AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #1 Del Skrevet 20. juli 2021 Jeg hørte for en stund tilbake at du kan være mixed og være mer prosent av en av etnisitetene. Jeg har søkt dette opp men finner ingen gode kilder. Noen som vet hvor stor prosentdel man i teorien kan være fra hver forelder? Moren min er halvt islandsk (mormor var fra island), pappa er helt norsk så og si. Han har besteforeldre som er svensker, men utenom dette så ville jeg kalt han norsk bare. Jeg er vel i teorien 25% islandsk, men kan det være jeg er mer eller mindre %? Anonymkode: de52b...87c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #2 Del Skrevet 20. juli 2021 Du kan kunn finne ut dette ved å gå til noen som kan dette. Din mor og far var garantert ikke "rene" fra en nasjon. I teorien kan du ha like mange etnisiteter som det fins etnisiteter Anonymkode: 04dc3...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 21. juli 2021 #3 Del Skrevet 21. juli 2021 Genetikk og etnisitet følger ikke hverandre hånd i hånd. Etniske inndelinger endrer seg noe med tiden etter hvert som landegrenser endrer seg. Genetikk tar ikke hensyn til landegrenser. DNA-tester deler folk mer inn i regioner enn etnisiteter. Islendinger, nordmenn og svensker tilhører mer eller mindre det samme genbassenget, og kulturelle forskjeller er små. Med en islandsk bestemor og et par svenske besteforeldre kan du presentere deg som en kvart islending og halvt svensk, hvis du føler for det. Personlig vil jeg finne det en smule kunstig. Men det finnes ingen fasit på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå