AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #1 Skrevet 20. juli 2021 Og synes det er vanskelig. Fikk infoen fra person som trodde jeg allerede visste. Er bekymret og irritert. Dette er en person jeg har mye kontakt med og det er sårende at hen holder dette skjult for meg. Og jeg tenker på at hen har familie som dette går utover og synes det er ansvarsløst. Er veldig glad i denne personen og det er der irritasjonen kommer i fra. Frustrert over at hen ødelegger for seg selv. Og redd for utviklingen videre. Vet at det kommer frem til meg til slutt, men redd det først skjer når ting har gått for langt(har opplevd det før). Hen sier at jeg kan hjelpe med problemer og jeg stiller alltid opp. Har mine egne ting å fokusere på nå, og det kan tenkes at det er derfor hen 'skåner' meg, men merker det blir en rar avstand mellom oss nå når jeg vet. Det forklarer også noen ting som har irritert meg litt over i relasjonen vår i det siste. Som manglende tilstedeværelse. Hva bør jeg gjøre? Si noe nå eller vente? Spørre? Sier jeg noe røper jeg hvor jeg har hørt det og vil egentlig ikke forsure det forholdet.Hvordan kan jeg bry meg uten å føle det er mitt ansvar? Anonymkode: 77e6b...a28
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #2 Skrevet 22. juli 2021 Oi. Jeg synes du uttrykker mer bekymring for din rolle og person og mindre bekymring for personen som sitter og strever med alkoholismen? Du bør i hvert fall snakke om det med personen, og ta det derifra. Ikke lat som om du ikke vet noe, ikke vik unna. Det er så viktig å ta det opp! Anonymkode: bb291...420 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 Denne personen har en sykdom, strever nok i hverdagen og har sikkert mye dårlig samvittighet for sin familie. Personen trenger hjelp, støtte og omsorg, ikke at du er irritert og vonbroten. Det kan være mange grunner til at hen ikke har fortalt det til deg, men det er irrelevant. Vær der for denne personen, vær et medmenneske og legg din skuffelse til side, det hjelper ingen at du er irritert. Anonymkode: 79b6b...08a 11
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 Manglende tilstedeværelse i det siste, kan godt være at personen ønsker å skåne deg, for han eller hun vet at du har nok å stå i. Vedkommende vil ikke være til heft, vedkommende prøver kanskje å ordne opp i det på egenhånd. Hvis du er redd for at det skal forverre seg og at det skal bite deg i ræva med full styrke på et tidspunkt så kan du prate med vedkommende. Bare pass på at du legger det frem på riktig måte. Ved å vise at du er bekymret og lurer på hvordan ting egentlig går. Ikke ved å insinuere at dette trenger du ikke nå da du har nok problemer fra før. Anonymkode: 7a635...77c 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 Personen er syk og du virker mest bekymret for deg og ditt, og hvor upraktisk dette var for deg… 😳 Anonymkode: 4b684...eaa 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 Det kan være mange grunner til at personen ikke har sagt noe til deg. Kanskje h*n forventet akkurat denne reaksjonen? Kanskje det faktisk er veldig privat? Kanskje personen får god nok oppfølgning uten at du vet det? Du har ikke rett på å få vite noens helseplager. Det kan du bare glemme, sånn i utgangspunktet. Dette med å følge seg priviligert nok til å få vite andres helseplager, og bli fornærmet over at man ikke får beskjed, irriterer meg på et personlig nivå siden jeg selv er kronisk syk (ikke alkoholisme). I mitt liv er det jeg som bestemmer hvem i min omgangskrets som får vite noe. Min helse, mine valg. Du kan være støttende, men ikke konfronter en person som sliter med "hvorfor sa du ikke noe til meg!?". Enten kan du være støttende og lyttende, om personen sier noe til deg, ellers å kan du holde deg unna og respektere valget om at du ikke er inkludert i den informasjonen. Så ikke si noe, lat som ingenting, og hvis personen en gang ønsker å gi deg beskjed kan du late som at du er overrasket. Anonymkode: 9fe62...f3e 3
AprilLudgate Skrevet 22. juli 2021 #7 Skrevet 22. juli 2021 Hva mener du? Man skjems jo gjerne over dette og innrømmer det helst ikke før alt er gått til grunne. Hvorfor dette selvsentrerte fokuset? 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #8 Skrevet 22. juli 2021 Hva med å spørre om det går bra, for du syntes personen har virket annerledes i det siste. Du er bekymret og at du ønsker han skal ha det bra. Så kan du legge til at du alltid er der om det er noe Anonymkode: 02d77...9c5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå