AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #1 Skrevet 21. juli 2021 Vi får besøk av et vennepar, som er veldig opptatt av mat. Vi har vært hos dem mange ganger, men de har ikke vært her så mye. Hver gang vi er der, disker de opp med noe nytt og spennende, alltid veldig godt. Jeg har lyst til å servere noe ordentlig godt til dem, gjerne noe som ikke er helt hverdagsmiddag. Jeg er egentlig flink på kjøkkenet, i den forstand at om jeg har inspirasjon eller oppskrift så blir maten god, men jeg er lite oppfinnsom og kreativ. Derfor trenger jeg litt tips. Når jeg i overskriften skriver "impolere litt" så er det ikke snakk om det ekstreme. De trenger ikke å sitte med måpende munn og glitter i øynene, bare gå fra bordet med et fornøyd smil. Og de er på ingen måte umulige å please eller kravstore, det er bare jeg som har lyst til å vise at jeg setter pris på at de reiser langt for å besøke oss. (Dette avsnittet er strengt tatt ikke relevant, men jeg vet at her inne får man plutselig svar som "hvis de ikke setter pris på pølser i lompe så er de ikke verd å være venner med" og så går tråden i helt feil retning. 🙃 Anonymkode: 39bec...e74 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #2 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hver gang vi er der, disker de opp med noe nytt og spennende, alltid veldig godt. Kan du gi et eksempel på en av disse nye og spennende rettene? Hva slags mat er de glad i? Hva slags mat er dere glade i? Anonymkode: 3583f...5ab 2
Isaccis Skrevet 21. juli 2021 #3 Skrevet 21. juli 2021 Kongekrabbe er enkelt å preppe og ser alltid litt imponerende ut. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 Hva med indisk? Nan kan du bake, med ulike krydre. Papadums kan du også lage selv. Og så kan man lage ulike dipper eller dressinger til dette. Det finnes tilbehør, som raita, som er veldig godt. Anonymkode: c47c2...7a7 4
Brunhilde Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 Jeg forstår godt at du har lyst til å lage noe ekstra til gjestene dine! Hva med sashimi med ponzusaus og salat til forrett? Og kanskje en biff Wellington til hovedrett? Desserten kan være jordbær med fløte, eller rett og slett hjemmelaget jordbæris. Eller en forrett med honningmelon og skinke, etterfulgt av laks eller annen fisk. Jeg liker godt ovnsbakt (hel) laks med små poteter, agurksalat og hjemmelaget hollandaise. Sist, men ikke minst, nå om sommeren er jo skalldyr med tilbehør en sikker vinner. Hvitvinsdampede blåskjell, reker og krabbe trumfer det aller meste for meg. Lykke til med både gjester og middag! 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 Det er jo vanskelig å anbefale noe uten å vite hva du er komfortabel med. Et eksempel på enkel men god mat er; billinis med kaviar til appertizeren. Trines gulrotsuppe med ingefær og krepsehaler til forrett. Helstekt andebryst med søtpotetpurè, appelsinsaus og grønne bønner. Panna kotta med bringebærcoulis og friske bringebær. Her kan også alt gjøres klart i forkant, slik at vertskapet kan nyte tiden med gjestene. Antipasti servert som tapas er også veldig godt og lett om sommeren. En tomat-mozarella salat med basilikum. Focacchia og aioli. Breseola med ruccola og parmasan. En enkel canneloni (strengt tatt ikke antipasti). Oliven. Spekefat. Bruschetta.... Eventuelt Meze. Men marinert lammekjøtt. Hummus. Flattbrød (tyrkisk). +++ Helgrillet fisk, for eksempel rødspette, er også godt, enkelt, og likevel imponerende. Serveres med en god potetsalat, frisk grønn salat, og urtesmør. Anonymkode: e8608...3e4 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 Jeg vet ikke helt hva du mener med å imponere, om det kan være vanlige retter eller om det må være ovnsbakte insekter med en sjelden kaviar og innmaten av krabbe fra fjerne strøk liksom. 😅 Men en ting jeg har laget til gjester i det siste, som smaker som restaurantmat og som jeg har fått mye skryt for er litt fancy hamburgere. Det er kjempelett, men med enkle triks virker det som noe litt ekstra. Jeg har kjøpt sånne gode hamburgere på for eksempel Meny. Steker de i panne først, så pensler jeg de med BBQ-saus og steker dem ferdig i ovnen. På slutten av steketiden legger jeg på cheddar. Jeg sylter rødløk ved å koke opp vann, eplesidereddik og sukker og lar løken marinere i denne mens jeg gjør ferdig resten. Jeg kutter opp søtpotet til «fries» og steker også disse i ovnen med olje, salt og pepper. Sammen med chilimajones, brioche hamburgerbrød og salat blir det helt nydelig. 👌🏻 Anonymkode: 65df6...231 5
Whistler Skrevet 21. juli 2021 #8 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi får besøk av et vennepar, som er veldig opptatt av mat. Vi har vært hos dem mange ganger, men de har ikke vært her så mye. Hver gang vi er der, disker de opp med noe nytt og spennende, alltid veldig godt. Jeg har lyst til å servere noe ordentlig godt til dem, gjerne noe som ikke er helt hverdagsmiddag. Jeg er egentlig flink på kjøkkenet, i den forstand at om jeg har inspirasjon eller oppskrift så blir maten god, men jeg er lite oppfinnsom og kreativ. Derfor trenger jeg litt tips. Når jeg i overskriften skriver "impolere litt" så er det ikke snakk om det ekstreme. De trenger ikke å sitte med måpende munn og glitter i øynene, bare gå fra bordet med et fornøyd smil. Og de er på ingen måte umulige å please eller kravstore, det er bare jeg som har lyst til å vise at jeg setter pris på at de reiser langt for å besøke oss. (Dette avsnittet er strengt tatt ikke relevant, men jeg vet at her inne får man plutselig svar som "hvis de ikke setter pris på pølser i lompe så er de ikke verd å være venner med" og så går tråden i helt feil retning. 🙃 Anonymkode: 39bec...e74 Hvis de er veldig opptatt av mat bør du lage noe du kan i stedet for å prøve å imponere noen som muligens er eksperter. Pris er selvsagt en faktor, og med "noe du kan" mener jeg at om du ikke har lagd det før, bør du ha en prøverunde på rettene du skal servere. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #9 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva du mener med å imponere, om det kan være vanlige retter eller om det må være ovnsbakte insekter med en sjelden kaviar og innmaten av krabbe fra fjerne strøk liksom. 😅 Men en ting jeg har laget til gjester i det siste, som smaker som restaurantmat og som jeg har fått mye skryt for er litt fancy hamburgere. Det er kjempelett, men med enkle triks virker det som noe litt ekstra. Jeg har kjøpt sånne gode hamburgere på for eksempel Meny. Steker de i panne først, så pensler jeg de med BBQ-saus og steker dem ferdig i ovnen. På slutten av steketiden legger jeg på cheddar. Jeg sylter rødløk ved å koke opp vann, eplesidereddik og sukker og lar løken marinere i denne mens jeg gjør ferdig resten. Jeg kutter opp søtpotet til «fries» og steker også disse i ovnen med olje, salt og pepper. Sammen med chilimajones, brioche hamburgerbrød og salat blir det helt nydelig. 👌🏻 Anonymkode: 65df6...231 Mente hvitvinseddik Anonymkode: 65df6...231 2
tirben Skrevet 21. juli 2021 #11 Skrevet 21. juli 2021 Denne har jeg lagd til gjester. Alle synes den er veldig god! https://coop.no/mega/oppskrifter/biff/lettvint-biffsalat-med-herlige-asiatiske-smaker/ 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #12 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva du mener med å imponere, om det kan være vanlige retter eller om det må være ovnsbakte insekter med en sjelden kaviar og innmaten av krabbe fra fjerne strøk liksom. 😅 Men en ting jeg har laget til gjester i det siste, som smaker som restaurantmat og som jeg har fått mye skryt for er litt fancy hamburgere. Det er kjempelett, men med enkle triks virker det som noe litt ekstra. Jeg har kjøpt sånne gode hamburgere på for eksempel Meny. Steker de i panne først, så pensler jeg de med BBQ-saus og steker dem ferdig i ovnen. På slutten av steketiden legger jeg på cheddar. Jeg sylter rødløk ved å koke opp vann, eplesidereddik og sukker og lar løken marinere i denne mens jeg gjør ferdig resten. Jeg kutter opp søtpotet til «fries» og steker også disse i ovnen med olje, salt og pepper. Sammen med chilimajones, brioche hamburgerbrød og salat blir det helt nydelig. 👌🏻 Anonymkode: 65df6...231 Høres veldig godt ut! Jeg ville lagd rødløkskompott, der rødløk skal kokes inn i balsamico og sukker. Herregud, det er godt! Anonymkode: a1829...364
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #13 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres veldig godt ut! Jeg ville lagd rødløkskompott, der rødløk skal kokes inn i balsamico og sukker. Herregud, det er godt! Anonymkode: a1829...364 Det hørtes også veldig godt ut! Skal prøve det en gang! Skal liksom ikke så mye til før vanlige retter blir noe helt annet ☺️ Anonymkode: 65df6...231
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #14 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres veldig godt ut! Jeg ville lagd rødløkskompott, der rødløk skal kokes inn i balsamico og sukker. Herregud, det er godt! Anonymkode: a1829...364 Da ville jeg faktisk valgt blåmuggost i stedet for cheddar. Det er smaker jeg tror kan gå godt sammen. Og stekt champiniong. Anonymkode: e8608...3e4 1
Snabeltann Skrevet 25. juli 2021 #15 Skrevet 25. juli 2021 Synes den ser så god ut den salaten med stekt spekeskinke og grillede nektariner fra Rema 😋 hva med å grille?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #16 Skrevet 25. juli 2021 Oksehalegryte, chilli con carne med langtidkokt oksekjøtt, kyllinggryte med safran, hjemmelagde vårruller med et par dipp Anonymkode: 73b28...c54
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #17 Skrevet 26. juli 2021 Man kan aldri gå feil med indisk fire gode porsjoner: 1 finhakket løk 2 fedd finhakket hvitløk 2 spiseskjeer nøytral olje til steking 1 teskje chiliflak 3 teskjeer garam masala 2 teskjeer spisskumin 1 teskje gurkemeie 0,5 liter utblandet grønnsakskraft 2 bokser (800 gr) grovhakkede tomater 175 gr røde linser(ferdig kokte) 4 dl kokosmelk frisk sitron etter smak havsalt etter smak frisk koriander og ristede cashews til garnering naan til servering Varm oljen i en passende gryte med lokk og fres løk og hvitløk blankt og mykt. Tilsett alle de malte krydderiene og la de frese litt i oljen inntil du kjenner at de begynner å lukte godt. Hell på kraft, tomater, kokosmelk og de skylte linsene. Kok opp og la gryten koke i ca. 30 min. Ta av lokket de siste 10 minuttene så gryten tykner. Smak og sjekk om linsene er møre. Tilsett sitron og smak til med havsalt. Topp med ristede cashews og frisk koriander. Server med varmt naan. Anonymkode: 7d04d...de5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #18 Skrevet 26. juli 2021 Ikke tenk så avansert, gjør det enkelt. Jeg er utdannet kokk, og enkelt slår sjeldent feil. Noe jeg alltid har suksess med er focaccia, pesto, mozzarella, spekeskinke, cherry tomat. Grilles litt i ovnen og toppes med ruccula og balsamico dressing. Mer lunsj kanskje, men enkelt, godt og mettende 😊 Anonymkode: 83cd3...cde
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #19 Skrevet 26. juli 2021 Trøffelpasta(🤤🤤🤤🤤) Anonymkode: 7f9b1...5b0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #20 Skrevet 26. juli 2021 Gumbo! Det er noe de aller færreste har smakt før, og som er kjempegodt. Jeg får ekstremt mye skryt for denne oppskriften her: https://gladkokken.no/oppskrifter/cajun-gumbo-slowcooking-pa-sitt-beste Anonymkode: af741...bfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå