AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #1 Skrevet 20. juli 2021 Hvordan kan jeg komme ut av det? Det er snakk om ca 200 000kr, hvorav det meste er brukt på hans hobby/biler. Han har advokat, som sier jeg må betale halve summen til han, og så tar han ansvar for å betale ned på lånet, men hvordan kan jeg da vite at jeg blir slettet som medlåntaker? Jeg har ikke råd til advokat, og har ikke rett på fri rettshjelp.. Anonymkode: 8361f...003
Gjest Robin666 Skrevet 20. juli 2021 #2 Skrevet 20. juli 2021 Du betaler ikke til han. Du kontakter långiver og tar dette direkte med dem.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #3 Skrevet 20. juli 2021 Betaler du til han, så vet du ikke om han betaler ned eller bruker på annet. Kontakt advokat selv. Siden han er advokat, så er han nok en luring. Anonymkode: 950dc...046 2
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juli 2021 #4 Skrevet 21. juli 2021 Har du betalt avdrag på dette tidligere mens dere var sammen? Eller står du bare på papiret og han har betalt? Du kan ikke komme ut av dette med mindre han viser sin gode vilje. Dvs. at han betaler ned det han skylder slik at gjelden forsvinner. Derfor er du faktisk helt i hans makt her. Hvis du påtar deg ansvar for halvparten må du betale til banken der gjelden står, men dette er heller ingen garanti for at han betaler sin halvdel. Det beste her ville vært å refinansiere slik at du tar på deg din halvdel i et eget lån som du betaler ned, men dette fordrer at han gjør det samme og at dere begge får lån hver for dere.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #5 Skrevet 21. juli 2021 Dette er grunnen til at man ALDRI skal ta lån sammen med noen til annet enn fast eiendom. Anonymkode: 9d8b3...abe 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #6 Skrevet 21. juli 2021 Jeg har samme. Jeg fikk ingen brev eller regninger før jeg plutselig fikk varsel om utlegg fra namsmannen. Så nå betaler jeg 12 000 per mnd, mens eksen betaler 0,- (intet til utlegg hos han). Surt, men lærerikt. Anonymkode: 45883...ca1 1
Håkon 1970 Skrevet 21. juli 2021 #7 Skrevet 21. juli 2021 2 hours ago, Blondie65 said: Det beste her ville vært å refinansiere slik at du tar på deg din halvdel i et eget lån som du betaler ned, men dette fordrer at han gjør det samme og at dere begge får lån hver for dere. Banken vil ikke akseptere en slik refinansiering. For de er det mye bedre med ett lån med to låntakere, så kan de kreve inn hele lånet fra den av partene som måtte være betalingsdyktig. 1
TBergh Skrevet 21. juli 2021 #8 Skrevet 21. juli 2021 Hei Når man er «medlåntaker» da er man solidarisk ansvarlig for gjelden. Dvs. at kreditor kan velge hvem av dere som de skal kreve for penger. Du er ansvarlig for hele gjelden inntil den er betalt. Du bør kontakte långiver og forklare saken og be om at gjelden deles. Dette må ikke långiver gjøre, men står långiver fritt å avgjøre om de aksepterer en slik løsning. Imidlertid er det slik at hvis du betaler mer enn halvdelen av fellesgjeld, da trer du inn i kreditors sted med de samme rettigheter og krav som opprinnelig kreditor. I praksis betyr dette at du kan kreve din exsamboer for penger. Men snakk med långiver om dette. Forsøk å dokumenter at det meste av pengene er brukt på hans eiendeler, og se om du kan få pant i disse eiendelene. Hvis du kan dokumentere at han har brukt mesteparten av pengene, da har du muligheten av å ta saken inn for forliksrådet, under påstanden av at han har forledet deg til å ta opp ett felleslån som i hovedsak er brukt av ham, på hans hobbyer. Men du bør nok engasjere advokat. Send brev til exsamboer og be om at det økonomiske forholdet blir ryddet opp i ellers vil du kontakte advokat og foreta de nødvendige rettslige skritt for å sikre deg økonomisk. Alle utgifter som skjønnes pådratt i den forbindelse vil bli belastet ham, så som advokatsalær, rettsgebyrer, og andre nødvendige kostnader som vil påløpe, inntil saken er løst. Men kontakt långiver først og snakk med dem om dere i samarbeid kan komme frem til en løsning, og hør med långiver om hva de anbefaler deg å gjøre. Pass på å ha en god dialog med långiver, slik at de er «på ditt parti» når du tar kontakt med advokat. Med vennlig hilsen TBergh 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå