverring av smertene eller at jeg faktisk har fått et nytt anfall av sykdommen min, så ser alle på meg som narkoman når de får vite hva jeg bruker av medikamenter.  Stemningen og holdningen i et rom endrer seg ila et millisekund og jeg blir dømt uten at de vet noen verdens ting om meg, annet enn det som står i journalen.  

Min historie ble en liten digresjon, men også kanskje en forklaring på hvorfor jeg kanskje ser på krisen med andre øyne og lurer på hvordan det kunne gå så galt og hva som er årsaken til det. 

Anonymkode: cd587...87b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke blitt opplyst, de har fått de kastet etter seg.

Anonymkode: 3097f...e25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legene har ikke skrevet ut sterke opioider basert på medisinsk faglige vurderinger. De har skrevet det ut basert på kommersielle forpliktelser. 

Produsenten går ikke etter forbrukerne. De går etter legene (portvokterne). Produsenten har brukt gulrot og pisk-strategi mot legene som har gjort at de ikke har hatt noe annet valg enn å skrive ut enorme mengder opioider. 

Pasientene er ikke selv i stand til å vurdere risiko. Dette ansvaret har legene. Men når legene er bundet på hender og føtter av produsenten er det ikke noen overraskelse at det går galt. 

Og hvor galt det kan gå i praksis kan eksemplifiseres med følgende case: 

En kvinne går til sin fastlege for å sjekke ut en føflekk. Legen tar prøver og sender inn til lab. Men før pasienten forlater legekontoret får hun med seg en resept på oxycontin, bare i tilfelle. 

Ikke alle som får opioider blir narkomane. Men som korona-epidemien har lært oss. Antall alvorlig syke er i prosent liten. Men når hele befolkninger blir smittet er denne prosent-andelen et enormt stort tall i faktiske tilfeller.  

Anonymkode: 9c5c3...6aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legemiddelfirmaene som lager disse "medisinene" klarte å få de godkjent i USA ved bruk av massiv lobbyvirksomhet mot politikere. 

De skulle egentlig aldri vært godkjent. Det er egentlig liten grunn til at disse stoffene skal skal være lovlig mens amfetamin, kokain og heroin er ulovlig. Det er bare et politisk valg. Ikke vitenskapelig. Og politikk kan man styre med lobbyister.

Anonymkode: f9a02...57c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legemiddelfirmaene som lager disse "medisinene" klarte å få de godkjent i USA ved bruk av massiv lobbyvirksomhet mot politikere. 

De skulle egentlig aldri vært godkjent. Det er egentlig liten grunn til at disse stoffene skal skal være lovlig mens amfetamin, kokain og heroin er ulovlig. Det er bare et politisk valg. Ikke vitenskapelig. Og politikk kan man styre med lobbyister.

Anonymkode: f9a02...57c

Men disse medikamentene brukes jo som smertestillende ved sterke smerter. Amfetamin og kokain har vel ikke den smertestillende egenskapen?  Hva slags andre smertestillende midler skulle man ha brukt dersom morfin, oxynorm/oxycontin, fentanyl osvosv ble forbudt å bruke i medisinsk sammenheng? Paracet og ibux lindrer jo på ingen måte de sterkeste smertene.. 

Anonymkode: cd587...87b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er nok uvitende ja. De har virkelig fått medisinene kastet etter seg. Sånn type mange hundre tabletter for småting, som man kanskje ikke hadde trengt så sterke smertestillende for. Og hvis man da begynner å ta dem, så blir man fort avhengig. Også er det gjort. Det er svært krevende å venne seg av med slike medikamenter.

Anonymkode: a6762...65e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hovedpoenget er at legemiddelprodusenten markedsførte disse opiodiene som ikke vanedannende. Dette var altså en direkte løgn, og leger som selv ikke brukte disse preparatene, kunne ikke vite at det var en løgn før det ble alt for sent.

Da det ble kjent at midlene var sterkt vanedannende, hadde allerede en drøss personer blitt sterkt avhengige, på nivå med avhengigheten til en som bruker heroin. Dette er det ekstremt vanskelig å komme seg ut av, og legene måtte fortsette å skrive ut medisinen - som da selvsagt sprer seg til flere personer i andre miljøer. Det ble en negativ spiral.

Anonymkode: 12ced...14d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har ikke blitt opplyst, de har fått de kastet etter seg.

Anonymkode: 3097f...e25

Bokstavelig talt ja. Det er det som er krisen. At risikoen for avhengighet har blitt dysset ned fordi legemiddelindustrien som produserer har kjøpt seg en så sterk posisjon at salg av medikamentene går langt foran folkehelsa. Faktisk har de kjøpt seg så inn at dette pushes på alle og enhver for den minste ting. Det er katastrofen! Finner sikkert endel dokumentarer om dette om man søker det opp. På norsk har vel Seltzer en episode om dette. Det er katastrofalt. At det går an. Men ser liknende ting skjer i Norge med andre ting. Nestle har gjort seg store i Norge ved å sørge for at norske myndigheter skal pushe babygrøt fra Nestle på alle fra 4 mnds alder. Tilsvarende er jo bevegelsen for MME. Heldigvis ikke like skadelig på lang sikt, men når man skjønner hva som foregår blir man oppriktig skremt. 

Anonymkode: c62ae...c3a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...