Gå til innhold

Hvor kristent er det egentlig i gamle Aust-Agder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Regner med det er stor forskjell på vest og øst, i vest tviler jeg ikke på at kristendommen står sterkt mange steder og jeg ser det står skrevet endel om Rogaland. Men hva med Aust-agder, spesielt langs kysten, fra Risør til Lillesand?

Noen som har lyst til å fortelle og utdype? Er det slik at ikke-kristne kan føle se hjemme der? 

Anonymkode: c0a54...570

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bompeli-bump-bump :)

Skrev denne så sent på kvelden den dagen, var sikker få som var våkne!

AnonymBruker
Skrevet

Haha. Overhode ikke verre enn andre steder gitt. Kjenner vel ingen som går i kirken hver søndag. Noen går julaften og resten stiller opp på dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser i kirka. Siste konfirmasjon vi var i var de vel 40% i kirken, 40% humanistisk og 20% gjorde ingen ting fra det klassetrinnet.  Mener presten sa at det pleide å komme maks 20 på gudstjenesten og de var over 60 år, så han håpet flere kom etterhvert 😆 

Anonymkode: 828c9...2d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Haha. Overhode ikke verre enn andre steder gitt. Kjenner vel ingen som går i kirken hver søndag. Noen går julaften og resten stiller opp på dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser i kirka. Siste konfirmasjon vi var i var de vel 40% i kirken, 40% humanistisk og 20% gjorde ingen ting fra det klassetrinnet.  Mener presten sa at det pleide å komme maks 20 på gudstjenesten og de var over 60 år, så han håpet flere kom etterhvert 😆 

Anonymkode: 828c9...2d1

Det høres jo ikke mye bibelbelte ut nei! 

Husker det var litt trøbbel med kristne som ikke ville ha flere serveringssteder i Lillesand for endel år tilbake osv. men det er omtrent det eneste jeg vet. Kjenner området så lite at jeg står helt blank liksom. Har el kun vært i Arendal for Hovefestivalen flere år tilbake.

Media gir inntrykk av at det er mye kristendom i hele Agder, men jeg fikk meg liksom ikke til å tro det. Har vært noen ganger i Kragerø, og der er det jo IKKE sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det høres jo ikke mye bibelbelte ut nei! 

Husker det var litt trøbbel med kristne som ikke ville ha flere serveringssteder i Lillesand for endel år tilbake osv. men det er omtrent det eneste jeg vet. Kjenner området så lite at jeg står helt blank liksom. Har el kun vært i Arendal for Hovefestivalen flere år tilbake.

Media gir inntrykk av at det er mye kristendom i hele Agder, men jeg fikk meg liksom ikke til å tro det. Har vært noen ganger i Kragerø, og der er det jo IKKE sånn. 

Kragerø er jo ikke Agder. 

Anonymkode: d6996...cc8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kragerø er jo ikke Agder. 

Anonymkode: d6996...cc8

Det er nå siste kommunen mot Aust-Agder på den sida, og jeg lagde jo tråden for å se om noen kunne gi meg info om området, fordi jeg som sagt har vært lite i Agder. Jeg har vært usikker på hvor langt bibelbeltet egentlig strakk seg, om det bare var fra Kristiansand/Lillesand og vestover, eller om det også trakk innover Aust-agder også. Det eneste jeg altså vet er at det ikke er slik rett over fylkesgrensa til Kragerø, men det sier meg lite om hvordan det er i Risør og Arendal, Tvedestrand, Grimstad osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det er verre i gamle Vest Agder.  På grensen mellom Sør og Vestlandet er det verst.  Mange "rare" frimenigheter" som har sine egne tolkninger av bibelen og regler.  På strekningen Flekkefjord - Egersund er det helt forferdelig.  Hauge i Dalane = Kristen-horror plass nr. 1 i Norge.

Anonymkode: 83abb...96c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...